Bergslagernas Järnvägar - signalsäkerhetsanläggningar
Tidiga förreglingar
Från början saknades förregling. Ingångsväxlarna
bevakades när tåg skulle tas in. Semaforer och skivförsignaler
stod inte i beroende av växlarna. Inte heller vid svängbroar
fanns förregling med semaforerna. Förreglingar blev dock
nödvändiga för att kunna öka hastigheten vid infart,
särskilt angeläget för tåg som skulle passera utan
uppehåll. [Ahlberg 1923 sid 159 ff]
De första förreglingarna kom i början på 1900-talet
vid en del stationer söder om Mellerud. De var utförda enligt
Schaumans system och bestod av växellås samt mekaniskt beroende
mellan växel och semafor. Det framgår inte om växlarna var
centralt omläggbara. Schaumans förreglingar var svåra
att utöka för fler växlar, och hade vissa andra brister.
Man gick därför från 1906 över till andra anläggningstyper,
huvudsakligen enligt Jüdels system. [Ahlberg 1923 sid 162]
Bilden visar ställverk II vid
B:s Göteborg [Ahlberg 1923 sid 161, figur 49] En ganska liten blockapparat finns i bortre
änden av ställverksapparaten. Övriga tillbehör som syns
är spårplan, väggur och megafon för att hojta till växlingspersonal.
1909 anställde BJ Richard Grobe från Tyskland (född.1878) som signalinspektör. Grobe hade innan dess sedan 1898 varit förreglingsmontör vid Max Jüdel. [Nylén 2019]
Mekaniska ställverk och stationsblockering
Ställverken placerades vanligen i speciella byggnader, ibland sammanbyggda
med stationshusen. Stationsblockering med blockfält installerades
där ställverket låg på stort avstånd från
stationshuset, eller det av andra skäl var svårt för stationsföreståndaren
att utöva direkt kontroll. 1923 fanns stationsblockering i Rämshyttan,
Ludvika, Åmål, Köpmannebro, Lärje och Göteborg
[Ahlberg 1923 sid 162 f]
Säkerhetsanläggningarna var på vissa platser kompletterade
med tågankomsttelefoner eller av rälskontakter utlösta
ringverk. Båda arrangemangen syftade till att annonsera att ett tåg
närmade sig stationen. Hävstångsställverk
var det vanliga, men åtminstone Loka hade redan 1923 en vevapparat
[Ahlberg 1923 sid 186 fig 82]
Oförreglade stationer
1923 var alla broar och de flesta stationer förreglade. Undantag
var Domnarvet och Hällefors (beslutade men ej färdigställda),
Borlänge, Herrhult, Daglösen, Åmål, Mellerud, Öxnered
och Trollhättan. [Ahlberg 1923 sid 163]. Det var alltså större
stationer och knutpunkter som saknade förregling; behovet där
var naturligtvis mindre än på linjestationerna eftersom de flesta
tåg gjorde uppehåll och det ofta fanns tillräckligt med
personal för att lägga och inspektera tågvägar. I Öxnered
skall ha funnits mekanisk stationsblockering [uppgift av Rickard Berglund
i ÖSJ-bladet 2007 sid 79]
De flesta av de oförreglade platserna fick vänta länge
på att få fullständiga säkerhetsanläggningar.
Ännu 1931 saknade följande platser fullständig växel-
och signalsäkerhetsanläggning, och hade därför sth 40
km/h:
- Huvudlinjen; Borlänge, Ludvika, B:s Grängesberg,
Herrhult, Daglösen, Kil, Åmål, Mellerud, Öxnered,
Trollhättan
- Fryksdalsbanan: Oleby, Lysvik, Edsbjörke, Sunne,
Rottneros, Bäckebron, Tolita
- Lödöse - Lilla Edet: Göta, Garn, Lödöse
Några platser med ofullständig förregling 1931:
- Olskroken (Gemensam BJ- och SJ-bangård): Sidotågvägarna
var inte förreglade i sin helhet [Bihang 8 sid 6]
- Falun: I riktning från Göteborg var det provisorisk
förregling, som omfattade endast infartsväxlarna [Bihang
8 sid 8]
Obevakad körning
Stationer som 1932 tidvis var obevakade [tdt 102]:
Hinsnoret, Källbottengruvan, Håksberg, Klenshyttan,
Skäret, Sikfors, Hammarn, Skatviken, Loka, Brattforshyttan, Geijersdal,
Lindfors, Mölnbacka, Edsvalla, Vålberg, Grums, Segmon,
Tösse, Ånimskog, Bjurhem, Alvhem, Surte. Det var i de flesta
fall bara på natten man körde obevakat. Några stationer
var bevakade nattetid, men hade telegrafpassningen indragen (Herrhult,
Deje, Värmlands Bro, Bohus). Några stationer som var obevakade
även en stor del av dagen var Håksberg och Bjurhem.
Automatisk linjeblockering
1941 började växlar och signaler vid Lärje rangerbangård att manövreras från SJ ställverk i Olskroken. För att möjliggöra detta blev det automatisk linjeblockering till Agnesberg.
1971 utsträcktes denna linjeblockering till Bohus, och därmed kunde Agnesberg vara obevakad vissa tider eller hela dygnet.
Redan 1936 - 1937 hade BJ infört linjeblockering med automatiska mellanblocksignaler på två långa enkelspårssträckor.
Ställverkshus
De separat ställverkshusen var typiska för BJ ända fram
till införandet av fjärrblockering på de viktigaste sträckorna
under 1970-talet. Det nedan avbildade ställverket vid Göteborg
B:s [Ahlberg 1923 sid 139] försvann dock tidigare.
Stationshus och ställverk
sammanbyggda, Grythyttehed [Ahlberg 1923 sid 160]
|
Ställverk mittemot stationshuset
vid Köpmannebro [Ahlberg
1923 sid 160]
|
Så sent som i början av 1930-talet byggdes nya ställverkshus,
t e x det funkishus i Bohus som syns på ritningen (SEJIF meddelande
144 s 20). Vid SJ hade man redan under 1920-talet börjat att i möjligaste
mån försöka få bort de separata ställverkshusen
på linjestationerna. Istället gick man in för vevapparat
på plattformen. Tydligen höll BJ fast vid principen med hävstångsställverk
i separata höga byggnader.
Vid BJ var det just funktionen hos ställverkshuset som uppmärksammandes
i början av 1930-talet. I en artikel [Swartling, Per: "Några
synpunkter vid projekterandet av ställverkshus", i SEJIF meddelande
nr 144 1934 sid 17 - 20] beklagas att ställverkshus tidigare mycket
byggts med tanke på utseendet. Nu skulle funktionen prioriteras, i
försat hand fri sikt över spårområdet, därefter
bländfrihet, speglingsfrihet och frihet från imbildning på
fönstren. Åtminstone en del av dessa krav hade beaktats vid de
nya ställverkhus som anlagts de sneaste åren, bland annat det i
Bohus.
Vägskydd
På en del platser var bommarna förreglade med huvudsignalerna
[Ahlberg 1923 sid 163 f]
Detta arrangemang medförde långa spärrtider för vägtrafiken,
och togs därför bort [Malm 1979 s 66]
Källor
[Ahlberg 1923] Ahlberg, Vincent: "Bergslagernas Järnvägsaktiebolag
1872 - 1922. Historik II"
[Malm 1979] Malm, Christer: "Signal- och säkerhetsanläggningar
vid BJ" i "Bergslagernas järnvägar 1879 - 1979"
[Nylén 2019] Inlägg av Sune Nylén i Järnvägshistoriskt forum
[Tdt 102] "Tjänstgöringstidtabell nr 102/33 för
bantågen å Bergslagernas och Lödöse - Lilla
Edets järnvägar gällande från och med den 22 maj
1932", Göteborg 1932
[Bihang 8] Bihang n:r 8, gällande fr o m den 15 maj 1931, Göteborg
1931.
BJ-sidan
Startsidan
Sidan
uppdaterad den 25 april 2024