Enligt anteckningar
från inspektion 1940 (PM till förstatligandeberedningen, bilaga
4) 2 |
||||||
Plats |
Förregling |
OK1 |
Signaler |
Vägskydd |
Övrigt |
Andra källor |
---|---|---|---|---|---|---|
Hallstahammar |
Oförreglad. Huvudsignaler skötas elektriskt
från stationen Växel- och signalsäkerhetsanläggningen omändrad 1935 [NBA] |
Plattformssemaforen
byttes 1935 mot huvudljussignaler utanför yttersta växlarna [BOH]
|
Fällbommar för vägövergång
invid stationen, sköts av särskild vakt, men bör i SJ regi
skötas från stationen av trafikavdelningens personal |
Överdimensionerat stationshus. Bruket transporterar
till stationen med elackumulatorlk på decauvillespår, men normalspårig
anslutning är under byggnad. |
Direkt spårförbindelse
till bruket var under byggnad från en punkt på linjen mot Surahammar.
Avsikten var att lägga in skiljeväxeln i knappställverket,
"som f n endast omfattar strömbrytare för huvudljussignaler" [PM
ta 1939 s 17] Växel- och signalsäkerhetsanläggning anlagd (= utbyggd?) 1940 för nyinrättade industrispår [SRB 1940] |
|
Klinbo hållplats |
utan sidospår |
|||||
två vägövergångar med
ljussignaler |
||||||
Surahammar |
Oförreglad, Huvudsignaler och fällbommar
i båda ändar av stationen skötas elektriskt från
stationshuset. Växel- och signalsäkerhetsanläggningen omändrad 1935 [NBA] |
Plattformssemaforen
byttes 1935 mot huvudljussignaler utanför yttersta växlarna [BOH] |
Elektriska
fällbommar 1935 [NBA] |
Vattentorn, ej i bruk. |
||
vägövergång med ljussignaler |
||||||
nedlagd grusgrop |
Till höger
signaltabeller för bland annat den aktuella linjen, ur tjänstgöringstidtabellen 1936. I riktning söderut fanns försignaler före både Surahammar och Hallstahammar. I båda fallen stod försignalen 550 meter före huvudsignalen. Att försignaler saknades för tåg på väg norrut motiverades säkerligen med att dessa tåg hade motlut. I 1941 års tidtabellsbok hade tillkommit en lastplats Hallstahammars bruk strax norr om Hallstahammar. Denna lastplats hade huvudljussignaler i båda riktningarna. Signal B, som gällde för tåg söderut, fungerade även som försignal till Hallstahammars infartssignal D. När det visades körsignal i infarten till Hallstahammar visade signal B ett fast grönt sken. När det var stopp vid infarten till Hallstahammar visades körsignal vid bruket med blinkande grönt sken. Om signal D visade stopp skulle lokföraren ringa tågexpeditören i Hallstahammar efter två minuter, och kunde då få tillstånd att varsamt passera lastplatsen. |
|
Sidan uppdaterad den 9 februari 2005