Stockholm - Västerås - Bergslagens Järnvägar SWB
Övergick till SJ 1945 efter flera års besvärliga
förhandlingar. Kartor och annan information finns på
Rolf Stens webbplats.
Syftet med mina webbsidor om SWB är främst att behandla signalsystem
och säkerhetsanläggningar. Eftersom säkerhetssystemen
har till uppgift att möjliggöra säker och effektiv trafik
är det givetvis också intressant att i någon mån studera
trafiken. Telekommunikationerna måste också behandlas; de är
en förutsättning för säkerhet på linjen och styrning
av trafiken.
Tidigare publikationer om SWB är bland annat SJK:s bok om den rullande
materielen, och Blommes skrift om Västerås trafikområde
och dess föregångare. I övrigt finns inte mycket information
tillgänglig, och för att ge en bakgrund har jag valt att översiktligt
behandla även andra aspekter av SWB än de signal- och trafikrelaterade.
Jag har främst inriktat mig på de sista 10 - 20 åren som
SWB var i enskild ägo. När det gäller signalsäkerhetsanläggningar
längs banan behandlas även tiden efter förstatligandet.
Detaljbeskrivningar för olika sträckor
Tomteboda - Spånga
Bromsten
Spånga - Hässelby villastad och Sundbyberg
- Ulvsunda
Spånga - Tillberga
Tillberga - Köping
Tillberga - Vansbro
Kolbäck - Ramnäs
Tillberga - Sala
Ängelsberg - Norberg
Enköping - Runhällen
SWB tidtabellsbok 1941, sid 21
Signalordning 1913 (utdrag ur Tjänstgöringsreglemente)
Instruktion för signalmästare 1916
Källor till SWB-sidorna
"SWBJ: Redogörelse för trafiken", olika år, tryckt
skrift
[BOH] "SWBJ: Bana och husbyggnader, olika årgångar, ingår
delvis i "Redogörelse för trafiken", SJK arkiv
[SRB] "Stockholm - Västerås - Bergslagens nya järnvägsaktiebolag:
Styrelsens och revisorernas berättelser", olika årgångar,
tryckta,
[NBA] SWB Nya byggnader och anläggningar, olika årgångar,
SJK arkiv
"Stockholm - Västerås - Bergslagens järnvägar.
Lokomotiv - och Vagnpark den 31 december 1939", tryckt skrift, Stockholm
1940
PM till förstatligandeberedningen, SJK arkiv:
- - Öhnell, K; "PM ang SWB Ba", översikt över
banstandard mm, oktober 1940
- - bilaga C: Detmer, H (SWB telegraf- och
signalingenjör ): "Uppgift över SWB telegraf- och telefonförbindelser
med egna stolplinjer", den 18 dec 1939
- - bilaga D: Detmer, H (SWB telegraf- och signalingenjör
): "Uppgift över de ändrings- och utbyggnadsarbeten på
SWB telefonanordningar, som vore erforderliga om telegrafen skulle slopas",
den 11 juli 1939
- - "Anteckningar från inspektion av S.W.B. år
1940", redovisning för varje trafikplats, den 8 okt 1940
- - Björk, John: "PM i anledning av preliminär
granskning och bedömning av broar å Stockholm - Västerås
- Bergslagens järnvägar", den 3 okt 1940
- - Bager. H: "PM ang. maskintjänsten vid SWB", den
7 sept 1940
- - SWB Ta I, Blomberg, M: "PM ang. Stockholm - Västerås
- Bergslagens järnvägar", den 2 dec 1939, om trafik,
växel- och signalsäkerhetsanläggningar och telekommunikationer
- - SWB Ta II, Blomberg, M: "PM ang. Stockholm
- Västerås - Bergslagens järnvägar", den 30
okt 1940, om trafik och anläggningar Stockholm - Sundbyberg och på
banorna till Lövsta och Ulvsunda.
- - Kontrakt angående Spånga - Hesselby villastad
- - Kontrakt angående Sundbyberg - Ulvsunda
[Blomme 1973] Blomme, Bertil: "Från SWB till Västerås
trafikområde. Historik", Stockholm 1973
Blomme 1974] Blomme, Bertil: "Från SWB till Västerås
trafikområde", Västerås 1974
[Berglund 2007] Berglund, Rickard: "Ställverk vid SWB",
ÖSJ-bladet 2-2007 sid 74 - 76
Startsidan
Sidan uppdaterad den 10 december 2016