Halmstad - ställverk I
Detta ställverk låg vid södra infarten till rangerbangården.
Den trevingade infartssignalen kunde signalera huvudtågvägen
mot personbangården (en vinge) samt tre tågvägar till
rangerbangården. Det fanns tre utfartstågvägar från
rangerbangården samt tågvägen från "huvudlinjen"
söderut. Varje sådan tågväg skyddades av en envingad
signal. Signalerna vid "huvudlinjen" försignalerades med skivförsignaler.
Växeln för förgreningen till rangerbangården
var centralt omläggbar från ställverket. Övriga
motväxlar i tågvägarna kunde låsas från ställverket,
men måste läggas om lokalt.
Tågrörelserna på den enkelspåriga sträckan
till Trönninge skyddades med tåganmälan per telegraf.
Ritningen innehåller upplysningen att telegraf för tåganmälan
skall placeras i ställverkshuset.
Den enkelspåriga "huvudlinjen" till ställverk III hade
linjeblockering; den äldre varianten med fem blockfält. De
resterande tre blockfälten, i mitten av blockapparaten ovanpå
vevapparaten, var stationsblockfält i förbindelse med ställverk
II. Dessa tre blockfält användes för att medge infart
till rangerbangården från ställverk II. De tre tågspåren
på rangerbangården kunde ju användas i valfri riktning,
och då måste man förstås undvika att ställverk
I och II kunde få för sig att samtidigt lägga infart till
samma spår. För huvudspåret fungerade ställverk
I som blockpost.
Nedan två utsnitt ur SJ ritning litt E nr 6908, daterad den 30 januari
1919 och signerad av SJ chefsarkitekt Folke Zetterwall
Nedan syns ställverkshusets placering på bangården
Mekaniska ställverk i Halmstad
Startsidan
Sidan uppdaterad den 14 juli 2007