I slutet av 1930-talet ordnade SWB en ny signalsäkerhetsanläggning
för hela området. Tidigare hade det sedan 1904
funnits två hävstångsställverk samt stationsblockapparat
i Sundbyberg. Sundbyberg Norra hade haft ett separat ställverk.
Även vid Huvudsta hade tidigare funnits ett separat ställverk,
vilket syns på ritningen längre ner på sidan.
Bengt Dahlberg har lagt ut några bilder från Sundbyberg Norra.
Bilderna är tagna omkring 1916? och man ser ställverket
och utfarten
mot Tillberga. Utfartssignalen på den sista bilden ser
ut att ha en väldigt högt placerad vinge och en vinge som sitter
avsevärt lägre. Antagligen visar vingarna samma signalbild, och
den lägre är avsedd att synas på kort håll. Sådana
arrangemang var vanliga i Storbritannien ("co-acting arms") men mycket ovanliga
i Sverige.
1932 fanns följande blocksträckor: [SWB tjänstgöringstidtabell
del I gällande fr o m den 22 maj 1932, sid 42]]
Fotnoterna talar om att det fanns möjlighet att köra Sundbyberg
norra obevakad, men likväl ha kvar linjeblockfunktionen. Det blev
då en lång blocksträcka Sundbyberg - Bromsten. Liknande
kopplingsanordningar lär så småningom ha införts
på några av SJ sträckor med manuell linjeblockering. Mellan
Mjölby och Norrköping installerades aldrig möjlighet till
genomkoppling. Ända tills linjeblocket på 1950-talet delvis
slopades, delvis ersattes av automatiskt system, kopplade man där
istället ur linjeblocket helt och hållet när någon
mellanstation var obevakad. SWB var en föregångare!
Till vänster föreskrifter Rörande utväxling av tåganmälan
med Sundbyberg norra hämtade från SWB tjänstgöringstidtabell
1932, del I sid 48.
Bestämmelserna gäller för tåg som har Sundbyberg
norra som utgångs- eller slutstation. Det bör ha gällt
trafiken till och från Ulvsundabanan och för betjäning
av industrispår kring Sundbyberg norra, som alltså gick som
tågrörelse. Antagligen behövdes tåganmälan inte
för övriga, genomgående tåg.
När linjeblockeringen var ur bruk utväxlades tåganmälan
samtidigt mellan alla tre stationerna! Detta berodde kanske på det
korta avståndet mellan de två stationerna i Sundbyberg.
Vid Sundbyberg hade SWB från början av 1900-talet
sin lokstation för Stockholmsområdet.
Blocksignaler Sundbyberg - Tomteboda
Signalbeskrivningen är daterad 1933, så
det var antagligen då anläggningen togs i bruk. Automatisk
linjeblockering Huvudsta - Sundbyberg finns också med bland genomförda
investeringar enligt [NBA 1932 och 1933 samt SRB 1932 och 1933]. Huvuddelen
av investeringen (totalt cirka 35 tkr) bokfördes på 1932.
Som framgår av ritningen, fanns spårledningar
på hela sträckan mellan Sundbybergs östra infart
och Tomteboda övre. Signaler fanns endast för körning
på vänsterspår. De flesta signalerna var tvåskens.
Signal B1/2 vid Huvudsta kunde dock visa två gröna = "utfartstågvägen
åt Tomteboda nedre är klar".
I signalbeskrivningen används termen ljus-huvudsignal
(numera huvudljussignal). Signalerna kallas även
infarts-huvudsignal respektive utfarts-huvudsignal
(avser infart respektive utfart till Huvudsta). I båda fallen
beskrivs signalbilden grönt sken som "framförliggande blocksträcka
är klar". Grönt blinkande sken innebär också
att framförliggande blocksträcka är klar, "men signalen
har övergått till funktion av försignal för
framförvarande huvudsignal" som alltså visar stopp.
Signalerna var både infarts/utfarts-
och blocksignaler, men kunde förvandlas till försignaler!
Att en huvudsignal även kunde visa försignalbesked
var vid denna tid ovanligt, vilket kanske förklarar den lite
egendomliga terminologin.
Separata ljusförsignaler fanns 367 meter
före huvudsignal A och 545 meter före huvudsignal
D.
Det bör ha varit möjligt att låta
signalerna fungera automatiskt, och ha Huvudsta obevakat, under
de tider inga sidotågvägar behövde läggas. Vägskyddet
måste förstås manövreras, men det kunde ju
skötas av en vägvakt.
Källa: S. W. B. Fbiö. Dn:r 28151 Signalbeskrivning
till planritning n:r 6222:101:8 över Huvudsta - Tomteboda
Ovan: Del av SWB banavdelnings ritning
6222:105:8, signalanordningar Huvudsta - Tomteboda. Daterad
1933-03-06. Ritningskopian förvaras i SJK arkiv i Sundbyberg.
Vid Sundbyberg syns en trevingad infartssignal och en tvåvingad
utfartssignal. Vid Huvudsta central fanns tre vägbommar som
manövrerades av en lokal vägvakt. Bommen mellan spåren
motiverades väl av att det fanns en mellanplattform. Vid Huvudsta
fanns ett ställverk hopbyggt med stationshuset (markerat med ett
streck och en punkt på ritningen; punkten indikerar signalkarlens
plats och strecket är ställverksapparaten). Även i Huvudsta
fanns en vägbom mellan spåren, dess syfte är oklart
eftersom båda plattformarna här tycks ligga på spårens
utsida. V4 är uppenbarligen en separat handmanövrerad bom
för att kunna spärra vägtrafiken när man växlar
på stickspåren.
Ovan: Del av SWB banavdelnings
ritning 6222:105:8, signalanordningar Huvudsta - Tomteboda.
Daterad 1933-03-06. Den lilla ställverkssymbolen till vänster
om försignal D (under viadukten) är ett centrallås
för växlarna 1, 19, 126 och 136.
Bestämmelser för enkelspårsdrift från SWB
tjänstgöringstidtabell del II 1936, sid 133. Vid körning
på höger spår fanns ännu inga signaler (förutom
dvärgen vid infarten till Sundbyberg).
Enkelspårsdrift mellan Tomteboda övre och Huvudsta gick
till på ungefär samma sätt, dock signalerades vid högerspårskörning
med dvärgsignaler, förutom vid Huvudsta där handsignaler
gavs. Fullständig tåganmälan för sträckan Tomteboda
övre - Huvudsta skulle utväxlas mellan Stockholm c och
Huvudsta. Det separata ställverket vid Tomteboda övre hade
ju nu slopats, och säkerhetsanordningarna på platsen manövrerades
från Stockholm C. Tomteboda övre är i tjänstgöringstidtabellen
angiven som blp (blockpost),
men likväl påpekas särskilt att avgångssignal inte
skulle ges vid Tomteboda övre. [SWB tjänstgöringstidtabell
del II 1936, sid 133].
Vid enkelspårsdrift mellan Sundbyberg och Spånga gällde
ungefär samma bestämmelser som Huvudsta - Sundbyberg, men det
påpekas särskilt att huvudsignal inte får användas
för tåg som går på högerspår.
Centralt
elektriskt ställarställverk i Sundbyberg
I slutet av 1930-talet tog SWB i bruk ett nytt ställverk i Sundbyberg. Det var ett ställarställverk med elektriskt förreglingsregister.
Ställverksapparat och illuminerad spårplan 1935 [Ericssons arkiv
hos Centrum för Näringslivshistoria] |
Ovan: instrumenttavlan för strömförsörjning och blockapparaten för den manuella linjeblockeringen till Bromsten. Blockapparaten var monterad till vänster om ställverket [Detsner] |
Ombyggnaden av säkerhetsanläggningen började 1934. Samtidigt byggde man om och till expeditionslokalerna för att få plats med det nya ställverket. Arbetena i Sundbyberg slutfördes 1935. Spårsystemet lades delvis om. Ställverksanordningarna för Huvudsta och Huvudsta central hade centraliserats till Sundbybergs ställverk 1937. 1938 gjordes ändringar och kompletteringar i säkerhetsanläggningen [BOH]
Ovan ett utsnitt från SWB banavdelnings
ritning 6222:104-107-2, utgiven 1941, upprättad den 10
juni 1937 och uppdaterad den 1 december 1938. Västerås är
till
vänster, Stockholm till höger. Man ser personbangården
och en del av godsbangården. Intressant är, att de flesta
huvudsignalerna har bokstavsbeteckningar, precis som vid äldre
ställverkstyper. Numeriska beteckningar finns bara på några
huvudsignaler kring Huvudsta. De flesta dvärgsignalerna har numeriska
beteckningar, som vid andra el-elställverk. Undantag är H för
färd på högerspår från Huvudsta till Sundbyberg
(se ritning längre ner). Fotot, från [Detsner], visar signalerna
CI och CII för utfart mot Bromsten. .
Signal som visade stopp fick passeras efter telefonbesked från
tågklareraren [III:1].
Automatisk linjeblockering
fanns enligt avsnitt III:5
Signalinstruktionsritning Sundbyberg 1937
Enligt
anteckningar från inspektion 1940 (PM till förstatligandeberedningen,
bilaga 4) 2 |
||||||
Plats |
Förregling |
OK1 |
Signaler |
Vägskydd |
Övrigt |
Andra källor |
---|---|---|---|---|---|---|
Huvudsta station |
"Mindre väl underhållet
stationshus" (skall troligen
tolkas som "dåligt underhållet" - se anmärkningen
i nästa kolumn om "rymligt stationshus" 1935 hade i varje fall centralvärme och vattenledning ordnats, och 1943 ordnades vatten och avloppsledningar i tvättstugan [NBA] |
Få resande - SWB bussar tar
trafiken och har hållplats nära stationshuset. Totalt
i båda riktningarna 22 tåguppehåll (huvudsakligen
morgon och eftermiddag). SWB hade försökt men inte lyckats
få tillstånd att lägga ner stationen. Om stationen måste
vara kvar borde platsvakt ta över den relativt ringa biljettförsäljningen
och godsexpedieringen. Godshanteringen borde kunna flyttas till "det
rymliga stationshuset" [PM Ta II sid 3 f]. |
||||
Huvudsta C station |
"Mindre väl underhållet
stationshus" |
"Här
förekommer så gott som ingen trafik", men järnvägen
hade i samband med upplåtelse av mark åtagit sig att låta
ett antal tåg stanna.
Om möjligt borde hållplatsen läggas ned "och det rymliga
stationshuset uthyras"
[PM Ta II sid 4]. |
||||
Sundbybergs station |
Ny elektrisk ställverksanläggning |
Fem övergångar sköts
från ställverket |
||||
Sundbybergs N station |
Biljettförsäljning sköts
av Pressbyrån i nybyggd kiosk på gatuviadukten ovanför
spåren. Stationshuset används inte för järnvägsdriften
(uthyrt till verkstad). |
Avbemannad
1936 [SRB 1936] |
||||
Solvalla hlp |
Inga sidospår |
En vägövergång med
bommar skötta från Bromsten (vissa dagar lokalt av särskild
vakt) Bommarna elektrifierades 1933-34 [NBA] |
||||
Bromsten
station |
Vevapparat |
N |
Den
mekaniska försignalen mot Spånga byttes mot ljusförsignal
1940 [BOH] |
Två vägövergångar
skötas från stationen. |
Blockpost |
Betydande
persontrafik, ringa godstrafik. Personalstyrkan borde kunna minskas något
[PM Ta II sid 6]. 1936 installerades elektrisk belysning i avträdeshuset, kostnad 108.73 [NBA] |
Nedan signaltabeller från tjänstgöringstidtabellerna 1932 (till vänster) och 1936 (til höger). Vad som hänt mellan dessa år är framför allt att nya ställverk tagits i bruk vid Stockholm C och Sundbyberg. I samband med detta blev det även automatisk linjeblockering på den sträckan. Noten 3) betyder ljussignal. Till höger teckenförklaring. |
|
Detsner, H: "Redogörelse för den elektriska ställverksanläggningen vid Sundbyberg" i meddelanden från SEJIF nr 167 år 1938.
SJ: Tilläggsskrivelse till 6 dd tdt-bok del A med giltighet fr o m 13.11.1966 kl 7.00 (SJK arkiv)
SJ Ebrsi: Sundbyberg, signalanordningar, ritning S950-021, godkänd den 1.11.1966 (SJK arkiv)
SWB tjänstgöringstidtabeller (SJK arkiv)
[PM Ta II] Förstatligandeberedningen: "PM angående Stockholm - Västerås - Bergslagens järnvägar", 1940-10-30, upprättat sedan linjen Tomteboda - Spånga med sidolinjer "berests för sedvanlig undersökning och besiktning".
Sidan uppdaterad den 12 januari 2012