Benämningen huvudljussignal tillkom för att skilja signaltypen från semaforer. Både huvudljussignaler och semaforer är ju huvudsignaler.
Huvudljussignaler infördes år 1921 med start i Södertälje, efter några års provperiod på Stockholm C. Signalbeskedens tolkning överensstämde med semaforbesked, antalet gröna sken i huvudljussignal motsvarade antalet höjda semaforvingar. Om ett fast grönt sken plus blinkande grönt eller vitt sken kunde visas jämställdes beskedet med motsvarande besked i skivförsignal.
Signalerna monterades antingen på höga betongmaster med stegar och plattform fram till mitten av 1960-talet, eller på kontaktledningsstolpar. Den vita reflexkanten på bakgrundsskärmen till huvudljussignal började införas på SJ under 1975. Införandet skedde successivt.
Huvudljussignal och sidotågvägslykta
Försignalbesked med sidotågvägslykta
kunde även ges i kombinerad huvud- och försignal. Betydelsen var
"kör" plus försignalbesked enligt nedanstående tabell för
fristående försignaler. |
Mått på bakgrundsskärm
Bilden visar mått år 1941. Lägg märke till att skärmens topp och botten är osymmetriska. Fronten var mattsvart och baksidan grå. |
Till: huvudljussignaler * semaforer 1941--1994 * skivförsignaler * försignal med sidotågvägslykta * blocksignaler med färgväxlare * början av sidan *
Allmänt
I dagsljus gavs signalbesked i semafor med endast vingar. I mörker gavs signal med såväl vingar som rött eller gröna fasta sken. Det röda skenet kunde vara blinkande för att spara bränsle i gasdrivna lyktor.
En vanlig fråga är när masten och vingarnas målning ändrades från röd-vitt till röd-gult. Detta går inte att svara exakt på. Åtminstone i mitten av 1940-talet var röd-gul målning standard, men ännu i säo-utgåvan 1959-05-31, ändringstryck 1963-05-26, angavs som en anmärkning att röd-vitt kunde förekomma.
T-semafor förekom som en giltig signalinrättning i säo ännu 1959-05-31, ätr 1963-05-26, men har utgått i 1973 års utgåva. Sista SJ-förekomsten var i småländska Skahus, slopad i oktober 1980.
Kunde visa: |
Säo-utgåva, ändringstryck: |
Betydelse enl Säo: |
1941-11-01, grundutgåva: |
stoppsignal till tåg |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
"stopp" för tåg |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
"stopp" för tåg |
|
1973-06-18, grundutgåva: |
"stopp" |
|
1979-06-11, ätr 10 1988-12-19: |
"stopp" |
|
1994-06-12, grundutgåva: |
Utgått ur Säo |
|
1941-11-01, grundutgåva: |
körsignal till tåg, "varsamhet" |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
"kör, varsamhet" för tåg (sidotågväg) |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
"kör varsamt" för tåg, (bland annat infart till avkortad tågväg eller annan kort tågväg) |
|
1973-06-18, grundutgåva: |
Utgått ur Säo |
|
1941-11-01, grundutgåva: |
körsignal till tåg, "varsamhet" |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
"kör, varsamhet" för tåg (sidotågväg) |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
"kör varsamt" för tåg, (i regel växelkurva eller oförreglad växel) |
|
1973-06-18, grundutgåva: |
"kör 40" ("kör 30" på smalspår) |
|
1979-06-11, ätr 10 1988-12-19: |
"kör 40" |
|
1994-06-12, grundutgåva: |
Utgått ur Säo |
|
1941-11-01, grundutgåva: |
körsignal till tåg |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
"kör" för tåg |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
"kör" för tåg |
|
1973-06-18, grundutgåva: |
"kör" |
|
1979-06-11, ätr 10 1988-12-19: |
"kör" |
|
1994-06-12, grundutgåva: |
Utgått ur Säo |
Baksidan av semaforen var målad
enligt skissen, vingarnas övre del svart, undre delen vit, och masten
grå. Även mastens sidor var grå. |
Till: huvudljussignaler * semaforer 1941--1994 * skivförsignaler * försignal med sidotågvägslykta * blocksignaler med färgväxlare * början av sidan *
Kunde visa: |
Säo-utgåva, ändringstryck: |
Betydelse: |
1941-11-01, grundutgåva: |
varsamhetssignal till tåg, efterföljande fast signalinrättning visar "stopp" |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
"varsamhet" för tåg (nästa fasta signalinrättning visar "stopp";) |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
"varsamhet" för tåg (nästa huvudsignal visar "stopp") |
|
1973-06-18, grundutgåva: |
Utgått ur Säo |
|
1941-11-01, grundutgåva: |
efterföljande fast signalinrättning är ställd till "kör" |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
nästa fasta signalinrättning visar "kör" |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
nästa huvudsignal visar "kör" eller "kör varsamt" |
|
1973-06-18, grundutgåva: |
Utgått ur Säo |
Till: huvudljussignaler * semaforer 1941--1994 * skivförsignaler * försignal med sidotågvägslykta * blocksignaler med färgväxlare * början av sidan *
Fristående försignaler med sidotågvägslykta:
Allmänt
Den gula sidotågvägslyktan dyker upp i 1941 års säo som infartsförsignal. Anordningen verkar ha fått sitt verkliga genombrott år 1947 i samband med att sträckan Stockholm -- Göteborg anpassades för sth 130 km/h inför trafiken med motorvagnståg X5.
Redovisningarna av signalbetydelserna i 1941 års säo var för övrigt svåröverskådliga, jämfört med senare säo-utgåvor. Långa textstycken hänvisade till skisser på sidor längre fram i boken.
Bakgrundsskärmen till fristående försignal (med eller utan sidotågvägslykta) kunde vara av smal typ. Skärmtypen finns med i 1934 och 1941 års säo, men är försvunnen 1947. Man kan dock förmoda att sådana försignaler fanns kvar på dispens även efter denna tidpunkt. |
Sidotågvägslyktan fanns inte på alla banor. Enligt säo 1959-05-31 gällde ifall lykta saknades, att blinkande vitt sken kunde betyda "kör" eller "kör varsamt". Motsvarande tolkningar gällde även i tidigare och senare säo-utgåvor. För att minska risken för missuppfattningar hos förarpersonalen påpekades i säo-kommentarerna 1959-05-31 att gult sken borde förekomma vid alla stationer längs en viss bandel, inte enstaka stationer.
Våren 1975 ersattes sidotågvägslyktan med försignalbilden två blinkande gröna som "vänta 40". Man kan förmoda att ett säo-ändringstryck om detta utkom vid den tiden.
Blinkfrekvensen i försignalbeskeden var 60 blinkningar per minut fram till omkring år 1980. Därefter ändrades blinkfrekvensen till 80 blink per minut.
Kunde visa: |
Säo-utgåva, ändringstryck: |
Betydelse: |
1941-11-01, grundutgåva: |
varsamhetssignal till tåg |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
"varsamhet" för tåg (nästa fasta signalinrättning visar "stopp") |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
"varsamhet" för tåg (nästa
huvudsignal visar "stopp") |
|
1973-06-18, grundutgåva: |
"vänta stopp" |
|
1941-11-01, grundutgåva: |
varsamhetssignal till tåg, infart skall ske till sidotågväg |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
"varsamhet" för tåg (infartssignalen visar "kör" till sidotågväg) |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
"varsamhet" för tåg (nästa
huvudsignal visar "kör varsamt") |
|
1973-06-18, grundutgåva: |
"vänta 40" |
|
1941-11-01, grundutgåva: |
efterföljande fast signalinrättning är ställd till kör, infartssignalen visar körsignal till huvudtågvägen |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
infartssignalen visar "kör" till huvudtågväg |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
nästa huvudsignal visar "kör" |
|
1973-06-18, grundutgåva: |
"vänta kör" |
Till: huvudljussignaler * semaforer 1941--1994 * skivförsignaler * försignal med sidotågvägslykta * blocksignaler med färgväxlare *
Blocksignaler med färgväxlare:
Allmänt
Blocksignaler med färgväxlare förekom främst på sträckor med äldre typ av automatisk linjeblockering och fungerade som kombinerad huvud- och försignal. Signaltypen benämns även huvudljussignal med en ljusöppning. När färgväxlaren låg i opåverkat viloläge låg ett rött glas i signaloptiken. När körbesked visades matades en elektromagnet med ström så att ett grönt glas fälldes in istället. Bakgrundsskärmens diameter var 1000 mm, lyktöppningen 200 mm, skärmens framsida var mattsvart, baksidan grå (åtminstone på 1940-talet) men kan på senare år ha blivit svart, skärmen kunde vara monterad lutande framåt.
År 1956 infördes den nya typen av automatisk reläbaserad linjeblockeringen av den sort som än idag nyinstalleras. Det gamla systemet med färgväxlarsignaler förefaller (innehållsmästarn är osäker...) i första hand ha slopats på enkelspårssträckor, och levde kvar längst på dubbelspårssträckor. Signalen utgick ur säo 1973-06-18 men fortlevde länge därefter på dispens. De sista förekomsterna var på sträckorna Arlöv -- Hässleholm där typen successivt slopades 1978--81, samt Hallsberg -- Örebro södra, slopad våren 1977.
I det gamla systemet signalerade färgväxlarsignalerna vänsterspåret, medan högerspåret signalerades med dvärgsignaler. Signaleringen på högerspåret var inte att betrakta som blocksignalering, utan mer som hinderfrihetsindikering. Därför kunde i regel endast ett tåg åt gången trafikera linjen i högerspårskörning.
Huvudljussignal som infartssignal kunde saknas vid högerspårskörning. Då förekom dvärgsignal istället.
Kunde visa: |
Säo-utgåva, ändringstryck: |
Betydelse: |
1941-11-01, grundutgåva: |
stoppsignal till tåg |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
"stopp" för tåg (fast, eller i undantagsfall blinkande rött sken) |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
"stopp" för tåg |
|
1941-11-01, grundutgåva: |
körsignal till tåg, "varsamhet" |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
"varsamhet" för tåg (nästa fasta signalinrättning visar "stopp") |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
"kör" och "varsamhet" för tåg (nästa huvudsignal visar "stopp") |
|
1941-11-01, grundutgåva: |
körsignal till tåg |
|
1947-11-01, grundutgåva: |
"kör" för tåg |
|
1959-05-31, grundutgåva: |
"kör" för tåg |
|
Samtliga signalbesked |
1973-06-18, grundutgåva: |
Utgått ur säo |
Till: huvudljussignaler * semaforer 1941--1994 * skivförsignaler * försignal med sidotågvägslykta * blocksignaler med färgväxlare *
Sidan uppdaterad den 5 oktober 2005