Lund C - signalsäkerhetsanläggningar
Redan på 1870-talet fanns ringledning mellan stationsföreståndaren
och södra vaktkuren. Ringverket användes för att begära
tågväg och lämna kvittens på att vägen var klar.
Signalerna var fyra korta ringningar för Åkarp och två för
Staffanstorp. Det tycks ha funnits signalskivor både för
infart och utfart. I den lundensiska instruktionen sägs inget
om hur och när signalkarlen skall manövrera växlarna, däremot
att stationsföreståndarens två eller fyra korta signaler
vid infart betyder att inget hinder finns och att växlarna ligger rätt.
[Statens jernvägstrafik: Instruktion för begagnande och tillsyn
af det elektriska ringverket å Lunds station, Stockholm 1875]
Mekaniska ställverk
Omkring förra sekelskiftet tog man i bruk en signalsäkerhetsanläggning med två ställverk
i södra änden av bangården. Detta hade samband
med det1900 öppnade dubbelspåret
Malmö - Lund. Ställverk I låg vid Högevall, där linjerna
mot Harlösa och Staffanstorp anslöt, och ställverk II strax
söder om stationshuset.
1901 blev det dubbelspår även mot Eslöv, och omkring år
1902 driftsattes ställverk III som förreglade godsbangården
och norra in- och utfarterna. Samtidigt kompletterades övriga ställverk.
1905 - 1910 skedde ytterligare tillbyggnader.
Ställverkens bestyckning vid öppnandet:
|
Ställverk I
|
Ställverk II
|
Ställverk III
|
Signalhävstänger
|
2
|
3
|
5
|
Växelhävstänger
|
3
|
10
|
11
|
Spårspärrhävstänger
|
|
|
1
|
Låshävstänger
|
|
|
1
|
Tågvägshävstänger
|
3
|
4
|
4
|
Blockfält
|
4
|
4
|
6
|
Fällbomsvindspel
|
|
1
|
1
|
Ritningar på de ställverks- och blockapparater som säkrade
trafiken genom Lund fram till 1929. Bangårdsritningarna är utsnitt
från SJ ritning C 2030, upprättad 1909 och uppdaterad fram till
1922.
Först en totalöversikt. Trots ritningskopians dåliga kvalitet
går det förhoppningsvis att urskilja spårsystemets utsträckning.
.
Ställverk I
Detta ställverk manövrerade tre infartssignaler samt växlarna
vid Högevall. Blockfälten stod i beroende av blockfält i
ställverk II. Linjeblockeringen för sträckan Uppåkra
- Lund tycks dock ha skötts från ställverk II.
Ovan: Ställverk I, som fanns vid södra
infarten, nära Högevall. SJ ritning C 2030, uppgjord den
27 augusti 1909
1919 fanns det enligt tjänstetidtabell en envingad huvudsignal vid infarten söderifrån,
följd av vägsignaler på en signalbrygga mellan ställverk I och ställverk II. Huvudsignalen visade om det överhuvudtaget var tillåtet att köra in på stationen, vägsignalen gav kompletterande information om till vilket spår (IV, VI eller X) det var lagt tågväg.
Ställverk II
Detta ställverkshus låg mellan de genomgående bangårdsspåren
och de spår som nyttjades för lokaltåg.
Ovan syns ställverkshuset och några av
utfartssignalerna. Loket är SJ Oc 386, vagnarna CF, Co5 och F. Bilden
tagen ca 1905 [Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum].
På utsnittet från den dessvärre otydliga ritningskopian
syns återigen utfartssignalerna. Den elektriska vingkopplingen användes
tillsammans med isolerskenan för att säkerställa att signalvingen
återgick till stopp efter ett tågs utfart. Infartssignaler
för de olika tågvägarna skymtar uppe till vänster.
De var antagligen monterade på en signalbro över spåren.
Tåg som kom från t ex Malmö möttes alltså först
av en skivförsignal, sedan en envingad huvudsignal för infarten
vid ställverk I, och slutligen en s k vägsignal som markerade
vilken tågväg som var lagd.
Ställverksapparaten var försedd med fällbomsvindspel samt
två blockapparater. Den ena blockapparaten svarade för linjeblockeringen
samt stod i förbindelse med ställverk II. Den andra blockapparaten
upprätthöll beroenden med ställverk III. Någon stationsblockapparat
tycks inte ha funnits. Det är tänkbart, att man ansåg att
tågklareraren kunde ha kontroll över ställverk II, som ju
låg nära stationshuset.
Tillverkaren Jüdels ritning till
ställverk II
Nedan: Jüdels ritning över en av blockapparaterna
i ställverk II
Ställverk III
I ritningsutsnittet nedan ligger ställverk III ungefär i mitten,
under vändskivan.
Ovan: Jüdels ritning över ställverk III, som
låg i norra delen av bangårdsområdet. Längst
till höger syns ett fällbomsvindspel.
Blockapparat till ställverk III,
Jüdels ritning. Denna blockapparat samverkade med ställverk
II samt med Stångby (linjeblockering)
Bilden ovan, från SJ 1906 del II sid 486, visar ställverk
III. Det fanns 18 hävstänger. I blockapparaten hade antalet
blockfält utökats till sju. Under blockapparaten fanns
fyra tågvägshävstänger. På väggarna
ser vi viktiga tillbehör - rättgående ur, hoprullad
signalflagga och signalhorn.
Nedan en mekaniskt låst spärrbom (tidig typ av spårspärr). Med största sannolikhet
visar bilden infarterna från Kävlinge respektive (till höger) Eslöv [Sveriges
Järnvägsmuseum]
Elektriskt ställarställverk
1927 gjordes en större ombyggnad av bangården.
De gamla ställverken anpassades. 1929 ersattes de av ett elektriskt
ställarställverk med elektrisk förregling. Den nya anläggningen
blev helt klar 1930. El-el-ställverket var placerat i en hög byggnad
vid norra delen av bangården. Detta ansågs
lämpligt eftersom det var fler och mer komplicerade växlingsrörelser i norra än
i södra bangårdsänden. Växlingsvägarna var låsta och signalering skedde med dvärgsignaler.
Just utanför ställverket var anordningarna något enklare, bland annat fanns fullständiga
spårledningar endast i huvudtågspåren. I övrigt var tågspåren helt utrustade med
spårledningar, och någon frigivning från tågklareraren behövdes inte för att ställverksvakterna
skulle få visa körsignal för tåg.
Det fanns ingen möjlighet att frige växlar för lokalomläggning.
Ovan ställverkshus för el-elställverket 1929, nedan interiörbild. Längst till höger
syns blockapparat för manuell linjeblockering på sträckan Lund - Uppåkra. I andra
änden av ställverksapparaten fanns likadana blockfält för linjeblockering till och
från Stångby [Båda bilderna från Ericssons arkiv hos Centrum
för Näringslivshistoria]
ställverksapparaten var ursprungligen bestyckad med 29 signalställare, 31 växelställare,
3 låsställare och en fällbomsställare.
Försörjningen med likström från stadens elverk ansågs vara så säker att batterireserv
inte behövdes. Växelström levererades normalt också av elverket, men där hade SJ
som reserv en omformare som vid behov kunde omvandla likström till växelström exempelvis
för spårledningarna.
Ovan: Leveransfoto ställverksapparat. [Ericssons arkiv hos Centrum
för Näringslivshistoria]
1940 kompletterades två av infartssignalerna med en normalt släckt dvärgsignal.
När ställverksvakten tryckte på en särskild knapp kunde dvärgsignalen tändas och
visa "snett vänster" för att släppa in t ex en följerälsbuss på delvis belagt plattformsspår.
Själva huvudsignalen lyste rött. Kompletteringen var önskad av de statliga järnvägsbolagen
som tänkte köra följebusstrafik från Staffanstorp och Lackalänga till Lund [3 signalsektionen
dnr 18/40]. Men troligen dröjde det på grund av kriget innan rälsbussar sattes
in på f d Lund - Trelleborg. Och linjen mot Landskrona blev ju snart elektrifierad.
Reläställverk och datorställverk
1962 eller 1964 ersattes ställarställverket av ett reläställverk typ "Mjölby". Manöverapparaten placerades på tågexpeditionen och ställverkstornet övergavs.
Reläställverket blev i sin tur 1997 ersatt av ett datorställverk typ 85. Lundaställverken
har alltså hittills haft en livslängd på 25 - 30 år.
Källor
K Järnvägsstyrelsen, "Uppgifter rörande växel och signalsäkerhetsanläggningar
vid statens järnvägar", Riksarkivet
Ritningar från 3 signalsektionens handlingar, Göteborgs landsarkiv
Per Forsströms ställverksregister
Sandin, Gunnar: "Kring Lund C", Föreningen Gamla Lund, årsbok
81, 1999, Lund 1999
Startsidan
Sidan uppdaterad den 14 juli 2022