Statens Järnvägar under andra världskriget



Återverkningarna av ockupationen av Norge den 9 april 1940.

                  Förbindelserna med Norge upprätthöllos intill den 9 april i stort 
sett efter tidtabell nr 139, sådan den gällde från den 4 september 1939
(vintertidtabellen). I samband med ockupationen av Norge den 9 april
avbröts all trafik från Sverige med detta land. Förbindelserna till och
över gränsorterna med Norge voro under de närmaste månaderna därefter
ordnade sålunda:

Över Kornsjö .

                  Nattsnälltågen nr 37 och 38 Trelleborg-Oslo framfördes endast å 
svenska sidan till och från Ed utan förbindelse till eller från Oslo.
Dagsnälltågen nr 41 och 42 framfördes under tiden 9-30 april endast till
och från Mon och fr.o.m. den 1 maj av militära skäl endast å sträckan
Malmö-Ed. Mellan Ed och kornsjö framfördes i stället anslutande särskilda
tåg, varför de resande nödgades byta tåg i Ed. Från och med den 24 maj
återupptogs trafiken med Norge, men genomgående vagnar framfördes till att
börja med icke. Tiderna framgå av nedanstående tabell:

24/5 - 14/6 15/6 - 10/8
------------------------------------------------------
från Oslo 8.15 7.10 14.40
till Kornsjö* 13.45 10.40 19.50
från Kornsjö* 14.30 11.10 20.20
till Ed 16.15 13.02 20.45

från Ed 8.55 12.55 8.25 15.50
till Kornsjö 9.18 14.00 8.50 17.00
från Kornsjö 9.27 15.15 9.15 18.00
till Oslo 14.35 21.30 14.35 21.50

*) Tågbyte i Kornsjö

Fr.o.m. den 1 oktober 1939 framfördes dagsnälltågen nr 41-42 åter
genomgående Malmö-Oslo. Samma förhållande gällde även nattsnälltågen 37-38
Trelleborg-Oslo fr.o.m. natten 5-6 oktober. I sistnämnda tåg framfördes
1-2-3 klass sovvagnar Oslo-Trelleborg och Oslo-Hälsingborg.

Över Charlottenberg .

                  De direkta tågen Laxå-Charlottenberg framfördes av militära skäl 
endast till och från Arvika. Trafiken mellan Arvika och Charlottenberg
upprätthölls med anslutande, särskilda tåg. Förbindelse med Norge
saknades. Dagsnälltågen nr 51-52 Laxå-Charlottenberg, som indrogos å
sträckan Karlstad-Charlottenberg redan 18 september 1939, indrogos fr.o.m.
15 maj 1940 även mellan Laxå och Karlstad. Från sistnämnda tidpunkt
indrogos nattsnälltågen nr 13-32 och 31-14 Stockholm-Laxå-Charlottenberg.
Den 24 maj återupptogs trafiken med Norge, men genomgående vagnar
framfördes icke under tiden närmast därefter, varför tågbyte måste ske i
Magnor, Charlottenberg och Arvika. Tidtabellen å norska sidan hade
följande utseende:

från Oslo 8.00
till Magnor 11.21
från Magnor 11.55 18.20
till Chalottenberg 12.30 18.35

från Charlottenberg 11.00 17.50
till Magnor 11.18 18.04
från Magnor 18.09
till Oslo 21.30

Dagsnälltågen nr 51-52 Charlottenberg-Laxå återinlades fr.o.m. den
21 juli 1940. Tågen hade i Charlottenberg och Laxå direkt anslutning till
och från Oslo och Stockholm. Direkt sittvagn insattes Oslo-Laxå i dessa
tåg från den 1 november och fr.o.m. den 15 december framfördes åter direkt
vagn Stockholm-Oslo i tågen nr 27-52 och 51-10.

Över Storlien.

                  Förbindelse med Norge saknades under tiden 9 april-23 maj. De 
genomgående tågen till och från Stockholm framfördes 9 april-14 maj till
och från Storlien samt fr.o.m. 15 maj av militära skäl endast till och
från Duved. Mellan Duved och Storlien anordnades anslutande
rälsbussförbindelser. Trafiken med Norge återupptogs den 24 maj enligt
nedanstående tidtabell. Tågombyte måste ske i Kopperå och Storlien och
några genomgående vagnar ha alltsedan ockupationen icke framförts över
denna gränsstation.

från Trondheim 12.00
till Kopperå 15.00
från Kopperå 16.00
till Storlien 16.45

från Storlien 14.00
till Kopperå 14.40
från Kopperå 16.15
till Trondheim 19.00

Tidtabellen undergick sedemera smärre förändringar, men en daglig
förbindelse uppehölls i vardera riktningen under året.

Över Riksgränsen .

                  Liksom å övriga gränsorter avbröts trafiken med norge den 9 april 
även denna väg. På grund av krigshandlingar och skadegörelser å banan å
den norska sidan kunde trafiken med Norge återupptagas först den 12 juli.
Intill denna tidpunkt framfördes de svenska tågen endast till och från
Abisko och trafiken Abisko-Riksgränsen upprätthölls med anslutande
särskilda tåg. I samband med trafikens återupptagande framfördes de
svenska tågen till och från Björnfjell, där tågombyte måste ske för
resande till och från Narvik.

Fr.o.m. den 1 november (1940) framfördes åter direkt 2-3 klass
sittvagn Stockholm-Narvik i tågen 93 och 94.

Den tidtabell, som gällde vid driftens återupptagande, hade
nedanstående utseende och tillämpades under återstående delen av året,
frånsett mindre ändringar på grund av att sommartid gällde i Norge under
tiden 11 augusti till 5 oktober.

från Narvik 8.00 19.00
till Björnfjell 10.00 21.00
från Björnfjell 10.25 18.30
till Riksgränsen 10.32 18.37
från Riksgränsen 10.42 18.47
till Kiruna C 14.00 21.48

från Kiruna C 7.54 15.05
till Riksgränsen 10.07 18.07
från Riksgränsen 10.08 18.12
till Björnfjell 10.15 18.20
från Björnfjell 8.00 19.00
till Narvik 10.00 21.00
Vidare till OCKUPATIONEN AV DANMARK

SJ under andra världskriget

Startsidan