Statens Järnvägar under andra världskriget



Vedeldning av loken och därmed följande förseningar och svårigheter.

 
På grund av svårigheterna å bränslemarknaden och nödvändigheten att
spara på utländskt lokomotivbränsle vidtogos å icke lektrifierade linjer
ett flertal åtgärder, som på olika sätt bidrogo till att minska
kolförbrukningen. Bland de sålunda vidtagna åtgärderna må framhållas:

att vedeldning efter hand infördes å härför lämpliga bandelar,
att torven efter hand fick ökan användning som lokomotivbränsle,
att å många linjer tåg måste helt inställas,
att dagliga tåg ändrades att gå endast vissa veckodagar,
att i en del fall ångtåg ersattes med gengasdrivna rälsbussar,
att olika åtgärder vidtogos för att minska tågvikterna å ångdrivna
linjer och därmed även bränsleåtgången,

De första åtgärderna för införandet av vedeldning vidtogos under
senare hälften av år 1940.

Fr.o.m. den 1 oktober samma år fastställdes sålunda en för
vedeldning avpassad tidtabell å linjerna Bollnäs-Orsa, Kristinehamn-Orsa,
Orsa-Östersund, Östersund-Hoting med sidolinjer, Långsele-Hoting-Storuman,
Hällnäs-Storuman-Sorsele, Arvidsjaur-Jörn, Boden-Haparande,
Karungi-Övertorneå, Kalmar-Emmaboda och Borås-Jönköping samt (fr.o.m. den
1 september 1940) Vännäs-Holmsund.
Fr.o.m. den 1 april 1941 fastställdes en för vedeldning avpassad
tidtabell å linjen Långsele-Härnösand.

Fr.o.m. 1 maj 1941 vidtogos med hänsyn till nödvändigheten att
ytterligare spara på utländskt lokomotivbränsle avsevärda tågindragningar
å ett stort antal icke elektrifierade linjer. Å flertalet av de linjer,
som berördes av indragningarna, inställdes en del tåg vissa dagar i
veckan. Å några linjer omarbetades tidtabellen helt, varvid dels
tågantalet minskades, dels gångtiderna förlängdes, så att vedeldning
skulle kunna införas efter hand som härför lämplig ved kunde anskaffas.
Flertalet av de i trafik varande bensin- och oljedrivna motorvagnarna
ersattes av vedeldade loktåg eller gengasdrivna rälsbussar,

Fr.o.m. 1 augusti 1941 pålades vedeldningstidtabell å linjerna
Ånge-Sundsvall, Sundsvall-Gävle (utom tågen 413 och 414), Uppsala-Enköping
och Åstorp-Värnamo.

Fr.o.m. den 1 september 1941 fastställdes en för vedeldning anpassad
tidtabell å linjerna Bastuträsk-Rönnskar, Mellansel-Örnsköldsvik,
Kristinehamn-Mora, Uddevalla-Strömstad, Lysekil-Munkedal,
Uddevalla-Herrljunga-Borås-Varberg, Borås-Alvesta-Karlskrona (utom tågen
501, 502, 203 och 504), Landskrona-Lund-Trelleborg, Ystad-Eslöv,
Ystad-Brösarp och Börringe-Östratorp.

Av bifogade tabell (bilaga IV) framgår närmare vedeldningens
omfattning å de olika distrikten samt tidpunkten, då den igångsattes.
 
Införandet av vedeldning medförde en ganska radikal omarbetning av
tidtabellen å berörda linjer. Med hänsyn till den lägre effekten vid
användning av ved i stället för stenkol samt de å loken medförda ved-
förråden ofta måste förnyas, blev det nödvändigt att ganska avsevärt
förlänga gångtider och uppehåll. Detta medförde ökade restider, som i
sin tur gjorde, att anslutningar i en hel del fall måste brytas. Den
ved, som i början tillhandahölls, var ofta sur och av dålig beskaffen-
het, vilket i förening med personalens ovana gjorde, att tågen ofta
drabbades av förseningar, som i hög grad påverkade tågföringen såväl
å egna som anslutande linjer. För att motverka tågförseningarna omlades
"vedtidtabellerna" efter hand, där så visade sig nödvändigt.

Vid fastställandet av tidtabell nr 141, som gällde fr.o.m. 16 juni
1941 (å V distriktet fr.o.m. 1 februari 1941) erhöllo de vedeldade tågen i
stor utsträckning förlängda uppehåll och ökade gångtider, allt i avsikt
att säkra en god tågföring.

För att minska tågvikten och därigenom spara bränsle indrogos en del
sovvagnar å sträckor, där tågen framfördes av vedeldade lok. Sålunda
framfördes sovvagnarna Stockholm-Storlien och Stockholm-Härnösand i tågen
23 och 24 fr.o.m. 1 maj 1941 endast till och från Östersund resp.
Sundsvall. I andra fall utbyttes vagnar av tyngre konstruktion mot
liknande av lättare. Bland sådana åtgärder må nämnas utbytandet av
boggievagnar mott CC2-vagnar å sträckorna Östersund-Storlien i tågen 23
och 24 och Vännäs-Boden samt Ånge-Boden i tågen 21 och 22 och 94 intill
fullbordandet av Norra stambanans elektrifiering fram till Boden samt
framförandet av "plattformsvagnar" i stället för bälg-vagnar i tågen 413
och 414 Stockholm-Härnösand-Långsele.

Vid nyleverans av vagnar av s.k. lättviktskonstruktion ha dessa i
främsta rummet insatts å ångdrivna linjer i utbyte mot tyngre.




Vidare till TYSKA PERMITTENTTÅG

SJ under andra världskriget

Startsidan