Någon gång före 1933 skrev Ture Hård nedanstående
redogörelse, som uppenbarligen varit avsedd att publiceras i Ericsson
Review. I ett följebrev med endast en oläslig namnteckning som avsändare,
sägs att den "intressanta" uppsatsen returneras eftersom den för
tillfället inte kunde publiceras "i en så starkt försäljningsinriktad
skrift som vår Review". Detta motiverades med att man för närvarande
varken tillverkade eller hade förfrågningar på CTC-materiel.
En ytterligare orsak kan vara att uppsatsen kanske är intressant endast
för den som redan har kunskap om CTC-tekniken. Hela beskrivningen är
mycket detaljerad.
Skrivelserna finns i Bbrsi 240/42 i volym Bbrsi EI:13
Texten har huvudsakligen OCR-tolkats, men Hårds handskrivna ändringar
och tillägg har i vissa fall visat sig vara oläsliga även
vid okulärtolkning.
Centralized Traffic Control.
Under de senare åren har i fackkretsar uppmärksammats ett nytt
system för fjärreglering av trafikanordningar, vilket under
benämningen C.T.C. (Centralized Traffic Control) synes hava fått
en utsträckt användning i Amerikas Förenta Stater och
nyligen introducerats även i Europa. En redogörelse för denna
anordnings verkningssätt torde därför vara av intresse. Detaljuppgifterna
i följande uppsats hava hämtats från den till svenska patentet
n:o 73710 hörande beskrivningen, vilken offentliggjordes den 1 mars 1932.
Från patentbeskrivningen äro hämtade i fig, 3 och 4 visade
kopplingschemata, vilka dock här framställts i en överskådligare
och för fackman på det signal tekniska området mera begriplig
form. Vid redogörelsens utarbetande har vidare stått till förfogande
en av patentinnehavaren The Westinghouse Brake & Saxby Signal Co. Ltd,
utgiven broschyr D.P.20 samt uppsatser i Modern Transport och Railway Engineering
rörande en i England nyligen utförd anläggning, som
torde vara den första av detta slag i Europa.
C.T.C. systemet använder sig av code-signaler för fjärrmanövreringen
och innebär sålunda på sätt och vis en överflyttning
till det järnvägssignaltekniska området av metoder, som förut
tillämpats inom automattelefonien och vid selektortelefonanläggnlngar
vid järnvägslinjer. Medelst C.T.C.-systemet är
det möjligt att medelst code-signaler från en godtyckligt belägen
central över ett enda par trådar, som sträcka sig från
centralen till och längs med järnvägslinjen uppsöka och
inkoppla vilken son helst av stationerna och inom denna utvälja och påverka
signaler, växlar eller andra där befintliga organ för trafikens
reglering, över samma par trådar erhålles vid centralen
en positiv anmälan, då åsyftade manövrer vid stationerna
blivit verkställda. Aven sådana förändringar i trafikregleringsorganens
tillstånd, som kunna uppstå utan centralens inverkan bliva medelst
C.T.C. systemet omedelbart repeterade vid centralapparaten.
Antalet stationer, som på detta sätt kunna betjänas från
en central av standardtyp över tvenne ledningar utgör 35. En variant
av samma system, som betjänar sig av tre ledningar, möjllggör
betjänande av 81 stationer. Enligt uppgift hava med tillfredsställande
resultat anläggningar utförts med ett avstånd av omkring 15O
km. mellan centralan och den längst bort belägna stationen.
Centralapparatens yttre framgår av fig. l, och i fig. 2 viss detalj
av densamma. Den vertikalt ställda manövertavlan är indelad
i vertikala fält, vart och ett innehållande två ställare
med kontrollapor och två tryckknappar, vilka ärplacerade mitt
under ställarna. Varje dylikt fält motsvarar i C.T.C.-systemet en
station, bestående exempelvis av en växel jämte de signaler,
som erfordras för dirigering av rörelserna genom växeln. Över
ställarna är anbragt en illuminerad spårplan, som ger
i stora drag en bild av det spårområde, som skall kontrolleras. Lamporna å denna spårplan visa 1 varje ögonblick, var
tågen befinna sig inom sträckan.
I den 1 fig. 2 visade apparaten är den övre ställaren
använd för manövrering av en växel och har tvenne kontrollaapor,
som visa, vilketdera läget växeln intager. Den nedre av ställarna
användes för manövrering ev signaler och bar tre kontrollampor,
av vilka den mellersta motsvarar "stopp" i samtliga signaler, den vänstra
"kör* i signal för rörelse ät vänster och den högra
lampan "kör" för rörelse ät höger.
Den nedersta knappen är en s.k. startknapp, (i det följande
benämnd P), som intryckas för varje gäng en order utsändes
å linjen. Den andra knappen i fig. 2, betecknad "Call-on" kan
användas för s.k nödfallsutlösning, då en på
"kör" ställd signal behöver återställas till "stopp"
och tågvägen ändras utan att tåg framgått.
Nedtill till höger å manövertavlan äro anbragta tvenne
för alla centralapparatens fält gemensamma tryckknappar, av vilka
den ena användes för att stoppa eller återtaga en redan avsänd
manövercode innan denna fullbordats, och den andra för att påkalla
förnyad anmälan från stationerna angående ställningen
å därvarande apparater. Lamporna ovanför dessa knappar visa,
då linjen är upptagen ar en utgående manövercode resp.
en inkommande anmälningscode.
Av ovanstående framgår att en station i C.T.C. systemet i regel
icke får uppfattas som en station i vanlig betydelse inom järnvägsterminologien. På en mötesstation med en växel i vardera änden
komma sålunda i regel två C.T.C-stationer, omfattande var
sin ände av mötesstationen. För en linjeblockpost med
en signal åt vardera hållet räcker det med en C.T.C. station,
med för en blockpost å dubbelspårig bana krävas två
C.T.C. stationer, enär signalerna för det ena spåret måste
kunna regleras oberoende av signalerna för det andra spåret.
För att underlätta förståelsen av efterföljande
beskrivning torde här från början böra nämnas, att
C.T.C. systemet i och för sig icke avser att åstadkomna förregling
i gängse bemärkelse, d v s beroenden mellan växlar
och signaler och mellan signaler inbördes, utan utgör endast
ett medel för påverkande av avlägset liggande trafikregleringsanordnlngar.
Av trafiksäkerhetshänsyn betingade beroenden mellan de olika stationsorganen
åstadkommas genom särskilda anordningar vilkas verkningssätt
är i huvudsak detsamma som i hel- eller halvautomat!sk aväxel-och
signalsäkerhetsanläggningar av standardtyp.
I fig. 3 och 4 visas kopplingsschemata för en C.T.C. anläggning
för maximalt 12 stationer. Centralapparaten, som framställas
i fig. 3 består sålunda av 12 fält av den sammansättning
som visas i en skiss nedtill i mitten på figuren. Varje fält består
av:
- en tvåvägs växelställare med kontrollampor
W+ och W-,
- en trevägs signalställare f med kontrollampor
Fv, H och Fh,
- en startknapp P ,
- en spårkontrollampa T i förbindelse med spårledningen
genom växeln
I fig. 4 framställes en typisk station, vilken enligt skissen
nedtill i figuren hestår av;
- en växel w
- signaler F1 v och F2v, gällande
för rörelser från vänster med växeln i + resp.
-läge samt F1h och F2 h, gällande
för rörelser åt höger, med växeln i + resp. - läge.
- en spårledning med spårrelä TR.
Tolv dylika stationer kunna regleras från centralapparaten,
då samtliga 12 fält i denna utnyttjas.
Centralen och stationerna förbindas med en dubbelledning, i vilken
linjereläerma R äro inkopplade i serie. i serie Av dylika reläer
finnes ett vid centralen ocb ett vid var och en av stationerna. I viloläge
framflyter ström genom linjeledningen och samtliga R-reläer äro
då attraherade.
Kommunikationen mellan centralen och stationen sker genom codesignaler,
vilka utsändas från centralen, då en verkställlghetsorder
skall meddelas, och från stationerna, då anmälan till centralen
skall lämnas, att ordern är verkställd, eller att eljes någon
förändring inträtt vid stationen t.ex. ett en spårledning
blivit upptagen, en signal gått på "stopp" o.s.v.
Codesignalerna bestå av ett antal efter varandra följande avbrott
i linjeströmkretsen, som därvid slutes ett ögonblick mellan
varje avbrott.
För den i fig. 3 och 4 visade anläggningen bestå codesignalerna
av 16 dylika avbrott. Signalerna särskiljas från varandra och
verkar på olika sätt, därigenom att vissa av avbrotten, som
äro längre än de övriga, inpassas i codesignalerna på
olika platser så att varje signal får en från övriga
codesignaler skild karaktär.
Det första avbrottet i varje codesignal användes sålunda
för att särskilja utgående och ingående signaler.
I en från centralen för ordergivning utsänd s.k. manövercode
är sålunda första avbrottet alltid långt, under det
att företa avbrottet i de från atationerna utgående anmälningscoderna
alltid ax kort. att kort avbrott har en varaktighet av omkring 0,1 sek.,
ett långt avbrott omkring 0,4 sek.
Av de följande avbrotten användas n:ris 2 t.o.m. 8 i manövercoderna
för att utvälja stationen och i anmälningscoderna för
att utvälja visst fält i centralapparaten.
Vid den i fig 3 och 4 visade anläggningen med 12 stationer äro
alltid två av avbrotten n:ris 2 till 8 långa.
Ett av dessa ar förlagt till avbrotten n:ris 2-4 och det andra till
något av avbrotten n:ris 5-8. Det första avbrottet utväljer
en grupp på 4 stationer eller fält och det andra avbrottet en
av stationerna eller fälten inom denna grupp. Stationen n:r 1 och tillhörande
fält karaktäriseras sålunda genom att avbrotten n:ris 2 och
5 äro långa, under det att n:ris 3, 4, 6, 7 och 8 äro
korta. För stationerna och fälten 2, 3, 4, 5, 6 etc, äro avbrotten
2 och 6, 2 och 7, 2 och 8, 3 och 5, 3 och 6 etc. långa.
I återstoden av utgående manövercodesignaler användes
avbrotten n:ris 9-15 för att bestämma det läge de olika organen
inom den av codesignalens förra del uppsökta stationen skola intaga,
varefter avbrott nr 16 slutligen påverkar dessa organ pä avsett
sätt och återställer därpå centralen till utgångsläget.
Vid en ingående anmälningscode användas på motsvarande
sätt avbrotten n:ris 9-15 för att bestämma läget å
vederbörliga indikatororgan i det fält, som av codesignalens första
del blivit uppsökt, varpå det 16:de avbrottet verkställer
den slutgiltiga inkopplingsordern ----- återställer anordningarna
vid stationen till utgångsläget.
I det i fig. 3 och 4 visade exemplet användes i utgående coder
avbrotten nr 11 och 12 för växelns manövrering. Ett
långt avbrott vid 11 bestämmer sålunda, att växeln
skall intaga normalläge (+läge), och ett långt avbrott vid
12, att växeln skall läggas i omlagt läge (-läget).
I varje codesignal kan följaktligen endast endera av dessa impulser
vara förlängda.
Impulserna n:ris 13, 14 och 15 användes för signalernas
manövrering sålunda att ett långt avbrott vid n:r 13 ställer
signal Fh för högergående tåg till "kör", ett
långt avbrott vid n:r 14 sätter samtliga signaler på "stopp"
och ett dylikt vid nr 15 signalerna Fv för vänstertrafik till
"kör". Endast ettdera av avbrotten 13, 14 och 15 kan därför
vara långt i en och samma codesignal. Vederbörlig signal
Flh eller F2h resp. F1v eller F2v,
väljas sedan inom själva stationen genom av växeln påverkade
lokala kontakter.
Vid de från stationerna utgående anmälningscoderna kunna
impulserna användas på följande sätt:
- N:ris 9 och 10 användes för anmälan av spårreläet
ställning, varvid n:r 9 är lång, då spårledningen
är fri, och n:r 10, då spårledningen är upptagen;
- n:ris 11 och 12 markera växelns läge, d.v.s.
11 och 12 äro långa, då växeln ligger 1 +läge resp.
-läge;
- n:rie 13, 14 och 15 angiva signalställningen, varvid
förlängning av 13, 14 resp. 15 användes för markering
av resp. körställning
å Fv, stoppställning
å samtliga signaler, och körställning å Fh
Vid såväl manöver- som anmälningscoderna är den
sista impulsen n:r 16 som inkopplar apparaterna och avslutar codesignalen,
alltid lång.
Av ovanstående framgår att såväl i en från
centralen utgående manövercode som en dit ingående anmälningscode
6 av avbrottsimpulserna äro långa och de övriga 10 korta.
Mellan avbrotten ligga 15 slutningar av ungefär 0.1 sekunders varaktighet.
En fullständig codesignal kräver sålunda en tid av 0.4
x 6 + 0.1 x 10 + 0,1 * 15 = 4,9 sek. Ovanstående tider äro approximativa
och endast relativa. I verkligheten torde tiden för en codesignal vara
kortare och uppgives sålunda vid utförda anläggningar vara
omkring 3 1/2 sekunder, Med i det föregående omnämnt
treledaresystem för codesignalernas överföring har tiden nedbragts
till endast 1 1/2 sek. för överföring av en komplett codesignal.
Kort signaleringstid är givetvis av vikt vid starkt trafikerade linjer
med många stationer ---- linjerna kan användas endast för
en överföring i sänder. Återgå vi till fig.
3 och 4 så framgår av i fig. 4 angivna teckenförklaringar
ett i anordningarna ingå dela neutrala, dels polariserade reläer.
Av de neutrala reläerna äro en del utförda med normal
utlösningstid, under det att vissa reläer äro inreglerade
för utlösningstider av 0,1, 0,2 och 0,3 sek. Tiderna äro
fortfarande endast att betrakta som relativa tal. Av polariserade reläer
förekomma i kopplingsschemorna dels dylika med en lindning, i vilken
strömriktningen ändras, då reläets ankare skall omställas,
dels dylika med två lindningar, av vilka den ene användes
för att ställa ankaret åt ena hållet och dan andra
för att ställa ankaret åt andra hållet.
Reläernas ankaren äro försedda med kontakter, vilka vid de
neutrala reläema ändra ställning varje gång strömmen
i magnetlindningen slutas eller brytes. I förra fallet uppstår
brytning vid backkontakterna och slutning i frontkontakterna, i senare fallet,
d.v.s. då reläet faller, uppstår avbrott i framkontakterna
och slutning vid backkontakterna.
Vid de polariserade reläerna omkastas kontakterna vid varje ändring
av strömriktningen genom reläet, men kontakterna kvarstanna på
grund av ankarets permanenta magnetism i det vid strömriktningen intagna
läget, även om strömmen brytes, och ändra ej läge,
förrän magnetfältet omkastas genom en ny strömsignal,
som ändrar magnetfältets riktning. Vid reläer med två
lindningar användes den ena lindningen för magnetisering i ena riktningen
och det andra för magnetisering i andra riktningen.
Betrakta vi nu linjeströmkretsen så finna vi, att strömmen
i denna i normalläget såväl vid centralen som stationerna
är sluten över backkontakter å manöverreläer T.
Strömkretsen ligger då klar för mottagning av codesignaler
såväl vid centralen som vid stationerna. Då ett relä
T attraheras, omkastas kontakterna å T och strömkretsen inkopplas
över en framkontakt å sändarereläet V. Genom upprepad
slutning och brytning av strömmen till reläet V åstadkommes
i linjeströmkretsen de omväxlande brytningar och slutningar,
varav en codesignal är sammansatt.
Av kopplingsschemat för linjeströmkretsen framgår, att en
från centralen.utsänd codesignal påverkar hela linjen från
centralen till den sista stationen n:r 12. Detta är förhållandet
även vid sändning från stationen n:r 12. Vid utsändning
av codesignaler från någon av mellanstationerna blir däremot
i och med det att manöverreläet T attraherats den bortom stationen
liggande delen av linjen frånkopplad och ersatt med ett motstånd,
vars storlek är lika med motståndet hos den frånkopplade
delen av linjeströmkretsen. Motståndet bör sålunda vara
mindre ju längre bort från centralen stationen är belägen.
Vid den sista stationen bortfaller motståndet, enär vid sändning
från denna station hela linjeströmkretsen ar inkopplad liksom
vid sändning från centralen.
Inställning av manöverreläet T 1 laga för sändning
sker såväl vid centralen som vid stationerna med hjälp av
ett polariserat startrelä H, vara minuskontakt sluter strömman till
reläets lindning.
Startreläets minuslindnlng påverkas vid centralapparaten genom
framkontakter å fältväljarereläerna H1, H2, H3 etc, vilka
i sin ordning påverkas genom intryckning av startknapparna P1, P2,
P3 etc. Då startknappen släppes, fasthålles reläema
h1, h2 etc över egna kontakter å fältsökarereläerna
S1, S2, S3 etc. Då T attraheras brytes strömmen till
minuslindningen å det polariserade startreläet H, men dess minuskontakt
vid T förblir dock sluten genom att ankaret ligger kvar på grund
av sin permanenta magnetism.
Betrakta vi därefter motsvarande anordning vid stationen i fig.
4 så finna vi, att startreläet H minuslindning här inkopplas
över kontrollkontakter å de olika organ, varav stationen
är sammansatt och vilkas ställning skall anmälas till
centralapparaten genom en codesignal. Utlösning av spårreläet
TR medför exempelvis,att en ström till H-reläets minuslindning
framgår över reläets kontrollkontakt TR a, +kontakt
å ett polariserat relä TR och backkontakt å T. Då T
attraherat brytes strömmen till H, men den -kontakt å H, som påverkar
T, förblir dock sluten på grund av ankarets permanenta magnetism.
Samma inverkan å startreläet h har tydligen även omställning
av en växel eller ändring av ställningen å en signal.
I förbigående må här nämnas, att vid stationerna
startreläets H minuslindning även kan påverkas av en i kopplingsschemat
synlig grenströmkrets över en kontakt Bl. Denna grenströmkrets
träder i funktion, då centralen önskar starta en codesignal
från en station för att erhålla förnyad kontroll av
stationsorganen, utan att något av dessa ändrat ställning.
Centralen utsänder då en codesignal, vari impulsen förlängts
genom intryckning av en härtill avsedd tryckknapp. Förlängningen
av den nionde impulsen medför omställning av startreläet
vid stationen vid minusläge vilket har till följd, att en codesignal
utgår från stationen, så snart den från centralen
kommande manövercoden avslutats.
Slutandet av kontakten å H-reläet vid centralen (fig. 3) åstadkommer
först såsom redan nämnts, att manöverreläet T attraheras,
varigenom linjeströmkretsen brytes och linjereläet R utlöses.
Detta medför omedelbart att strömmen slutes till codereläerna
B1 och Cl, och såsom nästa steg attrahering av ingångsreläet
E, samt blockeras reläet Ka, varpå fasthållningskretsar över
egna framkontakter slutas såväl för Ka som för B1, Cl
och E. Vidare slutes strömkretsen för ett annat blockeringsrelä,
K. över framkontakter å Ka och impulsreläet I, vilket sistnämnda
hålles attraherat över en framkontakt å linjereläet
R. Genom slutning av framkontakter å K och Ka åstadkommes
även en fasthållnlngsströmkrets över egen kontakt
för manöverreläet T, som därpå förblir
magnetiserat, till dess att codesignalen är fullbordad.
Flytta vi oss nu till högra delen av figuren så finna vi, att
attraheringen av T åstadkommer attraktion av tidreläet X,
vars kontakter i sin tur dels framsläppa strömmen till
tidreläet Y, dels förbereda strömslutning till tidreläet
Z, som attraherar, då codereläet Bl attraherat. Vi bemärka
vidare att i strömkretsen för X finnes inkopplad dels en backkontakt
å Y, dels parallellt med denna kontakt även en framkontakt z.
Vid nyssnämnda attrahering av X framgick strömmen över
backkon takten å Y, men efter attrahering av Y överflyttas strömmen
från nämnda kontakt till framkontakten å Z, så att
X förblir attraherat. Av kopplingsschemat finna vi slutligen att
en backkontakt å X avstänger strömtillförseln till sändarreläet
V, som därför tillsvidare är strömlöst och håller
linjeströmkretsen bruten.
Detta tillstånd fortfar under 0,2 sek., under vilken tid impulsreläet
I hinner magnetisera, så att detta relä utlöses. Strömmen
till Z brytes då vid en framkontakt å I, så att även
relä Z utlöses efter 0,1 sek förlopp, och efter ytterligare
0,1 sek. faller därför även relä X. Sändarreläet
V attraheras nu över en backkontakt X och en framkontakt Y.
Linjeströmkretsen blir därigenom ånyo strömförande
och linjereläerna R attrahera. Strömavbrottet under har tydligen
haft en varaktighet, som är lika med summan av frigöringstiderna
för reläerna I, Z och X eller tillsammans omkring 0,4 sek. 0,1 sek.
0,1 sek efter det att X utlösts, utlöses även Y, varav
följer, att V ånyo faller och bryter linjeströmkretsen,
som sålunda varit sluten endast omkring 0,1 sek
Vi dröja nu ett ögonblick för att se, vilka förändringar,
som vid första impulsens upphörande inträffat i kopplingsschemats
vänstra del. Vi observera dä först att reläerna B1och
Ka bliva strömlösa då R attraheras. Ka påverkades emellertid
icke härav, enär attraheringen av R varade endast 0,1 sek., under
det att utlösningstiden för Ka är 0,3 sek. B1 utlöses
däremot, men dessförinnan magnetiseras codereläet B1a och fasthålles
över en egen framkontakt, även då B1 utlöses.
Reläet X har under första impulsens avbrottsperiod varit utlöst
under 0,2 sek., men detta har icke varit tillräckligt för fällning
av utlösningsreläet C, somhar 0,3 sek. utlösningstid.
Såväl K som Ka förbliva i själva verket attraherade
så länge utsändning av codesignalen pågår.
Då linjereläet R efter strömslutningen i. slutet av första
impulsen ånyo utlöses, magnetiseras codereläet B2 över
en framkontakt å B1a, varpå sistnämnda relä faller,
under det att B2 fasthålles över egen kontakt.
Gå vi nu ånyo till kopplingsschemats högra del och antaga,
att codesignalen utsänds från fält 1, d v s genom intryckning
av startknappen P1, bemärka vi först att fältväljarrelä
Hl är attraherat.
Reläet X har vid företa impulsens slut ånyo attraherats
över backkontakten Y, vilken dock på nytt öppnas, då
Y genom attrahering av X även får ström och attraherar.
Dessförinnan har emellertid backkontakten V, genom attrahering av B2
förbikopplats över framkontakter å F, C1, B2, H1 och
E, varför X tills vidare förblir attraherat och hindrar attrahering
av V, så att linjeströfflkreteen tills vidare förblir bruten.
Efter 0,2 sekunder utlöses emellertid ånyo reläet I och
en strömkrets slutes från den vid manöverreläet X befintliga
I-kontakten, över kontakter å C1, E och B2 till gruppsökarereläet
G1, som härvid attraherar,och sänder strömmen vidare
över en egen kontakt till hjälpreläet L1, som även attraherar,
och bryter fasthållningsströmkretsen för relä E och inkopplar
i stället fasthål1-ningsströmkretsar för G1och L1.
Nyssnämnda grenströmkrets till reläet X över C1, B2,
H1 och E avbrytes genom utlösningen av reläet E, varför X
faller och V attraherar, varigenom codesignalens andra avbrottsimpuls
bringas att upphöra.
Avbrottet har tydligen haft en varaktighet lika med summan av reläets
I utlösningstid, reläernas G1 ooh L1 attraheringstider samt reläernas
E och X frigöringstider, eller tillsammans omkring 0,4 sek.,
d.v.s. även codesignalens avbrott nr 2 har blivit förlängt.
0,1 sek. senare än X utlöses även Y, varigenom
V faller och bryter linjeströmkreteen för att inleda codesignalens
avbrott nr 3. Även X attraheras på nytt över backkontakten
Y och därpå även reläet Y. Samtidigt har vid codereläerna
den förändringen inträtt att först B2a attraheras, sedan
B3a och vidare först B2 och sedan även B2a fallit.
Se vi nu åter på reläet X finna vi, att i det ögonblick
då B3 attrahera ingen grenledning finnes förbi den
till X ledande backkontakten å Y. Reläet X utlöses därför
redan 0,l sek. efter attraherlngen av Y, varpå V attraherar och avbrottet
i linjeströmkretsen upphör. Avbrottet har i detta fall tydligen
endast varat omkring 0,1 sek., d.vs. tredje impulsens avbrott har varit kort.
Efter utlösningen av X faller även Y och 0,1 sekunder senare även
V och X attraheras ånyo. Strömmen i codereläerna matas vidare
från B3 över B3a till B4. Ej heller vid B4 erhålles någon
grenledning till X, varför även fjärde impulsen blir kort.
Vid början av impulsen nr 5, då codereläernas magnetisering
flyttats från B4 över B4a till B5, uppstå emellertid
en dylik grenledning över framkontakter å B5, H1och G1, emedan
utsändningen sker från fält 1, vars fältväljarerelä
H1 fortfarande är attraherat.
X fasthålles alltså i attraherat läge, även då
Y utlösts, och linjeströmkretsen förblir strömlös,
till dess att impulsreläet I faller. Härigenom slutas som förut
en strömkrets från den invid relä X visade backkontakten å
I till fältsökarreläet B1 över framkontakter å
Cl, B5 ooh gruppsökarereläet G1. Då G1 är attraherad,
skickas strömmen vidare till hjälpreläet L2, som attraherar
och avbryter fasthållningsströmkretsen för reläerna L1
och G1,vilka därigenom fällas. Såväl S1 som L2 fasthållas
emellertid genom en grenledning över en backkontakt å L2 samt framkontakter
å K ooh Ka, då gruppreläet G1, faller. Då G1
avmagnetiserats, brytes även grenledningen till X över dess kontakt
ooh codesignalens 5:e avbrottsperiod upphör på förut omskrivet
sätt. Avbrottstiden utgör summan av utlösningstiden för
J, attraheringstiderna för B1 och L2 samt utlösningstiderna för
G1 och X, vilket tillsammans blir omkring 0,4 sek., dvs. femte impulsen är
lång.
Genom attrahering av fältsökarreläet S1 har codesignalen
funnit vederbörligt fält i centralapparaten. Fältväjarereläet
H1 behöver därför icke längre hållas attraherat,
och av schemat framgår att fasthållnlngsströmmen tas över
en backkontakt på S1.
Sändningen av codesignalen fortsätter emellertid, varvid codereläerna
B5a, B6, B6a, B7, B7a och B8 successivt attrahera under inverkan av linjereläets
R svängningar, vilka alltjämt framkallas genom växelvis attraktion
och avmagnetisering av reläerna X, Y och V. Avbrottsperioderna i impulserna
n:ris 6, 7 och 8 äro samtliga av kort varaktighet, emedan vid dessa
impulser vid sändning från fält1 ingen grenledning kan uppstå,
som fasthåller reläet X, då backkontakterna å Y öppnas.
Vid magnetisering av R efter 8:de avbrottsperiodens slut attraherar relä
B8a och därjämte även C1a, varför fasthållningskretsen
för C1 brytes, så att detta relä utlöses. Då
R omedelbart därefter ånyo faller vid inledningen av den 9:de impulsens
avbrottsperiod falla reläerna B8a och C1a, men dessförinnan attraheras
dels coderelä B1 över en framkontakt å B8a, dels coderelä
C2 över framkontakt å C1a. Båda reläerna B1 och
C2 fasthållas efter attraheringen över egna kontakter, det förra
så länge linjereläet R är fallet, det senare till dess
att B8a nästa gång attraherar.
Med attraheringen av C2 inledes codesignalens senare hälft, vars
utseende bestämmes av läget å växel- och signalställarna
i det fält som uppsökts genom codesignalens 8 första impulser.
Vid 9:de impulsens början har som vanligt relä X attraherat över
en backkontakt på Y, men faller åter, då Y attraheras, såvida
icke backkontakten Y vid codereläets Bl attrahering förbikopplas,
så att X kvarhålles i attraherat läge.
Betrakta vi kopplingsschemat för X så finna vi, att dylik förbikoppling
uppstår endast om relä Z attraheras. Av kopplingsschemor se vi
omedelbart att relä Z attraheras över kontakter å B1 och C2,
d.v.s. vid 9:de impulsen, om en i schemat visad tryckkontakt C0 är
sluten. Ström framgår genom Z, till dess att I faller, vilket
sker efter 0,2 sek. Z:s ankare faller därpå efter 0,1 sek.,
varpå även X efter ytterligare 0,1 sek. fälles, så
att V attraherar och sluter linjeströmkretsen efter c:a 0,4 sekunders
avbrott. Knappen C0 är densamma, som omnämnts å sid
3, och som användes för att påkalla förnyad anmälan
från stationerna angående apparaternas ställning därstädes.
Codesignalen fortsätter nu, varvid codereläeraa successivt attrahera
och släppa åter sina ankaren. Avbrottsimpulserna förlängas
till 0,4 sekunder i de fall, då ström framsläppas till reläet
Z vid codereläets tillslagning. Strömtillförseln
sker över kontaktreläerna C2 och B1 samt kontakter i signal- och
växelställarna i fält 1. Vi finna av kopplingsschemat
att strömslutning till I icke inträffar för B2 d.v.s. vid 10:de
impulsen, varför avbrottet i linjeströmkretsen vid denna impuls
blir kort. Vid B3 och B4, d.v.s. elfte resp. tolfte impulsen, blir strömmen
till Z sluten, om växelställaren är förd i plus resp.
minusläge, d.v.s, den förra impulsen förlänges, om växeln
skall ligga i plus ooh den senare, om växeln skall ligga i minus.
Vidare inses utan vidare av kopplingsschemat, att förlängda avbrottsimpulser
uppstå vid B5, B6 resp. B7, d.v.s. vid impulserna n:ris 13, 14 och
15, om signalställaren 1 f intager läge V, läge S resp. läge
h. Den 16:de sista impulsen, då B8 magnetiseras, blir tydligen
alltid förlängd. Av kopplingsschemat framgår nämligen,
att Z får ström över B8 och +lindningen å startreläet
H, vars ankarkontakter därför omkastas till det läge, som
dessa kontakter intogo, innan sändningen började.
Härigenom brytes den -kontakt å H, som vid codesignalens början
bragte manöverreläet T att attrahera. Reläets fällning
hindras emellertid genom en med H-kontakten parallellkopplad Z-kontakt. Då
Z efter 0,3 sek. faller brytes strömmen till T och efter ytterligare
0,1 sek. faller detta relä och avbryter strömtillförseln till
reläerna X, Y, Z och V samt sluter ånyo linjeströmkretsen
som nu förblir attraherad. Efter 0,3 sekunders förlopp faller Ka,
varigenom strömkretsen för manöverreläet T återställes,
så att detta relä, så snart startreläet H på nytt
omkastas till -läge, kan attrahera och därmed igångsätta
utsändning av en ny codesignal. Redan under den föregående
codesignalens förlopp kan förberedelse hava gjorts för ny codesignal
genom intryckning av en startknapp vid något annat fält i centralapparaten.
Innan vi fortsätta beskrivningen av apparaternas verkningssätt
fästes uppmärksamheten å de i kopplingsschemat i fig.
3 invid signal- och växelställarna f och d visade polariserade
reläerna FD och WD. Dessa reläers ankaren omkastas vid början
av de impulser som skall förlängas för att markera ställarläget.
Reläankarenas kontakter inkopplas i en strömkrets (ej angiven i
kopplingsschemat), innehållande de kontrollampor, som sxola markera
läget av de med stallarna förbundna apparaterna. Lamporna äro
så anordnade att desamma släckas, då codesignal utgår,
för ändring av signalens eller växelns läge samt tändas
på nytt, då anmälningscode ingått från stationen,
att ordern är verkställd..
Vi skola nu undersöka, huru den från centralapparaten utsända
codesignalen påverkar stationsapparaterna i fig. 4 och erinra oss då
först, att den medelst startknappan P1 inledda codesignalen hade första,
andra och femte impulserna förlängda. Antaga vi därjämte
att ställarna lf och 1d intaga de å fig. 3 visade lägena äro
jämväl impulserna n:ris 11 och 13 förlängda, varjämte
slutligen även impuls nr 16 var förlängd.
Vid första impulsen faller linjerelä R (fig. 4), varefter codereläerna
Bl och Cl attrahera och omedelbart därefter även utlösningsreläet
Ka, som i sin tur inkopplar ström även till det andra utlösningsreläet
K. Eftersom den första impulsens avbrott är långt,
faller även impulsreläet I och tillkopplar genom en backkontakt
sökarreläet E.
För B1, C1, Ka och E inkopplas fasthållningskretsar över egna
kontakter.
Då R åter attraherar efter första impulsens slut, slutes
strömmen till Bla.och SI faller. Även Ka blir strömlöst,
men hinner ej utlösas, enär strömavbrottet för Ka har
endast 0,1 sekunds varaktighet, under det Ka;s utlösningstid är
0,3 sekunder. 01 och E hänga fortfarande uppe över fasthållningsströmkretsar
och relä I får ström på nytt.
Vi observera att manöverreläet T under första impulsen icke
attraherat och kan nu, så länge K och Ka äro attraherade,
icke få ström även om startrelä H skulle omställas
under det codesignalens mottagning äger rum.
Då X, Y och V äro inkopplade över framkontakt å T,
aro nämnda reläer strömlösa under oodesignalens mottagande,
likaså rela Z, som är beroende av framkontakt å X.
Då reläet R faller vid andra impulsens början, tlllslås
codereläet B2 och, eftersom avbrottet är långt, även
gruppsökarreläet Q, som erhåller fasthållning över
egen kontakt och backkontakter å K och Ka och i likhet med E förblir
magnetiserat så länge codesignalen varar.
I det följande attraheras succesivt B2a B3, B3a och B4, utan att detta
har någon inverkan i övrigt vid denna station, som tillhör
den med B2 samhörande stationsgruppen. Vid femte impulsen däremot,
då B5 attraheras, slutes strömmen till stationssökarereläet
S, enär nämnda impuls ar förlängd, så att I faller.
Även S fasthålles över egen kontakt samt framkontakter
K och Ka, tills codesignalen är avslutad. Vid slutet av 5:te impulsen
äro sålunda reläerna E, G och S attraherade. Vid övriga
stationer i samma grupp äro tydligen endast reläerna E och G attraherade
under det att, vid stationerna tillhörande de två andra, med B4
och B5 samhörande grupperna, endast E är attraherat.
Impulseringen fortgår sedan, varvid codereläerna B5a, B6, B6a,
B7, B7a och B8 successivt attrahera utan att detta har någon inverkan,
enär ingen av dessa impulser är förlängd, då ju
stationen redan uppsökts genom attraheringen av S
Då B8a vid slutet av 8:de impulsen attraherar, faller tydligen C1,
men i stället attraheras C1a, varigenom strömkretsen för C2
förberedes, så att detta relä attraherar, då linjereläet
R faller vid 9:de impulsens början. Samtidigt attraherar även
Bl, och codesignalens andra del inledas.
Denna del av codesignalen har till uppgift att inställa stationens
olika organ i vederbörliga lägen, oom bestämmes av de förlängda
impulsernaa placering i codesignalen.
Vi se då till en början, att ett långt avbrott i
nionde impulsen medför strömslutning till minuslindningen
å startreläet H över framkontakter å B1, S och B2
samt backkontakt å J. Som vi i det följande skola
se, har detta till påföljd, att en anmälningscode återsändes
från stationen till centralen, utan att någon förändring
förekommit i stationsorganens ställning. Vi erinra oss från
beskrivningen av den från centralen utgående codesignalen, att
förlängning av nionde impulsen har till uppgift att framkalla förnyad
repetering av stationsorganens ställning.
Då impulsering fortgår attraherar B1a och därpå B2
varmed 10 lmpulsen inledes, Denna impuls är kort ooh åstadkommer
därför ingen fällning av relä I. Elfte impulsen, vid vars
början B3 attraherar, är däremot lång och åstadkommer
attraharing av organsökarerelä F3 över kontakt X samt framkontakter
C2, S och B3, varpå reläet F3 fasthålles över egen framkontakt
samt backkontakter K och Ka tills codesignalens slut. Av det föregående
framgår, att förlängningen av elfte impulsen inträffar,
då växelställaren i centralapparaten intager +läge.
12:te impulsen, då B4 attraherar, är kort, varför F4
förblir fallet. Vid 13:de impulsen, som är förlängd,
enär ställaren 1f vid codens avsändning antagas vara förd
till läget för att framkalla "kör"-ställning å
signalen Fh.
Fjortonde och femtonde impulserna äro korta, varför F6 och F7
förbli fällda. Då linjekretsen vid femtonde impulsen
åter slutes, attraherar B7a och därefter B8, vars framkontakt
sluter strömmen till de följande omställningsreläerna
WS, HS och FS. Deras ankaren bringas härigenom att intaga
de lägen, som bestämmas av organsökarereläernas ställning.
Av kopplingsschemat framgår, att, eftersom F3 och F5 äro
attraherade, reläets WS ankare lägges i +läge, HS i
-läge och F8 i l+läge,
Då B8a efter 16 avbrottsimpulsens slut attraherar, fälles C2,
och då linjeströmkretsen nu förblir sluten, faller även
Ka och därpå även K. Mottagningen av coden är därmed
avslutad, så att ny codesignal kan mottagas eller anmälningscode
till centralen börja.
Ehuru strömmen till de polariserade reläerna HS och FS omedelbart
frånslås genom kontakt å B8, kvarligga deras ankare på
grund av permanent magnetismen i de lägen, vari desamma inställts
genom codesignalens 16:de impuls. Genom kontakter på deras ankaren
påverkas de reläer som inkoppla växeldrivanordningen och bringa
signalerna att taga vederbörligt läge.
Innan vi övergå till beskrivning av codesignalens uppkomst vid
sändning av anmälningscode från en station skola vi lägga
märke till de i övre högra delen av fig. 4 visade anordningarna,
vilka tjäna till att angiva läget å stationens olika organ.
Spårledningens tillstånd karaktäriseras av en kontakt TR,
som intager läget b, då spåret är fritt och läget
a då spåret är upptaget.
Växelns läge återgives av kontakt W, som ligger i + då
växeln ligger i +läge, och i minus, då växeln ligger
i -läge.
Kontaktens F läge bestämmes av signalernas ställning på
sådant sätt, att kontakten intager läget v då signal
F1v eller F2v är är ställd och läget
h, då F1h eller F2h är ställd (se planskissen).
Kontakten M slutligen intager läget S, då alla signaler visa "stopp",
och läget K, så snart någon av signalerna visar "kör".
Vi finna att kontakterna TR, W, F och M motsvaras av kontrollamporna i centralapparaten
(se fig. 3), det att kontrollampan TR är tänd, då TR ligger
i läget b, lampan W+ resp. W-, då växelkontrollkontakten
W ligger i +läge resp. -läge, kontrollampan Fv resp. Fh,
då signalkontrollkontakten ligger i läge v resp. h, och slutligen
kontrollampan S, då kontrollkontakten M ligger i läget S. Syftet
med den från stationen utgående anmälningscoden är
tydligen att inkoppla kontrollamporna så att dessa på ovanstäende
sätt återgiva läget av stationens kontrollkontakter.
I förbindelse med kontrollkontakterna visas i kopplingsschemat i fig
4 en rad polariserade reläer TR, WD, FD och MD, vilka omställas
genom strömimpulser, som utgå över kontrollkontakterna. De
polariserade reläerna äro försedda med kontakter, å schemat
visade ett stycke nedanför reläerna.
Kombinationen mellan kontrollkontakterna, de polariserade reläerna
och deras kontakter är tydligen sådan, att en strömkrets
kan slutas över en kontrollkontakt och tillhörande reläkontakt,
varje gång kontrollkontakten ändrar läge, men denna strömkrets
brytes, så snart reläet omkastats. Reläkontakten
intager då sådant läge, att strömkretsen kan slutas,
j när kontrollkontakten nästa gång omställas.
Utsändning av en anmälningscode inledes alltid genom att startreläets
H minuslindning får ström, så att sändarreläet
T attraheras. Av kopplingsschemat framgår att detta inträffar
dels sa snart någon av kontrollkontakterna TR, W, F eller M ändrar
läge dels då nionde impulsen i en från centralen utsänd
codesignal är förlängd.
Reläets T attrahering medför, att linjereläet R faller,
varigenom, som förut beskrivits, B1, Ka och K attrahera.
Vidare attraherar nu reläet X och därpå Y, varpå
X åter faller, därigenom inkopplande relä V, så att
ström ånyo tillföres linjereläet R. Vi se av kopplingsschemat
för linjekretsen, att då T är attraherat, - vilket är
fallet, så länge sändningen pågår, - den bortom
stationen liggande delen av linjeströmkretsen är bortkopplad.
Den från stationen utgående impulseringen berör sålunda
endast linjen mellan stationen och centralen.
Den första impulsens avbrott har tydligen haft en varaktighet, som
ungefärligen motsvarar relä X utlösningstid, d.v.s. omkring
0,1 sekund, beroende därpå att ingen kvarhållande strömkrets
kunnat slutas för X över kontakt å Z. Relä I hinner
därför icke utlösa denna gång, relä E förblir
strömlöst under sändningen från stationen. Detta relä
kan attrahera endast om | första impulsens avbrott är långt,
så att reläets I backkontakt hinner sluta. Härav följer
att även Q och S förbliva overksamma under sändningen, i det
att dessa reläer kunna attrahera endast om E förs är attraherat.
Då R attraherar, inkopplas Bla och, då R på nytt faller
genom att V utlöses, attraheras även B2, Relä X har attraherat
för andra gången och hålles nu attraherat genom en grenledning
över backkontakt å relä Z, vilket relä tydligen får
ström över framkontakter å X, I, B2 och C1, backkontakter
samt framkontakt å Ka. Relä X förblir sålunda
attraherat till dess att I utlöses och fäller Z. Andra impulsen
blir sålunda lång vid sändning från denna station.
Detta gäller vid sändning från stationer inom samma grupp.
Impulserna n:ris 3 och 4 bliva korta, varemot femte impulsen förlänges.
Impulserna 6, 7 och 8 bliva däremot korta och vid slutet
av åttonde impulsen fälles Cl och C2 attraherar i stället
och förblir attraherat, under det att codereläerna successivt attraheras
för andra gången.
Under denna del av codesignalen bestämmes läget av de förlängda
impulserna av kontrollkontakternas TR, W; F och M lägen, i det att
reläet Z attraheras vid.de impulser, då strömslutning till
relä Z uppstår från kontrollkontakterna över codereläernas
kontakter B1, B2 etc kontakter å C2, I och X.
Av kopplingsschemat framgår att 9:de impulsen förlänges,
då spårledningen är fri, 10:de, då spårledningen
är upptagen, ll:te, då växeln ligger i + etc. Strömmen
till. Z passerar över lindningen å de i det föregående
omnämnda polariserade reläerna TR, WD etc, vilka kontakter därigenom
inställas i sådant läge, att strömslutning till startreläets
H-lindning erhålles, då spår-ledningen, växeln etc,
nästa gång ändrar läge.
Vid 16:de impulsen, då B8 attraheras, erhåller Z ström
över framkontakter å X, I, C2 och B8, reläets H +lindning,
framkontakt å T, backkontakt samt framkontakt K ooh Ka. Codesignalen
avslutas alltså med en förlängd impuls, ooh startreläet
H återställas till utgångsläget. Härvid brytes
H-kontakten vid relä T, som utlöses, när även den med
nyssnämnda kontakt parallellkopplade Z-kontakten brutit, vilket tydligen
inträffar 0,3 sek. senare, d.v.s. efter en tidrymd, motsvarande reläernas
I och Z sammanlagda utlösningstider. Då R efter avbrottsperiodens
slut attraherar, magnetisares C1a, varigenom C2 fälles.
Eftersom T fallit förblir R nu attraherat, varför även K
ooh Ka fällas, så snart deras utlösningstider utlupit.
Mottagning vid centralapparaten (fig. 3) av den från stationen utgångna
returcode» försiggår på följande sätt.
Vid den första impulsen attraheras Bl, C1, E Ka och K. Relä
T däremot kan ej attrahera, sedan Ka attraherat, och förblir därför
fallet så länge codesignalen mottagas. Vi bemärka att relä
E vid centralen attraherar vid den korta första impulsen, under det att
motsvarande reläer vid stationerna förbliva oberörda av en
kort impuls, som icke fäller relä I.
Den andra impulsen var förlängd, varför 01 då attraherar,
likaså L1, varigenom E fälles.
Impulserna B3 och B4 äro korta, och under dessa inträder ingen
annan förändring än att codereläerna på vanligt
satt attraheras och fällas,
Vid femte impulsen, som är nästa förlängda dylik, attraherar
fältsökarareläet S över framkontakter å B5 och C1,
men ögonblicket därpå, attraheras L2 och fäller C1 och
L1. S1 och L2 fasthållas emellertid över egna kontakter samt
backkontakter å K ooh Ka.
Det med stationen samhörande fältet i centralen är därmed
funnet. Impulserna n:ris 6, 7, 8 äro samtliga korta och påverka
endast codereläerna. Då B8a attraherat, fälles C1, men i
stället inkopplas C2 och fasthålles över egen kontakt. Under
de följande impulserna påverkas nu vederbörande organsökarereläerna
F1, F2, F3, F4, F5 och F7 av inkommande långa impulser. Är
spårledningen TR fri, attrahera sålunda F1, men F2 förblir
fallet. Med växeln W i + attraherar F3, med växeln i -läge
attraherar F4 etc.
Med de å fig. 4 visade lägena å stationsorganens kontrollkontakter
komma vid 15:de impulsens slut Fl, F3 och F5 vara attraherade. Genom
kontakter i dessa reläer förberedes inställningen av de polariserade
reläerna TK, WKl, MK1 och FK1 vilka förut anslutits till nämnda
kontakter genom attraheringen av fältsökarereläet S1.
Vid 16:de impulsen påsläppes ström till de polariserade
reläerna, vilka då bringas att intaga de genom F-reläernas
ställning bestämda lägena. Kontakter å de polariserade
reläerna inkoppla de kontrollampor, som i centralapparaten skola återgiva
stationsorganens ställning.
Av det föregående framgår att de femton första impulserna
i en codesignal användas för att utvälja stationen eller
fältet och att förbereda stationsorganens eller kontrollampornas
reglering, men någon verkan av codesignalen uppstår icke, förrän
vid den sista, sextonde impulsen. Om antalet impulser genom någon
felaktighet i anordningarna skulle bliva större eller mindre än
16 blir codesignalen därför utan verkan.
Om linjeströmkretsen under överföring av en code blir sluten
längre än 0,3 sek., fälles relä Ka, varigenom codesignalen
avbrytas, och apparaterna återgå till utgångsläge.
Om en avbrottperiod under sändning förlängas för mycket,
kommer tydligen relä K att utlösas efter en tid av omkring 0,5
sek., d.v.s. summan av reläernas I och K utlösningstider.
Detta medför att relä T faller, varigenom linjekretsen ånyo
slutes och förblir sluten, så att även Ka avmagnetiserat
och systemet bringats att återgå till utgångsläget.
Dessa förhållanden medföra, att avbrott eller felaktigheter
i överföringen icke kunna medföra annan verkan, än att
systemet efter inträffad felaktighet återgår i läge
för mottagning eller sändning av en ny code
Av stor betydelse för systemets funktion är även det förhållandet,
att sammanblandning mellan codesignalerna icke kan uppstå. Den första
öppna perioden i en från centralen utsänd codesignal medför,
att reläerna Ka och K4 å samtliga stationer attraheras, varefter
attrahering av T i och för användning av linjen för samtidig
sändning från någon av stationerna är förhindrat.
Om centralen och en station samtidigt inleda utsändning av en codesignal
attrahera först reläerna T på båda platserna, så
att kontakterna V i linjeströmkretsen vid centralen och stationen komma
att ligga i serie. Den första impulsens längd bestämmes därför
av centralen, emedan denna gör ett långt avbrott, vilket medför
att reläet I vid stationen faller och inkopplar relä S, som i sin
tur genom en backkontakt fäller relä T vid stationen. Sändningen
från stationen av därför, till dess att centralens sändning
fullbordats. Centralen har alltså företräds till användning
av linjen för utsändning av codesignaler.
Den första impulsen i varje från en station utgående codesignal
är kort. En så beskaffad code påverkar icke de övriga
stationerna i annan mån än att reläerna Ka och K samt codereläerna
funktionera på vanligt sätt. Då relä E ej kan attrahera,
ned mindre än att första impulsen är förlängd, har
codesignalen däremot icke inverkan på de reläer, som
kunna åstadkomma förändringar av stationsorganen, vilka sålunda
påverkan endast av från centralen utskickade signalcoder med förlängd
första impuls.
Om sändning av en anmälnlngscode inledes i samma ögonblick
från två eller flera stationer fortsätter sändningen
först från den närmast centralen liggande stationen under
det att sändningen från de övriga avstannar för; att
ånyo upptagas, då linjen blir fri. Vi finna av kopp,lingsschemat
att då T-reläet vid en station attraherar, så brytes därigenom
strömmen för samtliga längre bort belägna linjereläer,
vilka därför komma att förbliva utlösta under en tidsperiod
av sådan längd att såväl relä I som K hinner
utlösas. Om T-reläet vid en sådan station attraherat,
fälls detsamma på nytt, varigenom codesändningen avbrytes
Då linjsströmmen återkommer, fällas även Ka och
systemet återgår till utgångsläge, varpå sändningen
ånyo inledes genom attrahering av T.
Betrakta vi nu det fallet att centralen skulle försöka avsända
flera manövercoder samtidigt genom att i exakt samma ögonblick
intrycka startknappen vid två fält, t ex. 1 och 2. Reläerna
H1 och H2 (fig. 3) bliva då båda attraherade, sändning inledes
som vanligt genom omkastning av startreläet och attrahering av T, men
vid codesändningens fortgång kommer signalen att utformas efter
det fält, som har de förlängda impulserna längst fram
i codesignalen. Fälten i grupp 1 få alltså företräde
framför 2 och 3. Inom samma grupp har exempelvis det fält, som
styres av impuls n:r 5, företräde framför de övriga.,
Följden blir att endast fältsökarerelä S1 kommer att
attraheras under sändningen, vilken alltså kommer att beröra
endast fält 1. H2 står emellertid kvar i attraherat läge
och så fort sändningen från fältet är avslutat
inledes sändningen från fältet n:r 2.
Av det ovan sagda följer att hävstängerna vid flera fält
i centralapparaten kunna inställas på en gång och startknapparna
intryckas efter varandra, varpå codesignalerna från de olika fälten
utgår i förut bestämd ordning utan att störa varandra.
Om en startknapp t.ex. P1 intryckes.under det att codesignal från
linjen är på ingång, så finna vi att H1 fasthålles
över egen kontakt, och att H omkastas som vanligt, men T attraherar
icke, så länge mottagningen pågår.
Även då S1 attraherar under mottagningen blir nu H1 oberört,
och då codesignalen är slut och reläerna Ka och K återgått
till utgångsläget, igångsättes omedelbart den sändning
för beretts genom intryckning av knappen P1
Startsidan
Sidan uppdaterad den 13 december 2005