Långedragslinjen - utkast till reglemente, troligen kopierat från HRRJ
Det nedan återgivna reglementet kom aldrig att tillämpas på Långedragslinjen.
Antagligen bygger det på ett reglemente för någon
annan elektrisk förortsbana, till exempel HRRJ. I Göteborgs region-
och stadsarkiv sitter handlingen i en mapp med handskriven text Råå
- Ramlösa, dock överstruken, på omslaget. Mappen är
datumstämplad MAY 21 1907. Kanske hade GS eller Långedragsbolaget
en engelsktillverkad datumstämpel?
Reglementet är "spårvägsanpassat":
- Signalordningen nämner en- och tvåvingade semaforer,
de tvåvingade är uppenbarligen T-semaforer. Semaforer som kan
visa två eller tre vingar för sidotågväg behandlas
inte
- I säkerhetsreglernas paragraf 16 talas om taxa för
spårvägsavgifter och om spårväg med dubbla spår
- Enligt säkerhetsreglernas paragraf 25 får hastigheten
i motväxel vara högst 10 km/h. Man räknade uppenbarligen
inte med förreglade växlar
- I samma paragraf talas om spårvagn som kör
på sikt efter annan vagn
Det finns i säkerhetsreglernas § 9 ett exempel med "extra
tåg Göteborg - Falköping", detta antyder att reglementet
kan vara delvis kopierat från de stora järnvägarnas säkerhetsföreskrifter
I sista kapitlets § 8 föreskrivs att sidodörr
på personvagnar skall ha minst två låsinrättningar,
och handtag endast på utsidan (?), alltså som i England
Personalens tjenstepligter i allmänhet
Signalordning
Säkerhetsregler
Allmänna anordningar
FÖRKLARINGAR.
Vid tillämpningen af föreskrifterna i detta reglemente är
att iakttaga:
att i uttrycket trafikbefälhafvaren inbegripes trafikchef,
hans assistent och andra sådana tjenstemän, som styrelsen särskildt
förordnat att leda tågens gång;
att med ordet tåg skall förstås äfven ensamt
lokomotiv eller motorvagn i alla de fall, då ej af ordställningen
är uppenbart, att det endast kan vara fråga om sådant
tåg, hvarmed vagnar följa;
att med nattetid förstås tiden från solens
nedgång till dess uppgång;
att en stations spårområde anses hafva sin gräns
mot hvarje dit ledande bana vid stationens yttersta vexel i samma bana,
men att, om fast signalinrättning är uppförd längre
ut vid banan, gränsen anses våra midtför signalstolpen;
att med stationsrörelse menas hvarje rörelse af lokomotiv,
vare sig med eller utan vagnar, som sker antingen inom stations spårområde
eller ock vid bantågs ordnande utanför samma område;
att med banan skall förstås hufvudspåret mellan
stationernas spårområden;
och att med station skall förstås äfven de
mellan stationerna belägna mötes- och lastplatser.
FÖRSTA KAPITLET .
Personalens tjenstepligter i allmänhet
§ 1.
En hvar, af hvilken tågs säkerhet är beroende,
skall känna och kunna utföra hvad honom genom detta reglementes
signalordning och säkerhetsregler samt särskilda
instruktioner åläggas; och skall han under tjänstgöring
städse vara försedd med ett exemplar af samma reglemente och
instruktioner.
§ 2.
Order, som på något sätt innefattar afvikelse
från hvad förut i reglementen eller särskilda instruktioner
är stadgadt, bör, till undvikande af missförstånd,
skriftligen meddelas.
Gifves sådan order muntligen, må dock underordnad ej vägra
att den samma åtlyda, men det stannar i ty fall på förmannens
ansvar, om genom missförstånd af ordern skada uppstår.
§ 3.
Det åligger förman att genom ett nitiskt och grannlaga
uppfyllande af egna skyldigheter samt ett äfven i öfrigt värdigt
uppförande gifva underordnade ett godt föredöme och söka
förvärfva sig deras aktning och förtroende. Han skall med
oveld och lugn tillhålla underlydande att fullgöra gifna order
och att sin tjänst behörigen förrätta samt eger ej att
förtiga eller eftergifva, än mindre att lemna oanmärkta de
fel, som af underordnade begås; utan skola felen, efter omständigheterna,
anmälas eller rättas.
Likaså skall den underlydande redligt fullgöra sina
plikter samt med lydnad, omtanke och nit efterkomma sina förmäns
befallningar i tjänsten; och som det är af synnerlig vigt att
noggrann tillsyn hålles öfver efterlefnaden af hvad anbefallt
blifvit, må underlydande icke anse en förmans visitation eller
kontroll innebära misstroende eller förnärmande.
§ 4
Hvar och en i Järnvägens tjänst anstäld person,
som icke bor inom Järnvägens lokaler, skall till vederbörande
befäl uppgifva sin adress.
§ 5
Stations-, tåg- och banbevakningspersonalen skall under tjenstgöring
vara iklädd uniform eller bära föreskrifvet tjenstetecken
§ 6.
Hvar ooh en af ban- och tågpersonalen skall under tjänstgöring
vara försedd med ett fickur, visande gemensam borgerlig tid.
§ 7.
Effekter, kvarglömda i vagnar, skola tillvaratagas och
vid bantågets ankomst till slutstationen aflemnas. Annorstädes
inom järnvägens område upphittade främmande effekter
skola till närmaste station insändas.
§ 8.
Ingen af tjenstepersonalen må aflägsna sig från tjänstgöring
utan förut erhållen tjenstledighet. Varder någon genom
sjukdom eller annat laga förfall hindrad att tjenstgöra, åligger
honom att, så snart ske kan, anmäla förhållandet hos
närmaste förman, vid påföljd, att eljest anses såsom
olofligen frånvarande.
Vid förfall för underlydande skall vederbörande förman
tillse, att tjensten behörigen upprätthålles.
§ 9
Personalen åligger att emot allmänheten iaktaga ett höfligt
och tjenstvilligt uppförande samt får icke, under hvad namn
och förevändning som helst, af enskilda trafikanter emottaga drickspenningar
eller annan vedergällning.
§ 10.
Strängeligen förbjudes att under tjänstgöring
svärja eller föra oljud, medföra eller förtära
starka drycker, inom stationernas väntsalar, expeditioner eller magasin
röka tobak, eller inlåta sig med främmande personer i andra
samtal än sådana som afse att lemna erforderliga upplysningar.
Ingen må vägra att uppgifva sitt namn, då han i tjänsten
derom tillfrågas.
§ 11.
Hvad i detta reglemente finnes bestämdt rörande personalens
skyldigheter gäller icke allenast ordinarie tjensteinnehafvare utan
äfven en hvar, hvilken tillfälligt förestår en befattning.
ANDRA KAPITLET.
SIGNALORDNING.
A. Signaler å bana
och stationer.
§1
Signalmedel äro: Semafor, bestående af en
hög stolpe, med en eller tvenne vingar, anbragta vid
stolpens öfre ände och rörliga vinkelrätt emot banan,
samt å stolpens öfre del en lykta, åt hvars sken
kan gifvas röd eller grön färg;
Signalskifva, bestående af en större plåt,
anbragt å en stolpe sålunda, att den kan vändas
tvärt för eller längs med banan. Plåten är röd
på den sidan, med hvilken signal gifves, då plåten står
tväre för banan. I förbindelse med plåten är
anbragt en lykta som kan visa rödt sken åt samma håll
som plåtens röda sida, men grönt sken, då plåten
står längs med banan.
Nu nämnda signalinrättningar kallas "fasta" och de signaler
som dermed gifvas, »fasta signaler".
Signaltafla. röd;
Signaltafla. grön;
Signalflagga med röd duk;
Signalflagga,med grön duk;
Handsignallykta, hvarmed kan visas rödt, grönt eller hvitt_
sken;
Den signalerandes armar;
Signalpipa samt
Signalhorn.
Signaler med flagga, handsignallykta eller arm kallas med gemensamt
namn 'handsignaler".
§ 2.
Fast signalinrättning får icke uppföras, förändras
eller indragas, utan att vederbörande tjenstepersonal blifvit genom
skriftliga eller tryckta order derom underrättad.
§ 3.
Stoppsignal, eller signal att tåg skall stanna, gifves
på något af följande sätt:
a) vid dagsljus:
med semafor, försedd med 2 vingar, genom den vingen stäld
vågrätt, som från ankommande tåg synes till venster
om stolpen;
med semafor, försedd med blott en vinge, genom denne stäld
vågrätt;
med signalskifva genom plåten, vänd tvärs för
banan;
med röd signaltafla, planterad vid sidan om och tvärs för
banan;
med röd signalflagga, utvecklad, eller då flagga saknas,
med den signalerandes båda armar, sträckta uppåt,
eller ock
med hvilket föremål som helst, hastigt fördt flere
gånger upp och ned, samt
b) nattetid:
med det röda skenet från semafors eller signalskifvas lykta;
med det röda skenet från handsignallykta;
med sken af hvad färg som helst, hastigt fördt flere gånger
upp ooh ned, hvilken signal, utförd med grönt sken, företrädesvis
nå användas, då tåg stoppas å station, der
det enligt tidtabell skall stanna.
§ 4.
Tåg skall stanna för stoppsignal, gifven
a) å fast signalinrättning, som är uppstäld innanför
stations yttersta vexel: utanför denna vexel;
b) å fast signalinrättning på annat ställe:
före ankomsten till signalstolpen;
c) vid stationsrörelser: genast då stoppsignalen visas;
d) vid öfriga tillfällen: så fort ske kan, då
stoppsignalen synes.
§ 3.
Fast signalinrättning skall alltid visa "stopp", utom
när ankommande tåg, efter gifven signal, tillåtes framgå,
då "varsamhet" skall visas och bibehållas, till dess tåget
passerat signalstolpen eller dessförinnan stannat, hvarefter signalinrättningen
åter ställas till "stopp".
Nattetid, då tåg icke väntas, må dock
fast signals lyktor vara släckta å af trafikbefälhafvaren
bestämda tider.
§ 6.
Varsamhetssignal, eller signal att tåg skall gå
långsamt, gifves
a) vid dagsljus :
med semafor, försedd med 2 vingar, genom nedfällande i 45
graders vinkel af den vinge, som från ankommande tåg synes
till venster om stolpen;
med semafor, försedd med blott en vinge, genom dennes nedfällande
i 45 graders vinkel;
med signalskifva genom plåtens vändande längs banan;
med grön signaltafla, planterad vid sidan om och tvärs för
banan;
med grön signalflagga, utvecklad, eller då denna saknas,
med den signalerandes ena arm, sträckt uppåt;
b) nattetid;
med det gröna skenet från semafors eller signaltaflas lykta;
med handsignallyktas gröna sken, hållet stilla.
§ 7.
Alltvälsignal, eller signal att igångvarande tåg
får obehindradt fortgå, gifves
a) vid dagsljus :
med signalflagga, hoprullad och hållen vid högra sidan
längs armen, eller, då flagga saknas,
med den signalerandes ena arm, vågrätt utsträckt;
b) nattetid:
med handsignallyktas avita sken, hållet stilla.
§ 8.
Mom. 1. Afgångsignal, d.v.s. signal att ett stillastående
tåg skall afgå från station eller det ställe å
banan, der tåget stannat, gifves med ett långt ljud ur signalpipa
ooh på samma gång med handsignal sålunda:
med den signalerandes ena arm, vågrätt utsträckt:
Mom 2. Har tåg stannat för fast signal till "stopp",
gifves , då tåget åter får sätta i gång,
signal dertill genom att ställa den fasta signalen till "varsamhet".
§ 9.
Mom 1. Särskilda signaler för stationsrörelser
äro:
Framåt! betydande att lokomotivet skall draga vagnarna,
och
Back! att lokomotivet skall skjuta vagnarna.
Ensamt lokomotiv skall för signalen "framåt" sättas
i rörelse åt det håll, hvaråt lokomotivets framände
är rifgtad, för signalen "back" tvärt om.
Dessa signaler gifvas sålunda:
a) vid dagsljus :
framåt! med den signalerandes båda armar,
vågrätt utsträckta;
back! med ena armen, förd upprepade gånger
från höger till venster och åter;
b) nattetid:
framåt! med handsignallyktas gröna sken, långsamt
fördt i cirkel;
back! med grönt sken, Hastigt fördt upprepade
gånger från höger till venster och åter.
Mom. 2. För att stanna eller sakta stationsrörelse
användas de vanliga handsignalerna till "stopp" eller "varsamhet".
§ 10.
I skymning, dagning och tjocka skola fasta signaler å stationerna,
äfvensom alla de signaler, som gifvas af banpersonalen, utföras
på begge de särskilda sätt samtidigt, som äro föreskrifna
för signalering vid dagsljus och nattetid.
B. Signaler å tåg.
Signalmedel å tåg äro:
§
11
'
Ringklocka å motorvagn eller lokomotiv;
Signallyktor med röda, gröna och hvita sken;
Handsignalmedel, enligt bestämmelserna i § 1.
§ 12.
Med ringklocka å motorvagn gifves följande signaler:
Gifakt! med ett slag, då tåg sättes i rörelse.
Tåget kommer! med upprepad ringning när tåg
nalkas vägöfvergång, ditåt utsigten är skymd
samt då personer på banan behöfva varnas.
§ 13.
Signallyktor å tåg skola utgöras: i tågeta
framända af en starkt lysande lykta, fästad å lokomotivet
samt visande hvitt sken framåt och å tågets bakre ända
af en lykta visande rödt sken bakåt. Dessa lyktor ombytas, då
lokomotivet skjuter vagnarna framför sig.
§ 14.
Behöfver tågpersonalen gifva till lokomotivföraren
någon af signalerna "stopp", "varsamhet", "alltväl" eller afgångssignal,
skall detta ske genom handsignaler, eller medelst särskild ringledning.
C. Allmänna föreskrifter .
§ 15.
Signal skall gifvas så, att den tydligt kan märkas af den,
som skall rätta sig därefter.
§ 16.
Hvar och en, som under tjänstgöring skall begagna signalredskap,
är ansvarig för att dessa äro för ändamålet
i brukbart skick och till hands, då de skola användas.
§ 17.
De i denna signalordning upptagna signaler få icke utföras
på annat sätt än här ofvan föreskrifvits. Icke
heller få andra signaler användas, utan att de äro af
Järnvägens styrelse faststälda.
TREDJE KAPITLET.
SÄKERHETSREGLER .
A. Å banan.
§1 .
Hvarje säkerhetsåtgärd skall vidtagas så, som
om tåg vore att vänta i hvilket ögonblick som helst.
§ 2.
Är banan i olag, eller annan fara för handen, så att
tåg ej får framgå, skola stoppsignaler ofördröjligen
ombestyras på hsardera sidan om det ställe, der faran är,
och på så stort afstånd derifrån, att ankommande
tåg säkert hinner stanna, utan att uppnå det farliga stället.
§ 3.
Större underhålls- eller byggnadsarbete å banan,
hvilket kan komma att hindra tågs regelbundna gång, får
ioke företagas utan att trafikbefälhafvaren blifvit derom underrättad,
icke heller utan att vederbörande banbefäl uppgifvit till närmaste
station på hvardera sidan om arbetsstället de tider, under hvilfka
arbetet kommer att pågå.
Deremot få mindre arbeten för underhållet, såson
spårens rigtande, utbyte af räl eller sliper m.m., hvilka sannolikt
icke kunna föranleda uppehåll för tåg, företagas
utan sådana anmälanden.
Arbetena skola ordnas så, att banan är klar minst 15 minuter
innan väntadt tåg skall framgå deröfver.
§ 4.
Arbetsvagn får ej skjutas ut på banan, utan att trafikbefälhafvaren
sådant medgifvit.
Säkerhetsregler, så väl för det fall då
vagnen skjutes som då den är stillastående, utfärdas
af trafikbefälhafvaren.
Vagnen skall vara införd på station eller å sidospår
vid banan, eller aflyftad från rälerna, senast 15 minuter innan
väntadt tåg skall framgå.
§ 5.
För uttagande af dressin eller annat mindre fordon, som jämte
innehafvande last är lätt undanflyttadt från banan, erfordras
intet särskildt meddelande till trafikbefälet, men dylikt fordon
får dock ej å banan utföras, utan att nödigt manskap,
under någons af banpersonalen uppsigt, medföljer för att
vid behof och i tillräckligt god tid före tågs ankomst
lyfta fordonet från banan.
Å nu ifrågavarande fordon skola nattetid och i tjocka
föras lyktor, visande rödt sken och vid dagsljus röd flagga,
pä sätt af trafikbefälhafvaren närmare föreskrifves.
§ 6
Lösa föremål få icke uppläggas utmed banan
annat än utanför normalsektionens gränslinie och aldrig
närmare denna linie än livad trafikbefälhafvaren föreskrifvit.
Å stationerna.
§ 7.
Lösa vagnar skola vara afstälda innanför hinderpålar,
så att stationsrörelser och vagnflyttningar obehindradt kunna
försiggå på tillstötande spår. De lösa
vagnarne skola jemväl vara så förstängda, att de icke
af blåst kunna föras ut på spåret.
§ 8.
Är fast signalinrättning i olag vid det tillfälle,
då tåg måste stanna utanför stations spårområde,
skola utanför detta områdes gräns stoppsignal gifvas på
sätt i § 19 är sagdt.
§ 9.
Ordinarie tåg skall vid tjenstemeddelanden benämnas ned
sitt nummer i tidtabellen.
Extra tåg benämnes med litera, eller ock efter utgångs-
och bestämnelsestationen samt afgångstiden från den förra,
t. ex. "Tåg Lit. B" eller ock: "extra tåg Göteborg-Falköping
10,30 fr,"
§ 10.
Mom. 1. Tjenstgöringstidtabell, eller såsom sådan
gällande order, skall angifva vid hvilka stationer tåg skola
möta eller förbigå andra tåg.
Mom. 2. Tåg får ioke afsändas före den i tidtabell
bestämda tid.
§ 11.
Mom. 1. Här tåg skola mötas, eller då tåg
skall förbigå ett annat, måste begge tågen ovilkorligen
stanna å mötes- eller förbigångsstationen, således
äfven det tåg, för hvilket tidtabellen ioke angifver tid
för uppehåll.
Mom. 2. Anlända tåg samtidigt till mötesstation, skall
ettdera inkomma och stanna på vederbörlig plats, innan det andra
insläppes.
Först inkommet tåg får icke afsändas, innan
det mötande tåget fullständigt inkommit.
Intetdera af mötande tåg får afsändas, utan
att det andras befälhafvare förklarat, att banan är klar
på den sidan om stationen, hvarifrån han kommit.
Genom en sådan förklaring har tågbefälhafvaren
tagit på sitt ansvar, att från hans tåg icke efterlämnats
någon vagn på banan,
§ 12.
Finner trafikbefälhafvaren nödigt bestämma ny möteastation,
skall sådant ske på det sätt, att ny tidtabell utfärdas
särskildt för det försenade tåget och gällande
för den väg, detta tåg har kvar till sin slutstation.
§ 13.
Ny förbigångsstation kan bestämmas genom ny tidtabell,
såsom i fråga om ny mötesstation är sagt.
C. För tågen.
§ 14.
Tågbefälhafvare är
å ensamt lokomotiv: föraren;
å andra tåg: vederbörande konduktör.
Lokomotiv- eller motorvagnsföraren ansvarar i båda fallen
för tågets säkra förande och rätta hastighet.
§ 15
Lokomotiv- eller motorvagnföraren åligger:
a) att innan vagn af honom föres i trafik noga tillse, att anordningarna
för vagnens manövrerarnde och bromsning samt belysning befinna
sig i tillfredställande skick;
b) att ansvara för att gällande föreskrifter rörande
vagnens framförande iakttages och att icke den faststälda hastigheten
öfverskrides;
c) att efter signal af konduktören sätta vagnen i gång
eller stanna densamma samt äfven utan tecken från konduktören
stanna vagnen, då sådant till förekommande af olyckshändelser
är nödvändigt; .
d) att under det vagnen är i gång icke lämna den honom
anvisade plats,icke inlåta sig i samtal med passagerarne, icke låta
annan förrätta något af hvad föraren åligger
med afseende å trafiken, samt icke låta obehörig person
vidröra de apparater, med hvilka farten regleras;
e) att gifva signal med alarmklockan på minst 10 meters afstånd
från gatuhörn samt när person eller föremål
är i vägen eller när olyckshändelse eller olägenhet
eljest är att befara;
f) att, derest han, under den tid trafiken pågår, nödgas
lemna vagnen, vidtaga sådan anordning, att densamma icke kan sättas
i gång.
§ 16.
Konduktören för befäl å vagn, som användes
i trafik, samt är ansvarig för:
a) att vagnen hålles under trafiken i snyggt och städadt
skick;
b) att vid passagerarnes på- och afstigande vagnen hålles
stilla, och icke sättes i rörelse förr än sådant
skett;
c) att fastställd taxa för spårvägsafgifter icke
öfverskrides;
d) att det för vagnen högsta tillåtna passagerareantalet
icke öfverskrides;
e) att afvikelse icke utan tvingande nödvändighet sker från
fastställd turlista;
f) att nödiga afgångs- och stoppsignaler gifvas åt
föraren;
g) att å spårväg med dubbla spår passagerare
icke tillåtas på- eller afstiga på annan sida af vagnen,
än den, som derför är afsedd;
h) att efter mörkrets inbrott förskrifven belysning å
vagnen är tänd;
Konduktören bör biträda passagerare, som är i
behof af hjelp vid på- eller afstigning
§ 17.
Såväl konduktör som lokomotivförare skall vara
försedd med behörig tidtabell, eller skriftlig order om tågets
gång.
§ 18.
Mom. 1. Lokomotivet skall draga alla vagnarne i tåget och får
ej skjuta någon vagn framför sig, annat än vid stationsrörelser
och å banan i följande fall. nämligen: i trafiktåg,
då sådant sker till undvikande af fara, till förekommande
deraf, att tåget blir kvarstående å banan. eller enligt
trafikbefälhafvarens order; i arbetståg, då vagnskjutning
ej kan undvikas.
§ 19.
Mom. 1. För kopplingen mellan vagnarne i tåget ansvarar
tåg-befälhafvaren.
Mom. 2. Vagnar i tåg skola vara sammankopplade enligt af trafikbefälhafvaren
utfärdade särskilda bestämmelser.
Vagnar få ej sammankopplas, så vida ej bufferskifvornas
medelpunkter å hvardera vagnen komma att täckas af bufferskifvorna
å den andra vagnen.
Mom. 3. Vagn far ej afkopplas, under det tåg är i rörelse,
utom i sådana särskilda fall, som af trafikbefälhafvaren
föreskrifvits.
§ 20,
Tåg framfördt med elektrisk motorvagn får icke utan
särskildt tillstånd bestå af flere än tre vagnar
motorvagnen inberäknad.
§ 21
I händelse nödbroms icke användes, minst två
af hvarandra oberoende bromssystem anordnas å såväl motor-
som släpvagnar, af hvilka system ett bör vara en lätt åtkomlig
handbroms, som utan svårighet kan bringas till verksamhet af såväl
konduktör som passagerare.
§ 22.
På vagn lastade föremål få med afseende å
höjd och bredd icke öfverskrida de gränslinier, som angifvas
af faststäld lastprofil, och med afseende å längd icke
skjuta utanför vagnsgaflarne så mycket,att fara därigenom
kan uppstå för den kopplande, eller skada ske å närmast
tillkopplad vagn eller lastadt gods.
§ 23.
Vid vissa, för hvarje tåg bestämda stationer skola
vagnunderredent vagnaxlar och vagnshjul efterses och de sistnämnda
särskildt med hammare undersökas.
§ 24.
Tåg får icke lämna station förr, än tågbefälhafvaren
antingen genom afgångssignal eller på annat sätt derom
gifvit order.
§ 25.
Mom. 1. Tågs hastighet skall, med iaktagande af nedanstående
föreskrifter, rättas efter den i tidtabell, eller skriftlig order,
bestämda tid för gången.
Mom 2. Hastigheten får aldrig öfverskrida den största
hastighet som vid banan är tillåten, lcke heller den, som är
medgifven för det lokomotiv, som drager tåget.
Då tåg passerar banförening, bankorsning eller motvexel,
får hastigheten icke vara större än 10 kilometer i timmen.
Då lokomotiv skjuter vagnar framför sig å banan,
eller verkställer vagnvexlingar å station, får hastigheten
icke vara större än 10 kilometer (0,9 mil) i timmen.
Mom. 3. Utför lutningar får hastigheten icke vara större,
än att den kan med bromsarna säkert afpassas.
Mom. 4. Då tåg nalkas station eller annat ställe,
som är skyddadt af fast signal, får hastigheten icke vara större,
än att, om nämmnda signal fortfarande bibehållas till"stopp",
tåget kan stanna på den plats, signalordningens § 4 bestämmer.
Mom 5. Vid ingående å station, der tåg akall stanna,
får hastigheten icke vara större än att, på sätt
signalordningen bestämmer, tåget kan stanna genast, då
stoppsignal gifves.
Mom. 6. Vid sådana gatukorsningar och andra platser, der fara
för sammanstötning eller annan olyckshändelse kan uppstå,
skall farten minskas ooh får icke å sådana ställen
öfverstiga 100 meter i minuten.
Elektrisk spårvagn, som efter annan vagn framföres å
samma spår, skall alltid hålla så stort afstånd
från närmast förut farande vagn, att den första vagnen
när som hälst kan stannas utan att komma i kollision med den efterföljande.
§ 26.
Förutom då det sker till följd af stadgande i föregående
5, skall hastigheten minskas,
då tåget passerar ställe, som är utmärkt
med grön flagga eller signaltafla,
då menniskor eller djur finnas å banan framför tåget,
så nära att hinder eller fara kan uppstå,
eller då tågpersonalen ikattager någon annan omständighet,
vare sig å banan eller å tåget, som påkallar ett
långsammare framgående än eljest.
§ 27
Tåg skall stanna, förutom då stoppsignal gifves, så
fort ske kan, då fara är för handen, och på de i signalordningen
föreskrifvna platser, då tåget ankommer till station
eller annat ställe, som skall vara skyddadt af fast signalinrättning,
men den fasta signalen antingen helt och hållet saknas eller, till
följd af tjcoka, snöyra eller annan orsak, är otydlig.
§ 28.
Bromsning skall verkställas. då fara är för handen,
äfven om lokomotivförares signal dertill ioke förnummits.
så snart bromsning icke längre är behöflig, skola bromsarne
genast lossas.
§ 29.
Kan tåg icke gå uppför lutning eller genom snödrifva,
må lokomotivföraren, om han anser sådant utan fara kunna
ske, backa tåget för att derefter med starkare fart åter
framgå. Men är tiden inne, då ett efterföljande tåg
möjligen skulle kunna inträffa på den plats, der backningen
skall ske, får denna icke utföras, förr än stoppsignaler
anordnats emot det efterföljande tåget, såsom i §
3 är sagdt
§ 30.
Nödgas tåg stanna å banan och kan det icke
genast fortsätta, skall tågbefälhafvaren ofördröjligen
föranstalta om den signalering, som är föreskrifven vid fara
å banan.
§ 31
Mom. 1. Måste, då tåg nödgats stanna
å banan, vagnar qvarlemnas, skall tågbefälhafvaren, innan
tåget åter sättes i gång, tillse, att de qvarlemnade
vagnarne varda säkert bromsade eller förstängda, samt föranstalta
om signalering på båda sidor därom, på sätt
föreskrifvet är i § 2.
Mom. 2. Om vagnar gå loss å banan från tåg, hvars
lokomotiv drager vagnarne, får försök icke göras att
åter tillkoppla de loasgående vagnarna, och således ioke
heller stoppsignal för den orsaks skall gifvas, hvarken af tåg-
eller banpersonal, så vida ej med säkerhet är kändt,
att de lossgångna vagnarne stå stilla, utan skall tåget
fortsätta till nästa station.
Mom. 3. Om vagnar gå loss å banan från tåg, hvars
lokomotiv skjuter vagnarne framför sig, skall tåget alltid stanna
och de lossgångna vagnarne tillkopplas. I dylika fall skola således
alltid stoppsignaler gifvas af den, som märka, att vagnarne gått
loss.
§ 32.
Uppkommer eldsvåda å tåg, skall detta ovilkorligen stanna,
den vagn, der branden är, genast skiljas från de öfriga
och signalering anordnas såsom för fara å banan (§
2).
FJERDE KAPITLET.
A LLMÄNNA ANORDNINGAR
beträffande
a) bana och stationer.
§ 1
Bana och stationer skola hållas i sådant skick, att tåg
kan utan fara framgå med största tillåten. hastighet.
§ 2.
Normalsektion, utvisande det fria rummet för tåg,
särskildt å bana och särskildt å stationer, samt
lastprofil, utvisande de gränslinier, som icke får öfverskridas
af på vagn lastade föremål skola vara de samma som de för
Statens järnvägar faststälda.
§ 3.
Vid vägöfvergåing i banans plan, der icke särskild
vakt är anstäld, skall å hvardera sidan af banan,en varningstafla
vara uppsatt, å hvilken tydligt kan läsas på den från
banan vända sidan: "Passera ej banan, då tåg höres
eller synes".
§ 4.
Bankorsningar, och andra ställen, där tågs säkerhet
sådant fordrar, skola vara försedda med nödigt antal fasta
signalinrättningar .
§ 5.
För skötsel och bevakning af hvarje bankorsnlng skall särskild
instruktion vara utfärdad.
B) Rörliga materialen.
§ 6.
Hvarje till rörliga materielen hörande fordon skall af vederbörande
myndighet vara besiktigadt och godkändt, innan det tages i bruk,
samt med hänsyn till höjd och bredd vara inskränkt inom f8ststäld
lastprofil bestämda gränslinier, utom hvad öppna sidodörrar,
nedfälda fotsteg o.d. beträffar, hvilka delar väl få
överskrida nämnda profil men icke den faststälda normalsektionen
för banan.
Beträffande fordonens beskaffenhet i öfrigt, hänvisas
till hvad i nådiga författningar samt i Kungl. Maj:ts särskilda
föreskrifter härom finnes stadgadt.
§ 7
Anteckningar skola föras för hvarje lokomotiv eller
motorvagn:
när det tagits i bruk,
när det profvats,
huru många kilometer (mil) det genomlupit,
hvilka reparationer och förändringar det undergått samt
hvilka af dess särskilda delar blifvit förnyade.
§ 8
Å vagn skola följande uppgifter eller märken vara anbragta:
namn eller signatur å den järnväg vagnen tillhör,
invantarienummer,
litera, utvisande vagnslaget,
datum,då senaste revision egt rum,samt
å personvagn: vagnklass, och
å godsvagn: dels vagnens vikt med axlar och hjul.
dels högsta tillåtna belastning.
Sidodörr å personvagn skall vara försedd med minst
2 särskilda låsinrättningar med vred eller öfverfall
å vagnens yttersida,men åtkomliga inifrån genom
fönster eller lucka å dörren.
§ 10.
Anteckningar skola föras öfver det kilometertal (miltal)
som genomlöpes af hvarje vagn, samt revision verkställas minst
en gång hvart annat år
§ 11.
Den för trafikens upprätthållande afsedda rörliga
materielen skall ständigt hållas i sådant skicka, att
den utan fara eller olägenhet kan användas i tåg
Det reglemente som faktiskt kom att införas vid Långedragslinjen hade antagligen
ingen större likhet med det ovan återgivna. Det mesta talar istället för att man
utgick från Möndalslinjens reglemente, vilket i huvudsak stämde överens med stadsspårvägens.
1924 kom det nya tjänsteföreskrifter och instruktioner för hela spårvägsnätet. Där
ingick vissa extra bestämmelser för Långedragslinjen.
Långedragslinjen
Startsidan
Sidan uppdaterad den 12 december 2011