GRUPP 3.
KYL- OCH VÄRMESYSTEM
Detta, som visas i princip å bild
IV, består av två med jalusier försedda rörkylare,
placerade en i vardera änden av vagnen och sins emellan förbundna
medelst rörledningar. Medelst en termostat-kontrollerad ventil
tvingas vattnet cirkulera endast genom motorn, tills en temperatur av 75
oC uppnåtts.
För vagnens uppvärmning finnas fem värmeelement placerade
vid vardera långsidan, vilkas rörsystem via en avstängningskran
kan förbindas med kylsystemet, varvid den största delen av kylvattnet
i stället för att passera genom kylarna går genom värmeelementen.
En ringa del av kylvattnet går till kylarna genom å termostatspjället
befintligt hål. Hela kyl- och värmesystemet rymmer 138 lit.
Skötsel.
Kylsystemet skall vara fyllt med vatten, och vattenståndet får
ej sjunka så mycket, att vattenytan ej är fullt synlig genom påfyllnings
röret, med andra ord c:a 4 cm under toppen av kylaren. Vintertid kan
lämpligen denaturerad sprit, en blandning av glycerin och sprit eller
annan lämplig frost skyddsvätska blandas i vattnet. Med regelbundna
mellanrum eller ungefär var 30.000:de km bör kylsystemet kokas
ur med något lösningsmedel, varefter vattnet avtappas och nytt
påfylles. Lämpliga lösningsmedel av G.M. fabrikat finnas
hos varje G.M. återförsäljare, och med dessa medel följa
bruksanvisning.
Påfyllning av kallt vatten bör som regel ske vid den längst
från motorn belägna kylaren (B-änden). Står fordonet
i en lutning, torde det vara nödvändigt att påfylla vid A-änden,
om denna ligger högst. Försiktighet skall iakttagas vid avtagandet
av kylarlocket, om kylaren kokar.
Beträffande kylvattnets cirkulation i motorn och cirkulationspumpens
konstruktion hänvisas till motorhandboken.
Nästa avsnitt
Y08-sidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 4 augusti 2006