Åke Karsberg vid SJ:s elektrotekniska byrå gav 1953 denna
lägesbeskrivning, som uppenbarligen presenterades som ett föredrag.
Väldigt mycket av det som nämns blev sedan genomfört, och
det är intressant att här få förklarat vilka överväganden
som låg bakom.
Några kommentarer:
- Nässjö-organisationen var en för hela SJ gemensam
enhet som byggde signalsäkerhetsanläggningar och tillverkade
komponenter för sådana. Inför efter modell från den
elbyggnadsorganisation som sedan början av 1930-talet var baserad
i Nässjö.
- I Vretstorp körde ett godståg en dimmig natt i början
av 1950-talet in i framförvarande tåg, som stannat framför
blockposten (utfartssgignalen med nuvarande terminologi). Tågklareraren
kunde släppa in det påkörande tåget eftersom
spårledning för hinderfrihetskontroll saknades på bangården
och den signalsäkerhetsanläggning som varit på väg
att införas i mitten av 1940-talet hade stoppats eftersom trafikavdelningen
inte gillade ställverksapparatens utformning (centralapparat)
- Matematikmaskin = dator
- Uppgiften om driftsättning av signalsäkerhetsanläggningar
i Alvesta och Linköping avser möjligen ombyggnader; dessa anläggningar
kom till långt tidigare.
Utbyggnaden av signalanläggningarna vid SJ
Vi äro allesammans medvetna om, att egentligen ingen är riktigt
nöjd med det sätt på vilket signalanläggningarna byggas
ut vid SJ, Det klagas på, att de äro för få, att
en del av de anläggningar, som finnas, borde finnas på andra
ställen, att de äro för dyra, att de komma till i för
långsam takt, att de borde vara utförda som halvmekaniska i
stället för helelektriska anläggningar, att de icke tillgodose
uppställda säkerhetskrav, att de tillgodose för många
säkerhetskrav etc. Skulle all denna klagan vara berättigad,
skulle man sammanfattningsvis kunna säga, att vi offra för litet
pengar på dessa anläggningar och att de pengar, som vi med stor
möda tillkämpa oss, i stort sett användas på fel sätt.
Erkännas måste emellertid, att personalen på en driftplats
för det mesta blir mycket glad, då den får en säkerhetsanläggning,
varför ällä klagomålen kanske inte alltid är
så välgrundade. Detta hindrar dock inte, att principerna för
utbyggnaden, i den mån de existera, kunna och böra kritiseras.
Har man avlyssnat diskussionen i denna tydligen brännande fråga
under en följd av år, tvingas man konstatera, att uppfattningarna
om hur våra signalanläggningar borde konstrueras och byggas
ut, växlat högst betydligt. Detta är förklarligt, ty
trafikförhållandena ha förändrats, anspråken
på företagets produktivitet ha höjts och tekniken har utvecklats.
En med tiden ändrad uppfattning bör alltså utan vidare
kunna accepteras. Mindre önskvärt är det däremot, att
åsikterna skola ändras språngvis i tiden i samma ögonblick,
som man byter befattningshavare i verket med större eller mindre inflytande
på vårt handlingsprogram. Men även detta fenomen har sin
förklaring. Mycket härav bottnar i att ingen ännu lyckats
räkna ut vad en signalanläggning verkligen är värd,
om man med dess värde menar relationen mellan de fördelar den ger
och dess anläggningskostnad. Fördelarna bestå ju
inte bara i att lönerna falla bort för den personal, som
indrages, utan också i den ökade säkerheten och den
smidigare tågföringen. Man hör ofta talas om de starka
känslor man hyser för de båda sistnämnda faktorernas
betydelse men avstår från fortsatt resonemang så
snart det .blir tal om att försaka uttrycka dem i kalla kronor.
En annan bidragande faktor är nog den att.man under en följd
av år blivit allt mera medveten, om att man borde ompröva själva
den järnvägspolitiska målsättningen, vilket inte minst
återverkat på de tekniska utbyggnadsprogrammen.
Nu har det inte saknats försök att ersätta känslorna
med mera realistiska tankegångar. Problemet har diskuterats. inom
signalkommittén, som kommit fram till en del praktiska synpunkter.
Det har också varit uppe i järnvägsstyrelsen och i Centrala
Företagsnämnden. I järnvägsstyrelsen har man med distriktschefernas
hjälp gjort upp ett.10-årigt byggnadsprogram, som, om programmet
skall kunna hållas. kräver.en investering av 16 milj. kronor per
år. I verkligheten får det betecknas som ett önskeprogram,
ty för dagen är det knappast någon, som vill
tro på, att järnvägsstyrelsen skall kunna få
de erforderliga anslagen eller skall kunna åstadkomma de behövliga
byggnadstekniska resurserna. Själv är jag naturligtvis inte
riktigt av samma uppfattning men vill ändå i fortsättningen
utgå ifrån, att den mera pessimistiska uppfatttningen är
den riktiga. Med denna förutsättning skall jag försöka
redogöra för våra nuvarande resurser, ge några synpunkter
på målsättningen för den signaltekniska utbyggnaden
samt nämna några ord om arbetsplaneringen.
A. Resurserna
Våra resurser bero av sju faktorer, nämligen
1) konstruktionskapaciteten
2) byggnadskapaciteten
3) löneutvecklingen för våra egna anställda
4) industriens leveranskapacitet,
5) industriens prissättningspolitik,
6) vår egen anslagspolitik,
7) statsmakternas anslagspolitik.
Alla dessa faktorer äro inte av varandra oberoende variabler,
men jag nämner dem ändå var för sig, eftersom de utgöra
en lämplig disposition för vårt resonemang,
Konstruktionskapaciteten har tidigare berott praktiskt
taget uteslutande av signalavdelningens storlek. Anläggningarna
ha där konstruerats individuellt, varvid man för varje
anläggning byggt på erfarenheter av närmast föregående.
På detta sätt åstadkoms inte den standard,
som man länge haft på känn som en nödvändig
ingrediens i arbetet, om effekten skulle kunna ökas, 1944 års
signalkommitté var ju bland annat ett resultat av den önskan
till standardisering, som eftersträvades. Arbetet togs
också upp inom kommittén, och har sedan fullföljts på
Ebr, sedan man inom kommittén funnit, att de grundläggande
fysikaliska förutsättningarna för vidareutbyggnader av
signalväsendet voro allt för litet kända och därför
i första hand måste klarläggas, vilket nu skett.
Kommitténs betänkande, del I, är nu under tryckning,
om jag inte misstager mig allt för mycket,
Standardiseringsfrågan drevs mycket hårt på Ebr
och resulterade i första hand att man på byrån uppgjorde
tre satser typritningar, en för en enkelspårsstation
av typen Skruv nere på linjen Alvesta-Karlskrona, en av typen Björnlunda
på: dubbelspåret Stockholm - Göteborg samt
en av typen Krokvik på malmbanan, den station, vars utrustning vi
såg i dag på morgonen.
De båda satserna typritningar för Skruv och Björnlunda
översändes därpå till L.M. Ericssons Signalbolag med
begäran om offert på ritningsarbetet, som då skulle vara
anpassat efter de olika stationernas lokala förhållanden.
Offerten kom och ritarbetet beställdes för 13 dubbelspårsstationer
och 20 enkelspårsstationer.
På detta sätt lyckades vi avlasta byrån från ett
konstruktionsarbete, svarande mot 6 man under 1,5 år. Att avlastningen
inte blev större, beror på att byrån,dels måste tillhandahålla
planritningar och förreglingsuppgifter, dvs. de rent järnvägstekniska
förutsättningarna, dels utföra granskningsarbetet, eftersom
en privatfirma med hänsyn till risken för järnvägsolyckor
inte vill eller förmodligen inte ens kan påtaga sig det juridiska
ansvaret for att konstruktionerna äro riktiga. Redan på detta
stadium hade standardiseringsarbetet alltså medfört påtagliga
fördelar. De 10 stationerna på malmbanan sändes däremot
inte till Signalbolaget. Dessa användes i stället för analys
av möjligheterna att driva standardiseringen ännu längre och
jag tror, att man skall komma fram till ett gott resultat. Man går i
grund igenom schemorna med särskild tanke på att söka finna
ut ofta återkommande kopplingsfunktioner, vilka skola återgivas
på standardkopplingsschemor. Med dessa standardschemor i sin hand
kan konstruktören begränsa det för varje station individuella
ritningsarbetet till en mycket ringa del av det förutvarande arbetet.
Som exempel på vad som hittills uppnåtts, kan jag här visa
det erforderliga antalet individuella ritningar för Duved och motsvarande
ritningar för Moradal, två i konstruktionsavseende jämförbara
anläggningar. Skillnaden är som synes högst betydande, På
denna front återstår det nu att genomarbeta den nya ritningsmetoden
och ge vår byggnads- och underhållspersonal förståelse
och intresse för den, vilket nog kräver sin tid. Konservatismen
är ju stundom en svår belastning. Men jag tvivlar inte på,
att vi nu, vad beträffar konstruktionsarbetet, äro inne på
rätt väg och att de redan uppnådda resultaten så småningom
skola visa sig innebära en betydande produktivitetshöjning inom
signalavdelningen, Vad jag däremot starkt betvivlar är, att samma
resultat skulle ha kunnat uppnås om konstruktionsarbetet hade varit
uppdelat på våra sju distrikt. På detta område skola
vi inte tala om någon decentralisering.
Till saken hör vidare, att vissa typer av konstruktionsarbeten
måste verifieras genom praktiska försök. Så är
fallet även ifråga om signalställverk, då en ny typ
skall utvecklas. Detta betyder, att konstruktören måste förfoga
över experimentella resurser. Sådana finns ute på
elektrotekniska laboratoriet, där arbetet på den ställverksapparat,
som vi i dag sett, medfört en kostnadsminskning av 100 000 kronor
för de nu beställda 43 ställverken.
Nästa punkt gäller byggnadskapaciteten. Jag har försökt
analysera den med hjälp av vår s .k bokföring, men som
ofta funnit, att d en sällan är riktigt användbar,
när man tror sig kunna ha nytta av den. Med mycket stor möda ha
vi plockat fram siffrorna i tablå 1, gällande budgetåret
1951/52 och 1952/53. Studerar man denna tablå, lägger man i första
hand märke till, att summan av arbets- och materielkostnader
ingalunda är lika med det investerade kapitalet, utan att det
förekommer en skillnad, betecknad med rubriken "Avgår
inkomster" vidare att dessa inkomster i flertalet fall äro relativt
sett amärkningvärt stora samt slutligen att de icke
äro specificerade på arbets- och materielkostnader. Någon
sådan specifikation har vi heller inte lyckats åstadkomma,
vilket gör, att de slutsatser, som jag i fortsättningen
drager av tablån, måste tagas med all erforderlig reservation.
För att ändå få någon glädje av siffrorna
har jag bortsett från inkomsterna och antagit, att summorna
av arbets- och materielkostnaderna äro representativa för
arbetsvolymerna fastän jag har klart för mig, att denna förenkling
leder till kvantitativa felslut. Men tendenserna behöva ju för
den skull inte bliva alldeles ffelaktiga.
För båda de avhandlade budgetåren gäller,
att Nässjö-organisationen vad beträffar signalsäkerhetsanläggningar
arbetat effektivare än distrikten, ty andelen arbetslöner
i förhållande till materielkostnaderna är för dennas
del betydligt lägre än för distrikten. Skillnaden ar
så stor, att det knappast behöver råda tvekan härom.
Orsaken hä.rtill är värd att diskutera, och det säger
sig självt, att en hel del kan ligga däri, att Nässjö-organisationen
inte tagit hand om alla dessa småarbeten, som förekomma
på distrikten till följd av bl a smärre bangårdsändringar,
vilka arbeten troligen måste bli dyra på grund. av svårigheterna
att bedriva dem rationellt. Den har i stället fått hand
om större, mera kontrollerbara arbeten, på vilka kunnat insättas
ordentliga arbetslag med någorlunda god tillgång på underbefäl.
Man kan tydligen utrusta en arbetsorganisation med tillräckligt underbefäl,
vilket däremot tycks vara svåraren när det gäller distrikten,
där. tillgången på underbefäl begränsas, av underhållsområdenas
poängtal och en.allmän strävan att rationalisera bort även
den tekniska personalen. Man har alltså lika litet som i styrelsen
gjort klart för sig rågången på distrikten mellan
drift- och anläggningspersonalen, en oklarhet, .som uppenbarligen måste
leda till bedömningskonflikter, men som man undvikit vad beträffar.arbetsorganisationen
i Nässjö. Där är för övrigt bokföringen
lagd så att varje anläggning får betala sin andel
i kostnaderna för den administrativa personalen, medan.motsvarande kostnad
på distrikten påföres driften. Detta.utgör kanske den
viktigaste förklaringsgrunden till att arbeten, som kostnadsberäknas
i Nässjö, ibland uppvisa högre siffror, än
om de kostnadsberäknas på distrikten. I intetdera fallet tager
man dock med kostnaden för anläggningarna.s konstruktion på
signalavdelningen, vilket man dock borde göra, om man ville få
reda på, vad anlägningarna verkligen kosta.
Jämför man vidare de båda budgetåren med varandra,
skall man finna, att effektiviteten på distriktens arbeten
skulle ökat avsevärt. Denna slutsats förlorar
emellertid i värde, om man samtidigt lägger rnärke
till, att Inkomstposten budgetåret 1952/53 för distriktens vidkommande
var mycket stor och samtidigt antager -som troligt är - att den till
stor del hänger samman med materieldispositionanarte.r: av olika slag,
aktualiserade i samband med arbetet med investeringsstaten
En jämförelse de båda budgetåren emellan visar
också, att Nässjöorganisationen ökat sin arbetsvolym
mer än tre gånger, medan distriktens ökning,
vad beträffar signalsäkerhetsanläggningama, är relativt
blygsam, enligt tablån 40 %, i verkligheten troligen mindre.
Distrikten ha å andra sidan kunnat uppvisa en anmärkningsvärd
ökning i vad avser vägskyddsanläggningarna, vilkas byggnad
Nässjö-organisationen hittills icke varit nämnvärt engagerad.
Det är med andra ord ganska uppenbart, att kravet på vägskyddets
snabba upprustning verkat återhållande på
SJ:s förmåga att utbygga sina egna säkerhetsanläggningar.
Man vågar kanske slutligen draga den slut sat sen, att det
borde vara möjligt att i genomsnitt bygga signalsäkerhetsanläggningar
så, att arbetskostnaden ej behövde uppgå till mer
än 20 % av anläggningskostnaderna. Denna siffra är den
intressantaste. Nässjö-organisationens kapacitet är
i dag sådan att dess arbetskostnader uppgå till ca 600
000 kronor per år, motsvarande anläggningar för 3 Mkr/år.
Antages distriktens sammanlagda kapacitet uppgå till lika mycket
för signalsäkerhetsanläggningar och likaledes 3 Mkr/år
för vägskydd, blir SJ totala byggnadskapacitet på det
signaltekniska området 9 Mkr/år, en siffra, som i dagens läge
väl svarar mot verkligheten. Skola vi öka kapaciteten till 16 Mkr/år
i enlighet med önskemålen i det s.k. 10-årsprogrammet
och samtidigt: antaga, att det av olika skäl icke skulle
vara lämpligt att öka distriktens personal, skulle
Nässjö behöva öka sin volym från 3 till 10 Mkr/år,
innebärande en ökning av personalstyrkan från nuvarade
50 man till 170 man. Den sistnämnda siffran skulle i: och för sig
inte låta så avskräckande, om man inte kände till svårigheterna
att få fram utbildat underbefäl och en eljest effektiv arbetsledning,
Men vill man,. så går det inom loppet av några
år.
Om löneutvecklingen för våra egna anställda
i signalbyggnadsverksamheten engagerade arbetare är blott att.säga,
att en stegring av lönerna sänker resurserna, om samtidigt investeringsvolymen
hålles konstant.
Om industriens leveranskapacitet gäller, att den i dag är
väsentligt gynnsammare än blott för ett år sedan,
och jag .är tämligen övertygad om.att de klagomål
på detta område, som tidigare dominerat diskussionen
om, signalanläggningarnas utbyggnad nu har börjat tystna. Så
här efteråt börjar man kanske finna det naturligt, att
industrien inte byggde ut sin leveranskapacitet ienligthet med de högt
ställda anspråken under den värsta tiden.
Industriens prissättningspolitik är ett kapitel, som
förtjänar sin särskilda uppmärksamhet. Utmärkande
för för situationen i dag är, att vi äro hänvisade
till ett par tre .firmor med mer eller mindre utpräglad monopolställning.
Monopolet ligger väsentligen däri, att dessa firmor
äga ritningarna till de apparater, som vi köpa. SJ kan alltså
inte använda ritningarna som underlag för konkurrensanbud, varigenom
den fria prisbildningen satts ur funktion. Detta kostar oss varje år
ett belopp av uppskattningsvis storleksordningen 1 Mkr, varmed
våra resurser alltså skulle kunna ökas; inom den hittills
givna investeringsramen. Så vitt jag kunnat finna, finns
det bara en väg ur detta dilemma, och det är, att SJ i
ännu större omfattning gör sina ritningar i egen regi.
Men härför krävs under flera år tränad personal
i styrelsen, om inte vill sätta igång konstruktionsbyråer
på distrikten. Den tanken tror jag inte någon på
allvar vill odla, och därför nödgas man konstatera, att man
i ett ratlonaliseringsarbete av den typ det här är fråga
om icke, kan räkna med, att personalminskningarna i styrelsen
skola hålla jämna steg med personalminskningarna å
distrikten.
De båda sista punkterna i listan på de faktorer, som påverka
våra samlade resurser, nämligen vår egen och
statsmakternas anslagspolitik, hoppar jag över i detta sammanhang
Därmed skulle frågan om våra resurser för min del
vara avklarad tillsvidare. Sammanfattningsvis skulle jag bara vilja säga,
att vi ha goda möjligheter att öka Våra resurser, såvitt
de bero på oss själva, om vi så vill. Men innan män
gör det, bor man ha ett någorlunda långsiktigt handlingsprogram.
Detta blir i sin tur beroende på den målsättning vi väljer.
B. Målsättning,
Målsättningen är fullt klar i vissa fall,
i andra mera svårdefinierad. Det.råder t .ex ingen tvekan
om, att de stora stationerna, av typen, Kil, Borlänge m
fl, i allt ett 30-tal, stationer, böra förses med signalsäkerhetsanläggningar,
ty på dem behöver man bara räkna ut personalbesparingarna:för
att finna, att anläggningskostnaderna förränta
sig väl. I.dessa fall får man alltså fördelarna
av ökad säkerhet och smidigare tågföring
gratis. Av anläggningar på stora stationer ha i år
tagits i drift de, som byggts för Borås, Alvesta,
Krylbo och Halmstads rangerbangård. Före årsskiftet
kommer också anläggningen i Linköping att tagas i bruk och
nästa år komma åtminstone Gällivare, Värnamo
och Enköping, kanske också Ljusdal och Umeå.
I övrigt kan det vara lämpligt att söka
komma till klarhet med målsättningen på dubbelspårslinjer
och enkelspårslinjer var för.sig.
Dubbelspårslinjerna böra utrustas med automatisk linjeblockering,
ty det är först, då denna införts,
som man åstadkommer de åsyftade personalbesparingarna.
Men innan linjeblockeringen bygges, måste stationerna förses
med fullständiga elektriska säkerhetsanläggningar,
ty man vill inte upprepa de misstag (ex. Vretstorp) från
tidigare år, då man lät stationer utan spårledningar
ligga som olycksinbjudande fällor insprängda i det mycket högt
uvecklade säkerhetssystem som linjeblockeringen utgör.
Man behöver blott räkna ut kostnaderna för de många
stationernas säkerhetsanläggningar för att inse, att signalbyggnadsprogrammet
för.dubbelspåren måste bli en både dyrbar och tidsödande
affär. Tanken väcktes då av Generaldirektören,
att det i princip borde vara möjligt att slopa en del av
det blivande dubbelspårets stationer, eftersom dubbelspåret
som sådant innebar så avsevärt mycket gynnsammare
villkor för trafikökningen. Tanken föddes, då Ebr
i enlighet med distriktschefens önskemål föreslog, att
medel skulle anvisas för signalanläggningarna för stationerna
på linjen Frövi - Örebro. Den har sedan bearbetats yidare
och .redovisats för berörda distriktschefer dels i form av memorialanteckningar
från en diskussion i styrelsen den 26.10.53 (bil 1), dels i ett till
distriktscheferna till distrikten den 18.11.53.från drifttjänstbyrån
utsänt brev (bil 2). I det sistnämnda brevet föreslås
att inte mindre än14 stationer skola slopas, fördelade på
bansträckorna Örebro - Frövi, Katrineholm - Pålsboda,
Falköping - Alingsås och Sävsjö-Ballingslöv, och
man begär nu, att distriktscheferna skola yttra sig om förslaget.
Accepteras det, sjunker våra investeringar i signalanläggningar
med 4,2 milj kronor, vilket belopp dock skall minskas med kostnaderna
för de anordningar, som måste bibehållas för
att säkerhetskravet ej skall eftersättas. Stationerna föreslås
nämligen slopade endast i säkerhetsordningens mening, vilket,
om jag förstått saken rätt, måste
innebära, att. bl a sidospåren skola ligga kvar. Detta medför
att vissa signaltekniska anordningar ej kunna undvaras. Kostnaden för
dessa uppskattas till 20 %, varav följer att den verkliga investeringsminskningen
skulle blir 3,4 milj kronor i stället för 4,2 milj kronor.
För min del hade jag nog helst sett, att även sidospåren
borttagits, så att endast enkla hållplatser hade kvarstått,
ty då hade kostnaderna för signalanläggningarnä blivit
praktiskt taget lika med noll. Men detta kräver förmodligen en
mera utvecklad kretstrafik med bilar för godstransporterna — eller
ännu hellre semitrailertrafik,som klarar inte bara styckegodset utan
även vagnslastgodset - och biljettförsäljning på tågen
för person trafiken. Är denna förmodan riktig, kräver
logiken, att dubbelspårsbyggnaderna böra planeras med hänsyn
till en tilltänkt kretstrafik, vilken bör vara organiserad samtidigt
som dubbelspåret tagas i trafik. Accepterar man ett sådant resonemang,
bör vidare dubbelspårsarbetet inte ens tillfälligtvis brytas
på en sådan plats som Baggetorp, en station som skulle slopas,
utan i Vingåker, en station som skall bibehållas.
Nu ha vi ett program, om än fragmentariskt, för dubbelspårsstationerna.
Detta måste göras om, ifall dessa nya principer vinna anklang.
Beslut om anläggningar på vissa stationer måste hävas
och ersättas med beslut om andra.
För min del finner jag det önskvärt, att denna undersökning
av stationsbehovet utsträckes till att omfatta samtliga dubbelspårsanläggningar
samt att man dessutom går så långt, att man tager reda
på, om icke stationsslopandet i säkerhetsordningens mening skulle
kunna fås att resultera i, att män på de ifrågavarande
platserna nöjer sig med hållplatser. Först genom en sådan
undersökning skaffar man sig förutsättningar för att
uppgöra ett realistiskt program för utbyggandet av signalväsendet
på våra dubbelspår.
Nu är det ju så att det på en del dubbelspårsstationer
förekommer tågförbigångar nattetid. På sådana
stationer bör man kunna få bort den nattetid tjänstgörande
personalen, om stationerna förses med anordning för fjärrmanövrering.
Förutsättningen för att man skall kunna införa sådana
anordningar är, att säkerhetsanläggningarna utföras
som helelektriska reläanläggningar. Sammanfattningsvis skulle beträffande
målsättningen för dubbelspåren alltså gälla:
1) Slopa i säkerhetsordningens mening alla stationer som inte
oundgängligen behövs med hänsyn till tågfö ringen
och förutsätt därvid, att dubbelspåren i dess helhet
skola förses med automatisk linjeblockering.
2) Undersök, om icke de i säkerhetsordningens mening
slopade.stationerna kunna ersättas med enkla hållplatser
utan sidospår, och utred i detta sammanhang planerna
för kretstrafiken, event. kombinerad med semitrailertrafik.
3) Klarlägg i vilken ordning de olika dubbelspårsbandelarna
skola förses med automatisk linjeblockering,
4) Bygg helelektriska säkerhetsanläggningar för
bibehållna stationer i första hand på de bandelar,
som stå först på listan över behovet av automatisk
linjeblockering.
5). Komplettera linjedelarna, mellan stationerna med den automatiska
linjeblockeringen i den fastlagda ordning
6) Uppgör ett investeringsprogram, som har
utsikter att stå sig några år och som står i samklang
med de arbetsrsurser som vi ha
7) I väntan på att ett på detta sätt
utarbetat dubbelspårsprogram hinner till alla delar fastställas,
får man klara sig med så billiga provisorier
som möjligt - de få dock ej bli så billiga, att
ej de primära säkerhetskraven eftersättas - och svälja
förtreten, att dessa provisorier bli personalkrävande
och därigenom dyrbara i drift.
8) Klargör till slut, vilka stationer, som med ekonomisk
fördel skulle kunna utrustas med. anordningar för fjärrmanövrering
från annan station för att nattetid tjänstgörande
personal skall kunna indragas.
På detta sätt tror jag, att man skulle kunna komma
fram till ett: program för signalbyggnadsverksamheten på
våra dubbelspår. Till detta skulle jag vilja foga
en personlig reflexion en smula utanför ämnets ram. Genom minskningen
av antalet stationer skaffar man sig bättre motiv än dem,
som nu kunna anföras för att införa den semitrailertrafik,
som i framtiden, då de tekniska problemen blivit genomarbetade,
borde utgöra den bästa lösningen på problemet
om järnvägarnas dörr-till-dörrtrafik.
Målsättningen för arbetet på enkelspårslinjerna
förutsätter, att man i första hand gör klart för
sig, i vad mån vårt järnvägsnät skall
bibehållas vid nuvarande omfattning. Resultatet må bli vad det
vill men så mycket borde ju vara klart, att man inte bör
offra pengar på säkerhet sanläggningar varken på de
bandelar, om vilka man med någon grad av säkerhet tror att de
skola slopas, eller på sådana som eljest ligga
i riskzonen. Sedan dessa bandelar bortskalats, återstår förmodligen
ett ganska stort antal linjer med högst växlande trafikintensitet.
På dessa bör man göra driften så billig som möjligt,
samtidigt som man gör dem så mycket mera tilldragande för
trafikanterna, att de börja använda dem i växande
i stället för sjunkande omfattming. Signalanläggningarnas
roll i detta sammanhang blir enligt min uppfattning i hög grad beroende
av de planer man har beträffande den framtida kretstrafiken med lastbilar
eller med en eventuell semitrailertrafik, nämligen så till vida,
som många stationer, på vilka man nu har lastspår, borde
kunna ersättas med enkla hållplatser utan sidospår för
persontrafiken. Signalanläggningarna på dylika hållplatser
bli nämligen mycket enkla eftersom man helt kan undvara de kostnadskrävande
anordningarna för central växelmanövrering.
Den första ågärden för att åstadkomma ett
program för utbyggnaden av säkerhetsanläggningarna på
enkelspårslinjerna borde därfor bli, att man gick
igenom linje efter linje för att undersöka, i vad mån
man i första hand med hjälp av en planerad kretstraf ik skulle
kunna slopa stationer för att endast bibehålla.dem, som
erfordrades för tågmöten, tågförbigångar
och i övrigt dem, där de lokala förhållandena äro
sådana, att man på platsen har godstrafikanter av större
betydelse, lyckligast vore ju, om det kunde ordnas så, att dessa sistnämnda
stationer kunde bringas att sammanfalla med dem, som skulle erfordras for
tågmöten och tågförbigångar.
På dessa återstående stationer - de bli förmodligen
huvudparten - erfordras säkerhetsanläggningar av något
slag, och på många .finnas de redan, i allmänhet
i form av mekaniska säkerhetsanläggningar. Dessa få bibehållas,
tills de bli uttjänta utom i de fall, då man finner, att
ett utbyte av dem mot elektriska reläanläggningar med anordningar
för fjärrmanövrering skulle bli lönsamt därigenom,
att personal kunde indragas under viss del av dygnet. På övriga
bibehållna atationer får man bygga nya anläggningar av
relätyp.
När man kommit så långt, får man taga itu med
frågan om var CTC-systemet skall införas, men samtidigt också
jämna vägen för dess införande. Detta gör man
bl a därigenom att förlägga biljettförsäljningen
till tågen, och i detta avseende går jag så långt,
att jag mycket väl skulle kunna tänka mig varje tåg försett
med en biljettexpedition i istället för varje station. Man borde
ju med kännedom om vad .matematikmsaskinerna kunna uträtta åtminstone
kunna tänka sig, att det vore möjligt att bygga biljettmaskiner,
som på ett ögonblick räknade ut och lämnade kvitton
på biljettkostnaderna i alla tänkbara stationskombinationer och
med alla förekommande korrektioner för snälltåg, omvägar,
nedsättningar etc. Men man kan också tänka sig frågan
om biljettförsäljning på tågen löst på
andra sätt, t ex med interimsbiljetter
Trots ovan antydd begränsning av antalet aktuella bandelar
och trots det resultat man kan uppnå genom slopandet
av stationer i samband med införandet av kretstrafik och trots
de lättnader, som skulle kunna uppnås genom biljettförsäljning
på tågen, kommer med all sannolikhet att kvarstå
stora arbetsuppgifter på enkelspårslinjerna. Det
gäller då att placera in dessa arbeten i en lämplig ordningsföljd
och det är förmodligen på denna punkt, som man har
anledning att vänta en ny bedömningskoriflikt, karakteriserad
av svårigheten att väga kraven på ekonomi med kraven
på trafiksäkerhet. Den förenklade ekonomien,
uttryckt med hjälp av väsentligen personalkostnadsminskningen,
är vanligen lätt att komma in på livet. Svårare
är det med trafiksäkerhetskravet. Inom signalkommittén
har denna sistnämnda faktor behandlat , och man har där gått
så långt att man försökt uttrycka riskfaktorn
i en formel, i vilken man infört och inbördes vägt
alla de faktorer, som ansetts konstituera risken för järnvägsolyckor.
Formeln har därefter använts för beräkning av den turordning
i vilken de olika linjerna vid SJ anses böra förses med
säkerhetsanläggningar på de stationer, där sådana
saknas. Ser man på denna sålunda beräknade turordning,
finner man, att den ganska väl stämmer överens med den allmänna
uppfattning man har om en sådan, Det förefaller inte
mig uteslutet, att denna formel borde kunna bli till god hjälp vid
uppgörandet av det program för utbyggnaden av säkerhetsanläggningarna
på enkelspårslinjerna, som måste åstadkommas.
Men viktigast är till en början, att man gör klart
för sig, vilka stationer, som skola bibehållas i säkerhet
sordningens mening. Med detta lämnar jag t v frågan om enkelspåren.
Vid sidan om de hittills redovisade arbetsuppgifterna förekomma
alla de, som förorsakas av bangårdsändringarna. Dessa arbeten
ha tidvis varit av relativt mycket stor omfattning. En undersökning
för några år sedan visade, att de på konstruktionssidan
tog 70 % av arbetskraften i anspråk. Siffran har sedermera
sjunkit och i dagens läge skulle jag uppskatta den till omkring
30 %. Den är trots detta av sådan storlek, att den måste
utöva ett betydande inflytande på varje nydaningsprogram. Min
stilla bön i detta sammanhang är naturligtvis, att distrikten
i möjligaste mån skola avstå från att ändra
bangårdar med säkerhetsanläggningar och vidare att försvarsmakten
i fortsättningen skall kunna bringas till insikt om, att införande
av eldrift inte med nödvändighet måste sammankopplas med
mötesspårsförlängningar.
Till slut vill jag nämna några ord om arbetsplanering,
eftersom detta problem inverkat på bedömningen av signalbyggnadsverksamheten.
Det krävs ju inte sällan ganska få dagsverken för
att på en ritning genomföra en av distriktet önskad ändring
av spåranordningarna på en bangård. Ett beslut om en
sådan ändring kan ju också genomdrivas ganska snabbt.
Men tyvärr tänker inte alla på, att en även enkel
ändring av spåranordningarna kan medöfra mycket komplicerade
förändringar av säkerhetsanläggningen, för vilka
konstruktionsarbetet kan taga månader och byggnadsarbetena ännu
längre tid. I dylika fall finner man ibland, att man står
där med ett färdigt spårsystem och en delvis oanvändbar
säkerhetsanläggning, och så kommer klagomålen över
att signalavdelningen ligger efter med arbetet. man bör då tänka
på, att arbetet med signalanläggningens konstruktion inte kan
påbörjas, förrän spårändringen beslutats,
och att det därför icke alltid kan bli möjligt att få
spåranordningar och säkerhetsanläggning färdiga samtidigt.
I de fall, att man icke anser sig ha nytta av spårändringen förrän
säkerhetsanläggningen också blivit färdig, förefaller
det mig, som om det riktiga förfaringssättet på distrikten
vore, att man gjorde klart för sig, när signalanläggningen
kunde beräknas bli färdig och i tiden anpassade spårändringsarbetet
med hänsyn härtill.
Därmed ber jag att få tacka för uppmärksamheten
Stockholm den 27.11.53
Åke Karsberg
Bilaga 1
KUNGL JÄRNVÄGSSTYRELSEN
Elektrotekniska byrån
Memorialanteckningar från diskussion i järnvägsstyrelsen
den 26.10.53
Närvarande Gd Upmark, Öiö Snadström, Öiö
Karsberg, Brd Lundberg Ebr, Brd Lundgren Ebr, Öit Sundberg Dbr.
1) Det konstaterades, att det med nuvarande arbetsresurser icke var möjligt
att på alla dubbelspårsstationer inrätta fullständiga
elektriska säkerhetsanläggningar i den takt som dubbelspåret
färdigställdes, om arbeten samtidigt skulle bedrivas även
på ett stort antal andra platser. Det ansågs även,
att det icke var lämpligt att åsidosätta arbetet på
dessa platser till förmån för enbart dubbelspårsstationerna.
2) I princip gäller, att man kan öka ett enkelspårs
kapacitet genom att förse Iinjen med ett växande antal mötesplatser
(stationer) försedda med centralmanövrering av växlar och
sedvanliga säkerhetsanordningar. Detta är vad som skett under
årens lopp. Men man kommer slutligen till ett stadium,
då man anser, att denna metod inte längre är lämplig.
Man förser då linjen med dubbelspår. Med bibehållet
antal stationer erhålles på så sätt en högst
avsevärd momentan ökning av linjens kapacitet. Det måste
ifrågasättas, om man verkligen från början tillfullo
tager i anspråk denna kapacitetsökning. Är så
icke fallet, synes det ändamålsenligt att söka finna någon
metod att begränsa de investeringar, som erfordras utöver vad
som åtgår för det andra spåret till värden,
som ansluta sig till de för dagen aktuella anspråken på
kapacitet. Man har då iprincip den möjligheten att begränsa
stationerna till det antal, som ur tågföringssynpunkt behövs
for att möjliggöra tågförbigångar och för
att vid enkelspårsdrift begränsa de sträckor, på
vilka sådan drift tidvis måste upprätthållas.
Det följer härav, att behovet av stationer för tågföringen
måste på dubbelspåret till en början vara mindre
än på det förutvarande enkelspåret. Konsekvensen
härav bör vara, att de från enkelspåret ärvda
stationer på dubbelspåret, som icke erfordras för tågföringen,
böra kunna göras om till håll- och lastplatser. Man
finge på så sätt linjer av typen Stockholm C - Södertälje
S, med omväxlande fullständiga stationer som Älvsjö,
Huddinge, Tumba och Rönninge samt håll- och lastplatser
som Stuvsta, Tullingé, Uttran och Östertälje.
3) Med sådan differentiering av driftplatserna på dubbelspåret
erhålles de fördelarna, att man dels kan begränsa investeringarna
i växel- och signalsäkerhetsanläggningarna på stationerna
till vad som tid efter annan oundgängligen erfordras, dels att det,
med hänsyn till byggnadskapaciteten blir möjligt att snabbare än
eljest utbygga den automatiska linjeblockeringen, vilken är nödvändig,
om man vill utnyttja dubbelspåret även i personalbesparande syfte.
Det bör i detta sammanhang observeras, att den automatiska linjeblockeringen
icke bör anordnas förrän de stationer, till vilka den skall
anslutas, äro försedda med fullständiga säkerhetsanläggningar.
Det bör vidare observeras, att linjeblockeringen avses skola inrättas
för drift med full blocksignalering i båda riktningar på
båda spåren, varigenom trafikkapaciteten höjes icke oväsentligt,
inte minst vid enkelspårsdrift.
4) På nu aktuella dubbelspårssträckor skulle undersökas,
vilka av de nuvarande stationerna, som med hänsyn till dagens trafikförhållanden
lämpligen kunde förvandlas till håll- och lastplatser (utan
centralomläggning av växlar). Undersökningen skulle
utföras av Dbr och Tbr i samråd med Ebr och i första
hand omfatta linjerna
Örebro - Frövi
Sävsjö - Ballingslöv
Falköping - Alingsås
Katrineholm - Pålsboda
5) Intill dess att de permanenta anläggningarna på dubbelspåret
hinna färdigställas, erfordras provisorier, vilka böra utföras
så, att de åtminstone tillgodose de minimala kraven på
trafiksäkerhet. De böra sålunda ha ljussignaler och förreglade
växlar, de sistnämnda med dubbel förregling, om hastigheten
för loktåg vöerstiger 100 km/tim. Man får på
detta sätt på mång håll avstå från den
centrala växelmanövrerignen och får därför finna
sig i att under en övergångstid dragas med härav förorsakade
personalkostnader.
Stockholm den 5 november 1953
Åke Karsberg
Avskrift
Bil.
2.
KUNGL. JÄRNVÄGSSTYRELSEN
Drifttjänstbyrån
Dnr Dbr 1929/53
Stockholm 18.11.53
Distriktscheferna vid I, II och III distrikten
I anslutning till de synpunkter, som framfördes vid diskussion inom
styrelsen den 26.10.53 (memorialanteokningar från diskussionen bifogas)
rörande ställverksanläggningar m.m. vid stationer på
blivande dubbelspårssträckor, har preliminärt föreslagits,
att följande trafikanstalter, vilka f.n. fungera såsom stationer
i säo mening på de nu aktuella bansträckorna, skulle efter
dubbelspårets tillkomst slopas såsom stationer (i säo
mening) och sålunda t v icke utrustas med tredje tågväg
eller centralt omläggbara växlar.
Örebro C - Frövi:
Avdala
Lillån
Katrineholm - Pålsboda:
Baggetorp
Högsjö
Falköping C - Alingsås:
Odensberg
Fåglavik
Remmenedal
Torp
Sävsjö - Ballingslöv:
Rörvik
Gåvetorp
Blädinge
Liatorp
Möckeln
Ballingslöv
Hemställes om uttalande till den 1 december 1953, huruvida något
med hänsyn till lokala förhållanden är att erinra
mot förslaget eller om ev, ytterligare någon trafikanstalt anses
kunna slopas såsom station.
KUNGL JÄRNVÄGSSTYRELSEN
Edv. Oredsson,
Startsidan
Sidan uppdaterad den 19 januari 2007