Mellan 1938 och 1950 fanns på sträckan Rämshyttan - Gräsberg
en malmficka avsedd för utlastning av malm till vagnar på linjen. Platsen
låg vid Norra Malsjöberg, km 56+150. Malmen kom på en 700 meter lång linbana från Tyskgruvan, som tillhörde AB Stollbergs Grufvor och anrikningsverk.
Gruvan stängdes 1944 på grund av restriktioner för malmexport
till Tyskland, men malmfickan stod kvar till 1950.
Lastning av järnvägsvagnar skedde under tågfri tid. Enligt
en skrivelse från gruvbolaget till Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen den 5 juni 1937
skulle tapprännorna förreglas med bom och lås. Nyckeln skulle förvaras på Gräsbergs
station. Detta förreglingsssystem anpassades sedan antagligen till eldriften säkerhetskrav,
så att kontaktledningen måste frånskiljas innnan tapprännorna fälldes ut och luckorna
från malmfickorna öppnades.
I november 1948 tog SJ:s elektrotekniska byrå de fyra nedan återgivna
bilderna, som finns på Sveriges Järnvägsmuseum. Avsikten
var förstås att dokumentera de speciella anordningar som fanns
för att koppla ur kontaktledningen på sträckan när utlastning
skulle ske. Det var antagligen ett liknande arrangemang som för vanliga
lastspår vid stationer och lastplatser.
Anordningarna på de två närmsta kontaktledningsstolparna
tyder på att kontaktledningen troligen kunde frånskiljas mellan
dessa stolpar.
Ovan syns själva utlastningsanordningarna. De är låsta
med ett kontrollås som kan låsas upp endast när kontaktledningen
är frånskild.
Ovan visas förreglingslinjalen
Slutligen en bild på själva låset
BJ-sidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 24 januari 2014