SJ persontrafik under strejken i oktober 1986

I oktober 1986 tog många fackförbund inom TCO ut medlemmar i strejk, och andra medlemmar lockoutades antagligen av arbetsgivarna. Som mest höll det på ungefär en månad. I Stockholmsområdet blev en effekt att tunnelbanetrafiken var inställd på söndagar och (liksom busstrafiken) begränsad övriga dagar. De statliga tågen rullade däremot någorlunda obehindrat, dock strejkade biljettförsäljarna på många större stationer. På småstationerna var det mest medlemmar i Statsanställdas Förbund inom LO som skötte biljettförsäljning och andra göromål, så där fungerade det som vanligt.

SJ skrev i en informationsbroschyr "vi lämnar ingen möda obesparad" :-), och trodde inte att "svenska folkets moral" skulle svikta så att någon skulle försöka åka tåg utan att göra rätt för sig:







Avstånds- och avgiftstabeller för självbetjäning


Tydligen hade Statsanställdas Förbund, utöver biljettkontrollblockaden, även en övertidsblockad. Det fanns i varje fall en notis i DN den 18 oktober om att 25 pendeltåg inom SL-området under morgonen hade varit inställda på delsträckor, och orsaken var att tågvakterna på grund av övertidsblockaden stigit av tågen när ordinarie tid för arbetspasset uppnåtts. Inskränkningarna för SL-bussar och tunnelbana berodde däremot mest på att arbetsledare och administratörer vid depåerna strejkade, därmed kunde trasiga fordon inte åtgärdas.

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 4 maj 2021