SWB rullande materiel och maskintjänst
Inför förstatligandet gjordes en "PM ang. maskintjänsten
vid SWB", daterad den 7 september 1940. Där framgår bland annat:
LOK
Loken verkade vara väl underhållna. I slutet av 1939
fanns 64 ånglok, de äldsta från 1896. Ett lok, litt H med
axelföljd 2C, hade SWB byggt i egen regi 1931. En annan ovanlig lokleverantör
var Neilson, Reid & Co, som 1899 tillverkat tre lok med axelföljd
2B. Övriga lok hade byggts av Motala, Nohab, Falun och Sharp, Stewart
& Co. Åtta 2C-lok hade köpts in från SJ under andra
halvan av 1930-talet.
PERSONVAGNAR
Personvagnsparken hade byggts om och moderniserats under senare år.
Cirka 10 boggievagnar och 20 tvåaxliga vagnar var i dåligt
skick, men de användes endast obetydligt. Totalt fanns 139 personvagnar,
därav
1 salongsvagn litt Ao med pentry
37 litt BCo andra och tredje klass, boggievagn
1 litt BCDo andra och tredje klass samt postavdelning, boggievagn
33 litt Co tredje klass boggievagn
49 litt C tredje klass, tvåaxlig
3 litt CD tredje klass och post, två axlar
10 litt CF tredje klass och resgods, två axlar
3 litt D postvagn, tvåaxlig
2 litt Ro restaurant
10 litt Fo resgods, boggievagn
28 litt F resgkods, tvåaxlig
4 litt Fåä, ångfinkor, två axlar
De äldsta personvagnarna var byggda på 1870-talet.
Några tredjeklassvagnar saknade varje form av bromsanordning! Den
ensamma förstaklassvagnen, samt några tredjeklassvagnar, hade
endast skruvbroms. Övriga personvagnar hade tryckluftbroms och skruvbroms.
Elektrisk belysning fanns i nio vagnar, bland annat restaurantvagnarna.
En C-vagn hade "belysning medelst stearinljus" och ångfinkorna hade
fotogenlampor. Alla övriga personvagnar hade acetylenbelysning. En del
vagnar hade varmvatttenbaserad uppvärmning, och i vissa fall även
ångvärme. Övriga vagnar hade ångvärme, och en
del av dem även elektrisk uppvärmning.
GODSVAGNAR OCH TJÄNSTEVAGNAR
De 1327 godsvagnarna i stort sett i gott skick.
Det fanns också 38 tjänstevagnar, bland annat en stybbvagn
litt Qä (tidigare Q12), två vingplogar, två spårrensare,
en spårskrapa och en kranvagn.
BROMSNING
Alla godståg tryckluftbromsades sedan 1937, persontågen sedan
1939.
VERKSTÄDER, LOKSTATIONER OCH LOKSTALLAR
Vid den moderna huvudverkstaden i Tillberga sysslade man bland annat
med ny- och ombyggnad av godsvagnar.
Större lokstationer i Sundbyberg och Västerås. Lokstall
vid Enköping, Tillberga, Ramnäs, Ängelsberg (med fullständig
hemstationsskötsel av lok), Ludvika, Vansbro, Runhällen, Sala,
Kärrgruvan, Kolbäck och Köping. De två sistnämnda
stallen var gemensamma med TGOJ.
Sundbybergs lokstation var hemstation för lokaltrafikens lok. Dessutom
användes den för överliggande linjelok och reservlok med
hemstation Västerås. En driftverkstad fanns. Stallet behövde
viss reparation samt uppsnyggning. Personallokalerna var bristfälliga.
Det fanns "fullt moderna överliggningslokaler" för lokpersonal.
Lokstallet i Västerås behövde en allmän upprustning.
Personallokalerna var dock utan anmärkning. Driftverkstad och förråd
fanns i lokaler som tjänstgjort som huvudverkstad innan verkstaden
i Tillberga kom till. Arbetsmaskinerna i driftverkstaden var ganska gamla.
Rälsbussgaraget, färdigt 1939, var - föga förvånande
- "fullt modernt och i bästa skick". Vid Västerås
lokstation fanns ett dissousgasverk som tillverkade gas både för
SWB (lok-, vagn- och signalbelysning) och externa kunder.
Lokstallet i Ängelsberg behövde en allmän upprustning.
Om övriga lokstall fanns inte mycket att säga, förutom att
flera av dem härbärgerade rälsbuss eller lokomotor.
Lednings- och administrationsorganisationen inom maskinavdelningen bedömdes
som överdimensionerad.
Vagntjänsten var huvudsakligen förlagd till Stockholm C och
Sundbyberg. Där förekom omfattande uppställning av reservvagnar.
Uppvärmning skedde från SJ ångcentral vid Norra Bantorget
respektive från SWB ångcentral i Sundbyberg. I övrigt förekom
vagntjänst bland annat i Tillberga, Västerås, Ängelsberg
och Lundvika.
Rälsbussdrift infördes 1937, dels som ersättning, dels
som komplement till ångtåg. Rälsbussarna kördes av
lokeldare, och trafikerade följande sträckor:
Västerås - Sala och Västerås - Kolbäck
- Ramnäs, två rälsbussar
Kärrgruvan - Ängelsberg, en rälsbuss
Enköping - Runhällen, två rälsbussar
Förarna skötte även underhållet av rälsbussarna;
en fördel med detta ansågs vara att förarna blev mer kunniga
i felavhjälpning. Det fanns sju boggierälsbussar litt Rbo, en
tvåaxlig litt Rb, ett boggiesläp CFoy och två små
godssläp litt Yf. Samtliga rälsbussfordon var tillverkade av Hilding
Carlsson.
Det fanns fyra lokomotorer, levererade 1929 - 1938. De användes
för växling i Enköping, godståg Enköping - Runhällen,
växling i Västerås och vid Lekomberga gruvor.
Lokomotiv- och vagnpark den 31 december 1943
Källor till SWB-sidorna
se huvudsidan för SWB
Startsidan
Sidan uppdaterad den 13 mars 2023