Infarten till Göteborg. A1/2/3 är infartssemaforen. YI är blocksignalen för blocksträckan från Göteborg SJ till Skansen Lejonet. Denna blocksignal ser enligt ritningen ut att ha suttit på en utliggare. Det fanns också ett fällbomsvindspel, som antagligen sköttes av en lokal vägvakt [Utsnitt ur SJ ritning C 2037] |
Blocksignal YII före Skansen Lejonet i riktning mot Olskroken. Det kan vara denna signal som skymtar på bilden från Skansen i [Ljunggren 1992 s 47]. Spåret till utställningsområdet var ett provisorium för transporter till och från 1923 års jubileumsutställning. [Utsnitt ur SJ ritning C 2037] |
Göteborg ställverk II, blocksignal XII för tåg
från Olskroken. De genomgående huvudspåren är ritade
med tjockare streck, och man ser de växlar som anslöt till lokstallet.
Spåret till utställningen är anslutet via växel 3 nere
till vänster. Utanför ställverkskuren finns ett fällbomsvindspel
för vägövergången V2 som fanns mellan ställverket
och lokstationen. Några av lokstallsspåren syns nere till höger
[Utsnitt ur SJ ritning C 2037] |
Lokstationen nere till vänster, Olskroken uppe till höger. Blocksignal
XI ligger bortom utfartssignalerna från Olskroken. Det
finns en kort spårledning och en rälskontakt precis före
XI. De användes antagligen för att utlösa utfartstågvägarna. Ovanför spåren går Västkustbanans viadukt till BJ-stationen. [Utsnitt ur SJ ritning C 23853 från 1923] |
Sidan uppdaterad den 30 januari 2007