Långedragslinjen som lokalbana med förgrening mot Önnered?

På 1930-talet utredde Göteborgs Spårvägar ett eventuellt framtida lokalbanesystem. Man tänkte sig en snabbspårväg (ungefär det som i dag brukar benämnas stadsbana) som vid behov kunde byggas ut till full metrostandard. I centrala delarna av staden skulle lokalbanorna till stor del gå som tunnelbana eller högbana. GS fick hjälp med underlag från Stockholm, där man sedn länge hade planerat lokalbana och nyligen öppnat den första tunnelbanan (vilket då definierades som "lokalbana i tunnel").

Lokalbaneutredningen 1934, HT-artikel           Karta på Sveriges Radios webbplats

Nedan ett utsnitt av kartan som visar delar av västra Göteborg samt Västra Frölunda. Uppe till höger tunnelsträckningar i Gråberget, nere till höger fortsätter en av grenarna i Säröbanans sträckning.  Den andra grenen tänktes få en station vid Gröna Vallen och sedan passera söder om vagnhallen Majorna/Kungsladugård. Nästa station var inritad vid Sandarna. Områdets centrum med butiker och biograf vid Stadsgränsen/Kungssten har en station förskjuten mot Nya Varvet. Stationerna vid Hagen och Tranered planerades däremot ligga kvar i befintliga lägen, liksom Käringberget, Hinsholmen, Långedrag, Roddföreningen (!) och Saltholmen. De små hållplatserna vid Berga, Johannelund och Gamla Vägen skulle försvinna.  

 Karta lokalbanesystem
Sannolikt är planen inte genomarbetad i detalj, men inriktningen var uppenbarligen att få ganska långa stationsavstånd. En svag grön linje utgår från befintlig sträckning strax söder om Tranereds hållplats. Antagligen en möjlig framtida utbyggnad, som pekar mot Önnered. Kanske tänkte man sig en större exploatering där, och inte i Kave Rös och Tynnered - områden som fick en omfattande tät bostadsbebyggelse på 1950- och 1960-talen. Dessa delar av Västra Frölunda betjänas nu av en högklassig spårvägssträckning, som inte alls fanns med i Lokalbaneutredningens förslag. Längs kartans gröna linje har däremot endast en del villor och radhus tillkommit sedan 1930-talet.

Nedan ett utsnitt ur kartan, med en röd pil som markerar var jag tog bilden längre ned på sidan. Just där finns det fortfarande fria ytor, och på 1930-talet var det fortfarande få eller inga hus där banan planerades att dras fram. Markeringen OBEB avser några tomter vid bäcken, nordväst om Hasselgatan, som ännu fram till andra halvan av 1950-talet var obebyggda. Oklart om detta berodde på att man avsatt ett spårvägs-/lokalbanereservat. Ett eventuellt sådant reservat hade nog givits upp redan på 1940-talet, när det blev klart att det stora bostadsbyggandet skulle ske kring Järnbrott och Kave Rös, medan området kring Tranered - Påvelund - Fiskebäck/Högen aldrig skulle få ett befolkningsunderlag som kunde motivera spårtrafik.

 Lokalbanegren från Tranered


Nedan en bild tagen i riktning söderut strax söder om Tranereds hållplats 2024. Lokalbanan skulle kunna tänkas ha fått en sträckning ungefär där gångstigen sträcker sig bort mot Hängpilsgatan; till vänster om båten:


Ett exempel på ett lokalbanereservat som helt klart blev ett resultat av 1934 års utredning var vid nuvarande Utjordsgatan mellan Östra Lunden och spårvägssträckningen längs Munkebäcksgatan. Den sträckan fanns med även i Snabbspårvägsutredningen i slutet av 1960-talet, men så småningom insågs att det var helt osannolikt att reservatet skulle komma till användning för spårtrafik, varefter det bebyggdes.



Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 3 augusti 2025