Ställverk IV i Halmstad

Nedan visas ställverk III uppe till vänster, Halmstad C till höger och en del av 1067-bangården nere till vänster.  Ställverk IV syns mellan spåren på Halmstad C.




Ovan visas ställverk IV och de växlar som låstes därifrån. Ställverk IV manövrerade inga signaler.  Huvudsignal J för utfart, som samtidigt var infartssignal till ställverk III: område, sköttes från ställverk III. Även signalerna N och P, som bland annat säkrade infarterna till Halmstad C, manövrerades från ställverk III. 

Ställverk IV hade fem vevar för låsning av växlar och spårspärrar som berörde in- och utfartstågvägarna. Omläggningen av dessa växlar och spårspärrar måste dock göras lokalt ute på bangården. Vevapparaten var tillverkad av AVOS.

Ställverk IV hade tågvägshävstänger för spår I, II, III och IV. Dessa tågvägshävstänger gällde uppenbarligen både för infart och utfart. Det var ju samma växlar som skulle låsas i både fallen. Det fanns också fyra blockfält i förbindelse med stationsblockapparaten
i stationshuset. Dessa blockfält användes för att lämna medgivande, och låste då samtidigt fast tågvägshävstången. Låsningen upphävdes när tågklareraren efter att tåget passerat förreglade sitt motsvarande stationsblockfält. 

Högst upp på blockapparaten vid ställverk IV syns fyra ringklockor med tillhörande fallklaffar. Dessa användes av tågklareraren för att indikera till/från vilket spår tågväg skulle läggas.

Ställverkshus, ånglok, vagnar
Ställverkskuren den 4 mars 1920  [Bild från SJ:s tredje distrikt, Göteborgs Landsarkiv]

Nedan två utsnitt ur SJ ritning litt E nr 6909, daterad den 30 januari 1919 och signerad av SJ chefsarkitekt Folke Zetterwall

De två små ställverkshusen för ställverk II och ställverk IV var alltså identiska




Mekaniska ställverk i Halmstad


Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 24 december 2007