Luftledningen
är utförd med två kontakttrådar, spända parallellt
över spåren på en höjd av fyra meter från räls
överkant.
Hållstationer.
På tunnelbanan finnas endast hållstationer, varför tågen
alltid skola stannas vid desamma. Varje tunnelstation har endast en plattform,
belägen mellan dubbelspåren — vid Slussen i spårslingan.
En följd härav blir, att av- och påstigning måste ske
å vagnens högersida i körriktningen räknat.
Hållstationerna äro följande:
Slussen, ändstation.
Hållstationen är belägen i spårslingan strax utanför
den norra tunnelmynningen. Till stationsområdet leda trappor från
södra delen av Södermalmstorg. Nedanför trapporna är
en spärr inrättad, där trafikanterna skola erlägga sina
avgifter före inträdet till plattformen. På stationsplanen
är uppbyggd en kiosk, vari inrymmes bl. a. manöverrum för signalsystemet
i tunneln, belysningscentral, expedition för rabattkortsförsäljning,
inlämning av tillvaratagna effekter m. m.
Södra Bantorget
Hållstationen är belägen under Södra Bantorgets sydöstra
del, 595 meter från Slussen. Trappor leda ned till stationsområdets
södra del. Ovanför den sista trappan är en spärr
inrättad, där trafikanterna skola erlägga sina avgifter före
inträdet till plattformen. Bland lokaliteterna på stationsområdet
märkes en tjänstekiosk på plattformens norra del, belysningscentral
och banförråd.
Ringvägen, taxegräns.
Hållstationen är belägen under Götgatan strax norr
om Ringvägen, 715 meter från Södra Bantorget. Trappa leder
ned till stationsområdets södra del. Några trappsteg högre
än plattformen är på en plan sträcka en spärr inrättad,
där trafikanterna skola erlägga sina avgifter före inträdet
till plattformen. Bland lokaliteterna märkes en tjänstekiosk på
plattformens norra del, belysningscentral och banförråd.
Avståndet från stationens mitt till den södra tunnelmynningen
är 172 meter.
Förändring av linjenätet.
Linjerna 8, Slussen—Enskede—Skarpnäck och 19, Slussen—Enskede—Örby,
vilka hittills från Slussen förts genom Katarinavägen och
Renstiernas Gata till Ringvägen, komma nu att i förändrad
sträckning föras från Slussen till Ringvägen genom tunneln,
varefter de bibehållas i orubbad sträckning till förorterna.
Signalanläggningen.
För reglering av tågavstånden i tunneln har spåren
uppdelats i 15 olika sträckor, s. k. blocksträckor. Dessa blocksträckor
äro vid gränspunkterna utmärkta med signaler (rött eller
grönt sken) som äro synliga från förarens plats å
tåget.
Visar signal grönt sken får tåg föras in på
blocksträckan. Visar signal rött sken skall tåget ovillkorligen
stoppas så långt framför signalen att denna tydligt kan
uppfattas från förarens plats på tåget. Uppstår
fel å signalsystemet så att ingen signal visas, får tåget
icke föras vidare, utan skall föraren anmoda motorvagnskonduktören
att å närmaste telefon, meddela förhållandet till
kontrollören vid Slussen, vilken då skall giva vidare order om
personalens förfarande.
Signalsystemet innefattar såväl tunneltrafiken som trafiken
över gatukorset c:a 150 meter söder om tunnelmynningen.
I efterföljande instruktion äro blocksignalerna för spårvägstrafiken
betecknade med Al, A2. o. s. v. till och med Al5 och blocksignalerna för
gatutrafiken äro betecknade med Gl till och med G5. De olika blocksträckorna
äro i samma instruktion betecknade med S1, S2 till och med S15. Schema
över blocksignaler och blocksträckor är anslaget i expeditionsrummen.
Instruktion för begagnande av automatisk
blockanläggning å tunnelbanan Skanstull—Slussen.
För tågtrafiken gälla signalerna Al, A2 o. s. v. under
det att signalerna Gl, G2 o. s. v, äro avsedda till att reglera den
korsande gatutrafiken.
Ljussignalerna manövreras automatiskt av tåget självt,
när detsamma befar de från varandra isolerade blocksträckorna,
betecknade med S1, S2 o. s. v. å planskissen eller passerar kontaktledningarna
Kl, K2 o. s. v.
För att tåg söderifrån skall kunna få ingå
å tunnelbanan skall signal Al visa
kör med ett grönt sken.
När tåget passerar kontaktledning K1 ställes signal Al
på stopp, rött sken. Denna signalbild kvarstår till dess
tåget inkommer .på spårledning S1, eller vid växling
till gatuspåren, till dess kontaktledning K3 passerats.
När kontaktledning Kl passerats, omkopplas gatusignalerna Gl etc.
till stopp, rött sken, för gatutrafikanterna. De signaler, som
gälla även för körtrafik nämligen Gl, G3, G4 och
G5 hava gult ljus som mellanljus innan grönt ljus släckes och rött
tändes.
Signal A2, uppställd å östra gångbanan, skall visa
ett grönt sken, vilket anger, att växel 8 ligger i farbart läge
ledande till tunneln.
Intager växel 8 ej farbart läge, visar signal A2 rött sken.
Omlägges växel 8 till läge ledande till spåret i
Götgatan, visar signal A2 två gröna sken. Härvid visar
signal Al5 ett rött sken som stopp mot södergående tåg
å blocksträcka S15.
När tåget in mot tunneln befar kontaktledning K4 inkopplas
å gatusignal Gl gult ljus. Signalen visar således rött-gult
under ett par sekunder för att därefter visa grönt. De övriga
gatusignalerna G2—G5 omställas, när tåget inkommer på
spårledning S1.
I detta läge av tåget tändes en ljustablå å
plattformen vid Ringvägens station angivande, att tåg mot Slussen
är i annalkande.
Vid tunnelmynningen uppsatt signal A3 visar ett grönt sken, om tåget
får ingå i tunneln, blocksträcka S2 är då fri
från låg. När tåget inkommer på blocksträcka
S2, visar signal A3 stopp till dess tåget lämnat blocksträcka
och signal A4 gått på stopp bakom tåget.
För att infart till Ringvägens station skall få äga
rum, skall signal A4 visa ett grönt sken. Signal A4 ställes på
stopp, när tåget inkommer på blocksträcka S3.
Signal A5 skall visa ett grönt sken, för att tåget skall
få avgå från Ringvägens station.
När tåget inkommer på blocksträcka S4, ställes
signal A5 på stopp och släckes ljustablån på Ringvägens
station samt tändes motsvarande ljustablå på Södra
Bantorgets station.
Signal A6 visar infart till sistnämnda station med ett grönt
sken.
Vid avgång från Södra Bantorgets station skall signal
A7 visa ett grönt sken. För att så skall ske fordras, att
linjen fram till Slussen är fri från fordon och att växeln
4 ligger i läge till säkerhetsspåret. När tåget
inkommer på blocksträcka S6 visar signal A7 stopp och ljustablån
släckes samt igångsättes ett tidsrelä, som efter viss
tid inkopplar manöveranordningarna för växel 4
till säkerhetsspåret vid Slussen. Tidsreläet är inställt
så att växel 4 skall vara omställd i läge ledande till
plattformsspåret och signal A8 gått på kör, när
tåget framkommer till spårledning S7 efter att hava tillryggalagt
hela blocksträckan från Södra Bantorget med en högsta
hastighet av 25 km./tim. Framföres tåget med större
hastighet hinner växel 4 ej omställas, innan tåget inkommer
på spårledning S7 och signal A8 går ej på kör.
Tåget måste då stoppas framför signal A8 och medelst
växeljärnet kan en i spåret placerad kontaktanordning
påverkas, så att strömmen till växeldrivanordningen
vid växel 4 slutes och växeln omlägges.
Kan ej tåget stoppas framför växel 4, ledes det in på
säkerhetsspåret.
Skulle tåget av någon anledning stanna på blocksträcka
S6 och därefter åter igångsättas, får det ej
framföras med större hastighet än vad ovan angivits.
Har uppehållet å blocksträckan S6 tagit längre tid
än vad som fordras, för att växel 4 skall omläggas till
slingspåret, är växel 4 vid tågets ankomst till växeln
lagd för säkerhetsspåret. Med hjälp av kontaktanordningen
i spåret får växeln därefter omställas.
Signal A8 visar kör, när växel 4 ligger i läge ledande
till plattformsspåret och spårledning S9 är fri från
fordon.
Växel 4 återställes automatiskt till normalläget
efter det tåget passerat spårledning S8. När tåg
befinner sig å spårledning S8 kan växeln ej omställas,
utan växeln är spärrad, när tåg passerar densamma.
När tåg å spårledning S10 skall avgå från
Slussen söderut, ställes signal A10 på kör från
manöverrummet å plattformen, genom betjänande av den mot
tåget svarande linjeknappen (Enskedebanan eller Örbybanan) å
manöverbordet. Signal A10 går automatiskt på stopp, när
det avgående tåget inkommer på blocksträcka S11. Vid
detta läge av tåget, tändes den motsvarande ljustablån
å Södra Bantorgets station, angivande för trafikanterna därstädes,
dels att ett tåg lämnat Slussen, dels å vilken bana tåget
skall fortsätta.
Signal All skall visa ett grönt sken för att tåget skall
få ingå på Södra Bantorgets station.
Signal A12 skall visa grönt sken för att tåget skall få
avgå från Södra Bantorgets station. När tåget
inkommit på blocksträcka S13, släckes ljustablån vid
Södra Bantorget och tändes automatiskt ljustablån för
samma bana å Ringvägens station.
För infart å Ringvägens station skall signal A13
visa ett grönt sken.
Vid utfart från Ringvägens station skall signal A14 visa ett
grönt sken, som omkopplas till rött, när tåget inkommer
på spårledning S15, då även ljustablån släckes.
När tåget inkommer på spårledning
S15 inkopplas gult sken från gatusignalerna (undantag G2)
under ett par sekunder. Gatusignalerna visa därefter rött
sken. Signalerna G1—G5 omkopplas till att visa klart för gatutrafiken,
när kontaktledning K2 passeras.
Förarna torde observera att spåranslutningen i Götgatan
mellan tunnelspåret och spåret från stadsnätet
i körriktning mot Enskede icke blockeras av signal, varför körning
och företrädesrätt mellan olika spårvägståg
på denna plats sker enligt de instruktioner, som gälla för
spårvägsnätet i övrigt.
Varje förare skall icke endast taga del av denna order utan även
hava erhållit muntlig instruktion av befälet innan han första
gången verkställer körning i tunneln eller mellan det övriga
stadsnätet och Enskede station.
Körningen
Körningen skall ske i överensstämmelse med gällande
turlista samt i enlighet med de förut givna bestämmelserna angående
ljussignalsystemet. Maximihastigheten i tunneln är 60 km/tim. Undantag
härifrån utgör sträckan Södra Bantorget—Slussen
vid körning mot Slussen, å vilken sträcka hastigheten skall
regleras i enlighet med de särskilda bestämmelser som angivas i
samband med beskrivningen över signalanläggningen. Därjämte
skall vid körning utför den del av nämnda sträcka där
lutningen är 1 m. på 25 m. (se "Tunnelns byggnad") hastigheten
regleras med magnetbromsen.
För att utmärka den plats där tågen skola stannas
vid plattformarna på tunnelstationerna hava siffror målats nedtill
på tunnelväggarna. Vid en del plattformar finnas siffrorna 1,
2 och 3 målade på visst avstånd från varandra. Då
tågsättet består av 3 vagnar skall det stannas med motorvagnens
främre plattformsskärm i höjd med siffran 3, då tåget
består av 2 vagnar i höjd med siffran 2 och då det är
endast en vagn i höjd med siffran 1. Detta system användes vid
Ringvägen och Södra Bantorget för tåg mot Slussen.
Vid andra plattformar utgöres markeringen av siffrorna 1, 2 och 3
ovanför varandra. Detta betyder, att tågsättet skall stannas
med motorvagnens främre plattformsskärm i höjd med siffergruppen,
oavsett om tågsättet består av en, två eller
tre vagnar. Detta system användes vid Slussen samt vid Södra Bantorget
och Ringvägen för tåg mot förorten.
Tåg, som ankommit till Slussen och stannat på föreskriven
plats, skall icke köras runt slingan till platsen för avgående
tåg förrän det helt utrymts från passagerare.
Vagnarnas belysning under gång i tunneln.
De för tunneltrafiken avsedda motorvagnarna,. förses med en
anordning för automatisk tändning och släckning av belysningen
i tågen vid in- resp. utfart i tunneln. Anordningen fungerar
på så sätt, att en å vagnstaket befintlig kontaktarm,
vid strömavtagarens nedpressning genom den i tunneln på låg
höjd liggande kontaktledningen, sluter manöverströmmen till
ett relä, som slår till belysningsströmmen. Då
tåget går ut ur tunneln, och strömavtagaren höjer sig,
brytes manöverströmmen, och reläet slår ifrån
belysningsströmmen.
Vid trafik under dagen, då belysningen endast skall vara tänd
vid färd genom tunneln, iakttages, att den å gaveln i motorvagnens
A-ända befintliga strömbrytaren, som är märkt "Tågbelysning
i tunnel" är tillslagen. Vidare konstateras att omkopplaren för
strålkastarljuset är ställd så, att strålkastaren
tändes i rätt ända av vagnen, då belysningen kopplas
på. Strömbrytaren för strålkastarljuset skall sedan
vara frånkopplad. För släpvagnsbelysningen tillslås
de på släpvagnarna befintliga strömbrytarna för belysningen.
(Den på motorvagnen befintliga strömbrytaren för släpvagnsbelysningen
tillslås endast, då belysningen skall vara tänd även
utom tunneln).
Vid mörker, då belysningen skall vara tänd även utom
tunneln, skötes belysningen på vanligt sätt.
Manövrering av vagnsdörrarna.
Motorvagnar litt. A13.
Å motorvagnarna litt. A13, där förut endast den ena dörren
å främre plattformen, den vänstra från föraren
räknat, manövrerats med luft, ändras luftmanövreringsanordningarna
för dörrarna så, att från manöverventiler, placerade
å samma ställe som de förutvarande, både högra
och vänstra dörren på båda plattformarna kunna öppnas
och stängas medelst tryckluft, på så sätt att dörrarna
på främre plattformen manövreras från ventilen vid
förarens plats och dörrarna på bakre plattformen från
ventilen å denna. För att möjliggöra handmanövrering
av den vänstra dörren å bakre plattformen, i körriktningen
räknat, kan denna frikopplas från tryckluften medelst manöverhandtaget,
under det att den andra dörren hålles förreglad med luft.
De medelst spår i ventilhuset markerade manöverlägena
för ventilhandtaget äro 7 till antalet. Som utgångsläge
betraktas manöverläget med handtagets pilspets rätt ut
från väggen, varvid båda dörrarna äro stängda.
Detta är på en markeringsskiva å ventilen utmärkt med
I + II STÄNGD. Om nu från konduktörens plats den vänstra
dörren skall öppnas, eller å främre plattformen dörren
till höger om föraren, vrides manöverhandtaget motsols till
manöverläget, som å markeringsskivan är märkt ÖPP.I.
Skall dörren åter stängas, föres handtaget tillbaka
till utgångsläget. Skall den andra dörren öppnas, från
förarens plats räknat den vänstra, vrides handtaget medsols
till det läge, som å markeringsskivan är märkt II ÖPP.
Då dörren skall stängas återföres handtaget till
utgångsläget. Om av någon anledning båda dörrarna
på samma plattform skola öppnas, föres handtaget till manöverläget
mitt för utgångsläget. Detta är märkt I+II
ÖPP. Skola nu båda dörrarna stängas, föres handtaget
tillbaka till utgångsläget. Om däremot från
läget med båda dörrarna öppna endast den ena dörren
skall stängas, t. ex. den högra dörren å bakre plattformen
i vagnens körriktning, föres handtaget medsols till det läge,
som å markeringsskivan är märkt II. Skall den vänstra
åter stängas, föres handtaget motsols till läget I.
Läget för frikoppling av den vänstra dörren å bakre
plattformen är med handtaget parallellt med gavelfönstret och med
pilspetsen pekande åt högra dörren. Ventilens manöverlägen
framgå av ritning A. 11426.
Släpvagnar litt. B21.
Å släpvagnarna litt. B21 äro, sedan ändstationen
för linjerna 8 och 19 flyttades till Mariagränd, dörrmanövreringsanordningarna
ändrade så, att dörrarna på både vänstra
och högra sidan av vagnen kunna öppnas eller stängas från
samma manöverventil, varvid båda dörrarna på samma
sida manövreras samtidigt. Manöverventilens konstruktion möjliggör,
dels att båda dörrarna på endera sidan av vagnen öppnas
eller stängas, och dels även att alla 4 plattformsdörrarna
på en gång hållas Öppna eller stängda. Manövreringsanordningarna
bibehållas i detta skick även för tunneltrafiken.
Förutom de av spåren i ventilstativet markerade 6 egentliga
manöverlägena, finnes ett läge för handtagets avlyftande.
Därvid ställes handtaget parallellt med väggen så, att
pilen på handtaget pekar åt dörren. I detta läge äro
alla ledningar till ventilen avstängda. Manöverlägena betecknas
här nedan med nummer från 1 till 6, varvid 1 är läget
med pilspetsen pekande rätt ut från väggen, och de övriga
lägena följa i nummerordning vid handtagets vridande motsols.
Om handtaget ställes i manöverläget
1, bli båda sidornas dörrar stängda. Om nu från
manöverventilen å bakre plattformen dörrarna på vänstra
sidan i vagnens körriktning skola öppnas vrides handtaget motsols
till manöverlaget 3. Skola dörrarna åter stängas, föres
handtaget tillbaka till läget 1. Om dörrarna på högra
sidan skola öppnas, vrides handtaget medsols till läget 5. Då
de skola stängas återföres handtaget till läget 1. Om
av någon anledning båda sidornas dörrar skola öppnas,
föres handtaget till läget 4, diametralt mot läget 1. Skola
nu alla dörrarna stängas, föres handtaget till läget
1. Om däremot från läget med alla dörrar öppna endast
högra sidans dörrar skola stängas, föres handtaget från
läget 4 till läget 2. Skola endast vänstra sidans dörrar
stängas, föres handtaget från läget 4 till läget
6.
Å vagnarna nr 346—353 av litt. A12, som äro avsedda att användas
för tunneltrafiken, äro klaffdörrarna å ena plattformssidan
ersatta med en skjutdörr, anordnad i likhet med den å andra plattformssidan
förut befintliga. Dörren manövreras för hand medelst
en mekanisk manövreringsanordning, liknande den vid den förut befintliga
skjutdörren anordnade. Manövreringsanordningen är placerad
i hörnet på plattformen, där förut den främre sandströapparaten
var belägen. Denna är alltså borttagen på dessa vagnar.
Å släpvagnarna litt. B17 äro inga förändringar
vidtagna å plattformsdörrarna.
Under tågens gång skola samtliga dörrar å den sida
där på- och avstigning icke sker vara stängda och förreglade.
Å påstigningssidan skola dörrarna vara stängda dels
vid färd i tunneln och dels vid färd å sträckan Slakthuset—Örby.
Taxa.
Nu gällande avgifter för färd med linjerna 8 och 19 förbliva
oförändrade, dock med det undantaget, att trafikant, som färdas
på innerzonen (tunnelsträckan i riktning mot ytterzonen), icke
som hittills behöver erlägga avgift även för ytterzonen,
därest resan avser endast den inre zonen.
Detta betyder, att lokaltrafik kommer att äga rum på linjerna
8 och 19 i båda riktningarna inom innerzonen med samma avgifter som
å stadslinjerna.
Biljetter.
I spärrarna vid Slussen och Södra Bantorget samt vid konduktörernas
försäljning på vagnarna komma uteslutande nuvarande biljetter
att användas.
I spärren vid Ringvägen kommer däremot att försäljas
röda kvitton å 15 öre och röda övergångsbiljetter
å 20 öre för dagtrafik samt gröna kvitton å 30
öre och gröna övergångsbiljetter å 40 öre
för nattrafik. Dessa röda och gröna biljetter hava
införts av kontrollhänsyn och i samtliga vid försäljningen
markeras med tid och dag.
Avgiftsupptagning.
Vid spärrarna kontrolleras endast till plattfor marna inträdande
personer.
Ingen avgiftsupptagning för innerzonen skall ske i vagnarna å
sträckan Slussen—Ringvägen för vid tunnelstationerna påstigande
trafikanter.
Följande slag av avgifter kunna expedieras i spärrarna:
A. Vid Slussen och Södra Bantorget.
1. Enkel resa inom tunnellinjernas innerzon. Vitt 15 öres
kvitto löses.
2. Enkel resa inom tunnellinjernas innerzon och ytterzon. —
Vitt 15 öres kvitto löses.
3. Övergångsresa inom tunnellinjernas innerzon + annan
linje. — Vit 20 öres övergångsbiljett löses. Markeras
med plats, dag och tid.
4. Övergångsresa inom tunnellinjernas innerzon och ytterzon
med ombyte å ytterzon. - Vit 20 öres övergångsbiljett
löses. Markeras med plats, dag och tid. (=3).
5. Övergångsresa från annan linje till tunnel-linjerna
för resa å dessa på innerzonen eller å innerzon +
ytterzon. - - Övergångsbiljetten viseras och makuleras.
B. Vid Ringvägen.
1. Enkel resa inom tunnellinjernas innerzon. -- Rött
15 öres kvitto löses. Markeras med
dag och tid.
2. Enkel resa inom tunnellinjernas ytterzon. — Rött 15 öres
kvitto löses. Markeras med dag och tid. ( = 1).
3. Övergångsresa inom tunnellinjernas innerzon + annan
linje. — Röd 20 öres övergångsbiljett löses. Markeras
med dag och tid.
4. Övergångsresa inom tunnellinjernas ytterzon med ombyte
å ytterzonen. — Röd övergångsbiljett löses. Markeras
med dag och tid ( = 3).
5. Övergångsresa från annan linje till tunnellinjernas
inner- och ytterzon. — Övergångsbiljetten viseras och makuleras.
Avgiftsupptagningen på vagnarna:
A. Körriktning Slussen— förorterna:
Under den tid, som tåget tillryggalägger sträckan Slussen—Ringvägen,
skall konduktören, i den mån han hinner, taga upp avgift för
ytterzonen av passagerare som skola utsträcka resan inom denna. Sedan
tåget passerat Ringvägen skola samtliga övriga passagerare,
vilka icke innehava vid Ringvägens tunnelspärr utlämnade
röda kvitton eller övergångsbiljetter, vilka äro behörigen
dags- och tidsmarkerade, lösa 10 öres blå tilläggsbiljetter
för den andra zonen. De röda övergångsbiljetterna
skola viseras, de röda kvittona viseras och makuleras.
B. Körriktning förorterna—Slussen:
Konduktören verkställer å ytterzonen biljettförsäljning
i vagnen på samma sätt som for närvarande användes
och med samma biljettyper. Sedan Ringvägens tunnelstation passerats
skall konduktören göra efterkontroll i vagnen, så att ingen
passagerare, som löst biljett endast för ytterzonen, fortsatt
förbi taxegränsen utan att lösa tilläggsbiljett för
andra zonen, varjämte han viserar övergångsbiljetterna samt
viserar och makulerar de röda kvittona.
I förestående beskrivning över avgiftsupptagningen har
endast medtagits biljetter gällande för dagtrafiken. I nattrafiken
är förfaringssättet detsamma, men nattrafiksbiljetter komma
att användas.
Övergångstrafikant äger rätt att för tågombyte
gående begiva sig mellan tunnelstationerna Södra Bantorget eller
Ringvägen samt linje 4 vid Skånegatan-Götgatan. Likaså
äger övergångstrafikant att gående begiva sig mellan
tunnelstationen Ringvägen och linje 4 vid Södermannagatan
- Ringvägen för att verkställa tågombyte
Konduktör får göra biljettbyte åt passagerare enligt
grunder som framgå av förut given instruktion. Han får
emellertid icke byta ut biljett som försålts av annan biljettförsäljare,
t. ex. i spärren å tunnelstation.
Konduktörerna på linjerna 8 och 19 skola vid köp av rabattkort
hänvända sig till kontrollören vid Slussen eller till annat
befäl och icke till biljettförsäljarna å tunnelstationerna.
Redovisning.
Biljettförsäljare i spärr å tunnelstation skall handhava
sin biljettutrustning och redovisa kassa på följande sätt:
Biljettförsäljaren erhåller å trafikexpeditionen
i Enskede ett plåtskrin, i vilket på förhand inlagts ett
visst antal biljetter och rabattkort. Han kontrollerar dessa och skall sedan
kvittera att han utfått denna utrustning i en kvittensbok, som behålles
å trafikexpeditionen. Skrinet med innehåll medföres därefter
till tunnelstationen.
Under tjänsten i spärren föres en särskild för
tunnelstationerna uppgjord kontrollsedel. Avskrivning av biljetterna sker
vid tjänstens början och slut samt varje hel och halv timme.
Vid tjänstens slut skall biljettförsäljaren redovisa å
Enskede trafikexpeditiön. Härvid avslutas kontrollsedeln och avräkningssedeln;
i vanlig ordning och dagskassan inlämnas. Därjämte skall
biljettförsäljaren i en annan kvittensbok än den förut
nämnda införa återstoden av de biljetter och rabattkort
som han erhöll vid tjänstens början. Den återstående
utrustningen och dagskassan kvitteras i denna bok av tjänstgörande
å expeditionen, varefter biljettförsäljaren behåller
den som kvitto. Skrinet med utrustning och avräkningssedel behålles
å expeditionen för att nästa dag, med å expeditionen
förnyat förråd åter utlämnas till biljettförsäljaren
mot kvitto i den först nämnda kvittensboken.
Växelkassan skall uteslutande användas till växling med
trafikanterna. Denna och väskan skall icke inlämnas med den övriga
utrustningen.
Telefoner
A. Med anknytning till bolagets telefonväxel.
Slussen. Apparaten är placerad
i expeditionsrummet i kiosken.
Södra Bantorget, Apparaten
är placerad i tjänstekiosken på plattformens norra del.
Den är tillgänglig genom en fönsterlucka, som kan öppnas
med fyrkantsnyckel.
Ringvägen. Apparaten är
placerad i tjänstekiosken på plattformens norra del. Den är
tillgänglig genom en fönsterlucka, som kan öppnas med fyrkantsnyckel.
B. Lokaltelefon mellan tunnelstationerna.
Slussen. Apparaten är placerad
i expeditionsrummet i kiosken.
Södra Bantorget. Apparaten
är placerad i spärrkiosken.
Ringvägen. Apparaten är
placerad i spärrkiosken.
För samtliga apparater med anknytning till telefonväxeln samt
lokaltelefonapparaten vid Slussen hava larmklockor uppsatts på väggen
utanför lokalen, där apparaterna äro placerade.
Brand och räddningsredskap
Slussen. Eldsläckare är uppsatt på väggen i expeditionen
i kiosken. Domkrafter och pallningsvirke förvaras i en lår,
stående å stationsområdefes sydvästra del. Den öppnas
med fyrkantsnyckel. Förbandslåda finnes å expeditionen.
Sandlår är placerad på plattformens södra del. En bårvagn,
som kan skjutas på spåren, är placerad invid en utvidgning
av tunneln, 140 meter från Slussen.
Södra Bantorget,
Brandskåp och eldsläckare äro uppsatta på plattformen
vid mittelstolpen närmast trappan till gatan. Domkrafter och pallningsvirke
förvaras i en lår, stående mellan spåren utanför
avskärmningen vid plattformens norra del. Den öppnas med fyrkantsnyckel.
Bårvagn förvaras på samma plats. Förbandslåda
finnes i tjänstekiosken på plattformens norra del. Den är
tillgänglig genom en fönsterlucka, som kan öppnas med fyrkantsnyckel.
Sandupplag finnes i det närmaste rummet på östra sidan under
trappan. Det öppnas med fyrkantsnyckel.
Ringvägen. Brandskåp
och eldsläckare äro uppsatta på plattformen vid mittelstolpen
närmast trappan till gatan. Domkrafter och pallningsvirke förvaras
i en lår, stående mellan spåren utanför avskärmningen
vid plattformens norra del. Den öppnas med fyrkantsnyckel. Bårvagn
förvaras på samma plats. Förbandslåda finnes i tjänstekiosken
på plattformens norra del. Den är tillgänglig genom en fönsterlucka,
som kan öppnas med fyrkantsnyckel. Sand finnes i det närmaste
rummet på västra sidan under trappan. Det öppnas med fyrkantsnyckel.
Eldsläckare äro uppsatta på linjen på följande
platser:
1. På den västra väggen mitt emellan
den norra tunnelmynningen och Södra Bantorget.
2. På den västra väggen invid den
senare omnämnda nödutgången.
3. På en pelare 200 meter norr om Ringvägen.
4. På en pelare 15 meter från den södra
tunnelmynningen.
Samtliga motorvagnar, som äro utrustade för tunneltrafiken, äro
försedda med eldsläckare, placerade inuti vagnen.
Nödutgång.
I tunneln finnes en reservutgång att användas vid fara. Den
är belägen mellan hållplatserna Södra Bantorget och
Ringvägen i tunnelns västra vägg, 310 meter söder om
Södra Bantorget. Utgången leder upp till Götgatan, c:a 30
meter norr om Skånegatan. Luckorna till gatan kunna öppnas endast
inifrån.
Larmapparater,
Därest biljettförsäljare under tjänstgöring vid
Södra Bantorget eller Ringvägen på grund av fara anser sig
behöva tillkalla hjälp kan detta ske genom att han trycker på
en i spärrkiosken inmonterad knapp, varvid en larmapparat på
gatan ovanför stationen sättes i funktion.
Att iakttaga vid olyckshändelser å tunnelsträckan.
Vid olyckshändelser och missöden av olika slag skall vagnspersonalen
i tillämpliga delar följa instruktionens föreskrifter
härutinnan. Personalen skall med anlitande av tillgänglig hjälpmateriel
av domkrafter, bårar, förbandslådor, eldsläckare o.
s. v. vidtaga de åtgärder, som omständigheterna bäst
påkalla och med användande av telefonerna tillkalla hjälp
och lämna nödiga meddelanden. Kontrollören vid Slussen skall
snarast meddelas om alla i tunneln inträffade olyckshändelser
och missöden.
Personalen erinras i detta sammanhang om, att i händelse kraftledningen
blir strömlös, ett system lampor automatiskt tändes i tunneln.
Därest belysningen på ett tåg icke fungerar, medan kraftledningen
är strömförande, tändes emellertid icke den automatiska
tunnelbelysningen. Efter framställning per telefon eller annorledes
hos kontrollören vid Slussen kan denne dock tända tunnelbelysningen.
Stockholm den 17 september 1933.
Trafikchefen.
Södertunneln