Fastställd
den 15 april 1941
Instruktion
för begagnande av växel-
och signalsäkerhetsanläggningen vid
Mölndals
ned r e.
Härtill
bantekniska byråns ritning litt C nr 50077-
§ 1.
Följande
fasta signalinrättningar finnas:
a) Infartssignal
A1/2 jämte försignal för tåg
från Almedal. En vinge gäller till spår I, tågvägar a1 och a1o,
och två vingar till spår II, tågvägar
a213+ och a213-.
b)
Infartssignal B1/2 jämte försignal för tåg från Kållered.
En vinge gäller till spår I, tågväg
b1, och två vingar till spar II, tågväg b2 .
c) Utfartssignal
C (ljussignal) för tåg till Almedal.
§ 2.
Ställverket utgöres av en fristående vevapparat, uppställd
på stationsplattformen.
Växlarna 1
och 2 äro
såväl centralt som lokat omläggbara,
försedda med elektriska växelspärrar samt kontrollförreglade
i signalledning A1/2 resp.
B1/2.
På ställverket finnes
ett kontrollås K14 för
upphävande enligt säo § 94,
mom. 2, av beroendet mellan
signalerna A1 å ena sidan och B1 och G å andra sidan, vilket
sker genom upplåsning av nämnda kontrollås, så att tågvägshävstången
a1o kan omställas.
I
ett kontrollampskåp ovanpå ställverket äro anordnade:
signalkontrollampor
för infartssignalernas stoppställning
;
kontrollampor och strömbrytare
för belysning i infartssignalerna ;
kontrollampor
för ljussignal G;
indikeringslampa,
som angiver, när utfartssignal C är
frigiven från Almedal
spårkontrollampa
för tågankomstsignalering från
Almedal;
kontrollampor
för fällbommarnas upp- resp. nedlägen;
kontrollampor
för stoppsignal för vägtrafik
kontrollampor
cch strömbrytare för belysning i bomsignaler
mot banan.
Invid ställverket
finnas två ställare V1
och v2 för manövrering av fällbommarna i bangårdens
norra resp. södra ände.
Vid plattformen
mellan spår I och II är uppsatt en kontaktanordning för
manövrering av avgångs- och stoppsignal i bangårdens norra
ände.
I expeditionen
äro uppsatta;
dels en tågankomstklocka med träklang
för tågankomstsignalering från
Kållered, förbunden med en 2.600 meter
från stationen anordnad rälskontakt}
dels en tågankomstklocka med metallklang för tågankomstsignalering från Almedal, förbunden
med spårledning SI 2.700 meter från
stationen.
§ 3.
För de olika
tågvägarna skola växel- och
förreglingsvevar intaga
följande lägen (understrykning angiver omlagt läge):
1. Förreglade
tågvägar.
a^: 1,
3/Sp.I+, 4/lO°/d+,
13/Sp.IV+ eller 13^, 2, förreglingsvevarna 10a/b/Sp,II+ och 6/Sp,III+ måste
vara omlagda, innan 13/op.IV+ kan omläggas,
a\i 1, 3/Sp.I+, 4/l0°/d+, 13/Sp. IV+,
2, f örreglingsvevarna 10a/b/Sp,II+ och 6/Sp.III+ måste vara omlagda, innan 13/Sp.IV+ kan omläggas,
a213-:
lj. 3/Sp.I+, 10a/b/3p.II+> 6/Sp.III-t-, 4/l0°/d+,
13-,
a213+;
lj. 3/Sp.I+, 4/10°/d-f, 13/5p. IV+, f örreglingsvevarna 10a/b/3p.II+ och 6/3p.III+ måste vara omlagda, innan
13/3p.IV+ kan omläggas,
b^;:
1, 3/3p.I+, 4/l0°/d+, 13/Sp.IV+ eller 13^, 2, förreglingsvevarna 10a/b/3p.II+
och 6/Sp.III+ måste vara cmlagda, innan 13/Sp.IV+
kan omläggas,
B. Då stationen skall
vara obevakad_ för tåg,
1. Växel-
och förreglingsvevar ordnas för a1o
och b1 enligt 5 3.
2. Tågvägsspärrarna a1 och
b1 utlösas.
3- Kontrollåset K14 öppnas.
4. Tågvägshävstängerna a1o
och b1 omställas.
5.
Signalvevarna A1
och B1 omläggas och tågvägslåset
C låses.
§ 6.
Med säkerhetsanläggningen
äro förbundna av spårledningar
påverkade signalanläggningar vid nedanstående vägkorsningar;
a) Lagklarebäck, väg II, belägen
cirka 270 meter utanför norra infartssignalen (ljussignaler och ringklockor).
b) Lagklarebäck, väg I, belägen cirka
160 meter utanför väg II (enbart ringklockor).
Signalerna vid
vägkorsningarna fungera automatiskt genom
tågets inverkan på spårledningarna för tåg
från Almedal. Detta är även fallet för genomfartståg på huvudtågvägen och för tåg från
spår II till Almedal, då utfartssignalen C är ställd
till kör, samt
vid obevakad körning i båda riktningarna. Då utfartssignalen
C visar storp, är spårledningen innanför
stationsgränsen frånkopplad. Växling kan då företagas på nämnda spårledning,
som slutar cirka 50 meter söder om stationshuset, utan att signalerna
vid vägkorsningarna påverkas.
För tåg, som efter uppehåll
på huvudtågvägen avgår
mot Almedal, igångsättes varningssignaleringen
i och med att signal C ställes på kör. För att undvika
onödigt lång signaleringstid
bör tägvägsläset C därför
ej för dylikt tåg låsas tidigare
än nödvändigt.
På ställverket
har anordnats en nyckelkontakt för igångsättning av
varningssignaleringen för tåg till Almedal, då utfartssignalen
C icke kan ställas till kör.
Kontakten skall
i sådant fall för uppehållståg
omställas straxföre tågets
avgång och återställas för tåg från …