Långedragslinjen
Termen Långedragslinjen kan stå för
två företeelser:
- Järnvägslinjen mellan Saltholmen och Kungssten (tidigare
Stadsgränsen, alltså gränsen mellan Västra Frölunda
kommun och Göteborgs stad).
- Spårvägslinje 9, som under många år
trafikerade ovan nämnda järnvägslinje.
Ännu på 1960-talet (och säkert även senare)
användes Långedragslinjen enligt definition 1 exempelvis
i husannonser och av boende i området.
Utsnitt ur GS linjekarta daterad den 15 september 1929
På dessa webbsidor behandlar jag Långedragslinjen främst
enligt definition 1, alltså förortsbanan. Jag har ingen
ambition att göra någon heltäckande beskrivning; en sådan finns i Anders Forsbergs
skrift Linje 9 - Långedragslinjen
Källor
Där annat ej anges: Göteborgs Spårvägars handlingar
i Region och stadsarkivet Göteborg
[ZLOM] Hammarson, Stig: "Zeppelinare, limpor och mustanger",
1979
[Bilder från VF] Bilder från Västra Frölunda,
olika årgångar, utgivna av Västra Frölunda Hembygdsförening
Hammarson, Stig: "Godstrafiken på spårvägen i Göteborg" i MfSS 2009-1 sid 16 - 20
[RIL] Ringlinien. Bland annat följande artiklar:
1988-1 sid 15 - 19: "Den kort-tjocke"
1988-2 sid 3 -14: "Göteborgsmiljöer genom åren - Stadsgränsen/Kungssten"
1992-2 sid 14 - 23: "Långedragsvagnarna"
1992-2 sid 24 - 30: "Göteborgsmiljöer genom åren: Saltholmen"
1995-2 sid 19 - 26: "Göteborgsmiljöer genom åren - Sannaplan"
1998-3 sid 7 - 20, "30-talets låggolvsvagn 'Limpan'"
2006-2 sid 41: Demker, Axel: "Vagnhallen Saltholmen"
2016-1 sid 16 - 26: Hammarson, Stig: "Vänthallarna på Långedragslinjen"
Uppgifter från Harald Nordius
Egna observationer
Startsidan
Sidan uppdaterad den 29 juni 2023