Enligt anteckningar
från inspektion 1940 (PM till förstatligandeberedningen, bilaga
4) 2 |
||||||
Plats |
Förregling |
OK1 |
Signaler | Vägskydd |
Övrigt |
Andra källor |
---|---|---|---|---|---|---|
Spånga |
Stlvhus med hävstångsstlv På grund av säkerhetsanläggningen med stationsblockering ansågs det behövas två man i tjänst även did de sena och tidiga tågen. Sådan dubbelbemanning borde inte förekomma efter förstatligandet! [PM ta 1939 sid 10] 1942 utökades anläggningen med två nya tågvägar [BOH] |
N |
Skivförsignalerna
mot Hässelby villastad och Bromsten byttes mot ljusförsignaler
1940, försignalen mot Barkarby hade bytts redan 1938 [BOH] |
Fällbommar skötta från stationen Avser troligen de elektriska fällbommar som tillkom vid Tensta hage 1934 [NBA] |
"Förnämligt stationshus" Dock onödigt stora och olämpligt disponerade lokaler enligt [PM ta 1939 sid 10] |
Hävstångsställverket
togs i bruk 1904, stationsblockering saknades då [Berglund 2007 sid
75] Centralpunkt för godstrafiken - rangering och uppställning av godsvagnar skedde i Spånga för att nedbringa antal til- och avkopplade godsvagnar vid Tomteboda. Det fanns därför en relativt stor uppställningsbangård i östra änden, men denna borde kunna tas bort efter förstatligandet, såvida den inte behövdes av militära skäl [PM ta 1939 sid 9 f] Ny plattform 1924 [SRB] |
Barkarby |
Vevapp |
OK |
||||
Jakobsberg |
Vevapp Vevapparat framför stationshuset ersatte 1935 hävstångsställverk i särskild byggnad [BOH 1935] |
OK Infört 1938 [BOH] |
Vägövergång skött från
stationen |
|||
Kallhäll |
Vevapp. Centralställda yttersta växlar |
N (?) Infört 1939 [BOH 1939] |
Vägövergång skött från
stationen |
|||
Stäket |
Vevapp |
N |
Svängbro inom stationens huvudsignaler.
Urspåringsräler. Vattentagningsanordningar |
1935 ändrades
sisäanläggningen, och samtidigt tillkom elektrisk belysning i
brovaktstuga, bostadshus och vid svängbron [NBA] |
||
Kungsängen |
Vevapp Vevapparat framför stationshuset ersatte befintligt ställverk som slopades [NBA , BOH 1937] |
OK |
Fällbommar skötta från stationen |
Sedan vevapparat
ordnats finns planer på att hyra ut ställverkshuset för
användning som bankokal [PM
ta 1939 sid 10 f] |
||
Bro |
Vevapp 1938 flyttades ställverket fram från ställverkskur till stationshuset. [BOH] |
N (?) Infört 1938 [BOH 1938] |
Elektriska fällbommar skötas från
stationen + vägövergång med ljussignaler Beroende mellan bommar och infartssemafor ordnades 1938 [BOH] |
|||
Toresta hlp |
Försignal saknas i södra änden |
Vägövergång skött av
platsvakten |
"Modern väntkur". "Utan sidospår"
- trots det lastplats? Blockpost? |
|||
Kalmarsand station |
"Växeln är förreglad och skyddad
från huvudsignalen" Ny växel- och signalsäkerhetsanläggning 1929 [SRB] |
"Växel till grusgrop. Gruset köps
från eklesiastikjord" |
||||
Bålsta |
Vevapp |
N ?
- Infört 1938 [BOH 1938] |
Elektriska fällbommar skötas från
stationen |
|||
Nyckelby |
Vevapp |
OK |
Stationen ständigt obevakad. Särskild
väntkur. |
|||
Krägga |
Vevapp |
N ?
- Infört 1938 [BOH 1938] |
Vägövergång skött från
stationen |
Vattenstation, automatisk pump, två
vattenkastare vid tågspår. |
Liten trafik, störst betydelse som mötes-
och tåganmälningsstation, därför två man på
stationen [PM ta 1939 sid 11] |
|
Ekolsund |
Från platsen skötas, utom huvudsignaler,
även svängbro (skyddas av huvudsignalerna) Växel- och signalsäkerhetsanläggningen byggdes om 1935 - 36 [BOH] |
1944 byttes
båda semaforerna mot huvudljussignaler [BOH] |
Vägövergång skött från
stationen |
Endast en växel i huvudspår. Bron saknar skyddsräler. |
Inga mötesmöjligheter,
endast två stockspår. Bör göras om till håll-
och lastplats. [PM ta 1939 sid
11] |
|
Grillby |
Vevapp |
OK Infört 1938 [BOH 1938] |
Ev vö med ljussignaler, en med fällbommar,
båda skötta från stationen |
|||
Enköping |
Två
ställverk, stationsblockapparat på expeditionen. De flesta
växlar endast lokalt omläggbara. Personalkrävande - "elektriskt
tågklarerarställverk bör övervägas" [PM
ta 1939 s 11] |
Nej Dock särskilda vägvakter vid spåret till hamnen; behovet av dessa bör undersökas [PM ta 1939 sid 11] |
"ställverket bör .. utbytas mot
elektrisk förreglingsanläggning" Vattentorn med vatten från samhällets ledning. Restaurantlokalerna behöver moderniseras. Spår till hamnen, där stationshus finns. |
Kombinerat
vev- och hävstångsställverk 1906, utökat 1911, samtidigt
tllkom stationsblockering och ställverk II i östra änden [Berglund
2007 s 74]. Stationshuset vid hamnen används som bostad och expedition för kajvakten. [PM ta 1939 s 12] Plattformsspärr infördes 1924 [SRB] SWB köpte in järnvägsrestauranten 1926 [SRB] |
||
Lundby |
Vevapp Nytt ställverk med vevapparat framför stationshuset 1938 [BOH] |
OK |
Vägövergång skött från
stationen, "ej beroende av huvudsignalen" |
|||
Orresta |
Vevapp |
OK |
Vägövergång skött från
stationen, "ej beroende av huvudsignalen" |
|||
Tortuna |
Vevapp, fullständig förregling Nytt ställverk med vevapparat framför stationshuset 1938 [BOH] |
OK |
Fällbommar, särskild vakt. Beräknas
i SJ regi kunna skötas från stationen. |
|||
Tillberga |
Två stlv, stationsblockapp på
exp. Utfartstågvägarna oförreglade. Centralställda
växlar saknar växelspärr. Modernisering av säkerhetsanl
samt "anordning för vägbommarnas skötsel från stationshuset"
bör ske när bangården byggts om. Säkerhetsanläggningen togs i bruk 1906 [Blomme 1973 s 95] Elektriskt tågklarerarställverk föreslogs i [PM ta 1939 s 12] |
Elektriskt
ljus i växel- och spårspärrlyktor 1931 [SRB. NBA] Signalerna utflyttade 1935 - 36 [NBA] |
I västra änden fällbommar skötta
av särskild vakt. Två fällbomsanläggningar elektrifierade, klart 1936 [NBA, BOH] |
Reparationsverkstad för signalreparatör.
Järnvägens vattenverk (vatten från grusås cirka 3.5
km från vattentornet) förser även samhället med vatten.
|
Signalsäkerhetsanläggning
driftsatt 1906, utökad 1910 [Berglund 2007 sid 76] "Plattformsanordningar äro otillfredsställande och kunna näppeligen i SJ regi behållas" [PM ta 1939 s 12]. Bredare mellanplattform och kryssväxlar mellan spår 1 och 2 var nödvändigt för att ge plats åt de fem - sex personförande tåg som samtidigt kunde finnas på stationen. F d arrestlokalen byggdes om till skyddsrum 1940 [BOH]] |
|
|
|
Sidan uppdaterad den 15 juli 2007