Fastställd den 15 april 1941

Instruktion

för begagnande av växel- och signalsäkerhetsanläggningen vid

Mölndals ned  r  e.

Härtill bantekniska byråns ritning litt C nr 50077-

§    1.

Följande fasta signalinrättningar finnas:

a)           Infartssignal A1/2 jämte försignal för tåg från Almedal. En vinge gäller till spår I, tågvägar a1 och a1o, och två vingar till spår II, tågvägar a213+ och a213-.

b)           Infartssignal B1/2 jämte försignal för tåg från Kållered. En vinge gäller till spår I, tågväg b1, och två vingar till spar II, tågväg b2  .

c)           Utfartssignal C (ljussignal) för tåg till Almedal.

§   2.

Ställverket utgöres av en fristående vevapparat, upp­ställd på stationsplattformen.

Växlarna 1 och 2 äro såväl centralt som lokat omläggbara, försedda med elektriska växelspärrar samt kontrollförreglade i signalledning A1/2 resp. B1/2.

På ställverket finnes ett kontrollås K14 för upphä­vande enligt säo § 94, mom. 2, av beroendet mellan signa­lerna A1 å ena sidan och B1 och G å  andra sidan, vilket sker genom upplåsning av nämnda kontrollås,  så att tågvägshävstången a1o kan omställas.

I ett kontrollampskåp ovanpå ställverket äro anordnade:

signalkontrollampor för infartssignalernas stoppställ­ning ;

kontrollampor och strömbrytare för belysning i infarts­signalerna ;

kontrollampor för ljussignal G;

indikeringslampa, som angiver, när utfartssignal C är frigiven från Almedal

spårkontrollampa för tågankomstsignalering från Almedal;

kontrollampor för fällbommarnas upp- resp. nedlägen;

kontrollampor för stoppsignal för vägtrafik

kontrollampor cch strömbrytare för belysning i bomsignaler mot banan.

 

Invid ställverket finnas två ställare V1 och v2 för manövrering av fällbommarna i bangårdens norra resp. södra ände.

 

Vid plattformen mellan spår I och II är uppsatt en kontaktanordning för manövrering av avgångs- och stoppsignal i bangårdens norra ände.

 

I expeditionen äro uppsatta;

 

dels en tågankomstklocka med träklang för tågankomstsignalering från Kållered, förbunden med en 2.600 meter från stationen anordnad rälskontakt}

dels en tågankomstklocka med metallklang för tågankomstsignalering från Almedal, förbunden med spårledning SI 2.700 meter från stationen.

 

§   3.

 

För de olika tågvägarna skola växel- och förreglingsvevar intaga följande lägen (understrykning angiver omlagt läge):

1.       Förreglade gvägar.

a^:     1, 3/Sp.I+, 4/lO°/d+, 13/Sp.IV+ eller 13^, 2, förreglingsvevarna 10a/b/Sp,II+ och 6/Sp,III+ måste vara om­lagda, innan 13/op.IV+ kan omläggas,

a\i      1, 3/Sp.I+, 4/l0°/d+, 13/Sp. IV+, 2, f örreglingsvevarna 10a/b/Sp,II+ och 6/Sp.III+ måste vara omlagda, innan 13/Sp.IV+ kan omläggas,

a213-: lj. 3/Sp.I+,  10a/b/3p.II+>  6/Sp.III-t-,  4/l0°/d+, 13-,

a213+; lj. 3/Sp.I+,  4/10°/d-f,  13/5p. IV+, f örreglingsvevarna 10a/b/3p.II+ och 6/3p.III+ måste vara omlagda, innan 13/3p.IV+ kan omläggas,

b^;:       1, 3/3p.I+, 4/l0°/d+, 13/Sp.IV+ eller 13^, 2, förreg­lingsvevarna 10a/b/3p.II+ och 6/Sp.III+ måste vara cmlagda, innan 13/Sp.IV+ kan omläggas,

 

B.       stationen skall vara obevakad_ för tåg,

 

1. Växel- och förreglingsvevar ordnas för a1o och b1 en­ligt 5 3.

 

2. Tågvägsspärrarna a1 och b1 utlösas.

 

3- Kontrollåset K14 öppnas.

 

4.       Tågvägshävstängerna a1o och b1 omställas.

 

5.                Signalvevarna A1 och B1 omläggas och tågvägslåset C låses.

 

 

§    6.

 

Med säkerhetsanläggningen äro förbundna av spårledning­ar påverkade signalanläggningar vid nedanstående vägkorsningar;

 

a) Lagklarebäck,  väg II, belägen cirka 270 meter utanför norra infartssignalen (ljussignaler och ringklockor).

 

b) Lagklarebäck, väg I, belägen cirka 160 meter utanför väg II (enbart ringklockor).

 

Signalerna vid vägkorsningarna fungera automatiskt genom tågets inverkan på spårledningarna för tåg från Almedal. Detta är även fallet för genomfartståghuvudtågvägen och för tåg från spår II till Almedal, då utfartssignalen C är ställd till kör,  samt vid obevakad körning i båda riktning­arna. Då utfartssignalen C visar storp, är spårledningen in­nanför stationsgränsen frånkopplad. Växling kan då företagas på nämnda spårledning, som slutar cirka 50 meter söder om stationshuset, utan att signalerna vid vägkorsningarna på­verkas.

 

För tåg,  som efter uppehåll på huvudtågvägen avgår mot Almedal,  igångsättes varningssignaleringen i och med att signal C ställes på kör. För att undvika onödigt lång signalerings­tid bör tägvägsläset C därför ej för dylikt tåg låsas tidigare än nödvändigt.

 

På ställverket har anordnats en nyckelkontakt för igång­sättning av varningssignaleringen för tåg till Almedal, då utfartssignalen C icke kan ställas till kör.

Kontakten skall i sådant fall för uppehållståg omstäl­las straxföre tågets avgång och återställas för tåg från …


Almedal mm

Startsidan