Bromsten upphörde som hållplats
den 16 april 1968. Den fortsatte under ytterligare några månader
att vara bemannad för att kunna fungera som blockpost [Ånghwisslan
202 1968-04-29]. En provisorisk automatisk linjeblockering hade några
år tidigare införts mellan Sundbyberg och Bromsten, detta för
att underlätta tågexpedieringen i Sundbyberg (möjligen också
för att kunna lämna Sundbyberg obevakad vissa tider?). Mellan
Bromsten och Spånga var det dock fram till en senare tidpunkt under
1968 manuell linjeblockering med blockfält; den sista sträckan
i Sverige med detta system.
De svartvita bilderna nedan kommer från Sveriges Järnvägsmuseum.
Årtal saknas, men man kanske kan gissa på någon gång
mellan 1945 (elektrifieringen) och mitten av 1950-talet?
Stationshuset tycks ligga i bakgrunden på bilden ovan.
Den rörformade byggnaden ungefär mitt i bilden är antagligen
ett skyddsrum byggt av betongringar; fortfarande vanligt på många
järnvägsstationer.
Bilden ovan är tagen i oktober 2005, från den viadukt som numera
ersatt plankorsningen. Stationshuset skall ha legat till vänster på
bilden. Där finns, bakom bullerplanket, ett obebyggt igenvuxet område
där dock den hårdgjorda yta som var plattformen kan anas. I övrigt
tycks inget av håll- och lastplatsen finnas kvar. Man ser dock att
det är ovanligt stort mellanrum mellan spåren. I bildens fond
minskar spåravståndet påtagligt.
Bilden ovan bör vara tagen vid hållplatsen Solvalla. Där
stannade tåg endast i samband med travtävlingar. Det finns en
plankorsning bakom fotografens rygg. Bommarna där var sedan början av 1930-talet eldrivna, och manövrerades
normalt från Bromsten, cirka 500 meter bort. Vid tävlingar
fanns dock en lokal vägvakt. Bilden nedan visar samma plats i oktober
2005. I nedre högra hörnet syns ett växeldriv för en
av växlarna vid kryssväxelstationen Duvbo, som etablerades här
i samband med att SL-trafiken startade i slutet av 1960-talet.
Nedan enkla skisser av spåranläggningarna vid bland annat Bromsten,
1935