SJ växel- och signalsäkerhetsanläggningar:  Grafisk översikt


Fram till omkring 1950 underhöll SJ en beskrivning i grafisk form över alla bansträckor. Linjeblockering, förregling, signalbelysning, vägskydd mm var angivna på ett standardiserat sätt. Nedan finns teckenförklaringen samt grafiker för SJ-nätet 1918 [Banavdelningens berättelse 1918].  Använd vid behov webbläsarens förstoringsfunktion för att se graferna tydligt!  



1918   I distriktet

Stockholm - Katrineholm - Högsjö, Krylbo - Stockholm

Vingåker - Hallsberg, Saltskog - Södertälje, Tomteboda - Värtan

Krylbo - Hallsberg, Järna - Mjölby

Hallsberg - Mjölby, Dagarn - Hultebo, Örebro - Svartå, Linköping - Mjölby, Katrineholm - Åby

1918  II distriktet

Falköping - Göteborg,  Hallsberg - Falköping - Bankeryd

(Falköping) - Nässjö,  Skövde - Karlsborg

Charlottenberg - (Laxå)

Strömstad - Olskroken,  Mora - Kristinehamn

Göteborg - Halmstad,  Limedsforsen - Brintbodarne, Filipstad

1918  III distriktet

Hässleholm - Malmö - Trelleborg, Kävlinge - Malmö

Halmstad - Kävlinge, Ängelholm - Helsingborg F, Mjölby - Nässjö - Moheda

Höganäs - Kattarp - Åstorp, Billesholms gruva - Landskrona, Rörvik - Alvesta - Hässleholm

1918  IV distriktet

Sollefteå - Långsele - Ljusdal, Ljusdal - Krylbo, Kilafors - Söderhamn - Stugsund

Storlien - Bräcke

Vilhelmina - Östersund, Brunflo - Åsarne, Ånge - Sundsvall, Ljusdal - Hudiksvall

1918  V distriktet

Haparanda - Boden - Långsele

Karungi - Övertorneå, Älvsbyn - Piteå, Bastuträsk - Skelleftehamn, Vännäs - Umeå, Mellansel - Örnsköldsvik

Riksgränsen - Gällivare - Gransjö

Gransjö - Boden - Luleå, Luossajokk, Malmberget, Koskullskulle



Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 31 mars 2006