SJ under andra världskriget
Transport av en tysk division (Norge) - Charlottenberg
- Haparanda-(Finland) år 1941 .
Efter medgivande från regeringen transporterades i slutet av juni
och början av juli månader år 1941 en tysk division från Norge till
Finland över Charlottenberg-Haparanda. Den första transporten avgick från
Charlottenberg den 25 juni och den sista den 19 juli; antalet tåg var i
regel 4 per dag. Efter verkställd urlastning återsändes vagnarna i
extratåg till Norge för avhämtande av nya transporter. Planläggningen av
och arbetet med transporterna utfördes av militärbyrån.
Varje tåg bestod av 1 BCo, 1-4 C- eller CG-vagnar samt erforderligt
antal öppna och slutna godsvagnar. Personvagnarna tillhandahöllos dels av
SJ, dels av NSB. Av SJ tillhandahöllos således 68 BCo, 46 C samt 86 CG/CGr
eller tillsammans 200 vagnar, vilka tillställdes NSB dels över Kornsjö,
dels över Charlottenberg. Efter transporternas slutförande sändes SJ
personvagnar till Hagalund Ö för skadebesiktning och smittrening.
Förutom här nämnda vagnar användes även en SJ Ao4, vilken
uppställdes i Haparanda för att där under dagen användas av den svenska
kontrollpersonalen. Vidare användes 1 SJ Co12, som disponerades av den
svenska kontrollpersonalen (32 militärer) vid nedresorna från Haparanda
till Arvika med tågen 2793-93-77-47-1418. Vagnen återgick från Arvika till
Haparanda med tågen 1411-122-78-94-2794.
Sammandrag över guldtransporter.
---------------------------
| HEMLIG |
| jämlikt kung. 1938 nr 757 |
---------------------------
År Sträcka Vagnar SJ kostnad
-----------------------------------------------------------------
Extratåg
uppgift saknas Stockholm-Karlsborg 6 F1+1 Ao 4149:46
uppgift saknas Stockholm-Karlsborg 8 F1+1 Ao 4735:53
uppgift saknas Stockholm-Jönköping 8 F1+1 Ao 4850:-
1938?
26/4 Jönköping-Karlsborg 4 F+1C3 1157:78
----------------------------------------------------------------
Summa 14892:77
Transporter i ordinarie tåg i trafik med Norge.
1939
25 - 26/10 Stockholm-Bergen 1 DFo1 869:-
29 - 30/10 Stockholm-Bergen 1 DFo1 869:31
24 - 25/11 Stockholm-Bergen 1 DFo1 869:41
1 - 2/12 Stockholm-Bergen 1 DFo1 869:41
8 - 9/12 Stockholm-Bergen 1 DFo1 869:41
12 - 13/12 Stockholm-Bergen 1 Do2 937:89
21 - 23/12 Stockholm/Karlsborg-Bergen 1 DFo1 )
28 - 29/12 Karlsborg-Bergen 1 DFo1 )
) 2606:69
1940 )
7 - 9/1 Stockholm-Bergen 1 DFo1 )
19 - 21/1 Stockholm-Bergen 1 DFo1 849:41
24 - 26/1 Stockholm/Karlsborg-Bergen 1 DFo1 1147:17
29 - 30/1 Karlsborg-Bergen 1 DFo1 +
1 DFo(NSB)1667:13
11 - 13/2 Karlsborg-Bergen 1 DFo1 1104:86
15 - 16/2 Karlsborg-Bergen 1 Do(NSB) 758:74
28 - 29/2 Stockholm/Karlsborg-Bergen 1 DFo1+
1 Do(NSB) 2028:28
5 - 6/3 Karlsborg-Bergen 1 DFo1 1104:86
12 - 13/3 Karlsborg-Bergen 1 DFo1 1104:86
18 - 19/3 Karlsborg-Bergen 1 DFo1+
1 Do(NSB) 1863:60
28 - 29/3 Karlsborg-Bergen 1 FDo1 1104:86
61:18
4 - 5/4 Karlsborg-Bergen 1 DFo1+
1 Do(NSB) 1883:60
16 - 17/7 Oslo-Stockholm 2 Do(NSB) 1852:88
---------------------------------------------------------------
Summa 24362:55
d) Härutöver tillkom såsom snälltågsavgift för framresan en extra
avgift av 10% å avgiften pr F-vagn för enkel tur. Ex: För en transport i
extratåg av 6 F-vagnar från Stockholm til Karlsborg = 356 km, uppkommer
följande räkneoperation:
6 F (à 20 m2) à 2 öre pr m2 och km, 6 x 20 x 2 x 356 = 854:40
Returavgift 854:40
10% å 854:40 som snt avgift 85:44
Lokkostnader 1 kr pr km för fram och återgång = 2 x 356 km 712:-
-------------------------------------------------------------------
Summa kr 2506:24
Utöver dessa kostnader tillkom ordinarie biljettavgifter för åtföljande
personal från riksbanken, postverket och polisen samt traktamentskostnaden
för de två SJ tjänstemän, som åtföljde varje extratåg.
För härovan nämnda transporter anordnades följande extratåg:
1 tåg den 7/9 1939 Stockholm C-Karlsborg
1 tåg den 8/10 1939 Stockholm C-Karlsborg
1 tåg den 5/12 1939 Stockholm C-Jönköping C
1 tåg den 26/4 1940 Jönköping-Karlsborg
Utöver nämnda extratågstransporter kommo under hösten 1939 samt
under åren 1940 och 1941 sammanlagt 38 st mindre transporter till stånd.
Dessa, som i regel utfördes i en kombinerad post- och resgodsvagn, gingo
dels genom Sverige (evakuering), dels (export) till Norge för vidare
befordran med båt från Bergen och Finland för vidare befordran med båt
från Petsamo. Avgiften för dessa transporter utgick efter samma grunder
som tillämpas vid extra posttransport eller 2 öre pr m2 och km, samt med
10% tillägg, därest transporten utfördes i snälltåg.
SJ inkomster av dessa s.k. guldtransporter, ävensom antalet
framförda vagnar i de olika transporterna framgå av bifogade tablå.
Beträffande SJ inkomstsumma av extratågen inkluderar den även
biljettavgifterna för i resp. extratåg medföljande tillsynings- och
bevakningspersonal.
Krigsfrivilliga .
Transporterna av svenska frivilliga till Finland vintern 1939-40
påbörjades den 21 december 1939. Transporterna företogos med tåg
92/82-72-5002, i vilka tre Co framfördes den 21-22, 22-23 och 25-26
december samt fr.o.m. den 27 december i tåg 50, som anordnades uteslutande
för dessa transporter den 27-28 och 29-30 december samt den 5-6 och 14-15
januari. Transporter skedde även i reserverade vagnar med tågen 92, 94 och
22 vid ett flertal tillfällen. Transporterna omfattade inalles inemot 4000
personer.
För omkring 600 norska frivilliga framfördes NSB Co Oslo-Haparanda
vid ett flertal tillfällen under januari-mars månader 1940. (D 449/39)
Omkring 175 amerikanska frivilliga färdades Göteborg-Haparanda den
15-16 februari 1940. På sträckan Göteborg-Krylbo skedde resan mad
ordinarie tåg i sittvagnar, på sträckan Krylbo-Haparanda med extratåg i
sovvagnar. (D 13/40)
För omkring 400 engelska frivilliga framfördes 2 NSB och 4 SJ Co i
ordinarie och extratåg Oslo-Haparanda den 28 februari-1 mars 1940. (D
33/40)
Omkring 200 frivilliga av olika nationalitet färdades
Lilleström-Haparanda med ordinarie och extratåg den 16-17 mars 1940 (D
43/40)
Omkring 400 danska frivilliga befordrades Haparande-Malmö med
extratåg 10290-10291-81-10167 den 21-23 mars 1940. (D 45/40)
Hemtransporterna av frivilliga skedde i övrigt under tiden 31
mars-13 april 1940 med extratåg 10290-10291-81-10173, som anordnades
dagligen under nämnda tid Haparanda-Stockholm. (I 46/40)
Arbetshjälp till Finland .
I slutet av februari 1940 inleddes underhandlingar angående transport av frivilligarbetare
till Finland. Transporterna, som avsågo omkring 4000 personer, planerades med extratåg Stockholm-Haparanda,
varvid vagnarna på återgående skulle användas för transport av finska barn (se därom särskild avdelning).
Endast tre transporter av inalles omkring 1000 personer kommo dock till stånd, nämligen den 6-8 och
12-13 mars samt den 9-10 april. I övrigt skedde transporterna med båt. (D 20/40)
Danska arbetsfrivilliga befordrades Hälsingborg-Haparanda den 18-20 februari, 1-3 mars och
13-14 mars 1940. Varje kontingent omfattade omkring 300 personer och transporterna skedde delvis med
ordinarie och delvis med extratåg i sittvagnar. (D 21/40)
Med transporten av danska arbetare den 13-14 mars följde även en
kontingent norska arbetare, omkring 300 personer från Oslo. De flesta av
dessa färdades i sovvagn. (D 25/40)
Återresorna skedde huvudsakligen med ordinarie tåg utan styrelsens
medverkan. Den 16-17 april 1940 befordrades dock omkring 400 personer med
extratåg Haparanda-Stockholm. (D 56/40)
Flyktingtransporter .
Under februari-mars månader 1940 ankommo ett antal grupper av finska
flyktingar till Haparanda, inalles 1000 à 1500 personer. De
vidarebefordrades med extra och ordinarie tåg till Stockholm och Örebro,
ett mindre antal även till Oslo och Köpenhamn. Transporterna ägde rum i
såväl sitt- som sovvagnar. (D 31/40)
För hemresande norska civila flyktingar ordnades transporter i juni
och juli 1940. Under tiden 16-20 juni befordrades inalles omkring 750
personer, därav omkring 100 till Storlien, omkring 250 till Charlottenberg
och omkring 500 till Kornsjö. Under tiden 23-25 juli befordrades inalles
omkring 350 personer till resp. gränsstationer. (D 96/40 och 123/40)
Diverse utlänningstransporter .
För omkring 230 isländare ordnades transportlägenhet från Köpenhamn
till Petsamo september-oktober 1940. Resan Malmö-Stockholm företogs med
ordinarie tåg i sittvagnar den 25 september. Resan Stockholm-Haparanda,
som planerats att ske med tågen 94-2794 den 26-27 och 27-28 september,
uppsköts till den 2 oktober och företogs gemensamt med extratåg 10036. I
extratåget framfördes endast 3 klass sovvagnar. (D 60/40)
Omkring 200 internerade norrmän befordrades Dorotea-Haparanda under
tiden 1-7 juni 1940. Resorna företogos med ordinarie tåg i direkt vagn. (D 71/40)
För ett 60-tal norrmän framfördes direkt sittvagn Lycksele-Haparanda
med ordinarie tåg den 5-6 juni 1940. (D 79/40)
Under augusti 1940 ordnades hemtransport av amerikanska medborgare i
Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Resorna till Stockholm företogos
dels individuellt, dels i grupper med ordinarie och extratåg.
För resan Stockholm-Haparanda anordnades extratåg den 7-8, 8-9,
9-19, 10-11, 11-12 och 12-13 augusti. I tågen framfördes såväl sov- som
sittvagnar och på sträckan Stockholm-Ånge även restaurangvagn. Sovvagnarna
användes även för nattlogi i Haparanda.
Antalet amerikanska medborgare, som färdades enligt förestående,
utgjorde omkring 700. (D 131/40)
Den 24-25 augusti 1940 befordrades 125 engelsmän (112 internerade
soldater, 8 f.d. frivilliga samt 5 medlemmar av en i Stockholm kvarbliven
brittisk kväkarambulans) från (Falun) Storvik till Haparanda. Resan
Falun-Ånge företogs i direkta sittvagnar, resan Ånge-Haparanda i
sovvagnar, som framfördes i extratåg. Sovvagnarna användes jämväl för
nattlogi i Haparanda natten den 25-26 augusti. (D 145/40)
För engelska sjömän, 130 från Jörn och 37 från Gunnarn framfördes
två reserverade Co Boden C-Bollnäs i tåg 93 den 6-7 september 1940. (D
155/40)
För norska arbetare framfördes extratåg (Oslo) Kornsjö-Trelleborg
den 15-16 januari och 8-9 februari 1941. Den första transporten omfattade
omkring 500 personer och den andra omkring 350 personer. I tågen
framfördes 3 klass sittvagnar. (D 229/40 och D 11/41)
Omkring 60 hemlösa norska barn befordrades Narvik-Oslo via
Stockholm-Charlottenberg den 5-8 april 1941. Liggbräden tillhandahöllos på
nattsträckan. (D 85/41)
För omkring 130 civila engelsmän framfördes 2 Co-sitt
Haparanda-Grimsåker via Boden-Krylbo-Västanfors-Vansbro den 8-9 juni 1941.
På sträckan Vansbro-Grimsåker anordnades extratåg. (D 286/41)
En reserverad BCo7 framfördes för 23 ryssar Stockholm-Trelleborg F i
tågen 17-1909 den 18 augusti 1941 f.v.b. till Sassnitz. (D 395/41)
För omkring 800 från Amerika hemvändande tyskar och italienare
anordnades extratåg Göteborg-Hälsingborg F den 28 och 30 juli 1942. Tågen
medförde endast 1 och 2 klass sittvagnar samt en 1/2 klass sovvagn för ev.
sjuka. Extratågen utgingo från m/s Drottningholms angöringsplats vid
Göteborgs kaj. (I 237/42)
En transport av finska invalider Haparanda-Stockholm ägde rum med
tågen 2793-93 den 29-30 maj 1942. För transporten användes en
sjukhustågsvagn litt Co5, varjämte tre 2 klass och tre 3 klass kupéer i en
extra sovvagn disponerades för medföljande läkare och sjukvårdspersonal.
(D 182/42)
Finska invalider ha vid fyra tillfällen under år 1943 transporterats
Stockholm-Göteborg. Den fösta transporten, som ägde rum natten den 10-11
februari, omfattade 60 personer. Två sjukhustågsvagnar litt Co5 samt en
sovvagn litt Co15 användes.
Den andra transporten ägde rum natten den 31 mars-1 april i två
sjukhustågsvagnar och omfattade omkring 35 personer.
Den tredje transporten, som omfattade omkring 23 personer, ägde rum
natten den 2-3 juni i en sjukhustågsvagn.
Även för den fjärde transporten, som ägde rum natten den 8-9
september, uppläts en sjukhustågsvagn för 13 personer.
Transporten den 31 mars-1 april skedde med tåg 29, övriga med tåg 3.
De vagnar, som användes för transporterna, ställdes till förfogande för
inlastning vid Finlandsbåtens tilläggsplats vid Skeppsbron. (D 68/43)
För 30 finska invalider framfördes natten den 3-4 mars 1943 en
sovvagn litt Co15 Stockholm-Hälsingborg med tågen 109-1238. (D 68/43)
För norska vanföra barn har vid två tillfällen under år 1943 en NSB
Bo framförts Oslo-Stockholm. Vagnen har efter ankomsten växlats till
Stockholm N för barnens avstigning. (D 216/43)
För en tysk minister (Goebbels) framfördes extratåg Trelleborg
F-Oslo natten den 27-28 november 1940. Extratåget, som framfördes
Trelleborg F-Olskroken utan uppehåll, bestod av salongsvagn nr 1246, två
Ao-sov, en Ro och en Bo.
För återresan var extratåg planerat Oslo-Trelleborg F natten 29-30
november. Efter att ha uppskjutits två gånger blev den helt inställd
(företogs med flyg). (D 233/40)
SJ under andra världskriget
Startsidan