Mellan utställningen och den nyöppnade Nöjesparken (Liseberg) fanns en linbana; den första i Sverige för persontrafik.
Ovan syns linbanan och fyren. Fyren revs efter utställningens slut, men själva fyrmekanismen såldes och kom till användning vid en "riktig" fyr. Till höger en skiss på hur man tänkte sig linbanans passage över Södra Vägen. I verkligheten fick linbanekorgarna ett annat och mer futuristiskt utseende. Just över Södra Vägen inträffade ett missöde under linbanans montering - linorna kom ett tag att hamna så lågt att spårvägstrafiken hindrades. Spårvägsdirektören sände genast ett ilsket telegram till utställningens kansli. Linbanan upplevdes kanske som lite våghalsig. Myndigheterna krävde speciella ordningsföreskrifter, där det bl a framgick att passagerarna inte fick "för nöjes skull sätta vagnen i svängning". Den chalmersprofessor som utsetts till officiell besiktningsman tyckte dock i sin rapport att linbanekorgarnas tidvis kraftiga gungningar bara var en extra fördel på en "nöjesbana"! |
|
Sidan uppdaterad den 21 augusti 2011