1889 - 1892 utvidgades bangården. SJ passade då på att
ordna elektrisk belysning, både utomhus och inomhus. När anläggningen
togs i bruk 1891 fanns det 38 båglampor och cirka 300 glödlampor.
Båglamporna användes för bangårdsbelysning, glödlamporna
fanns i stationshuset, banhallen, godsmagasinet - och i elverket. Senare
tillkom glödlampor i verkstäderna. 1906 fanns det cirka 125 båglampor
och 650 glödlampor.
Det fanns ingen extern leverantör av elkraft, så SJ byggde
ett eget kraftverk.
Kraftverket var inrymt i denna vackra byggnad [SJ 1906 del II sid 542] |
Inne i kraftverkshuset fanns tre ångmaskiner tillverkade av J. & C. G. Bolinder. Varje maskin utvecklade 60 hästkrafter. [SJ 1906 del II sid 543]. Ångan producerades ursprungligen i två pannor från lok littera Kc. Sedan tillkom ytterligare en ångpanna. |
Båglampa, bilden tagen i riktning från banhallen. Signalbro
till vänster, lokalstationen till höger [SJ 1906 del
II sid 545]. Det kan vara ett tåg mot Trelleborg som står och
släpper ut ånga ur sista vagnens ångvärmekoppling.
|
Här ser vi instrumenttavlan och två av de tre likströmsgeneratorerna [SJ 1906 del II sid 544]. Kraftöverföring mellan ångmaskiner och generatorer med remmar. Den tredje generatorn levererades 1898. Spänningen var omkring 110 volt, likström. |
Källa: SJ 1856 - 1906, del II, sid 542 - 545
Sidan uppdaterad den 16 januari 2005