Ovan: Så här ser det ut nere från Näckrosdammen |
Ovan: Detaljbild av några av de betongblock som syns till vänster När jag gav mig upp i berget började det regna kraftigt. Jag upptäckte också att marken i hela området var synnerligen vattenbemängd och slipprig. Naturligtvis halkade jag och ramlade. Gummistövlar och regnställ hade varit väldigt bra, men det hade jag förstås inte. |
||
|
Trots min olämpliga utrustning fortsatte jag uppåt och fick syn på ytterligare betongblock. En del av dessa fungerade som vattensamlande fördämningar och gjorde därmed den gamla bergbanesträckningen ännu mer svårframkomlig |
||
Ovan: Några rester nära den övre stationen. Till höger: Den gamla bansträckan sedd från en punkt strax nedanför toppstationen När jag kommit så här högt upp var jag svettig, smutsig och dyngblöt. Lätt att inse att det behövdes en bergbana för att få besökare upp till utställningens fyr! Det framkom sedan på Flashback UE-forum att någon just denna regniga eftermiddag observerat en blöt figur på platsen. Säkerligen undertecknad som fotade resterna av den övre stationen. Bilden nedan är tagen från bergets högsta punkt, och visar troligen delar av fundament för drivstationen. Att döma av ritningar kan maskineriet ha legat under plattformen vid den övre stationen. Resterna av bergbanans övre station kallas ibland linbanefästet. Detta beror sannolikt på en förväxling mellan bergbana och linbana - terminologin är inte glasklar. Och bergbanan var i jämförelse med linbanan inte särskilt spektakulär, så den blev nog snabbt bortglömd. Göteborg stadsmuseum har en bild som troligen visar bergbanans drivanordning vid den övre stationen. |
|
||
|
|||
Ovan ytterligare en bild i riktning ner mot Näckrosdammen. Öster om dessa förmodade bergbanestations-rester finns de två husgrunder som syns till höger. |
|
Sidan uppdaterad den 6 januari 2022