Den mekaniska frigivningsapparaten. Bilden ovan från [SJ 1906 del II sid 498], bilden till höger är tagen i januari 1918 (Sveriges Järnvägsmuseum Gävle) |
Det finns två skyltar ovanför tre av vevarna. Två av dessa torde gälla tågvägar som signaleras med de tvåvingade semaforerna. Dessutom har sannolikt den i efterhand tillkomna infartstågvägen från Röstånga lagts på en av de vevar som tidigare frigav endast en tågväg |
Bilden till höger togs i januari 1918, och det är mycket troligt att ställverk I ovan avbildades vid samma tillfälle. Båda bilderna från tredje distriktets material i Göteborgs landsarkiv. |
|
Nedan syns norra delen av bangården med ställverk
II. Frigivningsapparater på varje plattform samt i stationshuset.
Ovan syns från vänster stins K. Lilliedahl, fsts A. Liljenroth, tb 1202 C.H.
Gustafsson och tb 1507 G. Svensson. Bilden, från Sveriges Järnvägsmuseum tagen
cirka 1920 och förmedlad av Ragnar Hellborg. .
|
|
|
Ovan: Denna bild bör
visa nedtagning av semaforer på 1930-talet. Vad som antagligen är
bryggstolpar för kontaktledning syns dels omedelbart framför
ställverkshuset, dels till höger om huset.
.Till vänster: Kabelfördelningshus monteras. Denna bild, liksom den med folk på ställverkshusets balkong, ser lite ålderdomliga ut. Möjligen skulle de kunna tänkas ha tagits i samband med byggandet av signalsäkerhetsanläggningen på 1910-talet. |
Ovan: Färdigmonterat kabelfördelningshus Till höger: Lockat fastskruvat
|
|
Ovan: Kabelskarvbox |
[Instruktion 1935]
Här visas tre utsnitt ur ritning C4993, som visar anläggningen efter ombyggnaden (Sveriges Järnvägsmuseum, Gävle)Sidan uppdaterad den 6 januari 2014