GRUPP 4
HYDRAULISK KRAFTÖVERFÖRING
Den hydrauliska växeln, visad å bild V, är av typ DF-lo, system Lysholm-Smith.
Rördragningsschema visas å bild
VI och pneumatisk manöverapparat å bild VII
Vid förhandenvarande hydrauliska kraftöverföring användes
en vätska, t ex . olje eller fotogen, som arbetsmedium mellan en på
den ingående, drivande axeln fastsatt del och en annan på den
utgående axeln fastsatt, driven del. I den av Lysholm och Smith konstruerade
växellådan erhålles den hydrauliska uppväxlingen av
motorns vridande moment genom att låta ett till motoraxeln kopplat
centrifugalpumphjul mata en trippelturbin, vars löphjul äro förenade
med växellådans utgående axel.
I växellådan är närmast motorn anbringad en dubbel
friktionskoppling. I mitten av växellådan finnes den hydrauliska
växeln och dar bakom ett frihjul för den hydrauliska växeln.
Kopplingen manövreras med tryckluft medelst ett enkelt manöverhandtag.
Genom att föra manöverhandtaget i ett visst läge tillslås
den sida av friktionskopplingen, som förbinder ingående axeln
med pumphjulet. När motorns varvantal ökas något, börjar
pumpen att pumpa vätska genom turbinens skovelkransar, varvid turbinen
sättes i rörelse och överför kraften till utgående
axeln, så att fordonet sättes i rörelse.
Över en hastighet av c:a 55 km/tim, motsvarande ett varvtal på
hydraulens utgående axel av c:a 1250 v./min, avtager växelns
verkningsgrad. Därför bör vid högre hastighet övergång
till direktväxel ske. Direktväxel erhålles genom att ställa
manöverhandtaget å fordonet i ett annat läge, varvid den
med ingående axeln förbundna kopplingskivan lösgöres
från hydrauliska växelns kopplings skiva och i stället bringas
till ingrepp med kopplingens andra sida, vars kopplings skiva är förenad
med växelns utgående axel. Härigenom blir motorn och den
utgående axeln direkt hopkopplade, under det att hydrauliska växeln
är satt ur funktion.
Verkningssätt
De två kopplingsplattorna 0 och E, bild V, uppbäras av två
nav A och B, fastdragna å konor på två koncentriska axlar.
En enkel omkopplingsplatta G är placerad mellan de två kopplingsplattorna
och tjänar till att inkoppla direkt eller hydraulisk drift. Erforderligt
kopplingstryck erhålles genom ett antal fjädrar, som påverka
omkopplings plattan genom en hävarmsmekanism. Den främre kopplingsplattan
C är monterad på direktaxeln D, som går igenom hela den
hydrauliska växeln och i andra änden är direkt förbunden
med kardanaxeln. Med denna kopplingsplatta erhålles direkt drift.
Den bakre kopplingsplattan E är på samma sätt monterad
på en ihålig axel F, vilken uppbär den hydrauliska delens
pumphjul. Med denna kopplingsplatta erhålles hydraulisk drift. Omkopplingsplattan
G, vilken vid omkoppling röres i axiell led, är genom en medbringaranordning
förbunden med svänghjulet och hålles i sina respektive kopplingslägen
av fjädrarna. Fjädrarna uppbäras mot axelcentrum, av en
medbringarring S, lagrad med kullager å det förskjutbara kopplingscentrum
T, som manövreras med en gaffel lagrad i kopplingskåpan.
Den hydrauliska delen består av ett pumphjul J, som drives från
förutnämnda kopplingsplatta E, samt ett trestegs turhinhjul K.
Pumphjulet tvingar vid sin rotation, såsom en vanlig centrifugalpump,
vätskan att strömma ut från centrum genom turbinskovlarna,
som äro monterade kring en ringformig kärna, tillhaka till pumphjulets
sugsida, så att en sluten cirkulation erhålles. Turbinhjulet
är försett med tre skovelringar och monterat å en ihålig
axel, som överför momentet till den direkta utgående axeln
genom ett frihjul 0. Två ringar av fasta ledskenor fäste i turbinhuset
äro placerade mellan första och andra respektive andra och tredje
ringen turbinskovlar.
Vätskeläckage utefter pump- respektive turbinaxeln förhindras
genom de båda självjusterande tätningarna L. En tredje tätning
förhindrar läckage mellan pump- och turbinhjul. Ett litet läckage
tillåtes dock för att smörja tätningsytorna. Denna
vätska rinner till en uppsamlingsbehållare M, varifrån den
genom en ejektor suges tupp till ett expansionskärl placerat i förarhytten.
Manövrering.
När motorn startas eller fordonet lämnas stående med
motorn igång, skall manöverspaken ställas i neutralläge,
så att motorn är helt frikopplad. Under normal körning
kan den hydrauliska driften med fördel hållas inkopplad vid uppehåll,
så att fordonet är klart för omedelbar igångsättning.
Vid igångsättning inkopplas först den hydrauliska drivanordningen,
varunder motorns bränslepådrag hålles i tomgångsläge.
Bromsarna å fordonet lossas, och motorn gives fullt bränslepådrag,
varvid fordonet börjar röra sig framåt. När en hastighet
om 7O % av max. hastigheten, eller c:a 55 km/tim, uppnåtts,
minskas motorns bränslepådrag och omkoppling sker till direkt
drift, Härvid anpassas motorns varvtal till c:a 70 % av det motsvarande
full fart på "direkten", eller c:a 1250 v./min, så att inga ryckar
i fordonet förmärkas.
Vätska för växeln.
Vätskenivån i expansionskärlet, placerat under motorhuven,
skall kontrolleras daglingen. Vid påfyllning av ny vätska få
ej några föroreningar medfölja, varför denna hålles
genom finmaskig silduk. De i expansionskärlet befintliga tvenne filtren
böra rengöras en gång i veckan och tvättas i
ren fotogen.
Vätskan för den hydrauliska växeln utgöres av ren
fotogen såsom Shell Water White eller därmed jämförbar
(ej "cracked") med hög kokpunkt., uppblandad med 5 % motorolja.
Smörjning
Smörjning av kullagret för kopplingsfjädrarnas medbringarring
S samt de främre kullagren för den hydrauliska delen sker från
två Tecalemitkoppar och bör verkställas en gång i
månaden med värmebeständigt fett, t.ex. Wabo kullagerfett
150, Shell Grease Fj 4 eller Gargoyle Grease Brb-4. Endast en mindre kvantitet
smörjmedel användes, enär risk föreligger att överskott
av smörjmedel kan stänka ut på kopplingsbeläggen och
förorsaka slirning. Frihjulet 0 och den hydrauliska delens bakre kullager
smörjas, genom att vanlig motorsmörjolja, A-olja SAE-30, tillföres
genom påfyllningshålet i frihjulskåpans överdel.
(Obs. ej fett eller växellåds-olja) Oljenivån i frihjulskåpan
kontrolleras en gång i veckan med den därför avsedda mätstickan.
För smörjning av pivotlagret R fylles smörjfickan i motorns
axeltapp med värmebeständigt kullagerfett vid monteringen.
Felaktigheter
Om vätskan ej suges bort från läckagebehållaren
M beror detta därpå, att den i expansionskärlet, visat
å bild VI, befintliga ejektorns munstycke igensatts av föroreningar,
eller att någon hithörande rörledning igensatts, eller att
någon röranslutning eller tätning inom den hydrauliska växeln
blivit otät© Enär dessa tätningar äor självjusterande
och normalt hava nästan obegränsad livslängd, böra dessförinnan
alla andra möjligheter till läckage .undersökas. För
insättning av nya tätningar måste hela den hydrauliska växeln
demonteras, vilket endast bör ske i Aktiebolaget Atlas Diesels verkstäder.
Vid dålig verkningsgrad undersökes först om denna beror
på motorfel och sedan om luft eller gas finnes i turbinhuset. För
kontroll härav loss-skruvas tryckledningen till expansionskärlet
från sin förskruvning i pump-turbinhusets översida, varvid
motorn skall vara stillastående. Eventuell luft eller gas avgår
när man börjar lossa förskruvningen. Finnes ej luft eller
gas, framträder vätska omedelbart.
Den till pumpturbinhuset hörande injektorn kan vara igensatt av
föroreningar. Vid losstagning av denna måste pumpturbinhuset
tömmas genom att pluggen U i bottnen borttages. Injektorn rengöres
i fotogen och återinsättes, varefter systemet åter fylles
med vätska genom expansionskärlet, varvid vätskan filtreras.
Sedan systemet fyllts utluftas pumpturbinhuset.
Den hydrauliska växelns kylare kan utvändigt vara betäckt
med smuts, varvid försämrad kylning av vätskan erhålles
så att denna kan komma i kokning med gasbildning som följd, Kylaren
renspolas utvändigt med vatten, och turbinhuset utluftas.
Pneumatisk manöverapparat, visad å bild VII, är monterad direkt
på kopplingskåpan och består av en cylinder med tvenne
kolvar. Den ena kolven är försedd med en massiv spindel
och den andra med en ihålig sådan, förskjuthart lagrad
på den förra. De båda spindlarna äro försedda
med flän-sar A och C, som i mellanläget omsluta kopplingsarmen
B. Tvenne fjädrar mellan kolvarna sträva att avlägsna
dessa från varandra, så att förut nämnda flänsar
omfatta kopplingsarmen med ett spel, fixerat genom en ansats på den
massiva spindeln. Vardera kolven är dessutom försedd med en fjäder,
inspänd mellan kolven och ett förskjutbart anslag E, som, när
kolven rör sig utåt från mellanläget, pressas mot
cylindergaveln. Sistnämnda fjäders kraft är mindre än
den sammanlagda fjäderkraften mellan kolvarna. Insläppes tryckluft
i ena cylinderrummet, komma därför de båda kolvarna utan
ändring av inbördes läge att förskjutas till i närheten
av ändläget. När den indirekt påverkade kolven uppnått
sitt anslag, fortsätter den andra kolven, så att gapet mellan
flänsarna, som omsluta kopplingsspaken, vidgas och tillåta denna
att fritt intaga respektive ändlägen, utan att motorns och den
hydrauliska växelns axelsystem utsättes för skadliga axialtryck.
Det är av vikt, att kopplingsspaken B i medelläget hålles
så, att kopplingsfjädrarna ligga i ett plan vinkelrätt mot
den hydrauliska kopplingens axel, och för den skull har en mindre förskjutning
av manöverapparaten möjliggjorts, genom att hålen för
fastsättningsbultarna gjorts ovala.
För utbyte av manöverapparatens manschettpackningar losskruvas
de båda flänsarna A och C smat cylindergaveln, varefter hela
innanmätet kan utdragas ur cylinderns
Sammanfattade skötselinstruktioner.
En vecka efter inmontering av ny eller renoverad växel:
Alla förskruvningar i rörsystemet samt bultar och muttrar
å växeln efter-dragas»
Dagligen:
Kontrollera vätskenivån i expansionskärlet.
En gång i veckan:
1) Rengör filtret i ejektorn och renblås ejektorn.
2) Rengör tygpåsen i expansionskärlet.
3) Kontrollera oljenivån i frihjulskåpan.
4) Smörj omkopplingslagret Smörj
pumphjulslagret (se ovan)
En gång i månaden:
1) Kontrollera att samtliga rör och röranslutningar i systemet
äro täta.
2) Renspola kylaren utvändigt.
Var sjätte månad;
1) Töm vätskesystemet.
2) Rengör injektorn.
3) Påfyll ny vätska.
Nästa avsnitt
Yo8-sidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 4 augusti 2006