Materialet på denna sida sammanställt av Per Forsström, som också gjort figurerna.
Vid statsbanorna kom det första tjänstgöringsreglementet 1858. Redan då fanns semaforer och skivsignaler. Semaforbeskeden som kunde ges var "Allt väl", "Varsamhet" och "Stopp". Semaforerna var vanligen T-semaforer som placerades utanför stationshuset.
Skivsignalerna var inte illustrerade i reglementet, utan beskrevs som anmärkningar i texten om semaforbeskeden. De kunde visa "Allt väl" med skivan vriden längs banan, dvs ej synlig från loket, och "Stopp" med skivan vänd i 90 graders vinkel mot spåret.
Kunde visa: |
Betydelse: |
Tolkning: |
"Stopp" |
"Utföres och bibehålles då
något hinder för tågs gång på banan
förefinnes eller då någon bristfällighet derå
upptäckes, som ger anledning förmoda fara å färde, Som en anmärkning beskrevs att "Då båda semaphore-armarna äro upplyftade horisontelt, utvisar det att banan ej får från någotdera hållet befaras." |
|
"Varsamhet" | "Utföres och bibehålles när
helst lokomotiv eller tåg endast får långsamt framgå -- ävensom i 5 minuter efter stoppsignalens nedtagande, sedan lokomotiv eller tåg passerat" |
|
"Allt väl" |
Igångvarande tåg kunde fortgå obehindrat |
I 1877 års tjänstgöringsreglemente är "Allt väl"-signalen slopad som semaforbesked och ersatt av posterande handsignalering med antingen ihoprullad signalflagga hållen längs signalgivarens högra arm eller ena armen vågrätt utsträckt. I mörker gavs beskedet med stillahållet vitt sken.
Stopp- och varsamhetssignal gavs med semafor eller skivsignal. Signalerna var utrustade med lyktor och kunde visa rött eller grönt sken i mörker.
Kunde visa: |
Betydelse: |
Tolkning: |
"Stopp" |
Vinge till vänster om masten gällde. Tåg skulle stanna vid antingen: |
|
"Varsamhet" |
Tåg skulle gå långsamt |
|
"Stopp" |
Se semaforbesked ovan |
|
"Varsamhet" |
Se semaforbesked ovan |
Kunde visa: |
Betydelse: | Tolkning: |
"Stopp" (rött sken i mörker) |
Vinge till vänster om masten gällde. Tåg skulle stanna vid antingen: |
|
"Varsamhet" |
Tåg skulle gå långsamt "Den öfversta vingen ensam ställd
i 45 graders vinkel nedåt: tåget intages på
hufvudspåret |
Skivsignalerna försvann från SJ år 1923. Vid enskilda järnvägar fanns de kvar under lång tid. Att visa körbesked med tavlan osynlig från tåget var inte särskilt praktiskt vid högre farter, liksom om tavlan föll bort skulle detta indirekt medföra ett höjande besked. Några banor satte en vinge vinkelrätt mot skivan för att få en positiv körsignal.
Cirkulär (Serien B n:r 831) utfärdadt den 11 januari 1907, angående "varsamhets"-signalens gifvande från semafor vid dagsljus jämväl medelst vinge ställd i 45 grader uppåt.
Sedan Kungl. Järnvägsstyrelsen, som den 1 december 1906 fastställt ny signalordning att gälla från och med den 1 oktober 1907 samt i densamma meddelat den bestämmelsen, att signal från semafor till tågs framsläppande, f.n. kallad varsamhetssignal, under dagen skall gifvas genom att en eller flera vingar, synliga från tåget till vänster om masten, ställas i 45 grader vinkel uppåt, beslutat, att de för tillämpning af nämnda bestämmelse erforderliga förändringar af befintliga semaforer skola oförtöfvadt påbörjas, varder härigenom tillkännagifvet, att tills vidare varsamhetssignal vid dagsljus från semafor kan gifvas, förutom på det i nu gällande signalordning föreskrifna sätt, jämväl genom att en eller flera vingar ställas i 45 grader vinkel uppåt.
Sidan uppdaterad den 2 oktober 2005