1895 började gruvbolaget i Stråssa fundera på att bygga en linbana för utleveranser via Frövi - Ludvika Järnväg. Ingenjör Nordström konsulterades.
Banan togs i bruk 1898 (enligt annan uppgift 1907) och var fem ā sju kilometer lång. Man transporterade styckemalm, slig och briketter. Från Storå fraktades mest stenkol. Minderåriga användes bland annat som vagnssmörjare, burkförare och burkledare.
Linbanans kapacitet visade sig så småningom otillräcklig, och
1915 ersattes den av en järnväg mellan Storå och Stråssa.
Källor:
Henriksson, Eric och Fredriksson, Christer: "Från Järnbärarland till Stålbad" 2013, sid 1934
Fredriksson, Christer: Resa på Storå - Stråssa och Storå -Guldsmedshyttans jvg", stencil SJK 1976
Sidan uppdaterad den 19 mars 2022