Enligt anteckningar
från inspektion 1940 (PM till förstatligandeberedningen, bilaga
4) 2 |
||||||
Plats |
Förregling |
OK1 |
Signaler |
Vägskydd |
Övrigt |
Andra källor |
---|---|---|---|---|---|---|
vägövergång |
Ljussignaler |
|||||
Skultuna |
Förreglad. Mekaniskt ställverk 1912 [Blomme 1973 s 95] |
OK |
Fällbommar skötta av särskild
vakt - bör skötas från stationen |
Vattentorn nyligen uppfört invid huvudspåret |
||
vägövergång |
Ljussignaler |
|||||
Svanå |
Förreglad Mek stlv 1912 [Blomme 1973 s 95] |
OK |
||||
vägövergång |
Ljussignaler |
|||||
Ramnäs |
Ny förregling Byggd 1932 - 33 enligt [SRB och NBA 1932 och 1933]. Första mek stlv 1913 [Blomme 1973 s 95] |
OK |
Vattentorn med en vattenkastare vid tågspår.
Lokstallet ej i bruk |
|||
Seglingsberg |
Förreglad Mek stlv 1913 [Blomme 1973 s 95] |
N |
Fällbommar, skötta från stationen
och intagna i förregling - bör ändras i SJ regi |
|||
Virsbo |
Förreglad |
OK |
Fällbommar, skötta från stationen.
Mekaniska vägbommar och ljussignaler
1928 [SRB] |
|||
Ängelsberg |
Ny förregling Växel- och signalsäkerhetsanläggning 1931. Materiel "togs in" , uppenbarligen från en tidigare anläggning, vilket bokfördes på plussidan 1932 [SRB, NBA] |
OK |
Lokstall och vattentagningsanordningar. Överdimensionerat
nymoderniserat stationshus samt avträdeshus |
|||
Ängelsbergs såg |
Växel på linjen, förreglad
med huvudsignal |
|||||
(Västanfors) |
Tillhör Sj |
|||||
Fagersta |
Förreglad, två ställverk.
Två växlar centralställda. |
N |
Förslag: Ny sisäanl med vevapparat
vid stationshuset, centralställda växlar, möjlighet till
obevakad körning och kontrollåsförregling vid Sembla. |
1906 tre
små ställverk; en hävstångs- och två vevapparater
[Berglund 2007 sid 74] Mycket trång bangård; för att klara trafiken tvingades man använda brukets spår. Bruket hade eget växellok, och detta utnyttjades även för SWB växling enligt särskilt avtal. Förstatligandeberedningen misstänkte att avtalet var oförmånligt för järnvägen [PM ta 1939 s 15 f] |
||
vägövergång |
|
Fällbommar. Särskild vakt |
||||
Finnhällen (såg) |
Växel i huvudspåret. Förreglad
med huvudsignal. |
|||||
Vad |
Omodern förregling |
N |
||||
Bro över Hugnora/Huggnora
sund |
"Skyddad av huvudsignaler i förbindelse
med stationerna å ömse sidor genom elektrisk blockering" (vilket normalt borde innebära att bron
skyddades av utfartssignaler vid Vad och Söderbärke) |
De mekaniska
försignalerna byttes mot ljusförsignaler 1942 [BOH] |
Ca 60 m svängspann. För broskötseln
användes två "driftplatsvakter". Dessa borde kanske också
kunna sköta den närbelägna vägövergången?
|
|||
vägövergång Huggnora sund |
Bevakas av särskild vakt. |
|||||
Västerbyhytta lastplats. | Förreglad, vevapparat |
Ständigt obevakad. Industrispår
till nu riven hytta (spåret tillhör inte järnvägen) |
||||
vägövergång |
Ljussignaler |
|||||
Söderbärke |
Förreglad, vevapparat, yttersta växlarna
centralställda |
N |
Vattentorn (reserv) |
|||
Vanhäll lastplats |
Vid vägövergången är
på prov uppsatt en ny typ av ljussignalanläggning |
Utan sidospår (!) |
||||
Smedjebacken |
Förreglad. Yttersta växlarna omställbara
från ställverk. Högt
ställverkshus, anläggningen i behov av modernisering [PM ta 1939 s 15] |
N |
Fällbommar i bangårdens båda
ändar sköts från ställverket. |
Utbyte av ställverk mot vevapparat har
varit ifrågasatt. I stationens förregling är inlagd en
växel på linjen till Flatenberg. Lokstall, ej i bruk. |
Bruket
disponerar kostnadsfritt stora områden av järnvägens mark
för upplag och decauvillespår mellan lastkaj och upplag/fabriker
PM ta 1939 s 15] Plattformsspärr infördes 1924 [SRB] |
|
Morgårdshammar |
Förreglad. Inga centralställda
växlar. Centralställda växlar önskvärt [PM ta 1939 s 16] |
N |
Fällbommar skötta från stationen.
|
Från Morgårdshammar går
bispår via Morgårdshammars verkstad (lastplats) till Smedjebackens
hamn. På spåret finns en vägövergång med svängbommar,
som bevakas av särskild vakt vid behov. Sedan 1934 ingen trafik
mellan verkstaden och hamnen. |
Järnvägen har sökt men inte
fått tillstånd lägga ner den otrafikerade delen. Vid
Morgårdshammars verkstad omfattande utlastning av malm transporterad
på decauvillespår från Nybergs gruva. Förslag fanns
att ordna normalspårig anslutning [PM ta 1939 s 15] |
|
vägövergång |
Ljussignaler |
|||||
Hagge |
Fullständig förregling, centralställda
yttersta växlar. |
Fällbommar skötta från stationen.
|
||||
Norsbro hållplats |
Förreglad |
N |
Platsvakten sköter fällbommar |
Det nämns
särskilt att hållplatsen inte var "anordnad för obevakad
körning" - tänker man på att vägövergången
måste bevakas, eller fungerade platsen som blockpost? |
||
vägövergång |
Ljussignaler |
|||||
Hillänge lastplats |
En växel i huvudspåret förreglad
med huvudsignal |
Ständigt obevakad |
||||
Ludvika Högbergsgatan, plankorsning |
Två vakter |
|||||
(Ludvika) |
Tillhör BJ |
|||||
Två broar över gruvhål |
"Undersökning med dykare torde möjligen
böra göras för utrönande av berggrundens beskaffenhet"
|
|||||
Vägövergång |
Svängbommar skötta av särskild
vakt |
Beräknas försvinna genom vägomläggning |
||||
Sörvik håll- och lastplats |
Förreglad |
N |
Vägövergång bevakas av platsvakten |
Övergången beräknas försvinna
genom vägomläggning |
||
Lekomberga lastplats |
Förreglad |
Ständigt obevakad, sidospår till
gruvan. |
||||
Brunnsvik hållplats |
Utan sidospår |
|||||
Stensbo |
Knappställverk med centralställda
yttersta växlar, troligen driftsatt 1935 eller 1936 [NBA, BOH] |
|||||
Grangärde hållplats |
Förreglad |
N |
Platsvakten (banvakt) sköter svängbommar |
Banvakten
borde bytas mot platsvakt och obevakad körning ordnas. Utflyktstrafik
[PM ta 1939 s 16] |
||
vägövergång |
Särskild vakt |
Ev bör ljussignaler anordnas |
||||
Nyhammar |
Knappställverk med centralställda
yttersta växlar. Troligen driftsatt 1935 eller 1936 [NBA, BOH] |
Bommar skötta från stationen, elektrifierade 1935 - 36 [NBA] |
Industrispår till bruket, spår
till grusgrop. |
|||
Kybäckhedens lastplats |
Förreglad, förreglingsvev i vevapparaten |
Två huvudsignaler |
Ständigt obevakad. Spår till grusgrop;
järnvägen har förbrukat sitt eget grus men kan köpa
grus från intilliggande område. |
|||
Skallbergets hållplats |
Utan sidospår |
|||||
Salåns hållplats |
Förreglad |
OK |
Plattformssemafor |
Ständigt obevakad. Kvinnlig hållplatsvakt.
Saknar elektriskt ljus. |
||
vägövergång |
Kreatursbevakning |
|||||
Björbo |
Ingen förregling, vissa växelgrupper
dock i beroende av huvudsignal |
Lokalt ställbara huvudsignaler |
"I SJ regi bör åtminstone anordningar
utföras för central manövrering" (av signalerna?) |
Knappställverk
skulle spara in en man [PM ta
1939 s 16] |
||
vägövergång |
Särskild vakt |
|||||
Nås |
Ingen förregling |
Plattformssemafor |
||||
vägövergång |
Särskild vakt |
|||||
Kvarnåker lastplats |
Fullständig förregling |
OK |
Särskild vakt |
Ständigt obevakad |
||
vägövergång ca 500 m fr Dala-Järna |
Svängbommar, särskild vakt (240 kr
per månad) |
Bör i SJ regi skötas från stationen |
||||
Dala-Järna |
Ingen förregling |
Plattformssemafor |
Fällbommar skötta från stationen |
Semaforerna
(fanns det flera, eller avser man semaforvingarna på "plattformssemaforen"?)
byttes mot huvudljussignaler 1941. Kontrollås ordnades då i
växlarna i huvudtågvägen [BOH 1941] |
||
Hulån |
Vevapparat |
N |
Fällbommar skötta från stationen |
Obevakad körning skulle kräva fullständig
ombyggnad av förreglingen. |
||
(Vansbro) |
Tillhör SJ |
Teckenförklaring och signaltabeller ur tjäntgöringstidtabellen 1936 |
|
|
|
Sidan uppdaterad den 3 januari 2005