STATENS JÄRNVÄGAR                                                                                                                                                        N:o 102

Meddelande

från Distriktsförvaltningen vid II distriktet

angående begagnande och tillsyn av säkerhetsanläggningen vid korsningen av Ånäsvägen, strax öster om Olskrokens station.

Till betryggande av bantågens gång vid passerandet av ifrågavarande korsning finnas följande signalanordningar m. m., nämligen:

En tvåarmad semafor (med en vinge åt vardera sidan), uppsatt omkring 45 meter öster om vägkorsningen, samt två därmed mekaniskt förenade försignaler, den ena omkring 470 meter öster och den andra omkring 340 meter väster om semaforen; västra försignalen jämte tillhörande semaforvinge för signalering till å huvudlinjen västerifrån kommande tåg; östra försignalen jämte tillhörande semaforvinge för signalering till å huvudlinjen österifrån kommande tåg.

En manöversignal, uppsatt omkring 50 meter öster om vägkorsningen, omställbar från ställverkskuren vid korsningen och avsedd för signalering till österifrån å växelspåret mellan Olskroken och Sävenäs rangerbangård kommande tåg.

En manöversignal, uppsatt omkring 50 meter väster om vägkorsningen, omställbar från ställverkskuren vid korsningen och avsedd för signalering till västerifrån å växelspåret mellan Olskroken och Sävenäs rangerbangård kommande tåg.

Samtliga dessa signaler skola vara så förbundna med här nedan omnämnda säkerhetsväxlar och vägbommar, att de icke kunna omställas för tågs framsläppande med mindre säkerhetsväxlarna ligga i avvisande läge och vägbommarna äro nedfällda.

Säkerhetsväxlar i spårvägsspåret på båda sidor om banan, så inrättade, att de alltid hållas liggande till befintliga sidospår och endast tillfälligt — vilket då skall göras av spårvägspersonal - kunna omläggas för spårvägens huvudspår medelst handspak. Då någondera av förenämnda semafor eller manöversignaler ställas till »kör»,  förreglas säkerhetsväxlarna i läge till sidospåren.

Två par fällbommar, försedda med ringklockor, för vägens avstängning, så förbundna med semaforvingarna och manöver-signalerna, att körsignal icke kan visas, förrän bommarna äro fällda.

Ett i särskild ställverkskur inrymt ställverk, bestående av spel för vägbommarnas manövrering samt hävstänger för spårvägsväxlarnas förregling ävensom för den tvåarmade semaforens och manöversignalernas manövrering.

Telefonanläggning med 5 telefonapparater, uppsatta en i expeditionsrummet å Olskrokens station, en i ställverk I å Olskrokens station, en i särskild kur å Sävenäs rangerbangård, en i särskild kur vid fabriksspåret till Sävenäs fabriker och en i ställverkskuren vid Ånäsvägen, vilka apparater äro sinsemellan förbundna, så att signaler och meddelanden kunna utväxlas mellan samtliga telefonställena.


För anrop mellan de olika telefonställena användas följande signaler:

Olskrokens station  ---   ---   ---
Ställverk I   -   -
Sävenäs rangerbangård   -   ---   ---
Sävenäs fabriksspår    -   ---   -   -
Ånäsvägens ställverkskur  ---   -   ---

Vakten vid Sävenäs hållplats åligger:

att då österifrån på huvudlinjen kommande tåg synes, genast genom en lång ringning  ( --- ) härom underrätta vakten vid Ånäsvägen.

Olskrokens station åligger:

att ifråga om tåg västerifrån, som skola framgå över vägkorsningen, underrätta vakten vid Ånäsvägen; skolande denna underrättelse för tåg å huvudlinjen meddelas genom två långa ringningar ( ---   --- ) och för tåg å växelspåret genom muntlig tillsägelse (från ställverk 1) per telefon.

Denna underrättelse skall givas                                       
Växelledare, som åtföljer växlingståg från Sävenäs rangerbangård eller fabriksspåret vid Sävenäs fabriker till Olskroken, åligger:          I       att,  då  tåget är klart att avgå, genast muntligen per telefon underrätta vakten vid Ånäsvägen, att tåg kommer.

Vakten vid Ånäsvägen åligger:

A.    Ifråga om tåg, som framgå å huvudlinjen

att, efter mottagande av ovannämnda signaler från Olskroken (---   ---) eller vakten vid Sävenäs hållplats ( --- ) genast repetera samma signal och fälla bommarne samt därefter ställa huvudsignalen vid korsningen till »kör», varvid med avseende å österifrån kommande godståg likväl skall iakttagas, att bommarne icke fällas och körsignal icke gives, förrän körsignal visats från Olskrokens östra infartssignal.

B.    Ifråga om tåg, som framgå å växelspåret

a)  riktning till Sävenäs
att, efter från Olskroken (ställverk I) mottaget telefonmeddelande om att tåg skall framgå, genast fälla bommarne samt därefter omställa västra manöversignalen till »kör»;

b)  riktning till Olskroken
att, efter mottaget telefonmeddelande om att tåg ankommer från Sävenäs och sedan körsignal visats med manöversignalen vid ställverk I, genast fälla bommarne och omställa den öster om vägkorsningen befintliga manöversignalen till »kör».

Sedan tågen i olika riktningar passerat vägövergången, skola vederbörande signaler genast återställas till stopp och vägbommarna höjas.

Såsom vakt vid Ånäsvägen får endast användas person, vilken fullständigt känner och förstår denna instruktion ävensom för trafikering av växelspåret till Sävenäs utfärdade särskilda föreskrifter, gällande instruktion för växlingspersonal, bantelefonordningen samt erforderliga delar av säkerhets- och signalordningarna jämte de föreskrifter angående skötsel av ställverk och därmed sammanhörande anordningar samt renhållning av vägövergång och bankorsning, vilka vederbörande befäl kan anse behövligt att utfärda.

Ett exemplar av dessa bestämmelser skall finnas uppsatt vid  var och en av de här ovan omnämnda telefonapparaterna.

Genom dessa bestämmelser, som skola träda i kraft från och med den 1 mars 1914, upphävas distriktsförvaltningens meddelanden n:r 55 (15/3 1910) och n:r 59 (13/2 1911).
Göteborg den 16 februari 1914.                             
 Distriktsförvaltningen   
HJALM. MAECHEL.
M. Lönnroth.






Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 3 december 2005