Rimbo - signalsäkerhetsanläggningar
Den numera utplånade järnvägsknuten Rimbo hade förmodligen
aldrig något ställverk med centralt omläggbara växlar.
Från slutet av 1940-talet har det dock funnits någon typ av centrallås
eller liknande.
På 1920-1930-talen fanns semaforer vid alla fyra infarterna. I 1924
års tjänstetidtabell omnämns att infarten från Norrtälje
skyddades av en tvåvingad signal, medan de övriga var envingade.
Vissa tågvägar tycks ha varit förreglade. 1947 hade en del
tågvägar ändrats. 1954 var det ljussignaler vid infarterna
(för infarten från Uppsala saknar tjäntetidtabellen helt
uppgift om signal). [Uppgifter sammanställda av Ulf Pålsson]
Enligt en uppgift skall ett elektromekaniskt ställverk ha tagits
i bruk 1946, och ljusinfartssignaler 1952 [Vinberg, Johan (red) "Lennabanan"
2004, sid 150 f]. Det verkar dock långsökt att ljussignalerna
skulle ha kommit först sex år efter det elektromekaniska ställverket;
från omkring 1930 installerades i Sverige normalt aldrig semaforer
i samband med elektriska säkerhetsanläggningar. En trolig tolkning är, att en delvis elektrisk anläggning (men inte vad man oftast kallar elektromekaniskt ställverk) 1946 tagits i bruk
för infarterna från Stockholm och Norrtälje, och att de andra
två infarterna fått ljussignaler 1952. Bangården byggdes
om i samband med elektrifieringen av linjen från Stockholm 1946 [Landin,
C.A: "Ombyggnad av Rimbo bangård vid Stockholm - Roslagens Järnvägar",
Meddelanden från S.E.J.I.F. nr 217 1948 s 14 ff]. Artikeln om ombyggnaden
innehåller dessvärre inga uppgifter om signalsäkerhetsanläggningarna,
Fram till åtminstone 1970-talet fanns en kur på en av plattformarna.
Den innehöll ursprungligen någon typ av centrallåsapparat
eller knappställverksapparat, men det fanns inga centralt omläggbara
växlar. I mitten av 1970-talet, när bangården delats upp
i en RB- och en SJ-del, fanns istället en betydligt mindre apparat, med
K16-lås för att frigöra förbindelsen RB-SJ. Stationen
saknade då infartssignal, men det fanns en dvärgsignal som visade
att växeln till rundgångsspåret för RB slöt [Diverse
uppgifter i Postvagnen]
Bilden ovan visar ett tåg klart för avgång mot Stockholm
den 20 februari 1977. Dessvärre syns varken kur eller signaler.
I SJK arkiv finns en signalritning, SJ 39 DRS Sia 23-001, Ebrsi 1465-110,
uppgjord 1950, ändrad senast 1961 (SJK arkiv). Ritningen återges
på länkarna nedan:
Uppsala-Hallstaviksänden
Stockholm-Norrtäljeänden
Hela ritningen [Järnvägsmuseet]
Enligt denna ritning tycks det ha funnits en del spårledningar och
elektriskt låsta växlar vid de elektrifierade linjernas infarter.
Signalerna här manövrerades från kuren på en av plattformarna.
I andra bangårdsänden fanns inga sådana anordningar, och
infartssignalerna där manövrerades från en apparat på
ett skåp. Det finns en bild på en sådan enkel manöverapparat. De två yttersta växlarna vid infarten från
Hallstavik tycks ha varit låsta med kontrollås.
Förreglingstabell
Kabelplan [Järnvägsmuseet]
Roslagsbanan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 21 april 2018