GRUPP 1.
.
RÄLSBUSS litt. Yo8c
Fyraxlig rälsbuss, enligt bilder I & II, med
46 fasta sittplatser, 6 fällstolar och ståplatser för 38
personer, är utförd i tre avdelningar, nämligen två
plattformar och en mellanliggande kupé, där de fasta sittplatserna
samt toalettrum äro arrangerade.
Sittplatserna utgöras på ena sidan av mittgången av
tresitsiga och på den andra sidan av tvåsitsiga soffor. Ytterdörrarna
äro av klavértyp och dörrarna mellan mittkupé
och plattform av svängtyp. Bagagehyllor äro anordnade på
båda sidor i mittkupén. Av boggierna, vilka äro helsvetsade
av plåt, är den ena utrustad med två drivaxlar och den
andra med två löpaxlar.
Motorn är en 8-cylindrig Scania Vabis Diesel motor, typ D 802,
med en effekt av 145 hkr. vid 1800 varv per minut,, Beträffande motorn
se för övrigt särskild broschyr med titeln "Scania Vabis Diesel
Motorer, beskrivning och skötsel".
Kraftöverföringen utgöres av en hydraulisk växellåda,
typ DF-l.0. system Lysholm-Smith, av Atlas-Diesel fabrikat, bild V, en fram- och back-växellåda,
bild VIII, tre kardanaxlar, bild XI,
och en kardanväxel, bild XII, för vardera av de två drivaxlarna.
Bilder I & II visa en rälsbuss, där 1 är motorn
med hydraulisk växellåda, 2 utgående kardanaxel till fram-och
backväxellåda, 3 fram- och backväxellåda, 4 utgående
kardanaxel till främre drivhjulsaxel, 5 utgående kardanaxel
till bakre drivhjulsaxel, 6 och 7 kardanväxel för främre
och bakre drivhjuls axel respektive, 8 driv-hjulsboggie, 9 löphjulsboggie,
10 cylinder för dörrmanövrering och 11 manöverbord-,
ett i vardera änden. Hjulaxlarna äro lagrade i SKF rullager-boxar.
Hjulen äro skivhjul.
Fjädringen av vagnskorgen sker såsom visat å bild
XIII medelst i vardera änder
av vaggorna (3) anbragta spiralfjädrar (5), vilka i sin tur vila på
halveliptiska bladfjädrar (6), i ena änden fästade vid lagerboxarna
och i andra änden glidbart fästade vid boggieramen. Denna i sin
tur är genom spiralfjädrar fjädrande upphängd på
lagerboxarna.
Bromsarna utgöras av tryckluftbroms och handbroms verkande invändigt
å bromstrummor inbyggda i hjulen. Tryckluft användes även
för dörrmanövrering, sändning och signalering (tyfon).
Ström för belysningen erhålles från elektriska
ackumulatorbotterier, vilka uppladdas från den på motorn befintliga
generatorn. Dessa batterier lämna även ström till övriga
elektriska anordningar.
För de rörliga delarnas tillfredsställande funktion
är det nödvändigt att samtliga skötselföreskrifter
noga efterföljas och i synnerhet att de å bild XXXII anvisade ställena regelbundet
smörjas med angivna smörjmedel,
Nästa avsnitt
Yo8-sidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 4 augusti 2006