Halmstad - ställverk I

Detta ställverk låg vid södra infarten till rangerbangården. Den trevingade infartssignalen kunde signalera huvudtågvägen mot personbangården (en vinge) samt tre tågvägar till rangerbangården. Det fanns tre utfartstågvägar från rangerbangården samt tågvägen från "huvudlinjen" söderut. Varje sådan tågväg skyddades av en envingad signal.  Signalerna vid "huvudlinjen" försignalerades med skivförsignaler. 
Bangårdsritning

Växeln för förgreningen till rangerbangården var centralt omläggbar från ställverket. Övriga motväxlar i tågvägarna kunde låsas från ställverket, men måste läggas om lokalt.
Vevapparat Tågrörelserna på den enkelspåriga sträckan till Trönninge skyddades med tåganmälan per telegraf. Ritningen innehåller upplysningen att telegraf för tåganmälan skall placeras i ställverkshuset.  

Den enkelspåriga "huvudlinjen" till ställverk III hade linjeblockering; den äldre varianten med fem blockfält. De resterande tre blockfälten, i mitten av blockapparaten ovanpå vevapparaten, var stationsblockfält i förbindelse med ställverk II. Dessa tre blockfält användes för att medge infart till rangerbangården från ställverk II. De tre tågspåren på rangerbangården kunde ju användas i valfri riktning, och då måste man förstås undvika att ställverk I och II kunde få för sig att samtidigt lägga infart till samma spår.  För huvudspåret fungerade ställverk I som blockpost.


Nedan två utsnitt ur SJ ritning litt E nr 6908, daterad den 30 januari 1919 och signerad av SJ chefsarkitekt Folke Zetterwall


Nedan syns ställverkshusets placering på bangården

 




Mekaniska ställverk i Halmstad


Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 14 juli 2007