Enligt anteckningar
från inspektion 1940 (PM till förstatligandeberedningen, bilaga
4) 2 |
||||||
Plats |
Förregling |
OK1 |
Signaler |
Vägskydd |
Övrigt |
Andra källor |
---|---|---|---|---|---|---|
(Ängelsberg) |
||||||
vägövergång |
Svängbommar, särskild vakt. Bör
i SJ regi ändras till fällbommar skötta från Ängelsbergs
station |
|||||
Ängelsbergs bruk, lastplats |
En växel i huvudspår, förreglad
med huvudsignal |
|||||
(Snyten) |
Tillhör SJ |
|||||
Högfors station |
Förreglad |
N |
Bispår till Högfors och Persbro AB:s
masugn |
|||
Norbergs station |
Norra ingångsväxeln är i beroende
av huvudsignalen. I övrigt ingen förregling. |
Från stationen utgår spåret
till Klackberg. Vid detta
spår finns en växel å linjen, låst med hänglås,
för förbindelse till Storgruvan.
En annan linjeväxel ger förbindelse till Östanmossens anrikningsverk. I Klackberg finns för infarterna från Norberg resp Kärrgruvan två huvudsignaler i beroende av varandra. |
||||
vägövergång |
bevakad av särskild vakt |
|||||
Mossgruvan |
En förreglad växel på linjen.
|
Lastspår till Spännarhyttan. |
||||
vägövergång |
Ljussignaler |
|||||
Kärrgruvan
station |
Ingen förregling. |
En huvudsignal för infart från Norberg.
|
Lokal ställbara fällbommar skötas
av trafikavdelningens personal. |
Spel för fällbommar och huvudsignaler
bör flyttas till stationshus. |
Stationsföreståndaren
tillhörde KNJ och var dess trafikchef. Övrig stationspersonal anställd
av SWB [PM ta 1939 s 17] |
Till höger
signaltabeller för bland annat de aktuella linjerna, ur tjänstgöringstidtabellen 1936. Alla stationer hade förreglade tågvägar, förutom Norberg och Kärrgruvan i riktning norrut. I riktning söderut fanns försignaler vid samtliga platser. Den kraftfullare utrustningen för sydgående trafik motiverades säkerligen med att de latade tågen gick i den riktningen och att banan lutade mot Ängelsberg. Vid sidospåret Norberg - Klackberg fanns skivsignaler med en vinge som syntes när siganlen visade kör. Uppenbarligen ett sätt att komma runt problemet med att skivsignalerna annars var "osynliga" när skivan stod parallellt med spåret. |
|
Sidan uppdaterad den 9 februari 2005