STATENS JÄRNVÄGAR
N:o 102
Meddelande
från Distriktsförvaltningen vid
II distriktet
angående begagnande och tillsyn av
säkerhetsanläggningen vid korsningen av Ånäsvägen,
strax öster om Olskrokens station.
Till betryggande av bantågens gång vid passerandet av ifrågavarande
korsning finnas följande signalanordningar m. m., nämligen:
En tvåarmad semafor (med en
vinge åt vardera sidan), uppsatt omkring 45 meter öster om vägkorsningen,
samt två därmed mekaniskt förenade försignaler, den
ena omkring 470 meter öster och den andra omkring 340 meter väster
om semaforen; västra försignalen jämte tillhörande semaforvinge
för signalering till å huvudlinjen västerifrån kommande
tåg; östra försignalen jämte tillhörande semaforvinge
för signalering till å huvudlinjen österifrån kommande
tåg.
En manöversignal, uppsatt omkring
50 meter öster om vägkorsningen, omställbar från ställverkskuren
vid korsningen och avsedd för signalering till österifrån
å växelspåret mellan Olskroken och Sävenäs rangerbangård
kommande tåg.
En manöversignal, uppsatt omkring
50 meter väster om vägkorsningen, omställbar från ställverkskuren
vid korsningen och avsedd för signalering till västerifrån
å växelspåret mellan Olskroken och Sävenäs rangerbangård
kommande tåg.
Samtliga dessa signaler skola vara så
förbundna med här nedan omnämnda säkerhetsväxlar
och vägbommar, att de icke kunna omställas för tågs
framsläppande med mindre säkerhetsväxlarna ligga i avvisande
läge och vägbommarna äro nedfällda.
Säkerhetsväxlar i spårvägsspåret
på båda sidor om banan, så inrättade, att de alltid
hållas liggande till befintliga sidospår och endast tillfälligt
— vilket då skall göras av spårvägspersonal - kunna
omläggas för spårvägens huvudspår medelst handspak.
Då någondera av förenämnda semafor eller manöversignaler
ställas till »kör», förreglas säkerhetsväxlarna
i läge till sidospåren.
Två par fällbommar, försedda
med ringklockor, för vägens avstängning, så förbundna
med semaforvingarna och manöver-signalerna, att körsignal icke
kan visas, förrän bommarna äro fällda.
Ett i särskild ställverkskur
inrymt ställverk, bestående av spel för vägbommarnas
manövrering samt hävstänger för spårvägsväxlarnas
förregling ävensom för den tvåarmade semaforens och
manöversignalernas manövrering.
Telefonanläggning med 5 telefonapparater,
uppsatta en i expeditionsrummet å Olskrokens station, en i ställverk
I å Olskrokens station, en i särskild kur å Sävenäs
rangerbangård, en i särskild kur vid fabriksspåret till
Sävenäs fabriker och en i ställverkskuren vid Ånäsvägen,
vilka apparater äro sinsemellan förbundna, så att signaler
och meddelanden kunna utväxlas mellan samtliga telefonställena.
För anrop mellan de olika telefonställena användas följande
signaler:
Olskrokens station --- --- ---
Ställverk I - -
Sävenäs rangerbangård - --- ---
Sävenäs fabriksspår - --- -
-
Ånäsvägens ställverkskur --- - ---
Vakten vid Sävenäs hållplats
åligger:
att då österifrån på huvudlinjen kommande tåg
synes, genast genom en lång ringning ( --- ) härom underrätta
vakten vid Ånäsvägen.
Olskrokens station åligger:
att ifråga om tåg västerifrån, som skola framgå
över vägkorsningen, underrätta vakten vid Ånäsvägen;
skolande denna underrättelse för tåg å huvudlinjen
meddelas genom två långa ringningar ( --- --- ) och för
tåg å växelspåret genom muntlig tillsägelse (från
ställverk 1) per telefon.
Denna underrättelse skall givas
- ifråga om snäll- och persontåg,
som i regel icke stanna i Olskroken, genast vid dessa tågs avgång
från Göteborg
- ifråga om godståg,
som i regel icke stanna i Olskroken
då dessa tåg passera denna stations infartssignal; och
- ifråga om tåg,
som alltid skola stanna i Olskroken
vid desammas avgång.
Växelledare, som åtföljer
växlingståg från Sävenäs rangerbangård eller
fabriksspåret vid Sävenäs fabriker till Olskroken,
åligger: I
att, då tåget är klart att avgå, genast
muntligen per telefon underrätta vakten vid Ånäsvägen,
att tåg kommer.
Vakten vid Ånäsvägen
åligger:
A. Ifråga om tåg,
som framgå å huvudlinjen
att, efter mottagande av ovannämnda signaler från Olskroken (---
---) eller vakten vid Sävenäs hållplats ( --- ) genast
repetera samma signal och fälla bommarne samt därefter ställa
huvudsignalen vid korsningen till »kör», varvid med avseende
å österifrån kommande godståg likväl skall iakttagas,
att bommarne icke fällas och körsignal icke gives, förrän
körsignal visats från Olskrokens östra infartssignal.
B. Ifråga om tåg,
som framgå å växelspåret
a) riktning till Sävenäs
att, efter från Olskroken (ställverk I) mottaget telefonmeddelande
om att tåg skall framgå, genast fälla bommarne samt därefter
omställa västra manöversignalen till »kör»;
b) riktning till Olskroken
att, efter mottaget telefonmeddelande om att tåg ankommer från
Sävenäs och sedan körsignal visats med manöversignalen
vid ställverk I, genast fälla bommarne och omställa den öster
om vägkorsningen befintliga manöversignalen till »kör».
Sedan tågen i olika riktningar passerat vägövergången,
skola vederbörande signaler genast återställas till stopp
och vägbommarna höjas.
Såsom vakt vid Ånäsvägen får endast användas
person, vilken fullständigt känner och förstår denna
instruktion ävensom för trafikering av växelspåret till
Sävenäs utfärdade särskilda föreskrifter, gällande
instruktion för växlingspersonal, bantelefonordningen samt erforderliga
delar av säkerhets- och signalordningarna jämte de föreskrifter
angående skötsel av ställverk och därmed sammanhörande
anordningar samt renhållning av vägövergång och bankorsning,
vilka vederbörande befäl kan anse behövligt att utfärda.
Ett exemplar av dessa bestämmelser skall finnas uppsatt vid var
och en av de här ovan omnämnda telefonapparaterna.
Genom dessa bestämmelser, som skola träda i kraft från och
med den 1 mars 1914, upphävas distriktsförvaltningens meddelanden
n:r 55 (15/3 1910) och n:r 59 (13/2 1911).
Göteborg den 16 februari 1914.
Distriktsförvaltningen
HJALM. MAECHEL.
M. Lönnroth.
Startsidan
Sidan uppdaterad den 3 december 2005