GRUPP 10
MANÖVERBORDEN
visade å bilder XXVIII, XXIX och XXX, ett i vardera änden av vagnen, utgöra
var för sig en komplett central för samtliga manöverorgan
och instrument.
Bild XXVIII visar ett manöverhord i skärningar sedda bakifrån
och från vänster sida. Längst till vänster ses manöverspaken
för fram- och backväxeln 1, vid sidan därav det kombinerade
"dödmansgreppet" och gasreglaget 2 med tomgångsreglaget 3, även
visat å fig 11, bild XXIV.
"Dödmansgreppet" verkar genom hävarmen 4 på förarövervakningsventilen
5. Vid sidan av "dödmansgreppet" märkes manöverventilen för
hydrauliska växeln 7. Till höger å manöverbordet äro
förarbromsventilen 9 och tyfonventilen 10 anbragta och på manöverbordens
högra sida säkringsboxen 11. Strax till höger om manöverbordet
finnes handbromsspaken 12, vilken medelst en på dess axeltapp anbragt
arm eller pinne påverkar en vridbar gejd 13, som medelst en stång
14 avstänger förarövervakningsventilen, så att "dödmansgreppet"
kan släppas utan att driftsbromsen träder i funktion vid handbromsens
tilldragning vid en hållplats.
Å snittet genom manöverbordet sett från sidan märkas,
förutom en del av de ovannämnda manöverorganen, glödströmomkastare
15 och överföringsstången för gasreglaget 16.
Å bild XXIX, utvisande skärningar av manöverbordet sett
uppifrån och från höger sida, märkas en del av ovannämnda
manöverorgan med samma nummerbeteckning», Dessutom finnas diverse
kopplingsarmar och stänger för fram-och backväxelmanövrering
17, gasreglage 18 och navarmar till förarövervakningsventilen
4 samt kikkran 8.
Bild XXX visar en planvy av manöverbordet
och de olika manöverorganen, med samma nummerbeteckning som ovan. Dessutom
märkas de olika instrumenten, strömställarna, signallamporna
och tryckknapparna. Bland instrumenten märkas från vänster
hastighetsmätaren 23, varvräknaren 21, bränslemätaren
16, manometern för oljetrycket i hydrauliska växeln, motorns oljetryckmätare,
amperemätaren 11, temperaturmätaren för kylvatten 14 samt
dubbelmanometern för trycket i genomgående bromsledningen respektive
trycket i huvudluftbehållarna. Dessutom märkas strömställarna
för innerbelysning, blinkljus och dörrmanövrering; glödströmomkastare
5; stoppknapp 6; glödkontroll; signallampor för dörrmanövrering,
oljekontroll och stopp vid nästa hållplats; tryckknappar för
reservsignalen, summer och urkoppling av stoppsignallampan samt elektriskt
ur. Baktill till vänster av manöverbordet finnes huvudströmbrytare
anbragta markerad med den omringade siffran 7.
Till vardera manöverbordet hör en plåthuv så anordnad,
att den placerad över manöverbordet, låser handbroms spaken
i lossläge och spaken för manövrering av fram- och backväxeln
i neutralläge. Då föraren lämnar ett manöverbord
för att köra i motsatt riktning skall sagda huv placeras och låsas
över manöverbordet ifråga.
Nästa avsnitt
Yo8-sidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 4 augusti 2006