1935 fanns planer på att fjärrstyra Uppsala Norra
och vissa vägskydd i norra Uppsala. Signalbolaget offererade en fjärrmanövrering
enligt CTC-principer; närmare bestämt den variant som kallades CTL
(Central tågledning) och senare infördes på Saltsjöbanan.
I Uppsala löstes emellertid fjärrmanövreringen på
annat sätt, i samband med det nya centralställverk som tillkom några
år senare.
Materialet nedan kommer från SJ bantekniska byrå, signalavdelningen,
diarienr bbrsi240/42, och finns i volym Bbrsi EI:13 i riksarkivet.
SIGNALBOLAGET
Stockholm den 1 mars 1935
Vår ref 3287
1935
Kungl Järnvägsstyrelsen
Bantekniska byrån
Signalavdelningen
Stockholm
Ang. C-T.C.-anläggning för Uppsala Norra
Härmad översändes offert och förslag till C.T.C.-manövrering
från Uppsala Central av fällbommarna vid Skolgatan - Fabriksgatan,
Svartbäcksgatan, Dalgatan och Fjärdingsvägen inom Uppsala stad,
ävensom C.T.C-manövreringn av växlar ooh signaler vid stationen
Uppsala Norra.
Vi offererar
A.
C.T.C.-materiel.
1) 1 st manövercentral enl ritning 32-657, bestående av
låda av trä, monterad spårplan och manöverpanel, den
senare försedd med erforderliga apprater för manövrering av
4 st. manövermottagare
Kronor 2.500
2) 1 st relästativ liknande ritning 32-627, monterat med
97 st reläer
13 st väljare
31 st polariserade reläer
Kronor 5.290:-
3) 4 st manövermottagare enligt ritning 31-742 varje mottager
monterad med 1 st selektor
38 st reläer
3 st väljare
för mottagning av 11 olika manöversignaler,
à kr 1.600:-
Kronor 6.400:-
4) 4 st. indikeringssändare enligt ritning 31-742,
varje sändare monterad med:
21 st. reläer
3 " väljare
8 " polariserade reläer för 7 indikeringar, à.
kr. 1.450:--.........Kronor 5.800:—
5) 1 " indikeringssändare enligt ritning 31-742,
men monterad med:
17 st. reläer
3 " väljare
3 " polariserade reläer för 2 indikeringar och 5 blindindikeringar,
Kronor 1.225:—
B. . övrig materiel.
Förutom ovan upptagen C.T.C.-materiel offereras följande:
6) 100 st. likströmsreläer enligt ritning 36-244 med 4F
och 4B beroende kontakter, spårreläer och manöverreläer,
à kr. 94:—...Kronor 9.400:—
7) 21 " likströmsreläer enligt ritning 36-257
med 6P och 6B beroende kontakter, manöverreläer, à
kr. 123:— ................Kronor 2.583:—
8) 18 " d:o med inbyggd kopparoxidullikriktare, ljusreläer,
a kr. 123:—...................Kronor 2.214:—
9) 16 " likströmsreläer enligt ritning 36-257
med kopparkontakter, kontaktöppning c:a 7 m/m, motorstartreläer,
à kr. 123:—.............Kronor 1.968: —
10) 8 " 2-fas-treställningsreläer, typ
Gr, med 6N och 6R oberoende kontakter, SS-reläer, à kr.
293:— ................... Kronor 2.344:—
11) 6 " kamskivereläer enligt ritning 145150,
à kr. 45 :- ............................Kronor 270: —
12) 3 satser drivreläer för d:o, à.
kr. 90:~........Kronor 270:—
13) 2 st. växeldrivanordningar enligt ritning 67894,
med inbyggd tungförregling, dubbla kontrolllinjaler, enfasmotor 220 volt,
50 per., back-gångsspärr, smörjnipplar för trycksmörjning,
dubbel kabelbox för montering å fristående stolpe, böjlig
slang för ledningarna mellan boxen och drivanordningen, à
kr. 825:— ......... Kronor 1.650:—
14) 6 st. elektriska förreglingsanordningar enligt ritning
39-285, inkl- kontrollampa 12 volt, 24 watt kapslad likriktare för lämnande
av ström till spärrmagneten, transformator 220/12 volt för
lampan och likriktaren samt fristående kabelbox med skyddsslang,
à kronor 410:— .. Kronor 2.460.
.............
15) 1 " metallikriktare, 24 volt, 3 amp.
..... à kr. 238:—
...........'
16) 4
» d:o med 3 säkringar, 24 volt, 0,25 amp..à
kr 61....Kronor 244:-
17) 8 "
d:o, 12 volt, 0,5 amp., à kr. 61:.........Kronor 488:-
18) 1 "
d:o, 120 volt, RH 1110....................Kronor 63:75
19) 13 «
metallikriktare för spår ledningar, typ RH 30272, prim.
220 volt, 50 per. sek. 6 volt, 2 amp., à kr.
63:*75 ...............Kronor 828:75
20) 1 "
automatisk laddningskontroll RH 52151......Kronor 100:-,
SAMMANFATTNING
1) 1 st. manövercentral
2.500 —
2) 1 " relästativ
5.290 —
3) 4 " manövermottagare
6.400
4) 4 " indikeringssändare
N 5. 800 21.215:—
6) 1 " "
1 225
6) 100 " likströmsreläer
9.4OO:—
7) 21 " "
2.583:—
8) 18 " "
2.214: —
9) 16 " "
I.968: —
10) 8 " 2-fas-treställningsreläer
2.344: —
11) 6 " kamskivereläer
270:—
12) 3 satser drivreläer
270:—
13) 2 st. växeldrivanordningar
1.650:—
14) 6 st elektr. förreglingsanordn.
2.46O:—
15) 1 " metallikriktare
238: —
16) 4 " "
244:-
17) 8 "
488: —
18) 1 "
63:75
19) 13 "
828:75
20) 1 » autom. laddningskontroll
100:— 25.121:50
Summa Kronor 46.336:50
SIGNALBOLAGET
5287. Kungl. Järnvägsstyrelsen, Sthlm.
I ovanstående anbud äro icke fällbomsdrivanordningar medtagna.
Vi hava räknat med att Järnvägen kommer att använda fällbommar
av samma typ som de, vilka Järnvägen tänkt sig för anläggningarna
vid Sundsvall.
Beträffande den offererade C. T. C.-materielen få vi meddela,
att vi, därest det efter det anläggningen varit i bruk ett
halvt år skulle visa sig, att de i systemet ingående C .T. C.-apparaterna
icke motsvara de krav, som kunna ställas på dem, äro villiga
återtaga dessa utan någon kostnad för Järnvägen.
Leverans: fritt Stockholm.
Leveranstid: efter närmare överenskommelse.
Vid eventuell beställning anhålles om 1/3 av beloppet i förskott.
Likvid för C.T.C.-materielen behöver dock ej ingå förr
än 1/2 år efter det anläggningen tagits i bruk.
Teknisk beskrivning med ritningar och schemor bifogas.
I förhoppning att ovan offererade anordningar skola vinna Edert intresse
och föranleda Edra v. order teckna vi
Högaktningsfullt
L.M. ERICSSONS SIGNALAKTIEBOLAG
TEKNISK BESKRIVNING till C.T.C.-anläggning
för Uppsala Norra.
Den offererade C.T.C.-anläggningen för Uppsala är tänkt
utförd enligt samma system, som tidigare offererats för linjen Malmö
- Trälleborg.
Ritning 42-209 utgör fördelningsschema för anläggningen.
I Uppsala Central uppställes en manöveroentral med tillhörande
relästativ och frän denna central manövreras fällbommarna
med till] hörande signaler vid Skolgatan, Fabriksgatan, Svartbäcksgatan,
Dalgatan och Fjärdingsvägen ävensom signalerna och två
växlar vid Uppsala Norra.
Manövermottagare uppställas vid:
a)
Skolgatan - Fabriksgatan
b)
Svartbäcksgatan
c)
Dalgatan och
d)
Fjardingsvagen.
Indikeringsssändare uppställas vid:
a) Skolgatan - Fabriksgatan
2 st.
b) Svartbäcksgatan
c) Dalgatan och
d) Fjärdingsvägen
Ritning 39-303 visar vägbommars och signalers placering,
ävensom linjens uppdelning i spårledningar.
Emedan avståndet mellan Skol- och Fabriksgatorna är relativt
kort, fällas bommarna 1Fa och 1Fb resp. 1Fc och 1Fd samtidigt, men upplyftningen
sker individuellt så snart ett tåg passerat dem.
Manövercentralen, som utföres enligt ritning 32-657, är försedd
med en indikeringsplan och en manöverpanel, den senare monterad med 4
st. manöverrattar I - IV.
Med manöverratten I manövreras bommarna 1Fa och 1Fb resp. 1Fc
och IFd. Bommarna 2F manövreras med ratten II, och med ratten III skötas
bommarna 3F ävensom inställning av följande tågvägar
å Uppsala Norra:
inställning 1
|
tågväg 3 tv a1
|
" 2
|
tågväg 3 tv a2
|
" 3
|
tågväg 3 tv b1
|
" 4
|
tågväg 3 tv b2
|
" 5
|
Signalerna 3a, 3b1 och 3b2
ställas på stopp (återtagning av tidigare gjord tågvägsinställning).
|
Med manöverratten IV fällas bommarna 4F och inställas följande
tågvägar:
inställning 1
|
tågväg 4 tv a1
|
" 2
|
tågväg 4 tv a2
|
" 3
|
tågväg 4 tv b1
|
" 4
|
tågväg 4 tv b2
|
" 5
|
Signalerna 4a, 4b och 4c ställas på stopp
(återtagning av tidigare gjord tågvägsinställning).
|
Genomfart erhålles genom att inställa de i tågvägen
ingående in- och utfarterna.
Förutom med ovannämnda manöverrattar är panelen försedd
med orderlampor, startknappar, fellampor, manöversändnings- och
indikeringsmottagningslampor samt frigörnings- och strömbesparningsknappar
Å indikeringsplanen äro alla spårledningar, som ingå
i den ifrågavarande linjesträckan, markerade. För varje fällbomspar
finnas dessutom två indikeringslampor, den ena lysande då fällbommarna
befinna sig i fällt läge, den andra då bommarna intaga upplyft
läge.
Fällning av bommarna sker med iakttagande av den riktning det tåg
kommer att hava, för vilket bommarna fällts. Bommarna 1Fa - 1Fb,
1Fc - 1Fd, 2F och 3F fällas för avgående tåg, då
respektive manöverrattar intaga ett visst läge, och för ankommande
tåg då desamma intaga ett annat läge. Bommarna 4F hava fyra
olika fällningskaraktäristika, nämligen:
1. ankommande tåg å Statens Järnvägar
2. avgående "
" "
"
3. ankommande " " Enköpingsbanan
4. avgående "
" "
Passera två tåg samtidigt vägövergången upplyftas
dock icke bommarna förr än bägge tågen lämnat densamma.
Hava några av bommarna fällts utan att tåg senare passerat
resp- vägöver gångar, kunna de lyftas genom att till bommarna
hörande signalerna ställas på stopp. Om då icke något
tåg befinner sig i närheten, upplyftas bommarna automatiskt. Skulle
däremot ett tåg vara i närheten, sker icke upplyftningen förr
än tåget passerat vägövergången.
Bitningar 44-34, 44-35, 45-89, 90, 91, 92 och 93 visa huru vi tänkt
anordningarna kopplade, dels vid vägövergångama och dels vid
Uppsala Norra.
För fällbommarna IFc och 1Fd är icke något särskilt
schema uppgjort, enär dessa fällbommar komma att manövreras
på samma sätt, som bommarna 1Fa och 1Fb.
Signalerna la, 2a och 3a resp. 1b, 2b, 3b1 och 3b2,
4c och 4d äro kopplade så, att de angiva, om den efterföljande
signalen visar kör eller stopp.
Växlarna 3Va och 3Vc äro kopplade och ställas centralt från
Uppsala C. i samband med att de tågvägar läggas, vari växlarna
ingå.
Det första som sker när en sådan tågväg lägges,
är att växlarna intaga rätt läge, därest de ej redan
ligga riktigt, först därefter skyddande fällbommarna intaga
fällda lägen. En tågväg kan således läggas
i förväg, men signalerna påverkas först då bommarna
fällts.
Växlarna 3Vb, 4Va, 4Vb, 4Vc och 4Vd samt spårspärren Spl
äro försedda med elektriska förreglingsanordningar. Förreglingarna
för växeln 3Va och spårspärren SpI äro kopplade,
detsamma gäller för förreglingarna till växlarna 4Va och
4Vb samt 4Vc och 4Vd.
Fientliga tågvägar kunna icke samtidigt signaleras. Skulle två
fientliga inställningar göras, komma signalerna att visa stopp för
bägge tågvägarna.
För tågvägarna 3 tv a1 och 3 tv a2
är tågvägsförregling införd och gör det omöjligt
att ändra lagd infartstågväg, när ett tåg inkommit
på spårledning 3 Sa. Befinner sig ett tåg på ifrågavarande
spårledning och tågvägen måste ändras, kan detta
ske genom att signalerna ställas på stopp. Efter en viss tid, som
regleras av ett tidrelä, utlöses tågvägsförreglingen,
varefter den nya tågvägen kan läggas.
Signalerna 3a, 3b1, 3b2, 4c och 4d:s ljusreläer
för det röda skenet äro försedda med tidreläer. Om
en av nämnda signaler blivit ställd på kör, men måste
återtagas innan tåg framgått, kan signal för tåg
i motsatt riktning icke ställas på kör, förr än
efter en viss tid förflutit (o:a 30 sek.)
Spårledningarna utföras som likströmsspårledningar
och matningen sker från likriktare med buffertkopplade batterier.
Kraftleveransen på de olika platserna hava vi räknat med skall
ske från växelströmsnät. I de fall där växelström
användes för drift av de olika apparaterna, nedtransformeras den
till lämplig spänning, i övriga fall där likström
måste användas, omformas växelströmmen medelst transformatorer
och kopparlikriktare till lämplig likström.
I Uppsala C. erfordras som strömkälla för manövercentralen
och relästativet ett 24 volts ackumulatorbatteri med c:a 75 Ah. kapacitet.
Batteriet laddas med en metallikriktare och laddningen kontrolleras av ett
aggregat för automatisk laddningskontroll. Förutom denna 24 volts
kraftkälla erfordras en impulsspänning av c:a 120 volt, som erhålles
från en liten metallikriktare.
För matning av manöversändarna och indikeringsmottagarna
erfordras 24 volts batterier. Dessa hava vi tänkt oss stå under
ständig laddning, varvid likriktarna skola konstrueras så, att
batterierna aldrig kunna bliva överladdade. Någon automatisk laddningskontroll
behöves icke, men är det möjligt, om så önskas,
senare inmontera sådan.
Som kraftkälla för manöverreläerna användas 12
volts batterier. Dessa hava vi tänkt oss stå under ständig
laddning på samma sätt som 24 volts batterierna.
För matning av utgående ledningar användas separata likriktare
och batterier på 12 volt.
Fällbomsdrivanordningar och växeldrivanordningar köras med
växelströmsmotorer.
Ritning 32-657 visar huru manövercentralen tänkts utförd.
Centralen utföres av ek bonad i önskad färg. Fyllningarna göras
av gabonstav, manöverfyllningen svartlackerad och indikeringsplanen
ljusgrå lackerad med svart spårsystem. Alla lampor förses
med lamplinser. Baksidan av manövercentralen förses med en
låsbar lucka av massonit.
Relästativet i Uppsala C. utföres i likhet med ritning 32-627.
Stativet inneslutes i en träram av mörkbetsad furu, som förses
på fram- och baksidorna med luckor av härdad massonit. Dessa sluta
dammtätt till ramen och kunna låsas, så att obehöriga
icke komma åt de å stativet monterade apparaterna och kopplingslisterna.
Stativet skall monteras fristående, så att såväl fram-
som baksidorna bliva lätt åtkommliga.
Manövermottagarna och indikeringssändarna utföras i likhet
med ritning 31—42. Relästativen äro monterade i skåp
av mörkbetsad furu med framstycke av härdad massonit. Skåpen
hängas på vägg. Reläramen är upphängd på
gångjärn, så att stativet kan svängas ut och baksidan
även som kopplingsklämmorna å skåpets ryggstycke bliva
åtkommliga. Över relästativet hänges skåphuven,
som sluter dammtätt till ryggstycket och kan fastlåsas med hänglås.
Manövercentralen, relästativet i Uppsala C, manövermottagarna
och indikeringssändarna förbindas och provas å verkstaden
samt levereras färdiga, så att de endast behöva inkopplas
på platsen.
Stockholm den 1 mars 1935.
L.M.ERICSSONS SIGNALAKTIEBOLAG
Startsidan
Sidan uppdaterad den 17 december 2005