SWB - banavdelningen
I början av 1920-talet hade linjerna Stockholm - Köping/Ludvika
rustats upp med kraftig räls, signal- och säkerhetsanläggningar
mm. Enligt Sv Järnvägsföreningen 1876 - 1926 [del IV, sid
105] motiverades standardhöjningen främst med att ökad tåghastighet
var nödvändig med tanke på konkurrens från SJ och andra
banor.
I PM till förstatligandeberedningen, oktober 1940, framgår bland
annat
Banlängden var 462 km, därtill trafikerade SWB de av Stockholms
stad ägda linjerna Spånga - Lövsta, 7 km och Sundbyberg
N - Ulvsunda, 5 km
Banstandard
De starkaste stigningarna var 20 promille, vilket fanns kring Norberg
samt på bispåret Morgårdshammar - Smedjebackens hamn.
Även på sidolinjerna till Ulvsunda och Lövsta förekom
kraftiga stigningar (som mest 17 respektive 14 promille). Annars var det
sällan mer än 10 promille.
Minsta kurvradie i huvudspår fanns mellan Sundbyberg N och Ulvsunda;
200 meter. I huvudtågväg vid Ängelsberg, Fagersta
och Nyhammar fanns radien 240 m, men t ex mellan Stockholm och Köping
var det aldrig lägre värden än 300 meter.
Rälsvikten per meter var på de flesta sträckor 41 -
44 kg. Rälerna var där inte mer än halvslitna. Endast
vissa sidolinjer samt delar av Kolbäck - Ramnäs och Tillberga -
Sala hade lättare räler. Mellan Spånga och Lövsta
var rälerna hårt slitna.
Makadamballast fanns på en kort sträcka mellan Virsbo och
Ängelsberg. För övrigt var det grusballast. Järnvägen
ägde en grusgrop vid Hökåsen mellan Tillberga och Västerås.
Dessutom köpte man grus från Kalmarsand och från Kybäcksheden
mellan Nyhammar och Björbo.
Största tillåtna hastighet
90 km/h Stockholm - Tillberga - Ludvika och Västerås
- Köping
75 km/h Ludvika - Vansbro
65 km/h Tillberga - Sala
60 km/h Ramnäs - Kolbäck
50 km/h Spånga - Lövsta, Ängelsberg - Norberg
och Enköping - Runhällen
40 km/h Sundbyberg - Ulvsunda
20 km/h Norberg - Klackberg, Norberg - Kärrgruvan och Morgårdshammar
- Smedjebackens hamn
Broar
Broarna saknade i regel skyddsräler. I en del fall saknades även
sidogångbana.
Svängbron över Strömsholms kanal vid Kolbäck var
ett särskilt problem. Den tillät endast lok med 12,5 tons axeltryck
(SWB lok litt M3 var de tyngsta som kunde användas) och hastigheten
fick då vara högst 30 km/h. Järnvägsbron var sammanbyggd
med en fyra meter bred landsvägsbro. Järnvägen hade ett avtal
med vägstyrelsen, som förmodligen innebar att järnvägen
fick stå för hela kostnaden vid en eventuell ombyggnad.
Svängbroar fanns även vid Almarestäket, Ekolsundsviken
och Hugnorasundet.
Husbyggnaderna höll god standard (undantag vid Enköping -
Runällen), men en del mindre stationer hade omoderna lokaler med slitna
trägolv.
Banavdelningens personal [PM förstatligandeberedningen okt
1940 sid 5]
118 banvakter
12 banmästare
7 telegrafmästare och 6 telegrafreparatörer
av olika slag
10 signalreparatörer
41 arbetare av olika slag
58 hållplats-, lastplats- och vägvakter.
Källor till SWB-sidorna:
se huvudsidan för SWB
Startsidan
Sidan uppdaterad den 13 februari 2005