Borås: Brand i signalställverket 1949
Nedanstående redogörelse finns i SJ centralarkiv (numera i Riksarkivet)
, elektrotekniska byrån dnr 82/45, i volym Ebrsi EI:7
Brand i signalställverket Borås C den 5/1 1949
Den 5/1 1949 kl. 19.48 utbröt eld i signalställverket å
Borås C med påföljd att ställverkets inredning fullständigt
förstördes. Ställverket är placerat över spår
nr. 7 omedelbart väster om gångviadukten och var uppbyggt av trä
å en över spåret ställd järnkonstruktion. Byggnadens
golv är beläget c:a 6 m. över r.ö.k. Till ställverket
leder en över spår nr. 6 byggd gångbro. Spåren under
och invid ställverket äro elektrifierade och upphängningspunkter
för kontaktledningen (isolatortyp K-lb) äro monterade under ställverkets
trägolv. Ovannämnda järnkonstruktion och därmed upphäng-ningspunkternas
konsoler äro anslutna till oisolerade räler medelst tvenne 8 mm
koppartrådar, vilka efter branden konstaterades vara felfria. Branden
orsakades av en kvarliggande ljusbåge som uppstod vid ett isolatoröverslag
i en av ovannämnda upphängningspunkter. Isolationsavståndet
i den aktuella punkten är 360 mm till det fäst-järn-, som uppbär
isolatorkonsolen och 460 mm till ställverkets ovan fästjärnet
befintliga trägolv. Vid sidan om isolatorn och på ett avstånd
av 350 mm från denna var ett knippe till ställverket hörande
kablar uppdragna genom golvet. Kablarna, som icke befriats från juteomspinningen,
voro fastklammade å ställverkets järnkonstruktion.
Om de närmare omständigheterna kring branden har följande
inhämtats.
1. Driftläge.
Vid tillfället, ägde samkörning rum mellan driftcentralerna
i Sjömarken (linje Am) Fjärås (linje N) samt Alingsås
(linje NS). I linjerna från Sjömarken mot Alingsås och Fjärås
voro resp. zongränsbrytare KS-3 och KS-4 i Almedal inkopplade. Schematiskt
framgår driftläget av vidstående skiss.
Brytaren KS-3 utgöres av ställverksvagnen litt Q-31 nr. 2 och
är försedd med vanlig linjebrytarautomatik och brytaren KS-4
är av för zongränsbrytare gängse typ med automatik.
Normalt finnes i serie med KS-3 en brytare KS-5 inkopplad. Denna var emellertid
sedan någon tid på grund av ett uppkommet fel tagen ur drift
och insänd till Asea för reparation. Sagda brytare saknar emellertid
automatik och är normalt inställd för utlösning vid 400
A.
Anordningen för automatisk nödutlösning var tagen ur drift
å Borås C.
2. Brandens uppkomst.
Å spår nr. 6 och omedelbart väster om ställverksbyggnaden.
stod godstågs nr. 9902 vagnssätt uppställt. Tåget skulle
avgå till Herrljunga kl. 19,45. Till tågsättet
-------- vilket sannolikt bildades mellan isolatorbandet och intilliggande
järnkonstruktioner. Ljusbågen torde i första hand ha antänt
de invid isolatorn befintliga kablarna och sannolikt även ställverkets
trägolv. Då lokföraren observerade det inträffade backade
han omedelbart tåget not väster, då han befarade att kontaktledningen
kunde falla ned.
Händelsen hade även iakttagits av den vid tillfället tjänstgörande
tågklareraren sts. I. Rydén, Borås, som befann sig i tågklarerarkuren.
Denna är belägen c:a 100 m. öster om ställverket och sikten
mot detta är skymd av taket över plattformen mellan spåren
4 och 5. Strax innan överslaget inträffade hade tåg 502 inkommit
å spår nr. 4 varigenom sikten mot ställverket ytterligare
skymdes.
Rydén har uppgivit att han omkr. 19,45 iakttog ett intensivt sken
som tycktes vara koncentrerat kring trakten av ställverket. Han sprang
ut för att söka konstatera orsaken, återvände omedelbart
till tågklarerarkuren och ringde upp driftcentralen i Sjömarken
och yttrade ungefär följande: "Detta är från Borås.
Det har lyst om en isolator. Nu brinner det i ställverket och vi vill
ha spänningslöst". Han hade därefter bl.a. beordrat alarmering
av brandkåren i Borås. Rydén uppgav vidare att han icke
uttryckligen begärt nödutlösning men skulle, om nödstoppsutrustningen
varit i funktion, använt denna.
3. Åtgärder å kontaktledningsnäten.
Linjebrytarna Am i Sjömarken och N i Fjärås löste kl.
19,48. NS i Alingsås löste däremot icke. Av allt att döma
funktionerade icke brytaren KS-3 i Almedal och omständigheterna kring
zongränsbrytarens KS-4 verkningssätt vid tillfället äro
som av det följande framgår mycket dunkla.
Driftvakten i Sjömarken säger sig ha mottagit telefonmeddelandet
från Borås ungefär kl. 19,51 och brytaren Am hade då
gjort det andra återinkopplingsförsöket. Driftvakten utförde
omedelbart en frånmanöver på brytaren för att stoppa
den automatiska inkopplingen, och ringde därefter omedelbart driftvakten
i Alingsås och anmodade denne att bryta samkörningen. Driftvakten
i Alingsås satte sig omedelbart i förbindelse med Almedal och begärde
kontroll på brytarens KS-4 läge och meddelades att denna indikerade
frånläge. Då driftvakten var av den uppfattningen att en
frånmanöver å manöverenheten medförde att brytarens
automatik sattes ur funktion begärdes och utfördes denna manöver
(kl. 19,52). Brytare NS i Alingsås frånslogs kl. 19,54, varvid
således all matning mot Borås upphörde. Driftvakten i Sjömarken
begärde vid samma tidpunkt att frånskiljare H i Borås skulle
brytas och genom en lokförares försorg jordades kontaktledningarna
medelst jordningsstång som upphängdes å kontaktledningen
över spår nr. 7. Jord------
I driftcentralen, Fjärås, trädde vid driftstörningens
början strömrusningsreläet i verksamhet och löste brytaren.
Sedan samtliga automatiska återinkopplingsförsök misslyckats
gjordes tvenne även misslyckade manuella inkopplingsförsök.
Vid därefter företagen mätning å norra linjen konstaterades
att linje N var spänningsförande och att spänningen var c:a
10,5 kV. Efter en kort stund blev emellertid linjen spänningslös.
Härvid gjordes ett nytt manuellt återinkopplingsförsök,varvid
brytaren stannade i till-läge c:a 1 minut,varefter den löste på
nytt. Sedan det andra automatiska inkopplingsförsöket misslyckats
frånmanöverera-des brytaren för hand och företagen spänningsmätning
å norra linjen visade 11 à 12 kV. I detta läge uppringdes
driftcentralen Alingsås i syfte att få samkörningen bruten.
4. Eldsläckning.
Enl. registrering å brandstationen i Borås larmades brandkåren
kl. 19,55. Den inträffade på brandplatsen kl. 20.oo. Ledningspersonal
från Sjömarken utryckte med ledningsavdelningens bil. omkr. kl.
20.lo och inträffade på brandplatsen omkring kl. 20,15. Brandkåren
påbörjade omedelbart efter sin framkomst släckning med kemiska
medel och fortsatte med vattenbegjutning sedan den utförda jordningen
kontrollerats eller omkring kl. 20.15.
I anslutning till vad ovan under olika rubriker anförts må följande
framhållas.
Till brytaren KS-3 hörande strömökningsrelä provades
med reläprovningsaggregat senast den 14/10 1948 och inställdes då
på lägsta möjliga kortslutningsström (175 A). Vid provet
löste reläet vid 210 amp. Till brytaren KS-4 hörande reläer
provades omedelbart före samkörningens upptagande den 19/11 1948.
Isolatorerna å Borås C rengöras och undersökas periodiskt
och å den aktuella platsen hade tvättning ägt rum i okt, 1948.
Till brandens uppkomst medverkade en rad faktorer främst den, att motståndet
i ljusbågen begränsade kortslutningsströmmen så att
brytarutrustningarna KS-3 i Almedal och N i Alingsås icke fungerade.
Matningen från driftcentralerna i Fjärås och Sjömarken
avbröts som tidigare nämnts genom att linjebrytarna på resp.
platser trädde i funktion. Huruvida och när zongränsbrytaren
KS-4 i Almedal fungerat kan icke med säkerhet fastställas. Det är
dock tänkbart att den frånmanövrerade i det ögonblick
vederbörande i Fjärås vid företagen spänningsmätning
konstaterade att linjen Fjärås-Almedal blev spänningslös
d.v.s. c:a 4 min. efter störningens början.
Även till brandens omfattning bidrogo en rad samverkande, olyckliga
omständigheter.
Sålunda fanns i ljusbågens omedelbara närhet så brännbara
ämnen som byggnadens trägolv och de förut nämnda signalkablarna.
Dessas juteomspinningar ----------
om c:a 7500 k.W under en tid av 3 1/2 à 4 min..
Det kan nämnas att isolatarbulten vid felstället smälte utav
och att upphängningsröret därvid föll ned och blev hängande
isolationsfritt, vilket av nämnda belastningskurva att döma bör
ha skett efter nyss angivna tid.
Att brandkåren icke kunde börja att effektivt bekämpa elden
förrän efter c:a 25 min. efter dess uppkomst bidrog givetvis verksamt
till brandens spridning.
Göteborg den 17 januari 1949.
---------
Bif. [saknas]
Avskrift av driftstörningsrapport Sjö' 4901
" " rapport
från stf. Borås C Effektkurva från drc. Alingsås
Startsidan
Sidan uppdaterad den 9 januari 2013