Långedragslinjen - utkast till reglemente, troligen kopierat från HRRJ

Det nedan återgivna reglementet kom aldrig att tillämpas på Långedragslinjen.  Antagligen bygger det på ett reglemente för någon annan elektrisk förortsbana, till exempel HRRJ. I Göteborgs region- och stadsarkiv sitter handlingen i en mapp med handskriven text Råå - Ramlösa, dock överstruken, på omslaget. Mappen är datumstämplad MAY 21 1907. Kanske hade GS eller Långedragsbolaget en engelsktillverkad datumstämpel?

Reglementet är "spårvägsanpassat":
Det finns i säkerhetsreglernas § 9 ett exempel med "extra tåg Göteborg - Falköping", detta antyder att reglementet kan vara delvis kopierat från de stora järnvägarnas säkerhetsföreskrifter

I sista kapitlets
§ 8 föreskrivs att sidodörr på personvagnar skall ha minst två låsinrättningar, och handtag endast på utsidan (?), alltså som i England

Personalens tjenstepligter i allmänhet
Signalordning
Säkerhetsregler
Allmänna anordningar



FÖRKLARINGAR.

Vid tillämpningen af föreskrifterna i detta reglemente är att iakttaga:

att i uttrycket trafikbefälhafvaren inbegripes trafikchef, hans assistent och andra sådana tjenstemän, som styrelsen särskildt förordnat att leda tågens gång;

att med ordet tåg skall förstås äfven ensamt lokomotiv eller motorvagn i alla de fall, då ej af ordställningen är uppenbart, att det endast kan vara fråga om sådant tåg, hvarmed vagnar följa;

att med nattetid förstås tiden från solens nedgång till dess uppgång;  
                                                                                                     
att en stations spårområde anses hafva sin gräns mot hvarje dit ledande bana vid stationens yttersta vexel i samma bana, men att, om fast signalinrättning är uppförd längre ut vid banan, gränsen anses våra midtför signalstolpen;

att med stationsrörelse menas hvarje rörelse af lokomotiv, vare sig med eller utan vagnar, som sker antingen inom stations spårområde eller ock vid bantågs ordnande utanför samma område;

att med banan skall förstås hufvudspåret mellan stationernas spårområden;

och att med station skall förstås äfven de mellan stationerna belägna mötes- och lastplatser.

FÖRSTA KAPITLET .

Personalens tjenstepligter i allmänhet


§ 1.
En hvar, af hvilken tågs säkerhet är beroende, skall känna och kunna utföra hvad honom genom detta reglementes signalordning och säkerhetsregler samt särskilda instruktioner åläggas; och skall han under tjänstgöring städse vara försedd med ett exemplar af samma reglemente och instruktioner.
§ 2.
Order, som på något sätt innefattar afvikelse från hvad förut i reglementen eller särskilda instruktioner är stadgadt, bör, till undvikande af missförstånd, skriftligen meddelas.

Gifves sådan order muntligen, må dock underordnad ej vägra att den samma åtlyda, men det stannar i ty fall på förmannens ansvar, om genom missförstånd af ordern skada uppstår.
§ 3.
Det åligger förman att genom ett nitiskt och grannlaga uppfyllande af egna skyldigheter samt ett äfven i öfrigt värdigt uppförande gifva underordnade ett godt föredöme och söka förvärfva sig deras aktning och förtroende. Han skall med oveld och lugn tillhålla underlydande att fullgöra gifna order och att sin tjänst behörigen förrätta samt eger ej att förtiga eller eftergifva, än mindre att lemna oanmärkta de fel, som af underordnade begås; utan skola felen, efter omständigheterna, anmälas eller rättas.

Likaså skall den underlydande redligt fullgöra sina plikter samt med lydnad, omtanke och nit efterkomma sina förmäns befallningar i tjänsten; och som det är af synnerlig vigt att noggrann tillsyn hålles öfver efterlefnaden af hvad anbefallt blifvit, må underlydande icke anse en förmans visitation eller kontroll innebära misstroende eller förnärmande.

§ 4
Hvar och en i Järnvägens tjänst anstäld person, som icke bor inom Järnvägens lokaler, skall till vederbörande befäl uppgifva sin adress.

§ 5
Stations-, tåg- och banbevakningspersonalen skall under tjenstgöring vara iklädd uniform eller bära föreskrifvet tjenstetecken

§ 6.
Hvar ooh en af ban- och tågpersonalen skall under tjänstgöring vara försedd med ett fickur, visande gemensam borgerlig tid.

§ 7.
Effekter, kvarglömda i vagnar, skola tillvaratagas och vid bantågets ankomst till slutstationen aflemnas. Annorstädes inom järnvägens område upphittade främmande effekter skola till närmaste station insändas.

§ 8.
Ingen af tjenstepersonalen må aflägsna sig från tjänstgöring utan förut erhållen tjenstledighet. Varder någon genom sjukdom eller annat laga förfall hindrad att tjenstgöra, åligger honom att, så snart ske kan, anmäla förhållandet hos närmaste förman, vid påföljd, att eljest anses såsom olofligen frånvarande.

Vid förfall för underlydande skall vederbörande förman tillse, att tjensten behörigen upprätthålles.
                                          
§ 9
Personalen åligger att emot allmänheten iaktaga ett höfligt och tjenstvilligt uppförande samt får icke, under hvad namn och förevändning som helst, af enskilda trafikanter emottaga drickspenningar eller annan vedergällning.

§ 10.
Strängeligen  förbjudes att under tjänstgöring svärja eller föra oljud, medföra eller förtära starka drycker, inom stationernas väntsalar, expeditioner eller magasin röka tobak, eller inlåta sig med främmande personer i andra samtal än sådana som afse att lemna erforderliga upplysningar.

Ingen må vägra att uppgifva sitt namn, då han i tjänsten derom tillfrågas.

§ 11.
Hvad i detta reglemente finnes bestämdt rörande personalens skyldigheter gäller icke allenast ordinarie tjensteinnehafvare utan äfven en hvar, hvilken tillfälligt förestår en befattning.

ANDRA KAPITLET.

SIGNALORDNING.

A.    Signaler   å   bana    och   stationer.

§1
Signalmedel äro: Semafor, bestående af en hög stolpe, med en eller tvenne vingar, anbragta vid stolpens öfre ände och rörliga vinkelrätt emot banan, samt å stolpens öfre del en lykta, åt hvars sken kan gifvas röd eller grön färg;

Signalskifva, bestående af en större plåt, anbragt å en stolpe sålunda, att den kan vändas tvärt för eller längs med banan. Plåten är röd på den sidan, med hvilken signal gifves, då plåten står tväre för banan. I förbindelse med plåten är anbragt en lykta som kan visa rödt sken åt samma håll som plåtens röda sida, men grönt sken, då plåten står längs med banan.

Nu nämnda signalinrättningar kallas "fasta" och de signaler som dermed gifvas,  »fasta signaler".

Signaltafla. röd;
Signaltafla. grön; 
Signalflagga med röd duk;
Signalflagga,med grön duk;
Handsignallykta, hvarmed kan visas rödt, grönt eller hvitt_ sken;
Den signalerandes armar;
Signalpipa samt
Signalhorn.

Signaler med flagga, handsignallykta eller arm kallas med gemensamt namn 'handsignaler".

§ 2.
Fast signalinrättning får icke uppföras, förändras eller indragas, utan att vederbörande tjenstepersonal blifvit genom skriftliga eller tryckta order derom underrättad.

§ 3.
Stoppsignal, eller signal att tåg skall stanna, gifves på något af följande sätt:

a) vid  dagsljus:
med semafor, försedd med 2 vingar, genom den vingen stäld vågrätt, som från ankommande tåg synes till venster om stolpen;
med semafor, försedd med blott en vinge, genom denne stäld vågrätt;
med signalskifva genom plåten, vänd tvärs för banan;
med röd signaltafla, planterad vid sidan om och tvärs för banan;
med röd signalflagga, utvecklad, eller då flagga saknas,
med den signalerandes båda armar, sträckta uppåt, eller ock
med hvilket föremål som helst, hastigt fördt flere gånger upp och ned, samt

b) nattetid:
med det röda skenet från semafors eller signalskifvas lykta;
med det röda skenet från handsignallykta;
med sken af hvad färg som helst, hastigt fördt flere gånger upp ooh ned, hvilken signal, utförd med grönt sken, företrädesvis nå användas, då tåg stoppas å station, der det enligt tidtabell skall stanna.

§ 4.
Tåg skall stanna för stoppsignal, gifven

a) å fast signalinrättning, som är uppstäld innanför stations yttersta vexel: utanför denna vexel;
b) å fast signalinrättning på annat ställe: före ankomsten till signalstolpen;
c) vid stationsrörelser: genast då stoppsignalen visas;
d) vid öfriga tillfällen: så fort ske kan, då stoppsignalen synes.

 § 3.
Fast signalinrättning skall alltid visa "stopp", utom när ankommande tåg, efter gifven signal, tillåtes framgå, då "varsamhet" skall visas och bibehållas, till dess tåget passerat signalstolpen eller dessförinnan stannat, hvarefter signalinrättningen åter ställas till "stopp".

 Nattetid, då tåg icke väntas, må dock fast signals lyktor vara släckta å af trafikbefälhafvaren bestämda tider.

§ 6.
 Varsamhetssignal, eller signal att tåg skall gå långsamt, gifves

a) vid  dagsljus :

med semafor, försedd med 2 vingar, genom nedfällande i 45 graders vinkel af den vinge, som från ankommande tåg synes till venster om stolpen;
med semafor, försedd med blott en vinge, genom dennes nedfällande i 45 graders vinkel;
med signalskifva genom plåtens vändande längs banan;
med grön signaltafla, planterad vid sidan om och tvärs för banan;
med grön signalflagga, utvecklad, eller då denna saknas,
med den signalerandes ena arm, sträckt uppåt;

b) nattetid;

med det gröna skenet från semafors eller signaltaflas lykta; med handsignallyktas gröna sken, hållet stilla.

§ 7.
Alltvälsignal, eller signal att igångvarande tåg får obehindradt fortgå, gifves

a) vid  dagsljus :

med signalflagga, hoprullad och hållen vid högra sidan längs armen, eller, då flagga saknas,
med den signalerandes ena arm, vågrätt utsträckt;

b)  nattetid:

med handsignallyktas avita sken, hållet stilla.

§ 8.
Mom. 1. Afgångsignal, d.v.s. signal att ett stillastående tåg skall afgå från station eller det ställe å banan, der tåget stannat, gifves med ett långt ljud ur signalpipa ooh på samma gång med handsignal sålunda:

med den signalerandes ena arm, vågrätt utsträckt:

Mom 2.  Har tåg stannat för fast signal till "stopp", gifves , då tåget åter får sätta i gång, signal dertill genom att ställa den fasta signalen till "varsamhet".

§ 9.      
Mom 1.  Särskilda signaler för stationsrörelser äro:
     
Framåt!  betydande att lokomotivet skall draga vagnarna, och      
Back!   att lokomotivet skall skjuta vagnarna.

Ensamt lokomotiv skall för signalen "framåt"  sättas i rörelse åt det håll, hvaråt lokomotivets framände är rifgtad, för signalen "back" tvärt om.

Dessa signaler gifvas sålunda:

a)  vid dagsljus  :

framåt!  med den signalerandes båda armar,  vågrätt utsträckta;
back!  med ena armen, förd upprepade gånger från höger till venster och åter;

b) nattetid:

framåt!  med handsignallyktas gröna sken, långsamt fördt i cirkel;
back!  med grönt sken, Hastigt fördt upprepade gånger från höger till venster och åter.

Mom. 2.  För att stanna eller sakta stationsrörelse användas de vanliga handsignalerna till "stopp" eller "varsamhet".

§ 10.
I skymning, dagning och tjocka skola fasta signaler å stationerna, äfvensom alla de signaler, som gifvas af banpersonalen, utföras på begge de särskilda sätt samtidigt, som äro föreskrifna för signalering vid dagsljus och nattetid.

B.    Signaler å   tåg.

Signalmedel å tåg äro:  
                                       § 11                                             '
Ringklocka å motorvagn eller lokomotiv;
Signallyktor med röda, gröna och hvita sken;
Handsignalmedel, enligt bestämmelserna i § 1.

§ 12.
Med ringklocka å motorvagn gifves följande signaler:

Gifakt! med ett slag, då tåg sättes i rörelse.

Tåget kommer!  med upprepad ringning när tåg nalkas vägöfvergång, ditåt utsigten är skymd samt då personer på banan behöfva varnas.

§ 13.
Signallyktor å tåg skola utgöras: i tågeta framända af en starkt lysande lykta, fästad å lokomotivet samt visande hvitt sken framåt och å tågets bakre ända af en lykta visande rödt sken bakåt. Dessa lyktor ombytas, då lokomotivet skjuter vagnarna framför sig.

  § 14.
Behöfver tågpersonalen gifva till lokomotivföraren någon af signalerna "stopp", "varsamhet", "alltväl" eller afgångssignal, skall detta ske genom handsignaler, eller medelst särskild ringledning.


C.    Allmänna  föreskrifter .

§ 15.
Signal skall gifvas så, att den tydligt kan märkas af den, som skall rätta sig därefter.

§ 16.
Hvar och en, som under tjänstgöring skall begagna signalredskap, är ansvarig för att dessa äro för ändamålet i brukbart skick och till hands, då de skola användas.

 § 17.
De i denna signalordning upptagna signaler få icke utföras på annat sätt än här ofvan föreskrifvits. Icke heller få andra signaler användas, utan att de äro af Järnvägens styrelse faststälda.

TREDJE  KAPITLET.

SÄKERHETSREGLER .

A.    Å banan.


§1 .
Hvarje säkerhetsåtgärd skall vidtagas så, som om tåg vore att vänta i hvilket ögonblick som helst.

§ 2.
Är banan i olag, eller annan fara för handen, så att tåg ej får framgå, skola stoppsignaler ofördröjligen ombestyras på hsardera sidan om det ställe, der faran är, och på så stort afstånd derifrån, att ankommande tåg säkert hinner stanna, utan att uppnå det farliga stället.

§ 3.
Större underhålls- eller byggnadsarbete å banan, hvilket kan komma att hindra tågs regelbundna gång, får ioke företagas utan att trafikbefälhafvaren blifvit derom underrättad, icke heller utan att vederbörande banbefäl uppgifvit till närmaste station på hvardera sidan om arbetsstället de tider, under hvilfka arbetet kommer att pågå.

Deremot få mindre arbeten för underhållet, såson spårens rigtande, utbyte af räl eller sliper m.m., hvilka sannolikt icke kunna föranleda uppehåll för tåg, företagas utan sådana anmälanden.

Arbetena skola ordnas så, att banan är klar minst 15 minuter innan väntadt tåg skall framgå deröfver.

§  4.
Arbetsvagn får ej skjutas ut på banan, utan att trafikbefälhafvaren sådant medgifvit.

Säkerhetsregler, så väl för det fall då vagnen skjutes som då den är stillastående, utfärdas af trafikbefälhafvaren.

Vagnen skall vara införd på station eller å sidospår vid banan, eller aflyftad från rälerna, senast 15 minuter innan väntadt tåg skall framgå.

§ 5.
För uttagande af dressin eller annat mindre fordon, som jämte innehafvande last är lätt undanflyttadt från banan, erfordras intet särskildt meddelande till trafikbefälet, men dylikt fordon får dock ej å banan utföras, utan att nödigt manskap, under någons af banpersonalen uppsigt, medföljer för att vid behof och i tillräckligt god tid före tågs ankomst lyfta fordonet från banan.

Å nu ifrågavarande fordon skola nattetid och i tjocka föras lyktor, visande rödt sken och vid dagsljus röd flagga, pä sätt af trafikbefälhafvaren närmare föreskrifves.

§ 6
Lösa föremål få icke uppläggas utmed banan annat än utanför normalsektionens gränslinie och aldrig närmare denna linie än livad trafikbefälhafvaren föreskrifvit.


Å stationerna.

§ 7.
Lösa vagnar skola vara afstälda innanför hinderpålar, så att stationsrörelser och vagnflyttningar obehindradt kunna försiggå på tillstötande spår. De lösa vagnarne skola jemväl vara så förstängda, att de icke af blåst kunna föras ut på spåret.

§  8.
Är fast signalinrättning i olag vid det tillfälle, då tåg måste stanna utanför stations spårområde, skola utanför detta områdes gräns stoppsignal gifvas på sätt i § 19 är sagdt.

§ 9.
Ordinarie tåg skall vid tjenstemeddelanden benämnas ned sitt nummer i tidtabellen.

Extra tåg benämnes med litera, eller ock efter utgångs- och bestämnelsestationen samt afgångstiden från den förra, t. ex. "Tåg Lit. B" eller ock: "extra tåg Göteborg-Falköping 10,30 fr,"

§ 10.
Mom. 1. Tjenstgöringstidtabell, eller såsom sådan gällande order, skall angifva vid hvilka stationer tåg skola möta eller förbigå andra tåg.

Mom. 2. Tåg får ioke afsändas före den i tidtabell bestämda tid.

§ 11.
Mom. 1. Här tåg skola mötas, eller då tåg skall förbigå ett annat, måste begge tågen ovilkorligen stanna å mötes- eller förbigångsstationen, således äfven det tåg, för hvilket tidtabellen ioke angifver tid för uppehåll.

Mom. 2. Anlända tåg samtidigt till mötesstation, skall ettdera inkomma och stanna på vederbörlig plats, innan det andra insläppes.

Först inkommet tåg får icke afsändas, innan det mötande tåget fullständigt inkommit.

Intetdera af mötande tåg får afsändas, utan att det andras befälhafvare förklarat, att banan är klar på den sidan om stationen, hvarifrån han kommit.

Genom en sådan förklaring har tågbefälhafvaren tagit på sitt ansvar,  att från hans tåg icke efterlämnats någon vagn på banan,
                                
 § 12.
Finner trafikbefälhafvaren nödigt bestämma ny möteastation, skall sådant ske på det sätt, att ny tidtabell utfärdas särskildt för det försenade tåget och gällande för den väg, detta tåg har kvar till sin slutstation.

 §  13.
Ny förbigångsstation kan bestämmas genom ny tidtabell, såsom i fråga om ny mötesstation är sagt.

C.   För  tågen.

§ 14.
Tågbefälhafvare är

å ensamt lokomotiv: föraren;
å andra tåg: vederbörande konduktör.
Lokomotiv- eller motorvagnsföraren ansvarar i båda fallen för tågets säkra förande och rätta hastighet.

 § 15
Lokomotiv- eller motorvagnföraren åligger:  

a) att innan vagn af honom föres i trafik noga tillse, att anordningarna för vagnens manövrerarnde och bromsning samt belysning befinna sig i tillfredställande skick;

b) att ansvara för att gällande föreskrifter rörande vagnens framförande iakttages och att icke den faststälda hastigheten öfverskrides;

c) att efter signal af konduktören sätta vagnen i gång eller stanna densamma samt äfven utan tecken från konduktören stanna vagnen, då sådant till förekommande af olyckshändelser är nödvändigt; .

d) att under det vagnen är i gång icke lämna den honom anvisade plats,icke inlåta sig i samtal med passagerarne, icke låta annan förrätta något af hvad föraren åligger med afseende å trafiken, samt icke låta obehörig person vidröra de apparater, med hvilka farten regleras;

e) att gifva signal med alarmklockan på minst 10 meters afstånd från gatuhörn samt när person eller föremål är i vägen eller när olyckshändelse eller olägenhet eljest är att befara;

f) att, derest han, under den tid trafiken pågår, nödgas lemna vagnen, vidtaga sådan anordning, att densamma icke kan sättas i gång.

 § 16.
Konduktören för befäl å vagn, som användes i trafik, samt är ansvarig för:

a) att vagnen hålles under trafiken i snyggt och städadt skick;
b) att vid passagerarnes på- och afstigande vagnen hålles stilla, och icke sättes i rörelse förr än sådant skett;
c) att fastställd taxa för spårvägsafgifter icke öfverskrides;
d) att det för vagnen högsta tillåtna passagerareantalet icke öfverskrides;
e) att afvikelse icke utan tvingande nödvändighet sker från fastställd turlista;
f) att nödiga afgångs- och stoppsignaler gifvas åt föraren;  
g) att å spårväg med dubbla spår passagerare icke tillåtas på- eller afstiga på annan sida af vagnen, än den, som derför är afsedd;
h) att efter mörkrets inbrott förskrifven belysning å vagnen är tänd;

Konduktören bör biträda passagerare, som är i behof af hjelp vid på- eller afstigning  

§ 17.
Såväl konduktör som lokomotivförare skall vara försedd med behörig tidtabell, eller skriftlig order om tågets gång.

§ 18.
Mom. 1. Lokomotivet skall draga alla vagnarne i tåget och får ej skjuta någon vagn framför sig, annat än vid stationsrörelser och å banan i följande fall. nämligen: i trafiktåg, då sådant sker till undvikande af fara, till förekommande deraf, att tåget blir kvarstående å banan. eller enligt trafikbefälhafvarens order; i arbetståg, då vagnskjutning ej kan undvikas.

§ 19.
Mom. 1. För kopplingen mellan vagnarne i tåget ansvarar tåg-befälhafvaren.

Mom. 2. Vagnar i tåg skola vara sammankopplade enligt af trafikbefälhafvaren utfärdade särskilda bestämmelser.

Vagnar få ej sammankopplas, så vida ej bufferskifvornas medelpunkter å hvardera vagnen komma att täckas af bufferskifvorna å den andra vagnen.

Mom. 3. Vagn far ej afkopplas, under det tåg är i rörelse, utom i sådana särskilda fall, som af trafikbefälhafvaren föreskrifvits.

§ 20,
Tåg framfördt med elektrisk motorvagn får icke utan särskildt tillstånd bestå af flere än tre vagnar motorvagnen inberäknad.

§  21
I händelse nödbroms icke användes, minst två af hvarandra oberoende bromssystem anordnas å såväl motor- som släpvagnar, af hvilka system ett bör vara en lätt åtkomlig handbroms, som utan svårighet kan bringas till verksamhet af såväl konduktör som passagerare.

§ 22.
På vagn lastade föremål få med afseende å höjd och bredd icke öfverskrida de gränslinier, som angifvas af faststäld lastprofil, och med afseende å längd icke skjuta utanför vagnsgaflarne så mycket,att fara därigenom kan uppstå för den kopplande, eller skada ske å närmast tillkopplad vagn eller lastadt gods.

 § 23.
Vid vissa, för hvarje tåg bestämda stationer skola vagnunderredent  vagnaxlar och vagnshjul efterses och de sistnämnda särskildt med hammare undersökas.

§ 24.
Tåg får icke lämna station förr, än tågbefälhafvaren antingen genom afgångssignal eller på annat sätt derom gifvit order.

§ 25.
Mom. 1. Tågs hastighet skall, med iaktagande af nedanstående föreskrifter, rättas efter den i tidtabell, eller skriftlig order, bestämda tid för gången.

Mom 2. Hastigheten får aldrig öfverskrida den största hastighet som vid banan är tillåten, lcke heller den, som är medgifven för det lokomotiv, som drager tåget.

Då tåg passerar banförening, bankorsning eller motvexel, får hastigheten icke vara större än 10 kilometer i timmen.

Då lokomotiv skjuter vagnar framför sig å banan, eller verkställer vagnvexlingar å station, får hastigheten icke vara större än 10 kilometer (0,9 mil) i timmen.

Mom. 3. Utför lutningar får hastigheten icke vara större, än att den kan med bromsarna säkert afpassas.

Mom. 4. Då tåg nalkas station eller annat ställe, som är skyddadt af fast signal, får hastigheten icke vara större, än att, om nämmnda signal fortfarande bibehållas till"stopp", tåget kan stanna på den plats, signalordningens § 4 bestämmer.

Mom 5. Vid ingående å station, der tåg akall stanna, får hastigheten icke vara större än att, på sätt signalordningen bestämmer, tåget kan stanna genast, då stoppsignal gifves.

Mom. 6. Vid sådana gatukorsningar och andra platser, der fara för sammanstötning eller annan olyckshändelse kan uppstå, skall farten minskas ooh får icke å sådana ställen öfverstiga 100 meter i minuten.

Elektrisk spårvagn, som efter annan vagn framföres å samma spår, skall alltid hålla så stort afstånd från närmast förut farande vagn, att den första vagnen när som hälst kan stannas utan att komma i kollision med den efterföljande.

§  26.
Förutom då det sker till följd af stadgande i föregående 5, skall hastigheten minskas,

då tåget passerar ställe, som är utmärkt med grön flagga eller signaltafla,

då menniskor eller djur finnas å banan framför tåget, så nära att hinder eller fara kan uppstå, 

eller då tågpersonalen ikattager någon annan omständighet, vare sig å banan eller å tåget, som påkallar ett långsammare framgående än eljest.

§ 27     
Tåg skall stanna, förutom då stoppsignal gifves, så fort ske kan, då fara är för handen, och på de i signalordningen föreskrifvna platser, då tåget ankommer  till station eller annat ställe, som skall vara skyddadt af fast signalinrättning, men den fasta signalen antingen helt och hållet saknas eller, till följd af tjcoka, snöyra eller annan orsak, är otydlig.

§ 28.
Bromsning skall verkställas. då fara är för handen, äfven om lokomotivförares signal dertill ioke förnummits. så snart bromsning icke längre är behöflig, skola bromsarne genast lossas.

§ 29.
Kan tåg icke gå uppför lutning eller genom snödrifva, må lokomotivföraren, om han anser sådant utan fara kunna ske, backa tåget för att derefter med starkare fart åter framgå. Men är tiden inne, då ett efterföljande tåg möjligen skulle kunna inträffa på den plats, der backningen skall ske, får denna icke utföras, förr än stoppsignaler anordnats emot det efterföljande tåget, såsom i § 3 är  sagdt

 § 30.
Nödgas tåg stanna å banan och kan det icke genast fortsätta, skall tågbefälhafvaren ofördröjligen föranstalta om den signalering, som är föreskrifven vid fara å banan.

§ 31
Mom. 1. Måste, då tåg nödgats stanna å banan, vagnar qvarlemnas, skall tågbefälhafvaren, innan tåget åter sättes i gång, tillse, att de qvarlemnade vagnarne varda säkert bromsade eller förstängda, samt föranstalta om signalering på båda sidor därom, på sätt föreskrifvet är i § 2.

Mom. 2. Om vagnar gå loss å banan från tåg, hvars lokomotiv drager vagnarne, får försök icke göras att åter tillkoppla de loasgående vagnarna, och således ioke heller stoppsignal för den orsaks skall gifvas, hvarken af tåg- eller banpersonal, så vida ej med säkerhet är kändt, att de lossgångna vagnarne stå stilla, utan skall tåget fortsätta till nästa station.

Mom. 3. Om vagnar gå loss å banan från tåg, hvars lokomotiv skjuter vagnarne framför sig, skall tåget alltid stanna och de lossgångna vagnarne tillkopplas. I dylika fall skola således alltid stoppsignaler gifvas af den, som märka, att vagnarne gått loss.

§ 32.

Uppkommer eldsvåda å tåg, skall detta ovilkorligen stanna, den vagn, der branden är, genast skiljas från de öfriga och signalering anordnas såsom för fara å banan (§ 2).

 
 

FJERDE KAPITLET.

A LLMÄNNA ANORDNINGAR

beträffande
a) bana  och  stationer.

§ 1
Bana och stationer skola hållas i sådant skick, att tåg kan utan fara framgå med största tillåten. hastighet.

§  2.
Normalsektion, utvisande det fria rummet för tåg, särskildt å bana och särskildt å stationer, samt lastprofil, utvisande de gränslinier, som icke får öfverskridas af på vagn lastade föremål skola vara de samma som de för Statens järnvägar faststälda.

§  3.
Vid vägöfvergåing i banans plan, der icke särskild vakt är anstäld, skall å hvardera sidan af banan,en varningstafla vara uppsatt, å hvilken tydligt kan läsas på den från banan vända sidan: "Passera ej banan, då tåg höres eller synes".

§ 4.
Bankorsningar, och andra ställen, där tågs säkerhet sådant fordrar, skola vara försedda med nödigt antal fasta signalinrättningar .

§  5.
För skötsel och bevakning af hvarje bankorsnlng skall särskild instruktion vara utfärdad.


B)    Rörliga  materialen.

§  6.
Hvarje till rörliga materielen hörande fordon skall af vederbörande myndighet vara besiktigadt och godkändt,  innan det tages i bruk, samt med hänsyn till höjd och bredd vara inskränkt inom f8ststäld lastprofil bestämda gränslinier, utom hvad öppna sidodörrar,  nedfälda fotsteg o.d. beträffar, hvilka delar väl få överskrida nämnda profil men icke den faststälda normalsektionen för banan.

Beträffande fordonens beskaffenhet i öfrigt, hänvisas till hvad i nådiga författningar samt i Kungl. Maj:ts särskilda föreskrifter härom finnes stadgadt.

§  7
Anteckningar skola föras för hvarje lokomotiv eller motorvagn:

när det tagits i bruk,
när det profvats,
huru många kilometer (mil) det genomlupit,
hvilka reparationer och förändringar det undergått samt
hvilka af dess särskilda delar blifvit förnyade.

§  8 
Å vagn skola följande uppgifter eller märken vara anbragta:

namn eller signatur å den järnväg vagnen tillhör,
invantarienummer,
litera, utvisande vagnslaget,
datum,då senaste revision egt rum,samt                                        
å personvagn: vagnklass, och
å godsvagn: dels vagnens vikt med axlar och hjul.
dels högsta tillåtna belastning.
Sidodörr å  personvagn skall vara försedd med minst 2 särskilda låsinrättningar med vred eller öfverfall å vagnens yttersida,men  åtkomliga inifrån genom fönster eller lucka å dörren.

§ 10.
Anteckningar skola föras öfver det kilometertal (miltal) som genomlöpes af hvarje vagn, samt revision verkställas minst en gång hvart annat år

§ 11.
Den för trafikens upprätthållande afsedda rörliga materielen skall ständigt hållas i sådant skicka, att den utan fara eller olägenhet kan användas i tåg



Det reglemente som faktiskt kom att införas vid Långedragslinjen hade antagligen ingen större likhet med det ovan återgivna. Det mesta talar istället för att man utgick från Möndalslinjens reglemente, vilket i huvudsak stämde överens med stadsspårvägens. 1924 kom det nya tjänsteföreskrifter och instruktioner för hela spårvägsnätet. Där ingick vissa extra bestämmelser för Långedragslinjen.






Långedragslinjen

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 12 december 2011