Beskrivning av ställverksanläggningen

vid

STOCKHOLM C

Härtill ritning Siiö nr 8117

10.  Manövrering

Knappsatser

De tre knappsatserna för anläggningens manövrering är placerade på manöverbordet på tågexpeditionen vid Stockholm C. Satserna innehåller två knappsystem, varav det ena omfattar 10 utpekningsknappar, numrerade från 0 till 9 och det andra 35 verkställighetsknappar, numrerade från 1 till 35.

Utpekning

Med de förstnämnda knapparna utpekas signaler, slutpunkter, växlar,  spårspärrar,  spårsträckor, fällbommar och delområden, genom att man slår ned motsvarande tresiffriga nummer med knapparna. För de 9 delområdena gäller därvid följande nummer.

Älvsjö - Stockholm S
220
Stockholm S
270
Stockholm S - Stockholm C personbangård
310
Stockholm C personbangård
350
Stockholm C personbangård - Tomteboda Ö
630
Tomteboda Ö - Sundbyberg
670
Tomteboda Ö - Solna
690
Solna
790
Sundbyberg
950

Vid all utpekning får högst två nummer i taget utpekas före varje verkställighet. De sex siffrorna skall därvid vara utpekade inom 9 sek och verkställighetsmanöver skall följa inom 5 sek efter avslutad utpekning. Utpekad siffra eller utpekat nummer kan annulleras genom intryckning av knapp 35 bland de nedan beskrivna verkställighetsknapparna.

Så snart som man från en knappsats har utpekat ett tresiffrigt nummer, är det ej möjligt att från någon annan knappsats uppkoppla ett nummer inom samma delområde eller i gränserna till detta.

I knappsatserna är anordnad en vit lampa, som tänds med fast sken,  så snart som först nedslagen siffra har registrerats i utpekningsregistret och med blinkande sken, när två eller flera siffror felaktigt har utpekats samtidigt. Lampan släcks ca 1 sek efter det att verkställighetsknapp har manövrerats. Vid användning av verkställighetsknapp 35 släcks dock lampan direkt.

Verkställighet  

Verkställighetsknapparna är placerade i 7 vågräta rader med 5 knappar i varje rad.   Med undantag för vägvalsknapparna 28, 29 och 30 får endast en verkställighetsknapp i taget manövreras vid varje verkställighet. De olika knapparna används för följande ändamål.

1.  Nödstoppställning av signaler
2.  Manuell utlösning av växlingsväg
3.  Nödfallsutlösning av tågväg
4.  Utan funktion
5.  Reserv
6.  Stoppställning av signal
7.  Återtagning av stopp i A-signal eller B-signal
8.  Signalering med dvärgsignal vid passage av infartsignal i stoppställning
9.  Reserv
10. Reserv
11. Tändning av stopplykta i slutpunkt av avkortad infartstågväg
12. Släckning av dito
13. Automatdrift hos fällbommar
14. Plattformsdrift hos fällbommar
15. Återtagning av driftform hos fällbommar
16. Signalering enligt säo fig 5 d hos dvärgsignal
17. Återtagning av dito
18. Medgivande till lokal omläggning av växel eller spårspärr m m
19. Återtagning av dito
20. Extra spärrning av växel eller spårspärr
21. Återtagning av dito
22. Spårdisposition
23. Återtagning av dito
24. Snösmältning eller snöblåsning
25. Återtagning av dito
26. Omläggning av växel eller spårspärr från normalläge till omlagt läge eller fällning av fällbommar
27. Omläggning av växel eller spår spärr från omlagt läge till normalläge eller lyftning av fällbommar
28. Val av 2:dra växlingsväg eller tågväg
29. Val av 3:dj e växlingsväg eller tågväg
30. Val av 4:de växlingsväg eller tågväg
31. Växlingsväg
32. Tågväg
33. Automatisk körsignalupprepning
34. Återtagning av uppkopplad läggning av växlingsväg eller tågväg
35. Annullering av utpekat nummer.

Växlingsvägar och tågvägar

Vid läggning och låsning av växlingsväg eller tågväg inslås numret på den signal, som utgör vägens  börjanpunkt jämte numret på den signal (ev slutpunkt), som utgör vägens slutpunkt. Verkställighet sker genom intryckning av knapp 31 för växlingsväg och knapp 32 eller 33 för tågväg. Den sistnämnda knappen används,  när tågväg önskas lagd och låst för automatiskt upprepad körsignalgivning. När verkställighetsknappen har manövrerats,  läggs och låses alla växlar och spårspärrar automatiskt i rätt läge för vägen i fråga, varjämte alla för vägen gällande signaler automatiskt ställs till kör (ev varsamhet). Föreligger hinder för vägens läggning eller låsning, magasineras uppkopplingen automatiskt i upptagna områden, intill dess läggningen och låsningen är möjlig. Varje växel, spårspärr eller signal kan nämligen mottaga och behålla en uppkoppling. Därest uppkopplingen önskas återtagen,  utpekas delområdets nummer,  varefter knapp 34 intrycks. Härvid återtas samtliga inom delområdet förekommande magasinerade uppkopplingar.

Växlingsväg eller tågväg, vars börjanpunkt och slutpunkt ej ligger inom samma delområde,  måste läggas och låsas i två steg genom ovan angiven manövrering inom varje delområde. Samma villkor gäller för läggning och låsning av växlingsväg eller tågväg,  som har sin börjanpunkt inom södra eller norra delen av Stockholm C personbangårds område och sin slutpunkt inom den motsatta delen av detta bangårdsområde. När växlingsväg eller tågväg kan ges olika sträckning mellan given börjanpunkt och slutpunkt, väljer manöversystemet automatiskt den för vänstertrafikering av spårområdet närmaste vägen,  önskas annat vägval,  inslås omedelbart efter utpekning av signalnummerna och före intryckning av annan verkställighetsknapp någon av vägvalsknapparna 28,  29 eller 30.

När växlingsväg ej har utlösts automatiskt av framgående växlingsrörelse, kan växlingsvägen utlösas manuellt, genom att de i växlingsvägen ingående signalernas nummer utpekas,  varefter den med 2 märkta knappen intrycks. När tågväg ej har utlösts av framgående tåg, kan tågvägen nödfallsutlösas på motsvarande sätt, varvid den med 3 märkta verkställighetsknappen används.

Signaler

Signal - inklusive A-signalerna vid Stockholm C personbangård och B-signalerna i Stockholm S - kan när som helst ställas till stopp genom utpekning av signalens nummer och intryckning av knapp 6. Vid återtagning av stoppsignal i A-signal eller B-signal utpekas signalens nummer och intrycks knapp 7. Därest samtliga signaler inom ett visst delområde önskas ställda till stopp, utpekas delområdets nummer, varefter knapp 1 intrycks. I nödfall kan denna stoppställning ske genom intryckning av en tidigare omnämnd röd tryckknapp.  När stoppställning utförs för ett helt delområde, återtas automatiskt samtliga inom området magasinerade uppkopplingar av växlingsvägar och tågvägar.

När stopplykta i slutpunkt av avkortad infartstågväg skall tändas, utpekas lyktans nummer och intrycks knapp 11. Så länge som infartstågväg ej är klargjord, kan lyktan när som helst släckas efter nummerutpekning genom intryckning av knapp 12. När infartstågväg är klargjord, släcks lyktan automatiskt först ca 1 min efter det att tåg har inkommit till tåg spåret eller efter det att tågväg en har nödfallsutlösts.

När dvärgsignal, som är placerad under huvudsignal för infart till bangårdsområde, skall ställas till kör, trots att huvudsignalen i samband med tågvägs läggning ej kan visa kör, utpekas signalens nummer och intrycks knapp 8.

När dvärgsignal skall visa signalbild enligt säo fig 5 d, utpekas signalens nummer och intrycks knapp 16. Signalbilden återtas efter signalutpekning genom intryckning av knapp 17.

Avgångssignal eller signal till backning av tåg kan ej ges från knappsatsen.

Växlar och spårspärrar

Vid omläggning av växel eller spår spärr från normalläge till omlagt läge utpekas växel- resp spårspärrnumret,  varefter knapp 26 intrycks. Vid omläggning till normalläge sker verkställighet med knapp 27. Vid dessa omläggningar kan i nödfall spärrning från fordon i eller i närheten av växel eller spårspärr bortkopplas genom intryckning av en tidigare omnämnd blå tryckknapp. Knappen skall påverkas,  samtidigt som verkställighetsknapp 26 eller 27 intrycks.

Medgivande till lokal omläggning av växel eller spårspärr ges efter utpekning av växel- resp spårspärrrnumret genom intryckning av knapp 18. Medgivandet återtas efter växel- resp spårspärrutpekning genom intryckning av knapp 19.

Den rörliga Årstabron är i manövreringshänseende hänförlig till enbart lokalt omläggbar växel.

Centralt omläggbar växel eller spårspärr kan spärras extra för omläggning efter utpekning av växel- resp spårspärrnumret genom intryckning av knapp 20. Spärrningen upphävs efter nummerutpekning genom intryckning av knapp 21,

Snösmältning eller snöblåsning i växlar startas inom varje delområde, genom att områdets nummer utpekas och knapp 24 intrycks. Snörengöringen avbryts efter utpekning av delområdets nummer genom intryckning av knapp 25.

Spårdisposition

Vid spårdisposition kan körsignalgivning mot det disponerade spårområdet spärras genom utpekning av spårsträckas nummer samt intryckning av knapp 22. Spärrningen återtas efter spårsträckas utpekning genom intryckning av knapp 23.

Fällbommar

Fällbommar kan inrättas för automatdrift eller plattformsdrift efter utpekning av fällboms nummer och intryckning av knapp 13 resp 14.    Driftformerna återtas efter nummerutpekning genom intryckning av knapp 15. Fällbommar kan även fällas och lyftas direkt från knappsatsen, varvid fällboms båda nummer utpekas och knapp 26 resp 27 intrycks.

Sundbyberg

Medgivande till lokal manövrering av den del av ställverksanläggningen, som omfattar Sundbybergs stationsområde, ges efter utpekning av delområdesnumret  950 genom intryckning av knapp 18. Medgivandet återtas efter utpekning av delområdesnumret genom intryckning av knapp 19.


Nästa avsnitt

Innehållsförteckning

Sidan om reläställverk av Cst-typ

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 10 november 2006