Angeredsbanan.   Säkerhetsföreskrifter och linjebeskrivning

När Angeredsbanan förlängdes till Hjällbo utgavs nedan återgivna föreskrifter.  Man började samtidigt trafikera med två tågsätt under högtrafik, vilket gav 15 minuters intervall mot tidigare halvtimmestrafik hela dagen. Detta med tvåtågstrafik föranledde förstås nya regler om tågmöteskontroll, slutsignaler mm.

TLX = spårvägens trafikledningsexpedition. Tågklarerare fanns bara vid hållplatsen Gamlestadstorget. För Polhemsplatsen fungerade TLX som en motsvarighet till järnvägens distanstågklarerare. Till skillnad från vid järnvägen kunde vid GS en hållplats kan vara bevakad av tågklarerare och användas för tågmöten. 

Huvudljussignalerna kunde inte visa grönt sken, utan som bäst fast gult sken. Detta hade kanske samband med att inga signaler fungerade som blocksignaler, utan endast hade förreglingsfunktion. Dock fick tågklarerare förstås inte ställa en signal till körning tillåten utan att  vara säker på att mötande tåg kommit in i sin helhet. Fasta avgångssignaler (A-signaler) tillkom först i ett senare skede. Man kan också notera att tågvägssignalering tillämpades; fast gult sken = till huvudspår, blinkande gult = till sidospår.

På GS var man rädd för att självavkoppling av vagnar kunde ske utan att främre delen av tåget bromsades. Sådant förekom ibland på övriga nätet, och då kunde det bli problem om konduktören på bakre vagnen inte var förarutbildad, och alltså inte kunde köra ikapp främre delen av tåget. På A-banan fanns inga konduktörer. Därför var det noga med slutsignalerna. En intressant sak är att trafiksäkerhetsföreskrifterna inte innehåller några bestämmelser för körning med extratåg utöver de maximalt två tågsätt som användes för den reguljära trafiken. Det förekom förstås vagntransporter till och från GS huvudverkstad vid Stampen, och dessa gick på A-banan mellan växeln vid Kalles väg och Polhemsplatsen. Likaså kördes väl ibland transporter mellan den del av banan som fortfarande var under byggnad (benämnd "arbetsspåret") och Polhemsplatsen. Kanske användes ad hoc-lösningar för att klara detta?


När första delen av A-banan öppnades, i januari 1969, gavs det också ut en trafikorder, nr 4, daterad 1969-01-15, "ang Trafiksäkerhetsföreskrifter för linje 8, Angeredsbanan, sträckan Polhemsplatsen - Alelyckan".  Jag har valt att nedan återge den fullständiga texten för de föreskifter som kom i samband med öppningen till Hjällbo, och med rött ange viktigare avvikelser mot de äldre trafiksäkerhetsföreskrifterna. Även andra kommentarer har röd färg.



Trafikdriftavdelningen
Nr 100 Reg C6
Dat. 26/11 1969  Ang. trafiksäkerhetsföreskrifter för linje 8, Angeredsbanan.
TRAFIKORDER
Till Trafikpersonalen.

Trafiksäkerhetsföreskrifter för linje 8, Angeredsbanan, sträckan Polhemsplatsen  - Hjällbo.

Etapp 1

Utöver tjänsteföreskrifter för spårvagnsförare gäller nedanstående särskilda föreskrifter.

1. Allmänt.

2.  Signalmedel och signaler.


På linjesträckan finns ljussignaler.  Kontrollsignallyktor och hastighetstavlor. Signalernas placering framgår av särskild linjebeskrivning,  bil.

a) Huvudljussignal

Signal
Betydelse
Rött fast sken
Stopp
Gult fast sken
Körning tillåten. Växel ligger till trafikspåret
Gult blinkande sken
Varsamhet. Körning tillåten. Växel ligger till sidospår.
Rött fast + gult blinkande sken
Stopp för tåg. Växeln lokalt omlagd. Körning tillåten förbi signalen efter signal frå signalgivare eller särskild order från TLX.     Denna signalbild saknades 1969-01-15
Släckt signal
Stopp


b)  Kontrollsignallykta
Motsvarar järnvägens V-signaler (kontrollsignallykta var en äldre benämning på en annan typ av vägkorsningssignal vid SJ)
Signal
Betydelse
Rött fast sken
Stopp
Vitt fast sken
Vägtrafiken är spärrad
Släckt signal
Stopp

c) Hastighetstavla.

Utseende och betydelse enligt "Signalinstruktion för spårvagnstrafiken".

3.           Omläggning av växel.

Växel i trafikspår skall normalt ligga för körning på nämnda spår. Normalläge för växel eller spårspärr benämnes +  (plus)-läge. Växeln eller spårspärrens omlagda läge benämnes -  (minus)-läge.
Växel i trafikspåret och växel,  som från annat spår leder till förbindelsespår med trafikspåret, får omläggas endast efter erhållet tillstånd från TLX.  Undantag:  Växeln i spåret för linje 7  i Gamlestadsvägen.

Omläggning av el-driven växel.

Vid ankomst till huvudljussignal före växel eller till plats, varifrån växeln kan omläggas skall tåget (vagnen) stannas. Föraren skall därefter vidtaga följande åtgärder:

a)  Telefonkontakt med TLX upptages, position (växel nr) samt önskat växelläge meddelas.
b)  TLX ger muntligt tillstånd att lägga om växeln, samt möjliggör omläggning genom att trycka in frigivningsknappen. Lysande manöverknapp visar växelns läge, + (plus) eller - (minus). Föraren trycker då in den släckta manöverknappen, som tändes när växeln lagts om.                                                             
c)  Då föraren konstaterat att växeln gått till önskat läge, genom att huvudljussignalen visar rätt signalbild,. meddelar han till TLX:  "Växeln lagd i + (plus)", alt "Växeln lagd i - (minus)".  Telefonkontakten avbrytes.
d)  Tåget köres genom växeln  (växelgruppen) och stannas därefter. För återläggning av växeln till normalläge se pkt a) - c).

OBS. Växel och spårspärr ingående i växelgrupp omlägges samtidigt då impuls ges.

Omläggning av växel kan vid behov ske manuellt. Instruktion för sådan omläggning meddelas endast viss personal. För manuell omläggning av växel, som normalt är el-driven, gäller i tillämpliga delar bestämmelserna enligt ovan

4.  Särskilda bestämmelser för tågmöte vid hpl Gamlestadstorget.

Detta avsnitt saknades 1969-01-15  -- då gick aldrig mer än ett tåg i trafik

Säkerhetsanläggnlngen vid Gamlestadstorget är inrättad för dals körning på linjen med 1 tåg - manöverenheten i läge "Enkelspår" - och dels körning med 2 tåg - manöverenheten i läge "Mötesplats"

a)    Vid trafikering med två tågsätt skall hållplatsen Gamlestadstorget vara bemannad med tågklarerare.
b)    Under a) nämnd trafikering, får ej påbörjas, förrän tågklareraren inhämtat tillstånd av TLX. Innan TLX lämnar sådant tillstånd, skall TLX kontrollera tågläget samt underrätta tåg som befinner sig på banan.
c)    När TLX meddelat tågklareraren, att intet hinder föreligger, skall tågklareraren inrätta hållplatsen för tågmöte. Manöverenheten lägges i läge "Mötesplats". Rapport att så skett lämnas omgående till TLX.
d)    Vid övergång från trafikering med ett tågsätt till trafikering med två tågsätt skall föraren av det tillkommande tågsättet före avgång från Polhemsplatsen begära tillstånd från TLX att få avgå.
e)    TLX ger föraren av det tillkommande tågsättet tillstånd att avgå från Polhemsplatsen efter det att tågklareraren gjort anmälan enligt punkt c).
f)    Vid återgång från trafikering med två tåg till trafikering med ett tåg får tågklareraren ej ställa manöverenheten i läge "Enkelspår" eller lämna platsen förrän TLX gett tillstånd.
g)    Vid återgång enligt f) skall tågklareraren, då sista tågmötet före sådan återgång skett, anmäla till TLX "Tågmötet klart, tågen har lämnat hållplatsområdet". Tågklareraren skall därefter, då tillstånd erhållits från TLX, ställa signaler och växlar för körning med ett tåg, d.v.s. manöverenheten i läge "Enkelspår".
h)  TLX ger tågklareraren tillstånd enligt punkt g) då ett av tågen lämnat trafikspåret vid Polhemsplatsen.
i)   Möteskontroll utövas dels av tågklareraren, dels av förarna på tågen. Tågklareraren får ej lämna tillstånd till avgång förrän han har konstaterat
a)  att mötande tåg stannat
b)  att mötande tåg medför slutsignal, d.v.s. sista vagnen i tåget visar blinkande brandgult sken.
Tågmöte angives i tidtabell med särskild markering.

5.    Åtgärder vid störningar.                                                                                            

Då fel eller hinder uppstår på kontaktledning och bana eller vagnfel av sådan art, att tåget ej ka föras vidare, skall TLX meddelas omgående. Då fel eller hinder enligt ovan undanröjts, skall TLX meddelas. Körning får ej påbörjas förrän tillstånd erhållits från TLX.                             

Anm.  Vagnarna på linje 8 är utrustade med en s.k. påminnelsebricka med text: "Stopp, vagnen får ej köras förrän TLX givit tillstånd". Brickan är placerad i förarhytten. Då oförutsett stopp inträffat, skall brickan placeras på fram- och backkopplaren. Brickan får ej avlägsnas från denna plats förrän tillstånd om fortsatt körning erhållits från TLX.

Vid rapportering till TLX,  skall position ooh färdriktning anges. Då rapportering sker vid hållplats meddelas hållplatsens namn samt   färdriktning. Vid rapportering mellan två hållplatser anges position med hjälp av siffror som finns angivna på närmaste kontaktledningsstolpe. Huvudljussignaler och växlar är numrerade. Vid rapportering av fel på dessa skall resp. nummer anges.

Åtgärder vid fel på den mekaniska bromsen.

Då fel på vagn uppstår, som gör att den mekaniska bromsen på denna  vagn ej kan ansättas automatiskt,  skall följande åtgärder vidtagas:

a)   Säkerhetskoppling utföres.
b)   Strömställaren märkt "Bromsställare" på den felaktiga vagnen 0-ställes.
c)   Mekaniska bromsen lyftes  (på M25 genom fällning  av spakarna, på M28 genom pumpning).
d)   Tåget framföres till närmaste uppställningsspår eller vagnhall med en högsta hastighet av 40 km/tim.

Referensen till vagntyp M28 är nog ett förbiseende; den vagntypen var aldrig avsedd att gå på A-banan. Avsnittet om mekaniska bromsen hade 1969-01-15 en något annorlunda utformning, och gällde enbart vid fel på vagn I (alltså främsta vagnen i tåget) Det påpekades dock särskilt att "passagerare medtages" även i vagn I; "vid behov ansätter föraren den mekaniska bromsen genom att ställa strömställaren märkt 'Bromsställare' i läge 1".

6.  Åtgärder vid arbete på linjen samt arbete i farlig närhet av spår.

Arbete på linjen får ej påbörjas förrän tillstånd erhållits från TLX. När arbete avslutats skall anmälan ske till TLX.
Då arbete utföras i spår eller farlig närhet av spår skall skyddssignalering ske enligt Signalinstruktion och bevakning enligt bestämmelser utfärdade av anläggningschefen

Anm.    Innan TLX meddelar tillstånd att utföra arbete på linjen skall tåg på linjen underrättas.

7.  Bestämmelser för trafikering av korsande spåret vid Skarstedts.

Korsande spåret vid Skarstedts är försett med följande utrustning:
Anslutningsväxel till SJ-spår, direktkopplad telefon till TLX samt spårspärr. För frigivning av växelnyckel finns signallampa och manöverknapp. För återställning av GS tågväg finns manöverknapp,

Växlingsrörelse över GS trafikspår får äga rum endast efter erhållet tillstånd från TLX.

Vid trafikering av korsande spåret gäller följande:

a)  Växelledaren tar telefonkontakt med TLX. Position, titel och namn samt riktning för växlingsrörelsen meddelas.
b)  TLX ger muntligt tillstånd till växlingsrörelsen och trycker i samband härmed in frigivningsknappen. Därvid tändes en signallampa på GS skåp och vid växelledarens samtidiga intryckning av en tryckknapp på stolpe vid skåpet ställs GS huvudljussignaler till stopp, och växlingsrörelsen kan genomföras.
c) Sedan växeln och spårspärren passerats, återlägges de till normalläge. Återställningsknappen intryckes, varvid GS huvudljussignal ställs till "Kör" med fast gult sken. TLX  meddelas: "Spåret vid Skarstedts är hinderfritt".

6.   Bestämmelser för införande av tåg på trafikspåret mellan SJ anslutnings spår vid Lärje och GS dubbelspår vid Lärje (Alelyckan).

Vid SJ anslutningsspår och GS växel till "arbetsspåret" finns direktkopplad telefon till TLX. Vid GS  dubbelspår finns spårspärr i "arbetsspåret".
Växlarna till SJ anslutningsspår samt växeln och spårspärren vid GS "arbetsspår" påverkar var för sig huvudljussignaler på GS trafikspår.

 Omläggning av växlar och spårspärr får ske endast efter erhållet tillstånd från TLX

Av spårvägen (anläggningschefen) utsedd tjänsteman (arbetsledare) ansvarar för följande:

a)   Anmäla till TLX, då arbetsfordon skall föras in på trafikspåret;
b)   Då tillstånd erhållits från TLX lägga växeln och spårspärren vid GS "arbetsspår" för körning ut resp. från arbetsspåret.
c)   Meddela SJ:s växelledare att GS trafikspår får användas.
d)   Då arbetsfordon lämnat trafikspåret, lägga växlar och spårspärr 1 normalläge
e)   Efter kontroll av att huvudljussignalen visar fast gult sken till TLX meddela; "Spåret vid Alelyckan är hinderfritt".

Hellman

Linjebeskrivning

Angeredsbanan  sträckan Polhemsplatsen - Hjällbo.

Etapp I

Pos. 124   Polhemsplatsen.    Ändhållplats.  Spåret  närmast SJ  spårområde är GS  trafikspår och benämnes spår 1.  Spår  2   rangerspår fram till rangerbangården vid GS skötselhall.

Pos. 135    Huvudljussignal  i riktning Hjällbo, som kan visa rött  eller gult fast sken samt  blinkande  gult  sken.

Pos.  138  Växelförbindelse.  Växelförbindelse mellan spår 1 och spår 2. Växlarna till förbindelsespåret är el-drivna och sammankopplade till en växelgrupp, som medger att båda växlarna omläggas samtidigt. Vid huvudljussignalen vid spår 2 och på plattformen finns tryckknappar för omläggning av växlarna samt direktkopplad telefon till TLX.

Pos.  150  Huvudljussignal spår 2 riktning Polhemsplatsen, som kan visa rött eller gult fast sken samt blinkande gult sken.

Pos. 151  Huvudljussignal spår 1 riktning Polhemsplatsen, som kan visa rött eller gult fast sken.

Pos. 170  Odinsplatsen.  Skötselhall. Depå för vagnar,

Pos.  185   Huvudljussignal riktning Hjällbo, som kan visa rött eller gult fast sken.   Inlägges senare  under etapp I.

Pos.  200 Mosaiska kyrkogården.   Spårförbindelse med SJ.  Inlägges senare  under etapp I.

Pos. 211   Huvudljussignal riktning Polhemsplatsen, som  kan visa rött eller gult fast sken.  Inlägges senare  under etapp I.

Pos. 252   Sektionsavskiljare

Pos. 272   Olskroken.   Mötesplats. Växlarna är låsta.

Pos. 291   Olskrokena station.  Gångväg till SJ plattformar. Bommar. Fällning av bommar sker genom SJ försorg efter erhållen indikering från tåget ca 500 m. öre gångvägen.   Kontrollsignallykta vid gångvägen kan visa rött eller vitt fast sken.

Pos. 304.   Sektionsavskiljare.

Pos. 312    Hastighetstavla 40  km/tim, i riktning Hjällbo. Sluttavla i riktning Polhemsplatsen.

Pos. 348    Huvudljussignal i riktning Hjällbo, som kan visa rött eller gult fast sken

Pos. 359.   Tunnel under Västra stambanan.

Pos. 372     Kalles Väg.   Anslutningsspår till Gamlestadsvägen. Växeln är el-driven. Vid växeln och vid anslutningsspåret finns tryckknappar för omläggning av växeln samt direktkopplad telefon till TLX.  Vid anslutningsspåret finns huvudljussignal, som kan visa rött fast sken eller gult blinkande sken.   Anslutningsspåret är utrustat med spårspärr, vars läge är beroende av anslutningsväxeln. Spårspärren är uppfälld, då växeln ligger i normalläge (körning på trafikspåret).

Pos. 373     Huvudljussignal i riktning Polhemsplatsen, som kan visa rött eller gult fast sken samt gult blinkande sken.

Pos. 370     Vägkorsning. (Kalles Väg)   Kontrollsignallykta visande rött eller vitt fast sken.

Pos 394      Hastighetstavla 40  km/tim. i riktning Polhemsplatsen, Sluttavla i riktning Hjällbo.

Pos. 400    Huvudljussignal i riktning Hjällbo, som kan visa rött eller  gult fast sken. Vid lokalomläggning av växeln till mötesspåret visas rött fast och gult blinkande sken.  Denna punkt saknades 1969-01-15; signalen var en infartssignal som tillkom först inför tvåtågstrafiken

Pos. 402    Bro över Säveån.

Pos. 410    Huvudljussignal för utfart från spåren i riktning Polhemsplatsen.  Huvudljussignalen för utfart från spåret närmast SJ spårområde kan visa rött eller gult fast sken. Huvudljussignalen för utfart från spåret närmast Riksväg 45 kan visa rött fast eller gult blinkande sken. Vid lokalomläggning av växeln i riktning Polhemsplatsen visar båda huvudljussignalerna rött fast och gult blinkande sken. Denna punkt saknades 1969-01-15

Pos. 410    Sektionsavskiljare för spåret närmast SJ spårområde. Övergång mellan olika driftspänningar.

Pos. 415    Gamlestadstorget.  Mötesplats. Hållplats med stopplikt. Vid körning med två tåg framföras tåg mot Polhemsplatsen på spåret närmast Riksväg 45 och tåg mot Hjällbo på spåret närmast SJ spårområde.  Vid körning med ett tåg framföras tåget 1 båda riktningarna på spåret närmast SJ spårområde.  1969-01-15 var beskrivningen istället "Mötesplats. Hållplats med stopplikt. Växlarna är låsta"

Pos. 421     Huvudljussignal i riktning Hjällbo som kan visa rött eller gult fast sken. Vid lokalomläggning av växeln i riktning Hjällbo visar signalen rött fast och gult blinkande sken.  Denna punkt saknades 1969-01-15

Pos. 422     Sektionsavskiljare för spåret närmast Riksväg 45. övergång mellan olika driftspänningar.  Denna punkt saknades 1969-01-15; det spåret användes då normalt inte

Pos. 432     Huvudljussignal i riktning Polhemsplatsen som kan visa rött eller gult fast sken samt gult blinkande sken. Vid lokaloml. av växeln till mötesspåret visas rött fast och gult blinkande sken.  Denna punkt saknades 1969-01-15; signalen var en infartssignal som tillkom först inför tvåtågstrafiken

Pos. 470.    Huvudljussignal i riktning Hjällbo som kan visa rött eller gult fast sken.

Pos. 491    Skarstedts.   Spårkorsning med industrispår. Direktkopplad telefon till TLX finns.

Pos. 497    Sektionsavskiljare
.
Pos. 509    Huvudljussignal i riktning Polhemsplatsen, som kan visa rött eller gult fast sken.

Pos. 534    Påfart för GS kombinationsfordon.  Nödöverfart till SJ anläggningar på Lärje bangård.

Pos. 541    Huvudljussignal i riktning Hjällbo som kan visa rött eller gult fast sken

Pos. 562    Lärje. Spårförbindelse med SJ.  Direktkopplad telefon till TLX finns.

Pos. 577    Lärje. Växel till GS "arbetsspår" (blivande dubbelspåret).  Spåret närmast SJ spårområde är GS trafikspår. Direktkopplad telefon till TLX finns.

Pos. 597    Huvudljussignal i riktning Polhemsplatsen, som kan visa rött eller gult fast skon.

Pos. 623    växelförbindelse mellan trafikspåret och arbetsspåret. Växlarna är låsta. Denna punkt saknades 1969-01-15 

1969-01-15 fanns även  "Pos 630   Alelyckan    Ändhållplats för spårvagnslinje 8 och busslinje 70 Alelyckan - Hjällbo".  Nedan följande positioner fanns däremot inte, eftersom banan inte var utbyggd längre än till Alelyckan.    

Pos. 639    Sektionsavskiljare.

Pos. 653    Växelförbindelse mellan trafikspåret och arbetsspåret. Växlarna är låsta.

Pos. 788    Sektionsavskiljare.

Pos. 790    Bro över riksväg 45

Pos. 808    Bro över Lärjeåan.

Pos. 883    Hastighetstavla 40 km/tim infart Hjällbo. Sluttavla i riktning Polhemsplatsen.

Pos. 893    Växelförbindelse mellan trafikspåret och arbetsspåret, Växlarna är låsta,

Pos. 901    Växelförbindelse mellan trafikspåret och arbetsspåret.  Växlarna är låsta.

Pos. 907    Hastighetstavla 40 km/tim i riktning mot Polhemsplatsen.   Sluttavla i riktning Hjällbo.

Pos. 907    Hjällbo. Ändhållplats för spårvagnslinje 8.



Samma datum som den ovan återgivna trafikordern kom en särskild order om slutsignaler. Oklart varför man valde att dela upp föreskrifterna på detta sätt. Bättre hade kanske varit att ge ut en order riktad till förare, och en annan speciellt för tågklarerare. Förarna behöver ju inte veta exakt hur manövreringen av växlar och signaler går till, och tågklarerarna har nog inget behov av  känna till vagnarnas bromssystem


Dat. 26/11 1969                                                                                                  Ang. "slutsignal" på tåg på linje 8.
TRAFIKORDER
Till Trafikpersonalen.

Ang.  "slutsignal"  på tåg på  linje  8.

Under den tid  linje  8  trafikeras med mer än ett tåg, skall sista vagnen i resp. tåg visa brandgult  blinkande sken  -  slutsignal  -så att   tågklareraren vid Gamlestadstorget och föraren på mötande tåg kan kontrollera, att samtliga vagnar i mötande tåg har inkommit.

Slutsignal  visas genom att körriktningsvisaren tänds på sista vagnens högra sida i resp. körriktning. Vid tågmöte på hållplatsen Gamlestadstorget skall föraren på resp. tåg kontrollera att det mötande tåget visar slutsignal. Tågklareraren skall kontrollera att  båda  tågen visar slutsignal.

Visar något av tågen ej slutsignal,  får tågen ej  lämna platsen förrän orsaken klarlagts och åtgärder vidtagits för fortsatt  färd


Den ovan omnämnda  särskilda instruktionen för manuell växelomläggning tycks ha givits ut som en bilaga till trafikorder 4 från 1969-01-15:

GÖTEBORGS SPÅRVÄGAR
Trafikdriftavdelnlngen
Bilaga till "Trafiksäkerhetsföreskrifter för linje 8, Angeredsbanan, sträckan Polhemsplatsen - Alelyckan"

Instruktion for manuell omläggning av el-drivna växlar samt spårspärr på linje 8, Angeredsbanan.

Då fel uppstår på den elektriska utrustningen till el-drivna växlar och spårspärr på Angeredsbanan, skall omläggningen vid behov ske manuellt.   Vev för omläggning av växlarna samt spårspärren är placerad i reläskåpet vid resp. växelgrupp.

För manuell omläggning av el-drivna växlar samt spårspärr gäller i tillämpliga delar bestämmelserna i "Trafiksäkerhetsföreskrifter för linje 8, Angeredsbanan, sträckan Polhemsplatsen - Alelyckan".  Dessutom gäller följande:

A. Vid Kalles Väg.

1. Efter erhållet tillstånd från TLX att omlägga växeln och spårspärren, bryt strömmen till växeln och spårspärren genom att trycka in den röda knappen i reläskåpet.
2. Kontrollera att huvudljussignalen före växeln är släckt.
3. Veva växeln och spårspärren till - (minus) läge.
4. Då tåget passerat, veva växeln och spårspärren till + (plus)  läge.
5. Koppla på strömmen genom att trycka in den gröna knappen i reläskåpet.
6. Kontrollera att huvudljussignalen visar rätt signalbild.
7. Meddela TLX att växeln och spårspärren är lagda i normalläge (+ läge).

B. Vid Polhemsplatsen.

1. Efter erhållet tillstånd från TLX att omlägga växlarna, bryt strömmen till växlarna genom att trycka in den röda knappen i reläskåpet.
2. Kontrollera att huvudljussignalen är släckt.
3. Veva om båda växlarna till - (minus) läge.
4. Då tåget passerat, veva båda växlarna till normalläge ( + läge).
5. Koppla på strömmen till växlarna genom att trycka in den gröna knappen i reläskåpet. Huvudljussignalerna visar nu rött fast sken.
6. TLX meddelas att växlarna är lagda i + (plus) läge samt att omställning av huvudljussignalerna önskas.
7. TLX ger muntligt tillstånd att omställa signalen och möjliggör detta genom att trycka in frigörningsknappen
8. Tryck in den knapp, som motsvarar växelns läge.
9. Kontrollera att huvudljussignalen visar rätt signalbild
10. Meddela TLX: "Huvudljussignalen visar rätt signalbild, gult fast sken".




Källor

GS arkivhandlingar i Göteborgs stadsarkiv



Göteborgs spårvägar

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 25 januari 2007