Linbanan mellan bränntorvfabriken och järnvägsstationen i Fristad,  Västergötland


En stor bränntorvfabrik vid Lantmossen (Komlösa) startade 1917. Torven användes som substitut för stenkol som blivit en bristvara under kriget. Man levererade bland annat till ett torveldat kraftverk. Fabriken stängdes dock redan 1920. Året därpå brann kraftverket ned.

Utleveranserna från torvfabriken skedde första åren med hästdragna vagnar och en primitiv lastbil. För att öka transportkapaciteten anlades en 5,4 km lång linbana. Denna linbana gick mellan en torvlada (dit transporterades torven med en 600 mm-järnväg) och Fristads järnvägsstation vid linjen Borås - Herrljunga. Banan köptes in begagnad från Nautanens kopparfält nära Gällivare, där linbaneanläggningen haft en längd av 6,8 km. Banan, som var tillverkad av Adolf Bleichert & Co i Leipzig, monterades vid Fristad 1918. Transporterna på linbanan startade dock först 1919, och upphörde 1920. År 1925 såldes banan till Gruf AB Lekomberg i Ludvika, där den var i bruk fram till 1951.  

Kraftverkets generatoreffekt var 80 kVA, och man distribuerade trefas 50 Hz 1500 V. Generatoreffekten hos ångkraftverket i Borås var vid samma tid ungefär 19 gånger större, och vattenkraften i Trollhättan cirka 2000 gånger större [SOU 1926:27 Planmässig elektrifiering av landsbygden inom Älvsborgs län]

Källor

Freding, Mats:  "Industrilok i Västergötland" 1984

Ericson, Jan (red): "Industrijärnvägar i de lappländska malmfälten 1896 - 2014" 2014


Bränntorvsmuseet har bilder och en modell

Linbanor

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 19 februari 2018