Marma - Sandarne Järnväg MaSJ
Sandarne ligger strax söder om Söderhamn. Ostkustbanans gamla
sträckning, som numera endast används för viss godstrafik,
passerar i samhällets västra utkanter.
Den normalspåriga Marma - Sandarne järnväg (MaSJ) öppnades
1858. Syftet var främst att transportera sågade trävaror från
Askesta vid sjön Marmen till hamnen i Sandarne. Fram till 1925
drevs även persontrafik. 1970 nedlades flottningen i Marmen, och i mitten
av 1970-talet var större delen av banan slopad. Den korta sträckan
från ostkustbanan till fabriken (numera Arizona Chemical) i Sandarne
ligger kvar, men används bara i begränsad omfattning. Den
kvarliggande sträckan syns på den ej skalenliga skissen nedan.
Bortom hindertavlan till vänster på skissen fortsatte banan till
F15, och rälsen tycks ligga kvar i varje fall en kort bit.
Längs
sträckan vid hindertavlan finns vad som liknar fundament för kontaktledningsstolpar. Det finns uppgifter om att man i något skede skulle elektrifiera
banan och började sätta upp kontaktledningsstolpar. Sedan ändrades planerna, och
stolparna kapades. Detta verkar rimligt; hade fundamenten varit avsedda för en kraftledning hade de kanske varit placerade på större inbördes avstånd och gärna en bit från
spåret. I ett inlägg i järnvägsforumet
Postvagnen tror man dock inte på teorin om påbörjad elektrifiering - den
sträcka som nybyggdes 1945 för att komma runt delar av flygfältet saknade stolpfundament,
liksom förbindelsen till Ostkustbanan. Däremot fanns fundament längs en sträcka
som togs ur bruk 1945. Ostkustbanan fick eldrift först 1953, alltså verkar det osannolikt
att Marma - Sandarne börjat elektrifieras enligt SJ:s system. Men man kan förstås
ha haft ett lokalt elektrifieringsprojekt med likström - sådant förekom på många
industribanor.
Ovan: Det ganska kraftigt lutande anslutningsspåret
till ostkustbanan (Sandarne f d OKB-bangård i bakgrunden)
Till höger: F d OKB-bangården. Växeldrivet ligger
fortfarande kvar, men signalerna är borta. Marma - Sandarne-banan passerar
på viadukten ovanför f d OKB, och MaSJ anslutningsspår går
bakom min rygg.
|
|
Gamla skivsignaler i Sandarne
Det från signalteknisk synpunkt intressanta med Sandarne är de
två förfallna skivsignaler som fortfarande står kvar. Sådana
enkla signaler fanns fram till 1950-talet på ganska många f d
enskilda banor. SJ ville gärna ersätta dem med mer synliga semaforer
eller ljussignaler. Däremot var skivsignalerna säkert fullt tillräckliga
på MaSJ, som efter 1933 inte hade någon allmän trafik, utan
mer var att betrakta som ett industrispår. Troligen var signalerna, i varje fall
på senare år, direkt förbundna med anslutningsväxeln till OKB respektive yttersta växeln på
MaSJ-bangården i Sandarne. De fungerade i så fall
som ett slags växeltavlor. I varje fall växeln vid infarten till bangården
var på detta sätt kopplad till växelstället med en stång, detta enligt en person
som bodde i Sandarne och ofta åkte med på loket.
Skivsignalen vid OKB-växeln
Ovan: Skivsignalen skymtar bland träden till höger.
Hastighetstavlan motiveras av den korta spårledningen till halvbommarna.
Till höger: Samma plats i andra riktningen. Signalen har intagit
ett mellanläge mellan stopp och varsamhet
|
|
Ovan: Mellan signalens manöverstång och växeln
går en mekanisk förbindelse. Stången är dock inte längre
ansluten i växeländen. Syftet med denna stång var antagligen att låta signalen styras av växeln (alltså
istället för växellykta/växeltavla).
Man kunde också tänkas ha haft direkt förregling
på liknande sätt som förekom för semaforer.
Till höger detaljbild på den rostiga signalskivan, som tidigare
bör ha varit rödmålad. Hålen har till syfte att dels
minska vindens påverkan, dels göra signalen mer synlig på
avstånd. Det fanns även en liten skiva som var synlig när
signalen visade varsamhet. De flesta skivsignaler hade ingen sådan
anordning, utan signalen var i det närmaste osynlig när den inte
visade stopp.
|
|
Till vänster syns en elektrisk ledning på signalmasten.
Signalen har uppenbarligen haft en elektrisk lykta.
Ovan till höger: Mellan gamla ostkustbanan och den helbomsförsedda
korsningen passerar banan över Kustvägen mot Söderhamn.
Nedan till höger: Spåret passerar denna byggnad
nära grindarna till industriområdet vid banans östligaste
ändpunkt
|
|
Skivsignalen vid infarten till MaSJ bangård
Denna signalmast lutade ganska kraftigt, och var skymd
av träd. Signalen hade kvar sin lykta. Däremot verkade stångförbindelsen till växeln ha försvunnit.
|
|
Till höger syns manöverstången samt den
elektriska anslutningen för belysningen
|
|
Ljussignaler vid flygfältet
När F15 anlade sitt flygfält i början av 1940-talet, drogs
MaSJ i en sväng runt flottiljen. När nya flygplan krävde
längre start- och landningsbanor, ordnades en plankorsning. Flygledaren
kunde stoppa tågtrafiken med ljussignaler. Enligt bild i ÖSJ-bladet
2-1990 sid 75, handlade det om vanliga tvåskenssignaler. Flygledaren
kunde också övervaka om ett tåg var på väg mot
korsningen, i så fall fick piloten order att vänta. Kanske
fanns en spårledning/spårledningar på båda sidor
om plankorsningen?
Inte bara gamla järnvägssignaler, utan även en skylt från
Kungliga Telegrafverket fanns kvar i Sandarne!
Samtliga bilder tagna den 15 september 2006
Källor
Freding, Mats: "Industrilok i Gästrikland och Hälsingland", SJK
småbaneavdelning 1992
Lavesson, Göran: "Svensk järnväg, som korsade flygfält"
i ÖSJ-bladet 2-1990 s 75
Startsidan
Sidan uppdaterad den 5 februari 2012