Långedragslinjens elmatning och luftledning
Elmatningen tänktes ursprungligen dimensionerad för
halvtimmestrafik, sön- och helgdagar och vid behov 15-minuterstrafik.
Medelhastighet exklusive uppehåll på mellanstationer skulle
vara 30 k m/h. Detta får väl tolkas som att man räknade
med att största tillåtna hastighet skulle vara kanske 40 km/h. Ytterligare planer för den elektriska anläggningen ["Elektrisk
utrustning för projekterad spårväg Göteborg - Långedrag", 1907]:
Strömmen skulle komma från GS kraftverk vid Rosenlund,
alterntivt från särskild kraftstation vid Långedrag. I
det senare fallet skulle kraftstationen även försörja den
lokala bebyggelsen med elektricitet.
I Rosenlundsalternativet ingick en 300 mm2 underjordskabel mellan Rosenlund och Stadsgränsen.
Vid Stadsgränsen "anbringas å en stolpe en switch, genom hvilken
hela linjen kan göras strömlös". Återledningen
skulle också ha 300 mm2 area, men endast omfatta den 1400
meter långa sträckan mellan stadsgränsen och GS dåtida
slutstation vid Slottsskogsgatan. Kanske räknade man med att enkelspåret
Slottsskogsgatan - Stadsgränsen inte skulle ha tillräcklig konduktivitet?
Spänningsfallet vid matning från Rosenlund var ett problem.
1905 räknade man med att 600 volt vid kraftstationen Rosenlund skulle
ge 530 volt vid Stadsgränsen och 490 V vid Saltholmen [PM rörande
Långedragsspårvägen den 25 nov 1905] Skissen nedan
visar längst till vänster dynamo och booster i kraftstationen, längst
till höger Saltholmen [odaterad handling i Region- och stadsarkivet
Göteborg]
För att "minska voltfallet" i lutfledningen tänkte man sig
2 x 9,0 mm [?] förstärkningsledning längs hela banan. Denna
förstärkningsledning skulle ha förbindelser med kontaktledningen
på ungefär fem hundra meters avstånd. Enligt en
annan uppgift [ Edström; "Beskrifning å elektrisk spårväg
Saltholmen - Långedrag - Göteborg", Westerås den 7 okt
1905] skulle det vara förstärkningsledning med 75 mm2
area mellan km 0.18 och km 4.86.
|
Kontaktledningen skulle bestå av koppartråd
med 8-sektion och 66 mm2 area. Höjden skulle vara ca 5.5
m över banan. Stolpar av järn eller trä, och där så
var möjligt, murrossetter samt ljuddämpare [det fanns nog inte
många platser längs linjen där upphängning i hus var
möjlig]. Dubbel isolation.
Till vänster syns hur ASEA tänkte sig en "stagad upphängningsanordning
för kurva". Ritning daterad den 2 oktober 1905.
Till höger fackverksstolpe med tvärupphängning.
Sådana användes bland annat mellan Hinsholmen och Långedrag.
Ritning daterad den 30 juli 1907
|
|
Luftledningarna skulle delas in i flera sektioner, som med "switchar" kunde urkopplas var och en för sig. Vid exempelvis ett trådbrott
kunde trafiken då fortsätta på den övriga sträckan
[dock oklart om förstärkningsledningen var så ordnad att
det gick att fortsätta trafiken på den del av banan som i förhållande
till kraftstationen låg bortom den urkopplade sträckan]. Åskledare
skulle sättas upp som skydd mot "den atmosferiska elektricitetens
skadliga inverkan". Korsande telefonledningar skulle skyddas mot
"starkströmmen" genom omsorgsfullt jordförbundna blanka koppartrådar
ovanför kontaktledningen och under telefonledningarna. Om telefonledningen
ramlade ner, skulle den komma i kontakt med både skyddlseningen och
kontaktledningen, kortslutning skulle inträffa och telefonledningen
omedelbart brinna av.
Kontaktledningen skulle förankras var 500 meter [Oklart om detta
innebar att ledningen var viktavspänd]
Redan 1905 konstaterades, att en särskild kraftstation, kombinerad
med belysningscentral för badorten Långedrag, skulle vara opraktisk
och föga ekonomisk. Belastningsvariationerna var stora, och stationen
måste dimensioneras för maximal sommartrafik.
Yngeredsfors kraft gav ett anbud på elleverans, men Långedragsbolaget
tyckte det var olämpligt att ha för många inblandade
parter för en så central del som krafttillförseln. Bättre
med matarledning från Rosenlund!
Det blev alltså spårvägens ångkraftverk vid Rosenlund som fick leverera energin
även till Långedragslinjens förortssträcka. Det fanns ett boosteraggregat. Även
Mölndalslijen matades via ett sådant tillsatsaggregat. 1908 tog det nybildade Elverket
över produktion och distribution av elenergi. 1910 började man köpa 25 Hx växelström
från Trollhättan, men ångkraftanläggningen blev kvar som reserv [ZLOM sid 96]
Dubbelspårsbygget
När banan successivt byggdes ut till dubbelspår tycks man
i möjligaste mån ha använt samma kontaktledningsstolpar
som tidigare, placerade mellan spåren och nu med dubbla utliggare.
"Matarledningen" (förstärkningsledningen) skulle i varje
fall bli kvar, sägs i GS dubbelspårsplan från april 1909.
Vid dubbelspårsbygget Långedrag - Saltholmen hängdes
kontaktledningen i tvärtrådar mellan stolpar på båda
sidor om gatan. På ena sidan gatan uppbar stolparna även tre
trådar för gatubelysning, och två telefontrådar
för bantelefonen. På andra sidan fanns plats för fyra "belysningsledningar",
antagligen för strömförsörjning till husen i
området [ritning den 4 januari 1926]
De gamla "ASEA-master" som fanns mellan Långedrag och Saltholmen
övertogs vid dubbelspårsbygget av Långedragsbolaget, med
villkor att bolaget skulle ta bort masterna [Kontrakt mellan GS
och AB Långedrag den 4 mars 1926]
|
Kontaktledningsarbeten med tornvagn dragen av motorvagn 89. Bild
från Nils Hansson, Göteborgs Region- och stadsarkiv. Mannen
i mitten är nr 607 Hansson. Bilden är uppenbarligen tagen vid
en av de platser, med cirka 500 meters mellanrum, där förstärkningsledningarna
var anslutna till kontaktledningarna. I högra kontakttråden tycks
det finnas en sektionsisolator, däremot inte i den vänstra. De
små isolatorerna längst ner är antagligen för GS telefonledning.
Ganska högt upp på stolpen finns en enkel ledning som antagligen var kopplad till belysningen vid hållplatserna. Motsvarande tråd fanns kvar fram till 1960-talet och ansluten till lyktstolpar,
|
Bätte matning på 1920-talet
Elverket skrev den 22 mars 1924 till GS, att man beslutat förstärka
materledningen mellan understationen vid Kungsladugård och Stadsgränsens
station. Matarpunkt 42 skulle också flyttas till korsningen med
Dalavägen (Grimmeredsvägen). Då skulle spänningen
förhoppningsvis bli tillräcklig. GS skulle också sätta
upp ytterligare förstärkningsledningar med 24 mm2
sektion mellan Dalavägen och Långedrags station. Vid denna tid matades banan alltså
inte längre från Rosenlund, utan från en omformarstation i Majorna.
Från matarpunkt 42 matades hela förortssträckan. Närmste
matarpunkt i staden fanns vid Birgittagatan (mp 41). Understationen som
nämns var en omformarstation. Därifrån gick det en jordkabel
till matarpunkt 42. Vid understationen skulle spänningen vara 630
volt, men vagnars motorer var dimensionerade för 550 volt. Man kan
nog räkna med att spänningen vid t ex Saltholmen kunde vara avsevärt
lägre. Kraften kom normalt från Trollhättan, trefas 25
Hz 50 kV. Vid Marieholm nedtransformerades spänningen till 6 kV, som
sedan distribuerades bland annat till elverkets centralstation och understationer.
Matningen från Trollhättan var inte helt säker, så
man hade ständigt påeldade ångpannor i centralstationen.
Ångturbinerna kunde vara igång inom 15 - 20 minuter. Under
tiden hölls spårvägstrafiken delvis igång genom att
olika matarpunkter under några minuters tid var anslutna till ett
gigantiskt ackumulatorbatteri [Malmer, Oscar: "Teknisk instruktionsbok.
Handledning för trafikpersonal och reparatörer vid Göteborgs
Spårvägar", Göteborg 1928, sid 77 - 81].
Belysning
Antagligen fanns redan från början elektrisk belysning
vid stationer och hållplatser.
Ett vanligt arrangemang vid förortsbanor har varit att utnyttja seriekopplade
glödlampor, matade från kontaktledningen.
Inledningsvis
var det manuell tändning och släckning av hållplatsbelysningen,
GS-funktionärerna vid Stadsgränsen och Långedrag skötte
detta även för de obevakade hållplatserna. Från 1925 kunde ljuset tändas och släckas centralt med strömbrytare vid Stadsgränsen. Konduktörerna på första respektive sista vagnarna skulle sköta tändning och släckning [GS anslag 2827, RIL 2016-1 s 19]. Släckning i gryningen och tändning i skymningen sköttes väl antagligen av banvakten. Strömbrytaren satt i ett skåp på en "spårvägsmast". Lampor i "de nya vänthallarna" tillhörde inte den centralstyrda belysningen, utan sköttes av Pressbyrån. Vilket kanske innebar att när Pressbyråkiosken stängdes på kvällen så släcktes ljuset i vänthallen? Dessa vänthallar byggdes och drevs antagligen enligt särskilt avtal mellan GS och Pressbyrån. Hållplatsbelysningen matades via en särskild ledning (som syns på
den gamla bilden ovan). Denna enkelledning var fram till 1960-talet
kopplad till lyktstolpar vid åtminstone en del av hållplatserna.
Jag gissar att detta ändrades i samband med högertrafikomläggningen
1967, då en hel del av hållplatserna gjordes om.
Ny kontaktledning
Senare bytte man till indirekt upphängd kontaktledning på hela
den sträcka som går på egen banvall. Då såg det ut som på ritningen till vänster
nedan. Till höger syns direkt upphängning. GS-ritningar från 1947 [VoV, Riksarkivet] Belysningsledningen är inte utritad.
Vid Nya Varvet var ledningarna på en kort sträcka upphängda
i linbryggor. Detta berodde på att det tidigare funnits växlar
på platsen. Annars var det mittstolpar. Förstärkningsledningarna
går högst upp på stolparna. Bilden togs i maj 1972. Nedan syns arrangemanget på en GS-ritning
från 1947 [VoV, Riksarkivet]
Matningen skedde från en stor likriktarstation vid Kungssten. Dubbel
förstärkningsledning till Hinsholmen, väster om Hinsholmen
enkel.
På 1970-talet kompletterade man med en liten likriktaranläggning,
placerad i plåtkiosker, vid Hinsholmen
Här syns den nya likriktaranläggningen i oktober 1977. En
resenär har lyckats klämma in sin cykel mellan de två plåtskjulen
Senare har man, liksom på GS övriga nät, gått
över från relativt stora likriktarstationer till många små matningsstationer. I samband
med detta har förstärkningsledningen längs linjen tagits
bort
På gatuspårssträckan Långedrag - Saltholmen har
man i varje fall sedan dubbelspårets tillkomst använt helt spårvägsmässig
kontaktledning, dock länge med ålderdomliga stolpar på
delen Långedrag - Roddföreningen. Nedan en GS-ritning:
Långedragslinjen
Startsidan
Sidan uppdaterad den 24 december 2019