|
ASEA:s förslag till byggnad vid hållplatsen, ritningsbeteckning 5:10:05, vilket möjligen är ett datum |
Askims distrikts landsfiskalskontor skrev den 24 september 1938 till GS
med anledning av ett "trafikmissöde" som inträffade den 5 september
"vid Hinsholmens station å elektriska järnvägen Göteborg
- Saltholmen". En personbil "framfördes å järnvägens
inhägnade område mellan Hinsholmens och Långedrags stationer".
Landsfiskalen ansåg det vara önskvärt "för undvikande
av fara, som kan uppstå för järnvägsdriftens begagnande",
att det sattes upp skyltar om att "järnvägens område uteslutande
är avsett för järnvägsdrift" . Dessutom borde
refugen vid Hinsholmen kortas av - den sträckte sig onödigt långt
österut, och gjorde att Saltholmsgatans mynning blev alltför trång
för den omfattande biltrafiken.
Det var en byggmästare från Johanneberg som vid 19.30-tiden
var på väg från Göteborg mot Långedrag. Strax
efter Hinsholmens spårvägsstation hade han observerat, att han
kommit in på järnvägslinjens område. Eftersom en spårvagn
kom strax bakom bilen, gick det inte att backa. Bilisten fortsatte därför
på spåret den 480 meter långa sträckan till Långedrags
station.
Bilföraren hade inte observerat, att Saltholmsgatan gick till höger
om järnvägen. Någon skylt hade han inte sett. Fotografier
som polisen tog, visade dock att ett vägmärke för att markera
avstängd väg. [Rapport från Västra Frölunda polis,
Långedrag, den 6 september 1938]
|
|
Några av de bilder som togs av polisen efter "trafikmissödet"
1938. Kanske inte så konstigt att bilföraren kom in på
det stensatta hållplatsområdet och inte observerade vägmärket
till vänster. Lite oklart vad tilläggstavlan "Spårarbete"
har för funktion. En av spårvägens hastighetstavlor sitter
tydligen på samma stolpe som vägmärket. Samtliga bilder
är tagna med kameran vänd mot Långedrag
Så här såg det ut
2006, ungefär samma fotovinkel som ovan |
Nedan syns den enligt polisen alltför långa
refugen |
|
Samtliga bilder från 1938 kommer från Göteborgs region- och stadsarkiv
Sidan uppdaterad den 9 febr 2020